چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟

شاید والدین روی اینکه فرزندان آن‌ها بعدها عضوی سالم، مؤثر و موفق در اجتماع باشند کنترل کاملی ندارند اما می‌توانند تأثیری مثبت داشته باشند. کاری که بچه‌ها در سنین بزرگ‌ سالی انجام می‌دهند به خودشان بستگی دارد اما شما می‌توانید در خانه پایه‌هایی برای رشد فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی قرار دهید تا بزرگ ‌سالانی مؤثر و باثبات باشند. می‌توانید این کار را با ارتقا رفتارهای مثبت در خانه انجام دهید، مثل ورزش و خواب، روابطی سازنده ایجاد کرده و حس یک ساختار را در خانه ایجاد کنید. چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟

ارتقا رفتارهای مثبت

تمرین صحبت های شما

کودکان با باورها، خصوصیات و رفتارهایی که از والدین نشان داده می‌ شوند ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. از این ‌رو باید رفتار شما در زندگی انعکاسی از یک مدل شخصیتی مثبت باشد. اگر شما سیگار می‌کشید، الکل می‌ خورید، از لغات بد استفاده می‌کنید یا دیدگاهی تبعیضی دارید به احتمال زیادی کودکان شما نیز همین ‌طور خواهند بود. به جای اینکه به آن‌ها بگویید چه کار کنند سعی کنید با رفتارتان به آن‌ها نشان دهید.

تأکید روی سلامت

چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟

باید روی تغذیه‌ی خوب و تمرینات سلامت برای تمام خانواده تأکید داشته باشید. هرچقدر بودجه‌ی شما اجازه می‌دهد میوه و سبزیجات تازه بخرید، پروتئین کم‌ چرب، غلات و چربی‌های مفید تهیه کنید. حتماً با پیاده ‌روی در اطراف خانه یا ورزش در پارک فعالیت فیزیکی لازم برای کودک را تأمین کنید. در زمان مناسب به تختخواب بروید تا کودکان بتوانند هر شب حداقل نه ساعت خواب داشته باشند.

چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟ بالا بردن عزت ‌نفس

راه دیگری که می‌توانید از محیط خانه برای ایجاد شخصیتی خوب و سالم در کودکان استفاده کنید حمایت از اعتماد به ‌نفس کودک است. کودکان با اعتماد به‌ نفس مثبت انعطاف‌ پذیری بیشتری دارند، حس پذیرفته شدن داشته و دیدگاه مثبتی نسبت به خودشان خواهند داشت.

کمک به ترویج علایق

وقتی کودک برای یادگیری و پیشرفت مهارت‌های خود حس می‌کند از طرف والدین حمایت می‌شود هیچ محدودیتی برای او وجود نخواهد داشت. دقت کنید کودک شما به چه چیزی علاقه دارد و راه‌هایی برای کمک به او جهت رسیدن به اهدافش پیدا کنید.

ایجاد ارتباط

چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟

تأکید روی اهمیت ارتباط خانواده

یکی از مهم ‌ترین سرمایه ‌گذاری‌هایی که می‌توانید به کودکان خود یاد دهید اهمیت کیفیت زمانی است که به عنوان خانواده در کنار یکدیگرید. گذراندن زمان در کنار خانواده فرصتی است تا علایق و قدرت‌های کودکان خود را در محیطی آرام نشان دهید. همچنین به شما این شانس را می‌دهد تا ارتباط خود با یکدیگر را بیشتر کرده و ارزش‌های خانواده را ارتقا دهید.

برنامه‌ریزی برای زمان‌های یک‌ به ‌یک

اگرچه با هم بودن مفید است اما گذراندن زمانی جداگانه با هریک از کودکان نیز اهمیت دارد. وقتی در کنار هم هستید توجه اختصاصی به هریک از کودکان می‌ تواند سخت باشد. بنابراین باید هر هفته زمانی را جداگانه به هر کودک اختصاص دهید. این یک استراتژی مفید برای ساخت خانه‌ای مثبت است.

چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟ | مرکز مشاوره همکده

تشویق کودکان برای بیان احساسات خود

زمانی را که خانواده همه در کنار هم یا به صورت فردی می‌گذرانند وقتی ایده آل برای صحبت با کودکان است. سعی کنید در مورد تجربیات او در مدرسه، دوستان و دیگر محیط‌ها سؤال کنید.

تمرین گوش دادن فعال

اهمیتی ندارد چقدر مشغله دارید، وقتی کودکتان صحبت می‌کند زیاد بین حرف‌های او نپرید. این کار به او پیامی را می ‌رساند که گفته‌های او اهمیتی ندارد. گوش دادن فعال تنها شنیدن کلمات نیست بلکه درک افکار و احساسات نهفته در پیام است.

  • وقتی کودک شما صحبت می‌ کند از قوانین گوش دادن فعال استفاده کنید، مانند برقراری ارتباط چشمی، نشان دادن زبان بدنی باز و ایجاد حالات صورتی مناسب.
  • وقتی این کار را انجام دادید سؤالاتی مناسب بپرسید، مانند ” این اتفاق به تو چه حسی داد؟ ” یا ” آیا نگران آن هستی” تا مکالمه را ادامه داده و گوش دادن خود را نشان دهید.

ایجاد ساختارهای تقویتی

ادامه دادن یک روال قابل پیش ‌بینی نسبی

ساخت یک خانه‌ی مثبت برای کودک شما به ثبات و قابل پیش ‌بینی بودن آن بستگی دارد. کودک نیاز به زمان تعیین شده برای بیداری، خواب، غذا خوردن و دیگر فعالیت‌هایی دارد که به او حس امنیت بدهند. برنامه‌های نامنظم باعث گیج شدن کودک خواهند شد. تحقیقات نشان داده‌اند با وجودی که کودکان از داشتن ساعت برای خواب خوششان نمی ‌آید این کار برای تنظیم احساسات، مدیریت زمان و بالا بردن انگیزه‌ی کودک مفید خواهد بود.

  • با ایجاد یک برنامه‌ی قابل پیش ‌بینی برای فعالیت‌هایی مانند بیدار شدن، خوردن صبحانه، خوردن میان وعده بعد از مدرسه، شرکت در فعالیت‌های فوق ‌برنامه، انجام تکالیف، اتمام کارهای خانه و آماده شده برای خواب به کودک خود کمک کنید تا قانون‌ گذاری برای خودش را یاد بگیرد.

چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟ قوانین مشخص برای خانه

چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟

گذاشتن محدودیت لازمه‌ی دیگری در ایجاد یک ساختار در محیط خانه است. ایجاد مجموعه‌ای از قوانین که باید رعایت شوند اجازه می‌دهد کودک پارامترهای رفتاری را درک کند، محدودیت‌ها چه بوده و چه چیزهایی قابل ‌پذیرش هستند. این یک پایه برای دیگر محیط‌هایی ایجاد می‌ کند که کودک وارد آن خواهد شد، مثل خانه‌ی اقوام یا مدرسه یا مهد کودک.

  • با همسرتان نشسته و مجموعه‌ای از قوانین که واضح بوده و به سادگی قابل‌ درک باشند را مشخص کنید. این قوانین را جایی بگذارید که مرتباً در چشم باشند، مانند روی یک تخته‌ی یادآوری یا روی درب یخچال.

در مورد قوانین ثابت باشید.

وقتی قوانین پایه‌ ای تعیین کرده و با کودکان به اشتراک گذاشتید باید حتماً عواقب رعایت نکردن قانون را نیز مشخص کرده باشید. این عواقب باید برای کودک مشخص شده باشند.

  • برای مثال اگر قانون دارید که همه باید قبل از رفتن به اتاق‌ خواب و خوابیدن تمام وسایل خود را از اتاق نشیمن جمع کنند، یک مجازات می‌تواند این باشد که هر چیزی که مانده برای مدتی مخفی خواهد شد با باید برای پس گرفتن آن وسیله کاری را در خانه انجام دهند.
  •  هر بار در انجام قوانین کوتاهی شد باید حتماً عواقب تعیین شده را اجرا کنید تا انجام آن فرصتی برای نمایش جنگ قدرت بین شما و کودکتان باشد.
  • شما می‌ توانید حتی در تعیین قوانین کودکان را دخالت دهید و عواقبی مشخص کنید که از نظر آن‌ها عادلانه است. این کار کمک می ‌کند حس کنند برای آن‌ها ارزش قائل می‌شوید و احتمال تابعیت از قوانین از سوی کودکان را بیشتر خواهد کرد.

چگونه خانه ای مثبت برای کودکان بسازیم؟ تنظیم کارها متناسب با سن کودک

اینکه کودکان به هر شکلی که می توانند در کارهای خانه مشارکت داشته باشند ایده‌ی خوبی است. این کار کمک می ‌کند اخلاق کاری قوی پیدا کنند، بفهمند چطور می‌ توانند در محیط اطراف خود مثبت باشند و برای تمیز و مرتب بودن ارزش قائل ‌اند. می ‌توانید یک برنامه‌ی کاری نوشته و در آشپزخانه  یا هر محیط مشترک دیگری بگذارید، این برنامه باید کاملاً واضح وظیفه‌ی هر فرد را بگوید.

منبع: https://www.wikihow.com/Build-a-Positive-Home-for-Your-Kids

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا