چگونه حافظه نهادی می تواند بر ما تأثیر بگذارد؟

نظریه های زیادی در مورد حافظه و بسیاری مفاهیم دیگر در رابطه با درک حافظه وجود دارد. در این مقاله، ما به حافظه نهادی خواهیم پرداخت. این که حافظه نهادی چیست؟! چگونه حافظه نهادی می تواند بر ما تاثیر بگذارد؟ و سوالاتی از این قبیل را در ادامه توضیح خواهیم داد. حافظه و بهبود آن در زندگی ما اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند تاثیر زیادی بر روند زندگی مان داشته باشد.

اگر تمایل دارید برای تقویت حافظه خود اقدام کنید و یا این که در زمینه حافظه با مشکلاتی مواجه شده اید، می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد که خدمات بسیاری را برای متقاضیان ارائه داده است. اما در ادامه به عنوان اولین گزینه ببینیم که حافظه نهادی چیست؟!

حافظه نهادی چیست؟

حافظه نهادی مجموع دانش جمع آوری شده توسط گروهی از افراد است. این مفاهیم و مجموعه جمع آوری شده می تواند شامل مفاهیم، تجربیات، حقایق و هر نوع دانش دیگری باشد. این گروه می تواند شامل دوستان، یا خود فرد و یک سازمان باشد. برای اینکه حافظه نهادی کار کند، باید همیشه بین اعضای مختلف سازمان منتقل شود. این می تواند راهی برای ادامه ایدئولوژی یا راهی برای چگونگی کار کردن توسط مردم باشد.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، حافظه نهادی به عنوان “دانش ذخیره شده در داخل سازمان” تعریف شده است. در هر سازمانی، ابزارها و تکنیک ها برای تأمین نیازهای آن سازمان نیاز به سازگاری دارند. این سازگاری ها با گذشت زمان توسعه می یابد و به اعضای جدید گروه آموزش داده می شود و آن ها را از مواجهه با مشکلات مشابه بازمی دارد و مجبورند راه حلی را که از قبل وجود دارد تهیه کنند. به این ترتیب، سازمان ها در وقت و منابعی صرفه جویی می کنند که ممکن است در غیر این صورت هدر رود. حافظه نهادی نیاز به انتقال مداوم خاطرات بین اعضای گروه دارد.

چه سازمان هایی حافظه نهادی دارند؟

حافظه نهادی در بسیاری از سازمان ها وجود دارد. عناصر حافظه نهادی را می توان در شرکت ها ، گروه های حرفه ای ، ارگان های دولتی ، گروه های مذهبی ، همکاری های دانشگاهی و به طور گسترده در کل فرهنگ ها یافت. ایده های مختلفی در مورد نحوه انتقال حافظه نهادی وجود دارد ، خواه بین افراد باشد یا از طریق منابع مکتوب. در گزینه هایی که حافظه نهادی در سازمان ها می تواند تاثیر داشته باشد، موارد زیر دیده می شوند. اگر می خواهند شرکت را ادامه دهند ، موسس شرکت باید دانش خود را در مورد نحوه کار شرکت گسترش دهد. اسرار آن ها باید بین گروهی از افراد، معمولاً در دوره های بالاتر نگهداری شود.

محل کار

 بسیاری از افراد در یک محل کار اطلاعاتی را در مورد چگونگی انجام بهتر کار به اشتراک می گذارند. علاوه بر اطلاعات کار، آنها شایعه خواهند کرد ، با یکدیگر درباره حقایق دیگر صحبت خواهند کرد و غیره. در محیط کار می توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید.

ارگان های دولتی

 چگونگی اجرای فعالیت های یک دولت یک حافظه نهادی است که باید به اعضای جدید منتقل شود. حتی یک اداره ساده دولتی نیز به حافظه نهادی کاملاً احتیاج دارد.

گروه های مذهبی

 دانش مربوط به دین شخص، تفسیر او از یک دین و سایر عوامل در مورد دین در یک نهاد مذهبی، اعم از کلیسا، روحانیت یا هیئت مذهبی مانند مدرسه ، حفظ خواهد شد.

حافظه نهادی در مدرسه

اینکه یک مدرسه چگونه باید کار کند و چه دانشی قرار است آموزش داده شود ، به چند روش منتقل می شود. معلمان تکنیک های خود را به یکدیگر می گویند. کتابی که آنها تدریس می کنند همیشه با انتشار اطلاعات جدید به روز می شود. بسیاری از اسرار و دانش مشترک در مکان وجود دارد که قرار است در مورد دانش باشد.

حافظه نهادی در فرهنگ

کل فرهنگی که در آن زندگی می کنید حافظه نهادی در راه خود دارد. این می تواند شامل شهری که در آن زندگی می کنید ، کشور و حتی خود جهان باشد. حتی اگر از بسیاری جهات تقسیم شده باشیم ، بسیاری از ما دانش مشترک داریم.

حافظه نهادی

چگونه دانش نهادی به دست می آید؟

دانش نهادی زمانی اتفاق می افتد که افراد داده های تاریخی را گرفته و آنها را به مهارت تبدیل کنند. به عنوان مثال، در یک دین، ​​تفسیر کسی از کتاب مقدس می تواند بر نحوه اداره سازمان تأثیر بگذارد. در شرکتی که بیش از یک قرن وجود داشته است، تفسیر مدیر عامل فعلی از فلسفه بنیانگذار می تواند بر نحوه اداره سازمان تأثیر بگذارد. در یک مدرسه ، فلسفه معلمان گذشته می تواند بر کارکنان فعلی تأثیر بگذارد. همه این عوامل اثبات می کنند که حافظه نهادی تحت تأثیر نحوه ذخیره و انتقال داده ها و همچنین نحوه تجزیه و تحلیل دیگران است. در مورد آن فکر کنید وقتی نوبت به تفسیر متن می رسد ، هیچ دو نفری تفسیر یکسانی ندارند. هزاران تفسیر از یک متن دینی وجود دارد.

بعضی ها متن را می گیرند. به معنای واقعی کلمه، برخی از قسمت های خاص را به معنای واقعی کلمه می گیرند و دیگران فکر می کنند استعاره از کل متن است. برخی سعی می کنند از تمام آموزه های یک متن دینی پیروی کنند و دیگران ممکن است چند آموزه را برای زندگی انتخاب کنند. در یک سازمان ، تفسیر بنیانگذار از نحوه اداره شرکت در همه جای سازمان گسترش می یابد. آنها ممکن است دانش نهادی خود را به مشتریان یا ناظران ارائه دهند. با این وجود دین یکی از بزرگترین نمونه های حافظه نهادی در تاریخ است. حتی اگر مذهبی هم نباشید ، احتمالاً در مورد چگونگی عملکرد دین غالب در کشور خود آگاهی دارید. افرادی که مذهبی نیستند درک درستی از چگونگی عملکرد دین دارند. بنابراین این نظریه که جبرگرایی اقتصادی ، یادگیری نهادی را تعیین می کند در وضعیت فعلی اقتصادی و نحوه اداره امور است.

ساختار سازمانی حافظه و دانش نهادی

وقتی نوبت به ساختار سازمانی می رسد ، همه اینها براساس نحوه اجرای آموزش و نوع رفتار مرتبط با نقشی که تعیین می کنید، تعیین می شوند. به عنوان مثال ، ممکن است دو نفر آموزش ببینند که وظیفه ای متفاوت انجام دهند. در همین حال، ممکن است کسی در رفتار متفاوت باشد. شخصی که در سازمان مورد علاقه او قرار گرفته است ممکن است بتواند خیلی بیشتر از شخصی در موسسه که مورد علاقه او نیست ، دور شود. همه افراد سازمانهای کوچک خود را دارند و ممکن است شخصی برای رسیدن به اوج خود از رفتار و دانش ترجیحی استفاده کند. در همین حال، اگر کسی وارد موسسه شود و بسیار مورد توجه قرار گیرد ، ممکن است دانش نهادی او از بین برود.

چگونه حافظه نهادی را می توان حفظ کرد؟

وقتی صحبت از حافظه نهادی می شود ، حفظ مهم است. اگر همه ما فراموش کنیم که چگونه دنیا را اداره کنیم ، ممکن است انسان های ناامیدی بشویم. در دنیای ایده آل، اطلاعات به عنوان یک کابینت بایگانی یا پرونده در رایانه ثبت می شود. با این حال ، این جهان کامل نیست. حافظه نهادی می تواند با زمان تغییر کند. تفسیر و انگیزه از شخصی که اطلاعات را تفسیر می کند می تواند به قدرت کلی نهادی آسیب برساند. به عنوان مثال، کسی که دارای یک فلسفه مذهبی خاص است ممکن است سعی کند اطلاعات شناخته شده را بگیرد و آن ها را به گونه ای بچرخاند که متناسب با دیدگاه مذهبی آن ها باشد. حفظ حافظه سازمانی کاملاً دشوار است. غالباً، بنیانگذاران سازمان مرده اند،

بنابراین هیچ کس نمی تواند در مورد منظورشان از فلسفه خود با آنها مشورت کند. کلمات سو تعبیر می شوند، ارتباطات زیادی وجود دارد که اشتباه شنیده می شوند و هرچه زمان می گذرد انتظارات جامعه نیز کاهش می یابد. حفظ اطلاعات کاملاً در اصل دشوار است. با وجود مشکلات تغییر اطلاعات با تفسیر ، به نظر می رسد که این امر اجتناب ناپذیر است. نحوه اداره یک سازمان با نسل جدید تکامل می یابد.

افراد مختلفی که این قوانین را می نویسند ممکن است در قوانین خود تغییر دهند تا متناسب با فلسفه آن ها باشد. تنها راه حل ما این است که از یک حافظه سازمانی که تأیید می کنید استفاده کنیم. لازم نیست با همه چیز موافق باشید ، اما اگر حافظه سازمانی تا حدودی با ارزش های شما همسو نیست ، یا باید سعی کنید تغییری ایجاد کنید یا به سراغ سازمانی دیگر بروید که ارزش هایی برای شما مناسب تر باشد.

منابع
en.wikipedia.orgwww.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا