در محل کار چطور صحبت کنیم؟

اگر می خواهید بدانید در محل کار چطور صحبت کنیم حتما ادامه این مقاله از همکده را بخوانید.

صحبت کردن همیشه کار ساده ای نیست…

چه در یک ملاقات گروهی باشید، در حال ارائه ی یک مطلب  یا حتی در زمان صحبت رودررو، اعتماد به نفس داشتن اغلب کار سختی است و نیاز به مهارت دارد. نه تنها باید در مورد چیزی که می خواهید بگویید فکر کنید بلکه باید روی چگونه گفتن ان تمرکز داشته باشید.

در اینجا بایدها و نبایدهایی را برای شما آورده ایم اما باید بدانید این ها اصلی ترین نکاتی هستند که به شما کمک می کند با اعتماد به نفس در محیط کار صحبت کنید:

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ صحبت در میان جمع

محل کار چطور صحبت کنیم
در محل کار چطور صحبت کنیم؟ نقاط ضعف خود را بشناسید.
  • اول از همه چیز باید بدانید کجا ممکن است اشتباه کنید.

شاید این اتفاق زمانی بیفتد که در مورد موضوع مورد بحث اطلاعات زیادی ندارید یا زمانی که خیلی سریع حرف می زنید. ممکن است زمانی اشتباه کنید که تلاش دارید با حرکات سر و دست مقصود خود را برسانید یا وقتی که اعتماد به نفس کمی دارید.

موارد زیادی هستند که می توانند مانع راه توانایی شما برای صحبت کردن درست در محیط کار باشند. و هرچه زودتر بتوانید بفهمید این موانع چه هستند زودتر می توانید شروع به کار کردن روی آن کنید.

برای مثال اگر مشکل شما با دستانتان است راهی برای در کنترل داشتن آن ها پیدا کنید – چه این کار با نگه داشتن خودکاری در دستتان در زمان صحبت کردن در جلسات باشد یا استفاده از موس یا کیبورد در طول ارائه ی یک مطلب. جدا از اینکه نباید زیاد در حین صحبت دستان خود را حرکت دهید این کار باعث می شود تمرکز بیشتری پیدا کنید.

فقط باید در انتخاب چیزی که می خواهید دقت داشته باشید: خودکار گزینه ی خوبی است اما دسته ی صندلی مناسب نیست.

به یاد داشته باشید مهم نیست مشکل شما در این مورد چه چیزی می باشد، مسلما راهی برای غلبه بر آن خواهید داشت.

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ در جلساتی برای کسب اعتماد به نفس شرکت کنید.
  • بیایید رازی را به شما بگوییم: هیچ کس با توانایی عالی حرف زدن در جمع به دنیا نمی اید.

حتی اگر استعداد ذاتی داشته باشید بازهم پرورش مهارت هایتان نیاز به زمان و تلاش دارد. در حقیقت حتی کسانی که در جمع بهترین سخنرانان هستند ( به سیاستمداران، بازیگران و … ) فکر کنید نیاز به مربی برای سخنرانی دارند و اغلب به علت این آموزش است که در کاری که انجام می دهند خوب هستند.

به بیان دیگر حتی اگر صحبت کردن یکی از نقاط قوت شما نمی باشد به این معنا نیست که نمی توانید ان را یاد بگیرید.

انواع متفاوتی از سخنرانی عمومی و جلسات تقویت اعتماد به نفس هستند که کمک می کند تکنیک های مخصوصی که برای موثر بودن کلمات و درگیر کردن مخاطب نیاز دارید را یاد بگیرید. می توانید این ها کلاس ها را تمام وقت یا نیمه وقت شرکت کنید.

اگر مبحثی که مرتبط با صحبت کردن در جمع است باعث می شود اضطراب پیدا کنید وحشت نکنید. بسیاری از این ها تنها برای یاد دادن تکنیک های لازم برای موفقیت هستند نه اینکه فقط بخواهید روی حرف هایتان متمرکز بمانید.

برخی جلسات حتی برای صحبت کرد مقابل جمع بزرگی از مردن نیستند – حتی آموزش می تواند به شکل یک به یک باشد.

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ از حاشیه ها بگذرید.
  • بگذارید با این حقیقت شما را مواجه کنم، اگر گفتن حرفتان سال ها بخواهد طول بکشد هیچکس به نقطه نظر شما اهمیت نخواهد داد. شاید صداهایی مانند “اوهوم” در بین حرف هایتان برای شما تبدیل به یک عادت شده باشید اما شاید همین ها علتی هستند که نمی توانید در محیط کار با اعتماد به نفس حرف بزنید. به هر حال تکرار مکرر یک کلمه یا صدا در بین حرف هایتان باعث می شود همکاران روی صحبت های شما متمرکز نمانند.

اما موضوع تنها محدود به پرت شدن حواس شنوندگان نیست. شاید فکر کنید یک وقفه ی کوتاه میان کلماتتان راه خوبی برای بیان ایده های شماست. اما لزوما در این نقطه به شما کمکی نخواهد کرد.

به جای آن تنها کمی سکوت کنید. اگر برای بیان چیزی به زمان نیاز دارید به سادگی کمی ساکت شده و تا زمانی که برای دوباره صحبت کردن حاضر بودید حرف بزنید.

با وجودی که وقفه های زیاد باعث از دست دان علاقه ی شما می شود چند لحظه سکوت می تواند بهترین راه برای از بین بردن تنش خودتان و ایجاد دیدگاهی است که واقعا تاثیرگذار باشد.

کمی نفس بکشید.
  • وقتی نوبت به صحبت کردن در بین جمع می رسد عصبی شدن اغلب به سراغ شما می آید.

این یعنی سعی می کنید هرکاری که می توانید را انجام دهید تا زودتر این شرایط را به پایان برسانید. حتی اگر به این معنا باشد که مجبورید به سرعت باد حرف بزنید. و نتیجه اغلب محموعه ای از لغاتی است که اصلا هیچ حسی در مخاطب ایجاد نمی کنند.

سریع صحبت کردن نه تنها به این معنا است که اعتماد به نفس کمی دارید بلکه به شما زمان کمی برای فکر کردن روی لغات می دهد. این یعنی احتمال اشتباه شما بیشتر خواهد شد.

قبل از اینکه شروع به گفتن یک جمله ی کامل کنید نفس بگیرید. زمان بگذارید تا ارام تر و واضح تر حرف بزنید و بدانید بدون شک روی کیفیت مطلبی که می گویید اثر دارد و کمتر نیاز می شود موضوعی را دوباره تکرار کنید.

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ تمرین کنید.
  • زمانی که متوجه شدید نیاز است روی چه بخش هایی از حرف زدن خود کار کنید نوبت ان رسیده تا زمان گذاشته و با تکنیک های جدیدی که یاد گرفته اید تمرین کنید.

با وجود یاد گرفتن همه ی نکات هنوز هم لازم است بر نقاط ضعف خود غلبه کنید – اگر وارد یک شرایط پراسترس شوید ناگهان مغزتان از هرچیز خالی خواهد شد. شما هنوز کاری برای بهبود اعتماد به نفس خود انجام نداده اید.

برای اجتناب از بروز هر شرایط بد، لازم است قبل از صحبت کردن در میان جمع تاکتیک های خود را تمرین کنید – چه در مقابل جمعی از دوستان و خانواده یا مقابل اینه.

باید بدانید اغلب بزرگترین منتقد خود شما هستید.

ایده هایتان را دست کم نگیرید.

در جلسه متوجه شده اید زمانی که فرد دیگری با شما مخالفت کرد دلایل زیادی برای بحث کردن و مخالفت با او داشتید. بنابراین قبل از جلسه ی بعدی با خودتان تمرین کنید ” به خودتان توانایی و اطلاعاتتان را یاداوری کنید. دیگران به قدر کافی شما را قبول داشته اند که کمک کرده اند به جایگاه کنونی تان برسید. حالا نوبت آن است خودتان را باور کنید.”

از اولین نفراتی باشید که حرف می زند.

در هر جلسه به دنبال فرصتی باشید تا همان ابتدا و در ده دقیقه ی اول حضور خود را نشان دهید. حتی اگر با اعلام موافقت با نظر دیگران یا افزودن کمی اطلاعات به مطلبی باشد که فرد دیگری گفته است. چرا؟ هرچه زودتر در بحث ها شرکت کنید زمان کمتری دارید تا به خودتان شک کنید. وقتی گفتن چیزی را عقب بیندازید وقفه انداختن در بحث و صحبت در مورد مطلب خودتان سخت تر خواهد شد.

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ از قبل موضوعی انتخاب کنید.

موضوعی که برای شما مهم است را قبلا انتخاب کنید در نتیجه وقتی بحث آن پیش امد برای اعلام نظر اماده اید. هرچه بیشتر به حرف زدن عادت کنید می توانید در مورد موضوعات بیشتری این کار را انجام دهید اما برای ایجاد اعتماد به نفس خود از یک مطلب شروع کنید.

سوال بپرسید.

یکی از ساده ترین راه ها برای راحتی بیشتر در زمان حرف زدن این است که از دیگران بخواهید در مورد مطلبی که توجه شما را جلب کرده است توضیح بیشتری دهند. با وارد شدن عمیق تر در صحبت های فرد دیگر یک عضو فعال تر خواهید شد. حتی می توانید چیز جدیدی یاد گرفته که بعدا بفهمید برای شما مهم است.

خودتان را سانسور نکنید.

حداقل یکی از ایده هایی که به ذهتان می رسند را بیان کنید. بدون اینکه بخواهید در مورد خودتان حدس هایی زده یا برای ویرایش ایده تان بخواهید ساکت بمانید. وقتی این کار برای شما تبدیل به یک عادت شد توانایی ما برای صحبت کردن بدون اماده شدن از قبل روی ترس هایتان برای گفتن چیزی اشتباه غلبه خواهد کرد.

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ باید بدانید اختلاف نظرها غیرقابل اجتناب هستند و البته مفید.

حتی اگر نقطه نظر شما اشتباه باشد باعث می شود باقی گروه بتوانند بهتر فکر کننند و در نتیجه به یک راه حل خوب برسید و بتوانید به روشی خلاقانه برای حل مشکلات دست یابید. بنابراین از بیان دیدگاه خود البته با روشی محترمانه خجالت نکشید.

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ وقتی در مقابل رییس خود صحبت می کنید.

محل کار چطور صحبت کنیم

هیچ رابطه ی کاری عالی نیست و این برای رابطه ی میان کارمند و رییس نیز صدق می کند. اولین واکنش شما در این شرایط باید نگاه کردن به خودتان باشد: با تغییر دادن رفتار یا روشی که به رفتار رییستان واکنش نشان می دهید.

وقتی رییستان شرایط را طوری مدیریت می کند که با ان مخالفید کمی اوضاع برای شما به هم می ریزد و همیشه ساده نیست بدانید ایا باید در این مورد حرف زده یا ساکت بمانید. بیایید تصور کنیم کارهای رییس شما بد و همه گیر شده و البته مدتی از زمان کار کردن شما با هم می گذرد. شاید وقت آن رسیده تا حرف های خودتان را به او بزنید.

شاید با خودتان  فکر کنید حالا زمان ایستادن مقابل رییستان رسیده است. اما این کار را باید چطور انجام دهید؟

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ زمان مناسبی را برای حرف زدن با رییس خود در نظر بگیرید.

باید یک ملاقات دو نفره با رییستان داشته باشید، نه اینکه بخواهید در مقابل دیگران با او حرف بزنید. باید زمانی این کار را انجام دهید که رییستان بحران دیگری در کارش نداشته یا برنامه ی او آزاد باشد. اگر قبلا برای یک ملاقات با یکدیگر برنامه ریزی کرده اید باید زودتر برای صحبت کردن آماده باشید و بدانید می خواهید چه بگویید.

در مورد موضوعی خاص که دیده اید حرف بزنید نه چیزی کلی و اتهامی.

در جلسه ی ملاقات باید شکایت خود را مستقیم بیان کنید. و این یعنی موضوع را رک بیان کنید نه به شکل کلی و به نوعی با متهم کردن.

برای مثال رییسی بسیار سخت گیر دارید. به او نگویید که شما همیشه در حال چک کردن من هستید. به جای آن بگویید هفته ی قبل هشت بار کار شما چک شده است و و اگر چیز خاصی وجود دارد باید در مورد آن صحبت کنید.

در محل کار چطور صحبت کنیم؟ تن صدایی آرام و مثبت داشته باشید.

 

محل کار چطور صحبت کنیم

برای بیان نکته ی مورد نظر خود بد صحبت نکنید. برای مثال نباید به رییستان بگویید که روش مدیریتی او شما را اذیت می کند و از این روش متنفرید. به جای آن تنها از او بپرسید چرا کار شما را زیاد چک می کند و آیا چیز خاصی هست که بخواهید در مورد ان توضیح دهید.

تمام حرفتان باید همین باشد. گاه تنها اگاه کردن از یک مطلب باعث می شود رییستان متوجه اصل مطلب شود.

منابع
learning.linkedin.comreed.co.ukfortune.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا