بعد از جدایی قوی بمانید

همه‌ی ما این شرایط را می‌دانیم. جدا شده‌اید و هنوز موجی از احساسات به شما هجوم می‌آورند. قوی بودن در ابتدا سخت است و در این زمان شما باید به خودتان اجازه دهید کمی احساس غم داشته باشید. اما به‌زودی باید وقتی را برای شروع درمان زخم‌های خود پیدا کرده و سپس از همیشه بهتر و قوی‌تر خواهید بود. بعد از جدایی قوی بمانید

بپذیرید این درد عادی است.

بعد از جدایی قوی بمانید

 دانشمندان نشان داده‌اند جدایی عاطفی برای مغز مانند همان دردهای فیزیکی است. زمانی که شما جدا می‌شوید مغزتان آسیب دیده و ناراحتی شما کاملاً عادی است.

برخی روان شناسان می‌گویند 98 درصد از ما به نوعی عشق یک سمته را تجربه کرده‌ایم که البته شاید به شکل این جدایی نبوده اند. شاید اینکه بدانید تنها شما در این شرایط نیستید هم التیامی برای قلب شکسته‌ی شما نباشد اما می‌تواند تحمل درد را ساده تر سازد.

بعد از جدایی قوی بمانید- اجازه دهید این روزها بگذرد.

وانمود نکنید خوب هستید. تکذیب یا کم نشان دادن احساسات مانند اینکه به خودتان بگویید “من واقعاً خوب هستم ” یا ” این مشکل بزرگی نیست ” در طولانی‌مدت اوضاع را بدتر خواهد کرد. شما باید احساسات خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید از آن‌ها بگذرید.

  • اگر دوست دارید گریه کنید. گریه کردن می‌تواند در ناراحتی درمانی برای شما باشد. گریه می‌تواند احساس استرس، اضطراب و خشم را کاهش دهد. بنابراین مقداری دستمال برداشته و بگذارید قلبتان کمی شکایت کند.
  • احساسات خود را با کمک یک هنر نشان دهید، مثل موسیقی یا کارهای هنری. می‌توانید شعری در مورد حس خود بنویسید و یا یک موسیقی بنوازید که شما را آرام می‌کند. تصویری از حالت روحی خود بکشید. تنها چیزی که باید از آن دور باشید ناراحتی یا خشم خیلی زیاد است ( فکر کردن درباره‌ی خودکشی ) این کار تنها حس غم و خشم شما را زیاد می‌کند.
  • شاید دوست داشته باشید با شکستن وسایل، فریاد زدن، مشت زدن یا جیغ کشیدن خشم خود را نشان دهید اما اگر می‌توانید جلوی این کارها را بگیرید. تحقیقات نشان داده‌اند استفاده از خشم برای بیان احساس حتی اگر روی شی‌ء بی‌جانی مانند بالشت باشد تنها باعث می‌شود بیشتر احساس عصبانیت داشته باشید. برای اینکه با روش خوبی خشم خود را نشان دهید سعی کنید در مورد احساساتتان با خود یا کسی که دوستش دارید حرف بزنید.
  • این کار با یکی از اعضای خانواده یا دوستی که به او اعتماد دارید ساده‌تر خواهد بود. کسی را پیدا کنید که بتوانید روی شانه‌های او گریه کرده و سبک شوید. شما هم حتماً این کار را برای او می‌کنید.

احساسات خود را بنویسید.

بعد از جدایی قوی بمانید

بعد از جدایی قوی بمانید . شرح دادن حس خود، به‌جای اینکه با آن مبارزه کرده یا سعی کنید به آن بی‌توجه باشید، کمک می‌کند بپذیرید حالا مشکلی دارد اما اوضاع همیشه این‌طور نخواهد بود. نوشتن راحت و صادقانه در مورد احساسات می‌تواند کمک کند آن‌ها را بفهمید. اولین گام برای کنار آمدن با تنهایی بعد از جدایی این است زمانی برای تفکر و تأمل بگذارید.

  • سه روز بیست دقیقه زمان بگذارید و کمی فکر کرده و در مورد افکار و احساسات خود درباره‌ی رابطه‌تان بنویسید. می‌توانید تجربیات خود در زمان رابطه را نیز بیاورید، اینکه بعد از جدایی چه حسی دارید یا چه نگرانی‌هایی حالا دارید که قبلاً نداشتید.
  • دلایل متداول جدایی‌ها کمبود استقلال، کمبود آزادی یا از دست دادن آن حس جادویی به یکدیگر است.
  • زمان نوشتن نگران گرامر یا املاهای صحیح نباشید. شما تنها برای خودتان می‌نویسید، برای بیان کردن احساسات و افکارتان.

بعد از جدایی قوی بمانید – نوشته‌های خود را بررسی کنید.

نوشتن احساسات اولین گام است. در گام بعدی باید نگاهی به نوشته‌های خود بیندازید و سعی کنید بفهمید چرا این حس را دارید. فکر کردن به احساساتتان کمک می‌کند آن‌ها را بهتر درک کنید و می‌تواند تحریفاتی نسبت به خودتان که ناعادلانه هستند را از بین ببرید.

برای مثال یک ترس رایج بعد از جدایی این است که کسی شما را نمی‌خواهد و حتی غیرقابل‌تحملید. شما به سادگی حس می‌کنید هیچ‌کسی نیست که دوباره شما را بخواهد. این یک واکنش طبیعی است اما شما نباید خودتان را قانع کنید که این فکر درست است. سعی کنید به شواهدی نگاه کنید که افراد زیادی شما را دوست دارند، حتی اگر کسی که می‌خواهید دوستتان داشته باشد ندارد ( یا به آن شکل که شما دوست دارید نمی‌تواند).

نگاهی به جملات تغییرناپذیر، کلی یا درونی در نوشته‌ها بیندازید. تحقیقات نشان داده‌اند این افکار می‌توانند بعد از جدایی باعث افسردگی شده و گذر از این دوران را دشوارتر سازد.

برای مثال یک جمله‌ی کلی شبیه به این است “این جدایی زندگی من را خراب خواهد کرد”. شاید گاهی این‌طور فکر کنید اما همیشه درست نیست. سعی کنید این جمله را با چیزی محدودتر جایگزین نمایید ” این جدایی الآن به من آسیب زده است اما این تنها بخشی از زندگی من است”.

جملات داخلی خودتان را سرزنش می‌کنند “این اشتباه من بود” یا “اگر کارها را جور دیگری انجام می‌دادم جدا نمی‌شدیم”. به یاد داشته باشید روابط یعنی دو نفر. احتمال اینکه همه‌چیز یک نفر 100 درصد اشتباه باشد خیلی نادر است. در کل جدایی‌ها برای ناسازگاری ایجاد می‌شوند نه برای اینکه یک نفر بد است. سعی کنید چیزی شبیه به این به خودتان بگویید” این رابطه درست پیش نرفت زیرا ما برای یکدیگر مناسب نبودیم. انسان‌ها متفاوت‌اند و نیاز به تفاوت نیز دارند. این اشکالی ندارد.”

یک جمله‌ی تغییرناپذیر این‌طور است ” من هرگز او را نمی‌بخشم ” یا ” من هیچ‌وقت این حس را نخواهم داشت ” به خودتان یادآوری کنید همه‌ی احساسات موقتی هستند. انسان‌ها تغییر می‌کنند. قلب‌ها بهبود می‌یابند. سعی کنید به خودتان بگویید ” من الآن ناراحت هستم اما تنها همین است. این حس برای همیشه نخواهد ماند “.

جملات مثبت در مورد خودتان بگویید.

جدایی می‌تواند تأثیر زیادی روی اعتمادبه‌نفس شما داشته باشد. کمی مهربان بودن با خودتان می‌تواند به شما یادآوری کند انسانی عالی هستید که می‌توانید برای فرد مناسبی بسیار خوب باشید. بار دیگر که افکار منفی درباره‌ی جدایی‌ به ذهنتان آمد و احتمالاً برای مدتی این‌طور خواهد بود –با آن‌ها با یکی از این توضیحات مثبت مقابله کنید:

  • من ارزش عشق را دارم و کسانی هستند که این را بفهمند.
  • من الآن ناراحت هستم اما این همیشگی نخواهد بود.
  • بخشی از درد من برای شیمی مغزم است که نمی‌توانم آن را کنترل کنم.
  • افکار و احساسات من حقیقت نیستند.
  • من خودم را دوست دارم و به خودم افتخار می‌ کنم.

بعد از جدایی قوی بمانید – خصوصیات مثبت خود را لیست کنید.

جدایی می‌تواند باعث شود به ارزش خودتان شک کنید. اینکه به خودتان چیزهای خوبی که دارید را یادآوری کنید اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند زمانی که به خودتان می‌گویید که ارزش عشق را دارید می‌توانید این عدم پذیرش را بهتر مدیریت نمایید. لیستی از چیزهای خوب و جالب در مورد خودتان تهیه کنید. زمانی که احساس بدی داشتید این لیست را برداشته و به خودتان بگویید فرد خوبی هستید.

  • در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید فکر کنید (خصوصاً اگر فردی که از او جدا شده‌اید در آن نقشی نداشته است) آیا اسکی‌باز، نقاش، شاعر یا رقصنده هستید؟ آیا از پیاده‌روی‌های طولانی یا پختن غذا لذت می‌برید؟ مهارت‌های خود را لیست کرده و به خودتان یادآوری کنید که شما قوی و توانایید.
  • در مورد چیزهایی که در خودتان دوست دارید فکر کنید. آیا لبخندتان را دوست دارید؟ ظاهری مطابق مد روز دارید؟ به خودتان یادآوری کنید چیزهای زیادی دارید و تنها چیزی که اهمیت دارد خودتان هستید.
  • به چیزهای مثبتی که دیگران در مورد شما گفته‌اند فکر کنید. آیا دوستانتان به شما گفته‌اند فردی حامی هستید؟ شما به یک مهمانی رنگ می‌دهید؟ آیا فرد مهربانی هستید و در مترو یا اتوبوس جای خود را به کسی دیگر می‌دهید؟ به خودتان یادآوری کنید که دیگران نیز ارزش‌های شما را می‌بینند.

بعد از جدایی قوی بمانید – به دنبال حامی باشید.

بعد از جدایی قوی بمانید

زمانی که از یک نفر جدا می‌شوید اینکه احساس تنهایی یا عدم ارتباط داشته باشید طبیعی است. ارتباط با دوستان و کسانی که دوستشان دارید کمک می‌کند با این احساسات کنار آمده و به خودتان یادآوری کنید که عشق زیادی در زندگی دارید.

  • با دوستان خود صحبت کنید. احساسات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. از تجربیات شکست آن‌ها بپرسید. دیگران می‌توانند برای شما نصیحت‌های خوبی داشته باشند.
  • اگر دوستان شما بازخورد یا نصیحتی دارند سعی کنید به آن‌ها گوش دهید. نیازی نیست حتماً کاری که می‌گویند را انجام دهید اما باید معنی حرف را درک کنید. اگر به‌مرورزمان حس کردید آن فرد برای صحبت در مورد جدایی خود بی‌میل است شاید زیاده‌روی کرده‌اید. از دوستان خود نیز درباره‌ی زندگی‌شان سؤال کنید.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا