چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟

ما می خواهیم بدانیم که چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟ خوشبختی مهم ترین عامل در زندگی هر انسانی است. انسان ها تمام تلاش خود را می کنند تا به خوشبختی برسند. روان شناسان هر کدام تعاریف مختلفی را از خوشبختی گفته اند. از این رو مردم هم هر کدام تعاریف مختلفی از خوشبختی دارند. برخی از آن ها خوشبختی را در رسیدن به ثروت و قدرت می دانند. برخی هم ممکن است رسیدن به خوشبختی را در زندگی با صداقت و درستکاری بدانند. یکی از عواملی که در این گونه تفکر ها نقش دارد گذشته هر فرد است. افرادی که نمی توانند گذشته خود را فراموش کنند و همیشه به دنبال یک مقصر برای مشکلات زندگی خود هستند هیچ وقت خوشبخت نمی شوند.

این اتفاق به دلیل یک سری اتفاقاتی است که در ذهن فرد رخ می دهد. در واقع او به خاطر این که دیگران را مقصر می داند حتی اگر به بهترین پیشرفت ها در زندگی خودش برسد به همین دلیل که نمی تواند گذشته خود را فراموش کند آسیب خواهد دید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با این که چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟ صحبت کنیم.

آزمون ها و نظرسنجی های شادی

با محبوبیت بیشتر موضوعاتی مانند بهزیستی و سلامت روان، شادی همچنان مورد توجه بیشتر قرار می گیرد. شرکت های مختلف در سراسر جهان سرمایه گذاری در کارگاه ها و جلسات یادگیری را برای کمک به شادتر شدن کارمندان خود آغاز کرده اند. علی رغم محبوبیت روزافزون آن، ما هنوز هم اغلب می یابیم که اشخاصی می پرسند “دقیقاً شادی چیست؟”

تعاریف بسیاری از خوشبختی وجود دارد.

تعاریف بسیاری از خوشبختی وجود دارد. طبق فرهنگ لغت، خوشبختی “وضعیت رفاه و رضایت” است.  کلماتی مانند شادی، رضایت و خنده اغلب در رابطه با شادی استفاده می شوند. سونجا لیوبومیرسکی (2008)، در کتاب خود “چگونگی خوشبختی” اظهار داشت که خوشبختی “تجربه شادی، رضایت یا رفاه مثبت است، همراه با این حس که زندگی فرد خوب، معنی دار و ارزشمند است”

تعاریف خوشبختی چه ویژگی‌ هایی دارند؟

چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟

بسیاری از تعاریف مربوط به خوشبختی و موضوعات مختلف مرتبط با آن، ما را بر آن داشته است که حتی بیشتر سوالاتی مانند “چگونه بفهمم کسی خوشبخت است؟”، “آیا من خوشحالم؟” و “چه کاری می توانم انجام دهم تا شادتر شوم” ؟ ” خوشبختانه تست ها و نظرسنجی های بسیاری وجود دارد که می تواند به ما در پاسخ به این سالات کمک کند. با ادامه خواندن این مقاله، آن ها را بررسی کنید. ما می خواهیم بدانیم که چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟

تمریناتی برای معنا و ارزش زندگی

شما می توانید برای این که بتوانید خوشبختی را اندازه گیری کنید و زندگی بهتری برای خود بسازید  تمرین معنایی و ارزشمند زندگی را از سایت های مختلف دریافت کنید و از آن استفاده کنید. این تمرینات خلاقانه و مبتنی بر علم به شما کمک می کند تا در مورد ارزش ها، انگیزه ها و اهداف خود بیشتر بدانید و به شما ابزاری را می دهد که می توانید حس معنا و خوشبختی را در زندگی بیمار، دانشجو یا کارمند خود تحریک کنید.

آیا می توانید شادی را از نظر علمی آزمایش و اندازه گیری کنید؟

تعداد زیادی از اقدامات برای خوشبختی ارزیابی خود فرد است. این ممکن است بیشتر ما را به این فکر بیندازد که خوشبختی را نمی توان از نظر علمی سنجید. این ارزیابی های شخصی اغلب به روش علمی از طریق تحقیق، آزمایش و هنجارسازی ایجاد می شوند.

آزمایشاتی در ارتباط با این زمینه

این موارد اغلب بر روی جمعیت نمونه آزمایش می شوند و با ارزیابی بیشتر مورد مطالعه و تصفیه قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که در واقع آن چه را که برای آزمایش در نظر گرفته شده است، مورد آزمودن قرار می دهند.

گزارش برای خود به ما چه امکانی را می دهد؟

گزارش برای خود به ما این امکان را می دهد که ارزیابی را بارها و بارها انجام دهیم، به خصوص پس از مداخلات خاص که این گزارشات اهمیت بیشتری پیدا می کند. آزمون اختصاصی گزارش خود راهی به ما می دهد تا خوشبختی خود را بسنجیم و دریابیم آیا تغییراتی که در زندگی خود اعمال کرده ایم تأثیری داشته است یا خیر. همچنین به ما ایده ای از زمان های خاص که وضعیت خوبی داریم و چگونه می توانیم زندگی را به  خوبی ادامه دهیم، می دهد.

روش دیگر سنجش علمی خوشبختی چیست؟

روش دیگر سنجش علمی خوشبختی را می توان با بررسی خاص عوامل بیولوژیکی انجام داد. مارک هولدر (2017)، که به عنوان دکتر محقق در زمینه  خوشبختی شناخته می شود، با مطالعه شاخص های مختلف بیولوژیکی، مطالعه شادی را متمرکز می کند. آن ها نمونه هایی از بزاق و ادرار را از شرکت کنندگان خود می گیرند تا بتوانند تغییرات انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها را مطالعه کنند.

خوشبختی را می توان با مطالعه رفتارهای مختلف ما نیز سنجید.

خوشبختی را می توان با مطالعه رفتارهای مختلف ما نیز سنجید. رفتارهای واضح تر، لبخند زدن و خندیدن است. گفته می شود لبخند دوشن، به معنای لبخند زدن با چشمان شما، نشانه لبخند اصیل است. مطالعه وجود لبخند دوشن نیز یکی دیگر از رفتارهایی است که می توان مشاهده کرد که قبلاً با افکار خوب و خوشبختی همراه بوده است. هدف ما این است که چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟

رفتار های مختلف برای اندازه‌ گیری خوشبختی

رفتارهایی که شامل شکرگزاری، رفتارهای مهربانانه یا سخاوتمندانه و قدردانی هستند، ممکن است روش های دیگری برای اندازه گیری خوشبختی باشد زیرا مشخص شده است که این ها با سلامتی ما ارتباط مثبت دارند.

روانشناسی چگونگی اندازه گیری خوشبختی

چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟

Meik Wiking (“روانشناسی”، 2018)، مدیر عامل موسسه تحقیقات شادی دانمارک، اظهار داشت که خوشبختی می تواند در افراد مختلف معانی مختلفی داشته باشد. خوشبختی نیز یک تجربه ذهنی است و اغلب به جای آن  عنوان رفاه ذهنی هم شناخته می شود.

برخی اقدامات ممکن است به سلامت عمومی ما توجه داشته باشند

به همین دلیل، برخی اقدامات ممکن است به سلامت عمومی ما توجه داشته باشند و فقط به یک جنبه از خوشبختی نگاه نکنیم. ویکینگ (2018) بیشتر توضیح می دهد که برای اندازه گیری خوشبختی، بررسی بخش های مختلفی که به مفهوم خوشبختی کمک می کنند مهم است.

نظر ویکینگ در ارتباط با این زمینه

ویکینگ گفته است که قبل از تأیید کردن این عوامل، ابتدا باید بین شادی لحظه ای و شادی کلی تفاوت قائل شویم. خوشبختی لحظه ای وضعیت و احساسات فعلی ما را در نظر می گیرد. از طرف دیگر، خوشبختی کلی، تجربیات ما مانند تأثیر مثبت و رضایت از زندگی را طی یک زمان مشخص در نظر می گیرد.

فاکتور های اصلی که باعث ایجاد تفاوت بین دو نوع خوشبختی می شوند

اکنون که تفاوت بین خوشبختی لحظه ای و کلی را فهمیدیم، می توانیم سه فاکتور اصلی را که باعث ایجاد آن می شوند را در نظر بگیریم، یعنی ژنتیک، وضعیت فرد و رفتار  که ویکینگ اعلام کرد.  از بین این سه عامل، روانشناسان دریافته اند که رفتار ما می تواند 40٪ خوشبختی ما را تشکیل دهد.

سه سازه مقاومت توسط لیوبومیرسکی، شلدون و شكاده

همچنین می توان سه سازه متفاوت را که توسط لیوبومیرسکی، شلدون و شكاده (2005) مشخص شده اند، هنگام صحبت در مورد خوشبختی در نظر گرفت: احساسات مثبت بیشتر، رضایت از زندگی زیاد و احساسات منفی كمتر.

این سه مورد به چه معناست؟

این سه مورد به این معنی است که، وقتی خوشحال هستیم، احتمالاً احساسات مثبت بیشتری مانند لذت، رضایت و شادی را تجربه خواهیم کرد. همچنین به احتمال زیاد گزارش خواهیم داد که از زندگی خود بسیار راضی هستیم. رضایت از زندگی معمولاً به این معنی است که ما در جنبه های مختلف زندگی، مانند روابط، کار و رشد شخصی خود، تعداد زیادی تجربه مثبت داریم. ما می خواهیم بدانیم که چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

سرانجام، به عنوان افراد خوشحال، به ندرت احساسات منفی مانند خشم، احساس گناه و ترس را تجربه می کنیم. مطالعات نشان داده است که ما می توانیم با تمرکز بر نحوه تفسیر موقعیت ها و تجربیات، نحوه درک زندگی خود و آن چه که روزانه فکر می کنیم و انجام می دهیم، بر خوشبختی خود تأثیر مثبت بگذاریم.

خوشبختی، بیش از هر چیز، یک حالت ذهنی است

چگونه می توان خوشبختی را با آزمایش و نظر سنجی اندازه گیری کرد؟

“خوشبختی، بیش از هر چیز، یک حالت ذهنی است، راهی برای درک و نزدیک شدن به خود و دنیایی که در آن زندگی می کنیم.” سونجا لیوبومیرسکی، چگونگی خوشبختی را رویکردی علمی برای به دست آوردن زندگی مورد نظر شما تعریف می کند. 

نظرسنجی اسرار شادی

نظرسنجی های بسیاری برای کمک به ما در کشف اسرار خوشبختی در دسترس است. در این پرسشنامه ها از سوالات، موارد و سیستم های مختلف امتیازدهی مختلف استفاده شده است. تعداد زیادی از این نظرسنجی ها توسط روانشناسانی ایجاد شده است که تشخیص دادند نیازی به اندازه گیری شادی وجود دارد.

مقیاس خوشبختی واقعی

آیا آزمایشی وجود دارد که بتوانیم آن را به عنوان مقیاس واقعی شادی در نظر بگیریم؟

خوشبختی، با تعاریف گوناگون، تمایل دارد که موضوعی کاملاً ذهنی باشد. آزمون های مختلف موجود خوشبختی را از بسیاری جهات اندازه گیری می کنند. در این آزمایشات عوامل مختلفی که در خوشبختی نقش دارند نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

نحوه ارزیابی خوشبختی این نظرسنجی ها نیز می تواند تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشد.

حتی نحوه ارزیابی خوشبختی این نظرسنجی ها نیز می تواند تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشد. برای همین امر این آزمایشات هر بار تکرار و دقیق تر بررسی می شود.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا