ارتباط یائسگی و عصبانیت

در دنیای روان شناسی همیشه موارد مختلف به هم مرتبط بودند. همان طور که می دانید عصبانیت یکی از اختلالات روان شناسی است. شما ممکن است افرادی را در زندگی خود دیده باشید که دچار این اختلال عصبانیت هستند. عصبانیت اختلال بسیار بدی است و می تواند در یک فرد از دوران کودکی وجود داشته باشد تا دورانی که فرد وارد جامعه شود. پزشکان و روان شناسان راه های مختلفی را برای درمان عصبانیت ارائه دهند. یائسگی هم یک نوع تغییرات طبیعی و هورمونی در بدن خانم ها هست که ممکن است برای هر شخصی در زمان های مختلف اتفاق بیفتد. در ادامه هم می خواهیم بدانیم ارتباط یائسگی و عصبانیت چیست. 

خشم یائسگی

اگر تا به حال خشم یائسگی را تجربه کرده اید یا در معرض خطر قرار گرفته اید ، می دانید که این موضوع خنده آور نیست. به نظر می رسد یائسگی و عصبانیت به شدت با هم مرتبط هستند. اما یائسگی چگونه می تواند روحیه شما را بسیار ویرانگر تحت تأثیر قرار دهد؟ علائم یائسگی شامل تغییرات خلقی، اضطراب و تحریک پذیری است. بله ، اینها می تواند منجر به خشم یائسگی شود. جدا کردن علائم یائسگی از نوسانات خلقی طبیعی که ممکن است به سادگی اتفاق بیفتد زیرا یک زن دیگر بارور نیست، به سنین بالاتر نزدیک می شود و از عدم اطمینان در مورد آینده خود رنج می برد، دشوار است. تحریک علت و معلولیت در هنگام یائسگی پیچیده است.

برخی از علائم یائسگی

خشکی واژن، تعریق شبانه و گرگرفتگی تنها برخی از علائم ناشی از به این حالت است که با نوسان و در نهایت کاهش هورمون های تولید مثل زنان استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی و بعد از آن ایجاد می شود. خشم پاسخی کاملا طبیعی برای مقابله با علائم یائسگی است که می تواند سال ها ادامه یابد. علاوه بر این، کاهش سطح تستوسترون زن می تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس، خستگی و کاهش میل جنسی شود. عجیب نیست که زنان در دوران یائسگی خشم را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که تغییرات خلقی مربوط به هورمون در زنان یائسه ناشی از سلامتی کلی، عوامل استرس زای زندگی و سابقه افسردگی است. پرداختن به این مسائل فراتر از تمرکز روی علائم یائسگی است.

علائم شایع یائسگی

همزمان با انتقال زنان به این حالت، علائم رایجی که انتظار دارند شامل موارد زیر باشد:

  • بیخوابی
  • خشکی واژن
  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • کاهش میل جنسی ، یا میل جنسی
  • خشکی پوست ، دهان و چشم
  • افزایش ادرار
  • سینه های دردناک یا حساس
  • سردرد
  • قلب با تپش های تند و بسیار
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTI)
  • کاهش توده عضلانی
  • مفاصل دردناک یا سفت
  • کاهش توده استخوان
  • درد در قفسه سینه و فشار به سینه ها
  • کم شدن یا ریزش مو
  • رشد مو در مناطق دیگر بدن، مانند صورت، گردن، قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر وجود دارد.

توجه داشته باشید که این لیست از شامل عصبانیت نیست. اما عصبانیت شدید یک اتفاق معمول در بین زنان یائسه است. احساس خشم می تواند در نتیجه عواملی باشد که به یائسگی مرتبط هستند. عصبانیت با تجربه چنین علائم ناراحت کننده ای مرتبط است.

یائسگی چگونه بر شخصیت شما تأثیر می گذارد؟

نه، عصبانیت شدید، افسردگی و تغییرات خلقی در ذهن شما نیست. اما به یک دلیل یائسگی را “تغییر” می نامیم. در این زمان از زندگی اتفاقاتی به سرعت در حال رخ دادن است که زنان و شریک زندگی آن ها  را تحت تأثیر قرار می دهد. کودکان کوپ را ترک می کنند ، و شما لانه های خالی می شوید. والدین پیری ممکن است بیش از پیش ناتوان و وابسته شوند. شریک زندگی شما ممکن است از اختلال نعوظ رنج ببرد، که منجر به اضطراب هر دو شما می شود. ناگفته نماند، هر دو ممکن است با شرایط ناامن بازنشستگی رو به رو باشید.

عصبانیت یائسگی یک پاسخ طبیعی برای تغییرات

عصبانیت یائسگی پاسخی طبیعی به این تغییرات است و طغیان های احساسی، تغییرات خلقی، ناامیدی و عصبانیت در دوران یائسگی همگی برای این دوره مهم است. نسبت دادن این موارد به یک شخصیت در حال تغییر اشتباه است. فقط این شرایط، همراه با علائم رایج یائسگی، مدیریت یائسگی را به عنوان یک کار تمام وقت تبدیل می کند.

چگونه علائم یائسگی را درمان کنیم؟

موارد بسیار متنوعی وجود دارد که می تواند در مرحله یائسگی به شما کمک کند. مهم است که برای علائم خود کمک بگیرید. یک نظرسنجی در سال 2016 توسط انجمن یائسگی انگلیس نشان داد که از هر دو زن در انگلیس یک زن یائسه می شود و بدون مشورت با یک متخصص بهداشت و درمان، و 42 درصد اظهار داشتند که علائم آن ها بدتر از حد انتظار است. بیشترین موارد ذکر شده گرگرفتگی، تعریق شبانه و کاهش لذت از رابطه جنسی بود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما کمک کند در مورد بهترین روش یائسگی که ممکن است برای شما مفید باشد تصمیم بگیرید. به خاطر داشته باشید که هیچ یک از این موارد رفع سریع نیستند.

درمان جایگزینی هورمون (HRT)

درمان جایگزینی هورمون (HRT) جایگزین کاهش هورمونهای استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی و یائسگی می شود و می تواند به گرگرفتگی، تعریق شبانه، درد در هنگام رابطه جنسی و خشکی واژن کمک کند. این می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و خشم یائسگی را کاهش دهد، به خصوص اگر از بی خوابی رنج می برید. HRT همچنین ممکن است از پوکی استخوان محافظت کند.

فواید مصرف HRT

مصرف HRT می تواند خطر لخته شدن خون، حملات قلبی، سکته مغزی، سرطان پستان و بیماری کیسه صفرا را افزایش دهد. اما بسیاری از پزشکان معتقدند که مزایای HRT بیشتر از خطرات آن است.

HRT فقط با نسخه پزشک در ایالات متحده در دسترس است، بنابراین باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد این که آیا می تواند برای شما مناسب باشد صحبت کنید. پزشکان معمولاً حداکثر برای چند سال HRT تجویز می کنند و با قطع مصرف آن خطرات کاهش می یابد.

داروهای ضد افسردگی

چه انواع مختلفی از علائم یائسگی در ماه های مختلف را داشته باشید و چه از خشم یائسگی رنج می برید، متداول ترین داروی تجویز شده و داروهایی که به کنترل خشم یائسگی کمک می کنند، داروهای ضد افسردگی هستند، به ویژه مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) که بسیار مفیدند.

SSRI و موارد استفاده آن

SSRI ها با جلوگیری از جذب سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی شیمیایی، به سلول های مغز کار می کنند. این اجازه می دهد تا سروتونین بیشتر در سیناپس ها، شکاف های باز بین سلول های عصبی وجود داشته باشد. نشان داده شده است که سطح بالاتری از سروتونین در سیناپس ها به کاهش افسردگی، اضطراب و سایر علائم خلقی، از جمله خشم یائسگی کمک می کند.

درمان های طبیعی برای پشتیبانی از یائسگی

ارتباط یائسگی و عصبانیت

بسیاری از خانم ها با استفاده از مکمل های غذایی به جای داروهای دارویی احساس راحتی بیشتری دارند. بسیاری از شرکت های مکمل گیاهی ادعا می کنند که برای بیماری های معمول یائسگی کمک می کنند. اینها شامل شبدر قرمز برای اضطراب ، کوهوش سیاه برای گرگرفتگی و گیاه سنت جان برای افسردگی خفیف است. داروهای طبیعی تحقیقات سختگیرانه تری را پشت سر خود قرار می دهند و برخلاف محصولات دارویی ، هیچ نظارتی ندارند. آنها همچنین می توانند با داروها تداخل منفی داشته باشند ، بنابراین مهم است که با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی صحبت کنید.

درمان شناختی رفتاری

با استفاده از روش شناختی رفتاری (CBT) می توانید خشم یائسگی و سایر الگوهای تفکر منفی را تسکین دهید. CBT اساساً با تغییر رفتارها و برداشت هایی که از ارزش ها، نگرش ها، افکار و اعتقادات شما سرچشمه می گیرد، کار می کند. ایده اساسی ساده است. اگر نحوه تفکر شما نحوه مشاهده و بعداً واکنش نشان دادن در برابر وقایع زندگی را راهنمایی می کند، با تغییر در چارچوب بندی مشکلات خود می توانید احساسات خود را تغییر داده و با آن ها کنار بیایید.

CBT و تفاوت آن با روان درمان های دیگر

CBT با انواع دیگر روان درمانی ها متفاوت است. این کار بر اساس تعیین اهداف مشخص با درمانگر است که پس از بحث در مورد مشکلات و پیامدهایی که مایلید متوجه شوید، ایجاد می کنید. شما و درمانگر خود به ترتیب به کار خود ادامه می دهید و به ترتیب با هر یک از مشکلات کنار می آیید. درمانگر شما ممکن است درمان را با مواد مستقل خواندن و تمریناتی که خودتان انجام می دهید، مانند شناسایی عوامل خشم یائسگی و تمرینات تنفس عمیق، تکمیل کند. درمانگران در ReGain می توانند به شما در کشف CBT کمک کنند.

مهم ترین نکته مربوط به یائسگی

نکته مهم زیر  در زمان یائسگی که می تواند به شما در کاهش عصبانیت کمک کند را در نظر بگیرید:

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی با جلب توجه شما به محیط فعلی و خنثی کردن آن احساس اضطرابی همراه با سکونت در حوادث گذشته یا آینده، کار می کند. یک مطالعه کلینیکی  نشان داد که علائم یائسگی و استرس زنان هنگام تمرین ذهن آگاهی کاهش می یابد.

 

 

منابع
.regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا