پنج روش برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند.

اگر شوهر شما شرایط روحی سختی داشته باشد، می تواند آینده خوب را از شما بگیرد. خواه حسادت کند، بلاتکلیف باشد، به اطمینان خاطر مداوم نیاز داشته باشد و … . این رفتار می تواند با گذشت زمان ضرر بسیار زیادی را به شما و رابطه تان به همراه داشته باشد. اما در میان تمام این ها حقیقت غم انگیز این است که شوهر شما خود را دوست ندارد. هدف ما بررسی پنج روش برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند است.

او تا زمانی که تغییر نکند، تلاش خواهد کرد تا عشق خود را به روش صحیح نشان دهد. اما در این بین شما هم با کمی صبر و حمایت می توانید به همسر خود کمک کنید. بنابر این در مقاله پیش رو ما قصد داریم به بررسی روش هایی برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند بپردازیم. 

عزت نفس پایین همسر ما از کجا ناشی می شود؟

نکته مهمی که در ابتدا باید در نظر داشته باشید این است که هر قدر هم از عزت نفس همسرتان ناامید شوید، باید بدانید که این مسئله از جایی ناشی شده است. بیشتر افرادی که از عزت نفس پایین رنج می برند، از ابتدای کودکی تحت تاثیر قرار گرفته اند و عدم اعتماد به نفس آن ها احتمالا نتیجه رفتار پدر، مادر، معلم، خواهر و بردار یا دوست منفی است. از این رو ممکن است همسر شما در کودکی احساس کرده باشد که به اندازه کافی خوب نیست. همانطور که می توانید تصور کنید ، تجربه یک کودک تأثیر بسیار عمیقی دارد و مطمئناً تا بزرگسالی در کنار او خواهد ماند. دلایل دیگر عزت نفس پایین عبارتند از:

  •    تجربه سوگواری
  •     به طور کلی شخصیت منفی داشتن
  •     داشتن استانداردهای بالا غیرقابل دستیابی برای خود
  •     استرس یا بیماری ها
  •     در طول زندگی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

به هر طریقی، این عوامل باعث می شوند که فرد از عزت نفس بی بهره باشد و جهان را به روشی کاملا منفی و ترسناک ببینند. آنها به راحتی صدمه می بینند، ممکن است بیش از حد حساس به نظر برسند و اغلب می توانند احساس کنند که توسط دیگران رد می شوند، حتی در مواردی که چنین نیست. در ادامه پنج روش برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند را بیان می کنیم.

عزت نفس پایین همسرتان چه تاثیر بر ازدواج و رابطه شما خواهد داشت؟

پنج روش برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند.

یکی از نگرش های اصلی که یک فرد ناامن اتخاذ می کند، ایده عدم مهارت کافی آن ها است. عموما این گونه افراد تصور می کنند که شایسته عشق شما نیستند. آن ها به اندازه کافی نمی توانند مهارت های خود را ببینند. حتی بدتر از همه آن ها، این عدم عزت نفس باعث می شود که آن ها عشق و تعهد شما را زیر سوال ببرند.

او ممکن است دائماً نیت شما را حدس بزند حتی وقتی که می خواهید کار خوبی برای او انجام دهید. اساسا او همیشه احساس قربانی بودن دارد و این می تواند تاثیرات بسیار مهمی در ازدواج شما داشته باشد. مطالعات نشان داده است که وقتی صحبت از انجام کارهایی برای شریک زندگی شما می شود، فرد ناامن همیشه از این کار احساس خوبی نخواهد داشت.

نکته قابل توجه درباره پنج روش برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند.

به گفته استاد روانشناسی فرانچسکا ریگتی، “افرادی که عزت نفس پایینی دارند در روابطشان به همان اندازه که عزت نفس بالایی دارند، فداکاری می کنند. با این حال، آنها به احتمال زیاد از آن فداکاری ها پشیمان می شوند و این باعث می شود که حتی با گذشت زمان، حالات منفی بیشتری، استرس بیشتر و رضایت از زندگی کمتری را تجربه کنند. ” این حالت ها باعث می شود که او احساس کینه داشته باشد و البته به سمت شما هم سوق داده شود. سایر مواردی که از اعتماد به نفس پایین ناشی می شوند ممکن است خود را به صورت حسادت نشان دهند.

اگر حتی لبخند بزنید یا با مردان دیگر صحبت کنید، ممکن است شوهرتان به راحتی ناراحت شود. ممکن است متوجه شوید شوهرتان اعتماد ندارد، حتی اگر بارها و بارها ثابت کرده اید که می تواند به شما ایمان بیاورد. او ممکن است حتی در هر موقعیتی هم به دنبال نتایج منفی و بدون هیچ پایه و اساسی باشد. اما در ادامه ببینیم که برای کمک به شوهرتان چه کاری می توانید انجام دهید؟

چگونه به همسرمان برای افزایش اعتماد به نفس او کمک کنیم؟

برا این که بتوانیم به همسر خود در جهت افزایش اعتماد به نفس کمک کنیم، راه های بسیاری وجود دارد. در ادامه ما مهم ترین تکنیک ها را برای شما بیان می کنیم.

از تعارفاتی که به ناامنی آن ها می پردازند، خودداری کنید.

دانستن این که شوهرتان از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است، ممکن است شما را ترغیب کند تا بیشتر سعی کنید، اعتماد به نفس او را ترغیب کنید. این کار بسیار عالی است اما کلید خوب، اصیل بودن روش شما است. اجازه دهید مثالی در این باره بزنیم. شوهر شما شکایت می کند که در کار خود خوب نیست و احساس شکست می کند. اولین واکنش شما ممکن است این باشد که بگویید احمق نباش. کار شما خوب است. من مطمئنم که تو خیلی خوب کار می کنی! این تعارف مناسب است اما برای حمایت از عزت نفس او کار چندانی نمی کند. این کار باعث نمی شود که مسئله به درستی حل شود.

یک راه بهتر برای نزدیک شدن به وضعیت این است که گوش دهید و به او بگویید احساساتش شنیده می شوند و معتبر هستند. ممکن است از او بخواهید توضیح دهد که نسبت به کدام مناطق کار احساس بدی دارد و چرا. پس از توضیح او ، می توانید دیدگاه های جایگزینی مانند: “همه ما بعضی اوقات احساس می کنیم عملکرد کمتری داریم، اما آیا رئیس شما به خاطر آخرین پروژه به شما تبریک نگفت؟”. از این رو شما احساس شنیده شدن را به وی می دهید و به آرامی او را به سمت دید مثبت تری از وضعیت راهنمایی می کنید.

عشق را به مقدار زیادی تشویق کنید.

این مسئله وجود دارد که شما می دانید شوهرتان فردی فوق العاده با قلبی عالی و ويژگی های جذاب بسیاری است اما او به سادگی آن را نمی بیند. از این رو هر قدر هم بخواهید عشق را به سمت او سوق دهید نمی بیند و قبول نمی کند تا زمانی که شروع به دیدن خودش کند. از این رو در این مسیر بهترین کار توجه به سخن روانشناس معروف، دبورا کوشابا است: “عشق به نفس به سادگی حالت احساس خوب نیست. این یک وضعیت قدردانی از خود است و از عملکردهایی رشد می کند که از رشد جسمی، روانی و معنوی ما حمایت می کند. ” از این رو شوهر شما به دلیل عزیت نفس پایین از آن بی بهره شده است.

برای مقابله با این مسئله، او را به انجام کارهایی تشویق کنید که به او حس استقلال و موفقیت می دهد. به او کمک کنید چیزهایی را کشف کند که باعث می شود احساس کند در زندگی خود هدف و احساس کنترل و جهت دهی دارد. و در تمام مدت به او یادآوری کنید که عشق به نفس داشتن صبر و گذشت با خود و مرزهای محکم با دیگران است.

صبر داشته باشید.

کمک به کسی در کنار آمدن با عدم امنیت و عدم عزت نفس کار ساده ای نیست، اما اگر می خواهید حمایت کنید باید صبر داشته باشید. همانطور که احتمالاً قبلاً هم تجربه کرده اید، اوقات ناراحت کننده ای وجود دارد، جایی که به شما فشار زیادی وارد می شود و احساس می کنید شوهرتان گاهی ناسپاس، بی دقت و حتی غیر منطقی است.

در این اوقات سخت، مهم است که به یاد داشته باشید که شوهرتان شما را خیلی دوست دارد  اما او بیش از هر چیزی از خودش متنفر است. کاری که می توانید انجام دهید این است که با انجام این مراحل به او کمک کنید تا ناامنی های خود را مدیریت کند، اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشد و ذهنیت مثبت بیشتری را پرورش دهد. این یکی از پنج روش برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند است.

اجازه دهید شوهرتان کار هایی را برای شما انجام دهد.

پنج روش برای کمک به همسرتان که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند.

بله درست خواندید. یک راه عالی برای کمک به عزت نفس پایین شوهرتان این است که به او اجازه دهید به شما کمک کند. این که آیا از او می خواهد به شما کمک کند تا چراغ ترمز را در ماشین تعمیر کند یا مشکلی که در تلفن همراه شما ایجاد شده است، درست شود، ایجاد نیاز و مفید بودن به او می دهد. این امر به شما هم کمک بسیار زیادی می کند. این مسئله در زمینه بررسی غریزه قهرمان است که به میل زیستی همه انسان ها اشاره دارد. 

یک راه آسان برای تحریک این غریزه قهرمان در شوهر شما این است که به راحتی احساس ارزشمندی را به او هدیه دهید. این کار اعتماد به نفس او را شگفت زده خواهد کرد و هر بار احساسات خوبی را تجربه خواهد کرد. هر وقت از او برای چیزی درخواست کمک می کنید، به او نشان می دهید که به او اعتماد دارید و در این خانواده مفید و مورد نیاز است.

اعتماد به نفس را به او نشان دهید.

روش ساده دیگر برای کمک به عزت نفس پایین شوهرتان این است که چقدر به او اعتقاد دارید. برای انجام این کار، از تصور اینکه او در انجام کاری شکست خواهد خورد، خودداری کنید. به عنوان مثال ، دفعه بعدی که او برای برداشتن شام می رود، از جمله هایی مانند “مطمئن شوید نوشیدنی ها را مانند دفعه قبل فراموش نکنید” خودداری کنید. یا اگر او با یکی از همکارانش مشکل داشته است، هنگام عزیمت به محل کار فریاد نزنید: “سعی کنید امروز کسی را به اشتباه ناراحت نکنی”. هر زمان که شما یک تصور قبلی را در مورد او ایجاد می کنید، باعث افزایش ناامنی های او می شود. این کار نه تنها باعث می شود احساس کند که قصد سرزنش کردن را دارید، بلکه شخصی که به دنبال تأیید و پشتیبانی است شخصی است که این موضوع را به وی یادآوری می کند.

 

 

منابع
hackspirit.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا