چگونه هر روز وقتی از خواب بیدار می شوید انگیزه پیدا کنید؟

صبح شنبه و اولین روز هفته است زنگ هشدار ساعت به صدا در می آید. آیا ایجاد انگیزه هنگام بیدار شدن پیدا می کنید؟ وقتی چشمان خود را باز می کنید اولین فکری که به ذهن شما خطور می کند چیست؟ آیا از بلند شدن و رفتن به کار هیجان زده هستید یا از روز و هفته پیش رو می ترسید؟ پاسخ شما هرچه باشد، این سوال را از خود بپرسید: “چه چیزی باعث می شود احساس بی انگیزه بودن کنید؟” چه چیزی باعث می شود که نسبت به شنبه و هفته پیش رو احساس منفی یا مثبت داشته باشید؟ اگر می خواهید بدانید چگونه انگیزه بگیرید، به خواندن ادامه دهید. در این مسیر می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

ایجاد انگیزه هنگام بیدار شدن

شما به احتمال زیاد افرادی را می شناسید که سالهاست همین کار را انجام می دهند و به نظر می رسد در راکد ماندن هیچ مشکلی ندارند. در ازدواج، شغل یا تلاش های شخصی آنها، به نظر می رسد که آنها بدون این که به سمت “بهتر” پیشرفت کنند، بسیار خوب کنار می آیند. از سوی دیگر، من مطمئن هستم که افرادی را نیز می شناسید که بر اهداف مثبت تمرکز می کنند و مدام خود را به ارتفاعات بیشتر و بالاتر قله می رسانند. به نظر می رسد این افراد اعم از تبلیغات در محل کار، تشکیل خانواده، تجلیل از مراحل ازدواج، سفرهای بیشتر یا رفتن دوباره به مدرسه، دائماً به سمت چیزی پیشرفت می کنند که زندگی آنها را بهبود می بخشد. بنابراین تفاوت بین این دو نوع افراد چیست؟

آنچه احساس می کنید قادر به انجام آن هستید به یک چیز خلاصه می شود: انگیزه. این نیرو یا عدم وجود آن است که شما را برای غلبه بر چالش ها و موانع برای رسیدن به اهداف پیش می برد. بدون انگیزه، پس از چند تلاش ناموفق، یا حتی در اولین چالش سختی که بر سر راه شما قرار می گیرد، تسلیم می شوید. یا فقط در همان جایی که هستید باقی خواهید ماند: ناراضی هستید اما هیچ کاری برای پیشرفت در آینده انجام نمی دهید.

واقعا انگیزه چیست؟

چگونه هر روز وقتی از خواب بیدار می شوید انگیزه پیدا کنید؟

چه بدانید و چه ندانید، انگیزه نیروی عظیمی در زندگی شما است و باید از آن استفاده کرد تا بتوانید از کارکرد روزانه خود لذت ببرید و از آن لذت ببرید. اگر فکر می کنید “من به انگیزه نیاز دارم”، اقدامات خاصی وجود دارد که می توانید انجام دهید. متأسفانه، بسیاری کلمه انگیزش را بیش از حد تعمیم می دهند. ما تصور می کنیم که انگیزه داریم یا بی انگیزه به عنوان یک حالت ساده “بله” یا “نه” بودن. اما انگیزه یک تغییر نیست. انگیزه یک جریان است. برای احساس انگیزه، باید فراتر از سطح شیرجه بزنید. فقط خواندن یک نقل قول انگیزشی، تشویق دوستان یا مربی خود یا نوشتن یک لیست کوتاه از کارهای انجام شده به شما در ایجاد انگیزه پایدار در بلند مدت کمک نمی کند.

شما می توانید به انگیزه ای که ما می خواهیم مانند خورشید به آن دست یابیم (خود پایدار و طولانی مدت)، که هجوم مداوم انرژی را برای همه حیات روی زمین تأمین می کند، فکر کنید. درست مانند خورشید، “موتور انگیزشی” شما دارای لایه های مختلفی است که از هسته شروع می شود و به سطح گسترش می یابد. سطح همان چیزی است که می بینید، اما فرایند واقعی از هسته (انگیزه درونی شما) بیرون می آید. و این مهمترین بخش است اگر بتوانید یک موتور انگیزش پایدار ایجاد کنید، می توانید معنای بیشتری در زندگی خود بیابید و از هر دقیقه از کاری که انجام می دهید لذت ببرید، که نقش ها و مسئولیت های شما را به یک کار کوچک تبدیل نمی کند.

لایه های انگیزه

 اجازه دهید با تفکیک موتور انگیزش به 3 قسمت به شما در درک بهتر این جریان انگیزه کمک کنم:

هسته – هدف

پشتیبانی – فعال کننده ها

سطح – تصدیق

لایه سوم: سطح

بیرونی ترین لایه، که به آن “قدردانی” نیز می گویند، شامل هر نوع تشخیص خارجی است که ممکن است به شما انگیزه بدهد. ممکن است به شکل احترام یا تشخیص باشد، مانند تعریف و تمجید. یا می تواند حمایت عاطفی از طریق تشویق، بازخورد و انتقاد سازنده باشد. این همچنین می تواند وابستگی باشد، جایی که شما همراهان یا دوستان مشترکی دارید که هدف یا بار مشابهی را با شما به اشتراک می گذارند.

آیا سبک انگیزه خود را می شناسید؟ ارزیابی هایی را انجام دهید و سبک انگیزه خود را بیابید و نقاط قوت سبک خود را به حداکثر برسانید! یک مطالعه اخیر نشان داد که “پاداش ها تأثیر مثبتی بر انگیزه کار داشتند اما بین پاداش و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود نداشت”  بنابراین، مهم است که بدانید پاداش ها به شما انگیزه می دهند، اما لزوماً شما را در شرایط نامطلوب خوشحال نمی کنند. این عموماً همان چیزی است که وقتی به دیگران نگاه می کنید، در ظاهر مشاهده می کنید. شما تصدیق، احترام و تشخیص خارجی را که آنها دریافت می کنند مشاهده می کنید.

لایه دوم: پشتیبانی

در اصل، لایه دوم موتور انگیزش (که به آن Enablers نیز گفته می شود) چیزی است که اهداف شما را پشتیبانی می کند. آنها می توانند هسته انگیزه ای را که دارید، بزرگ کنند یا سرعت حرکت شما را افزایش دهند. اساساً، آنها شرایط مطلوبی را ایجاد می کنند تا همه چیز بدون مشکل پیش برود. در انگیزه، فعالان مثبت کلیدی هستند. این می تواند شامل دوستان و خانواده یا هر شبکه حمایتی باشد که در زندگی ایجاد کرده اید.

درونی ترین لایه: هسته

اما مهمترین و نیروی محرک اصلی پشت انگیزه شما، درونی ترین هسته، هدف شما است. هدف شما چیزی است که افراد با انگیزه را از افراد بی انگیزه، افراد موفق را از دستاوردهای ضعیف، افراد خوشحال را از بدبخت متمایز می کند. هسته انگیزشی شما هدف شماست و با دو چیز تداوم می یابد: معنی دار بودن و حرکت رو به جلو. با استفاده از این دو به عنوان پایه، شما یک منبع نیرو خواهید داشت که به طور نامحدود به شما انرژی انگیزشی می دهد.

چگونه می توان در فرد ایجاد انگیزه هنگام بیدار شدن کرد؟

چگونه هر روز وقتی از خواب بیدار می شوید انگیزه پیدا کنید؟

داشتن معنی ساده است. اگر می خواهید نحوه پیدا کردن انگیزه را بیاموزید، فقط یک سوال از خود بپرسید: چرا؟ چرا هدف خاصی را دنبال می کنید؟ اگر دلیل آن مبهم یا نامشخص است، انرژی انگیزشی شما یکسان خواهد بود. در حالی که انگیزه به شما انرژی لازم برای انجام کاری را می دهد، این انرژی باید در جایی متمرکز شود. بنابراین بدون معنی، هیچ راهی برای تمرکز انرژی شما وجود ندارد.

با این حال، داشتن یک هدف معنی دار به این معنا نیست که شما باید جهان را تغییر دهید یا تأثیر زیادی بر جامعه داشته باشید. راز کار معنادار ساده است: این کار باید به چیزی یا شخصی که برای شما اهمیت دارد کمک کند. یک مطالعه خلاقیت را به عنوان یکی از راههای ممکن برای معنا پیشنهاد کرد و گفت: “بسیاری از مفاهیم اصلی در کار بر روی معنای زندگی، مانند نیازهای انسجام، اهمیت و هدف یا میل به جاودانگی نمادین، ​​از طریق خلاقیت قابل دستیابی است. فعالیت ”‌ مورد بعدی، حرکت رو به جلو است. به طور خلاصه، این بدان معناست که فقط به حرکت ادامه دهید. مانند یک گلوله برفی، انگیزه از پیشرفت باعث ایجاد شتاب می شود. بنابراین برای ادامه این کار، باید به حرکت خود ادامه دهید.

خبر خوب این است که پیشرفت شما برای تشخیص آن ضروری نیست. پیشرفتهای کوچک می تواند به همان اندازه انگیزه بخش باشد، مادامی که ادامه داشته باشد. مانند یک ماشین سواری، اگر در یک توقف کامل باشید، واقعاً بی حوصله هستید. اما، اگر شما به جلو حرکت می کنید، حتی اگر به آرامی حرکت کنید، کاهش می یابد.

ایجاد یک شاخص پیشرفت ساده، مانند چک لیست ها یا مراحل مهم، راهی عالی برای تجسم پیروزی های کوچک (و بزرگ) شما است. آنها مغز شما را تشویق می کند تا آنها را بشناسد و آنها را بشناسد و به شما انرژی کمی انگیزشی می دهد. به همین دلیل است که بازی های ویدئویی بسیار اعتیادآور هستند! آنها در همه جا پر از شاخص های پیشرفت هستند. اگرچه پیشرفت کاملاً مجازی است، اما هنوز هم می توانند مراکز انگیزش را در مغز شما فعال کنند.

دریابید که چه چیزی امروز شما را هدایت می کند؟

چرا امروز کمی وقت نگذارید و یک بازتاب سریع از موقعیت فعلی خود انجام دهید؟ یکی از جنبه های زندگی خود را که دوست دارید در آن پیشرفت بیشتری داشته باشید، در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است شغل فعلی شما باشد. با دلیل خود شروع کنید دلایل خود را برای این که چرا در شغلی که در آن هستید، بنویسید. سپس، درباره انگیزه خود فکر کنید: هدف شما. بنویسید که در شغل شما چه چیزی به شما معنی می دهد و چه چیزهایی به شما کمک می کند تا در زندگی پیشرفت کنید. وقتی این نکات را بدست آوردید، وقت آن است که مقایسه کنید. آیا شغل فعلی شما به پیشرفت شما در جهت هدفی که نوشته اید کمک می کند؟

 اگر چنین شد، شما در مسیر درستی هستید. اگر اینطور نیست، یا اگر متوجه شده اید که زندگی شما آنطور که می خواهید پیش نمی رود، نگران نباشید. ابزارهایی وجود دارد که می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. کتاب راهنمای انگیزه برای تقاضا یکی از ابزارهای موثر ترین گزینه ها است که می تواند به شما کمک کند همیشه با انگیزه بمانید. دفترچه راهنمای خود را تهیه کنید و دیگر هرگز انگیزه خود را از دست ندهید! تمام تلاش خود را بکنید تا روی نکات منفی تمرکز نکنید. اهداف خود را مرور کرده و خود را در جهت مثبت هدف قرار دهید، حتی اگر این بدان معناست که از کوچک شروع می کنید.

اندیشه های نهایی در مورد ایجاد انگیزه هنگام بیدار شدن

چگونه هر روز وقتی از خواب بیدار می شوید انگیزه پیدا کنید؟

نیازی نیست که خوشبختی یک اصطلاح مبهم یا توهمی باشد که شما مدام دنبال آن هستید و هیچ پایانی در چشم ندارید. با یافتن انگیزه واقعی خود، یک قدم به درک شادی خود و یافتن معنا در هر کاری نزدیک می شوید. ممکن است راه حل های زیادی را برای کمک به شما در انگیزه امتحان کرده باشید و متوجه شده اید که هیچ کدام از آنها واقعاً تأثیری ندارند. این به این دلیل است که آنها فقط تغییرات تدریجی را ایجاد می کنند و تغییرات دائمی نیاز به یک رویکرد جامع دارد. این امر مستلزم فراتر از تمرکز بر یک حوزه از زندگی شما یا تغییر بخشی از روال یا اقدامات شما است. شما می خواهید تغییری اساسی ایجاد کنید، اما احساس می کنید قلمرو بزرگ و ناشناخته ای است که نمی توانید در این برهه از زندگی از عهده آن برآیید.

حقیقت این است که لازم نیست زندگی خود را به مرحله بعدی برسانید. بنابراین، اگر می خواهید اولین قدم را برای رسیدن به هدف زندگی خود بردارید، زمان یادگیری نحوه پیدا کردن انگیزه اکنون است!

درباره نحوه ایجاد انگیزه هنگام بیدار شدن

9 نوع انگیزه که رسیدن به رویاهایتان را ممکن می سازد

چگونه با انگیزه بمانید و به اهداف بزرگ خود در زندگی برسید؟

چگونه فقدان انگیزه خود را از بین ببریم و همیشه با انگیزه بمانیم؟

پاداش: راهی فوق العاده سریع برای تقویت انگیزه شما

اگر می خواهید فوراً انگیزه خود را تقویت کنید، این لیست را برای انگیزه تهیه کنید و بدانید که چه چیزی بهترین نتیجه را ارائه می دهد.

منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا