چگونه با تاثیرات فیزیکی ناشی از سوگواری برخورد کنیم؟

تاثیرات فیزیکی ناشی از سوگواری چیست؟ بسیاری از افراد اشتباها بر این باورند که سوگواری یک حس تنهاست. اما سوگواری عادی در حقیقت یک واکنش غیرقابل کنترل، قوی و چندجانبه است. که انسان به دنبال حوادث سخت یا دردناک تجربه می کند. مانند مرگ یکی از عزیزان. به بیان دیگر سوگواری نه تنها از لحاظ عاطفی روی ما اثر می گذارد. بلکه دارای تاثیرات فیزیکی، روانی و حتی روحی خواهد بود.

از دست دادن یکی از عزیزان بر اثر مرگ ما را به طور ناخواسته وارد گردابی از درد می کند. که اغلب باعث حس ناچار بودن و سرکوب شدن خواهد شد. در طول این زمان واکنش سوگواری فیزیکی می تواند شامل هریک از مشکلات زیر باشد. چه به صورت تکی یا همزمان با هم.

مشکلات گوارشی

اغلب این مشکل مرتبط با اختلال در عادات یا روال های عادی غذایی است. فرد مشکلات موقتی را در سیستم گوارشی خود تجربه می کند. مانند یبوست، اسهال، شکم درد، احساس پیچش در شکم، حالت تهوع و بالا آوردن.

توانایی رانندگی

چگونه با تاثیرات فیزیکی  ناشی از سوگواری برخورد کنیم | مرکز مشاوره همکده

نشستن پشت فرمان یک ماشین یا راندن موتورسیکلت نیاز به تمرکز زیاد در تمام وقت دارد. اما کسانی که مشکل سوگواری برای یک عزیز را دارند شاید نقص هایی را در این مهارت خود تجربه کنند. چه خودشان متوجه آن باشند یا نه. برخی از علائم اختلال در مهارت های حرکتی عبارتند از عدم توانایی برای تمرکز و توجه دقیق، کاهش زمان واکنش به محرک ها یا شرایط بیرونی در راه، یا واکنش عاطفی غیرمنتظره در پشت ماشین، مانند گریه کردن یا سوزش چشم که می تواند با توانایی رانندگی در تداخل باشد.

از دست دادن انرژی تاثیرات فیزیکی ناشی از سوگواری

سوگواری کار سختی است و همانطور که گفته شد تاثیر زیادی روی بدن ما خواهد داشت. بنا به دلایل متعدد، از جمله عادات غذایی ضعیف و الگوهای خواب مختل، سوگواری اغلب باعث تجربه کردن کاهش انرژی بدن، احساس خستگی یا ضعف در ماهیچه ها خواهد شد.

بیماری

استرس از دست دادن یکی از عزیزان بر اثر مرگ و سوگواری بعد از آن سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند. در نتیجه شما بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی یا انفولانزا خواهید بود. بعلاوه کسانی که مشکلاتی حاد در وضعیت سلامت خود دارند ممکن است با تشدید علائم مواجه شوند.

مشکلات متفرقه

علاوه بر اثرات فیزیکی که ممکن است در زمان سوگواری برای مرگ یک عزیز تجربه کنید. برخی افراد می گویند مشکلاتی مانند خشکی دهان، حساس شدن بینی، احساس لرزش در بدن، تنگ شدن گلو یا قفسه ی سینه، تنگی نفس و افزایش علائم الرژی را تجربه کرده اند.

عصبی و بی قرار شدن

چگونه با تاثیرات فیزیکی  ناشی از سوگواری برخورد کنیم | مرکز مشاوره همکده

عصبی بودن یا احساس اضطراب اغلب خود را به شکل های فیزیکی نیز نشان می دهد. مانند نبض در انگشت ها، نداشتن تعادل به سمت جلو یا عقب، بی قراری، عدم توانایی برای نشستن و استراحت در جایی برای زمان طولانی، عرق کردن کف دست یا پاها و احساس بی حسی یا مورمور شدن در همین نقاط از بدن.

درد یا ناراحتی

بدن ما واقعا خلقتی معجزه اساست و با وجود پیشرفت های زیاد در علم و پزشکی، هنوز به درستی نمی توانیم ارتباطات عجیب در بدن انسان را درک کنیم. با این وجود ما می دانیم مغز می تواند واکنش فیزیکی خاصی را در زمان مواجه شدن ما با چیزهایی خیالی یا واقعی فعال سازد، مانند احساس درد در عضوی خیالی حتی بعد از اینکه آن را از دست داده اید (مثلا درد در عضوی که برداشته شده، دستی که قطع شده…)

به همین شکل تجربه ی سوگواری برای مرگ می تواند باعث حس واقعی درد یا ناراحتی در بدن شود. از جمله سردرد یا میگرن، سنگینی در پاها، درد در گردن، کمر یا ستون فقرات و دردهای ماهیچه ای کلی. بعلاوه تحقیقات حتی نشان داده اند کسانی که فشار خون بالایی دارند در روزهای بعد از مرگ عزیزان بیشتر در خطر تجربه ی حملات قلبی هستند.

خواب خیلی کم تاثیرات فیزیکی ناشی از سوگواری

مشکل در خوابیدن در شب ها یا بی خوابی در نیمه ی شب می تواند فرد سوگوار را از فواید لازمی که خواب خوب شب برای تجدید قوا فراهم می کند محروم سازد. این کمبود خواب می تواند روی ظاهر شما نیز اثر بگذارد، مانند پف کرن صورت یا حلقه های سیاه زیرچشم و همچنین مشکلاتی دیگر. بعلاوه کمبود خواب در نتیجه ی این سوگواری می تواند روی هماهنگی فیزیکی بدن فرد، واکنش و عملکرد شناختی/مغز و فشار خون اثر بگذارد.

خواب خیلی زیاد

با وجودی که خواب یک فعالیت روازنه ی لازم برای بدن انسان است اما خواب خیلی زیاد و برای ساعات طولانی می تواند انرژی شما را گفته و باعث احساس بی حالی شود. متاسفانه خواب اغلب پناهی است که به داغداران کمک می کند موقتا از درد این جدایی فرار کنند، بدون توجه به اینکه این فرد به طور طبیعی اینقدر زیاد می خوابد یا اینکه حالا آن را خودش انتخاب می کند. فرد داغدار بعد از بیدار شدن از یک خواب طولانی تنها حس تنهایی بیشتری خواهد داشت.

افزایش وزن

چگونه با تاثیرات فیزیکی  ناشی از سوگواری برخورد کنیم | مرکز مشاوره همکده

در روزها، هفته ها و ماه های بعد از مرگ این عزیز، اغلب افراد چند کیلو اضافه وزن پیدا می کنند. علاوه بر علل دیگر، این زیاد شدن وزن می تواند نتیجه ی کمبود ورزش باشد. اختلال عاطفی بعد از این سوگواری مانع از مراقبت درست برای سلامت فیزیکی و فردی خواهد شد. ممکن است فرد سوگوار بیشتر خورده یا به سراغ گزینه های غذایی ناسالم برود. مانند فست فودها. تنهایی ناشی از نبود این عزیز که ممکن است شما را تشویق به عادات غذایی سالم تر می کرده است. نیز شاید در این بین نقش داشته باشد.

کاهش وزن تاثیرات فیزیکی ناشی از سوگواری

در زمان سوگواری برای یک عزیز اغلب افراد خوردن وعده های غذایی منظم را کنار گذاشته یا اصلا چیزی نمی خورند. خصوصا در طول روزها یا هفته های اول بعد از مرگ. فرد عزادار باید برای مراسم خاکسپاری و کارهای دیگر برنامه ریزی کرده و با هزاران کار مشغول می شود. از جمله ورود اقوام و دوستان. و این ها باعث پرت شدن حواس او از خوردن چیزی در زمان مناسب شده و یا حتی ممکن است اصلا چیزی نخورد.

بعلاوه کاهش وزن می تواند نتیجه ی نداشتن انرژی برای پختن چیزی در خانه، رفتن به یک رستوران محلی یا حتی تماس گرفتن برای سفارش غذا باشد. سوگواری باعث ایجاد اختلالات عاطفی می شود که همراه با حس بی اهمیت بودن رسیدگی به سلامت فیزیکی است. و یا حس خالی بودن جای کسی که او را تشویق به خوردن و تهیه ی غذا می کرده و به کمبود غذایی او توجه داشته و در این رابطه برای او کاری می کرده است.

ناراحتی های مرتبط با دمای بدن

چگونه با تاثیرات فیزیکی  ناشی از سوگواری برخورد کنیم | مرکز مشاوره همکده

در زمان برخورد با سوگواری احساس گرما یا سرمای زیاد در زمان های مختلف چیز عجیبی نیست. حتی وقتی در ظاهر هیچ دلیلی برای ان وجود ندارد. برخی علائم فیزیکی می توانند تعریق بیش از مواقع عادی، لرز یا عرق کردن در خواب باشد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا