کمک به فردی که دچار افسردگی است (قسمت اول)

وقتی همسر شما، عضوی در خانواده یا یک دوست از افسردگی رنج می برد حمایت شما و تشویقتان می تواند نقش مهمی در بهبود او داشته باشد. شما می توانید به آن ها کمک کنید با علائم افسردگی کنار بیایند، بر افکار منفی غلبه یابند و دوباره انرژی، مثبت اندیشی و لذت خود در زندگی را به دست آورند. با این وجود افسردگی فرد عزیز شما می تواند در صورت نادیده گرفته شدن نیازهای او از جانب شما پیش رود. این راهنمایی ها کمک می کنند در طول درمان به فرد بیمار کمک کنید و در حین حال تعادل عاطفی خود را نیز بتوانید حفظ کنید. کمک به افراد افسرده شرایط خاص خود را دارد.

کمک به افراد افسرده چگونه ممکن است؟

Helping a person with depression (Part 1)

افسردگی جدی است اما اختلالی قابل درمان است که روی میلیون ها نفر اثر گذاشته می باشد، از افراد جوان گرفته تا هر سن دیگر. افسردگی در مسیر زندگی روزانه شما قرار گرفته و باعث درد و ناراحتی شده و نه تنها به فرد گرفتار آسیب می زند بلکه روی تمام اطرافیان او اثر خواهد گذاشت.

اگر فردی که دوستش دارید گرفتار افسردگی شده است شاید احساسات سختی را تجربه می کنید، از جمله ناامیدی، ترس، عصبانیت، حس بی فایده بودن، احساس گناه و ناراحتی. این احساسات عادی هستند. برخورد با دوست یا فردی در خانواده که افسرده است ساده نخواهد بود. و اگر شما از خودتان مراقبت نکنید این کار پیچیده تر خواهد شد.

همانطور که گفته شده گام هایی وجود دارد که می توانید برای کمک به این فرد بردارید. با یادگیری در مورد افسردگی و چگونگی صحبت در مورد آن با دوست یا عضو خانواده ی خود شروع کنید. اما وقتی این راه را دنبال می کنید مراقبت از سلامت روانی خود را فراموش نکنید. فکر کردن در مورد نیازهای خودتان خودخواهی نیست – بلکه یک ضرورت است. این قدرت روحی شماست که اجازه می دهد بتوانید به پشتیبانی از نیازهای این فرد عزیز ادامه دهید.

درک افسردگی در یک دوست یا عضو خانواده

  • افسردگی مشکلی جدی است؛ اهمیت این مشکل را دست کم نگیرید. افسردگی انرژی، مثبت اندیشی و انگیزه ی فرد را از بین خواهد برد. فرد افسرده نمی تواند تنها با نیروی اراده ی خود آن را بیرون راند.
  • علائم افسردگی مربوط به شخص نیستند؛ افسردگی ارتباط در یک سطح عاطفی عمیق با هر فرد را دشوار می سازد، حتی کسانی که خیلی دوستش دارند. بعلاوه افراد افسرده اغلب با عصبانیت برخورد کرده و حرف هایی می زنند که دیگران را آزار می دهد. به یاد داشته باشید این صحبت افسردگیست نه حرف های کسی که دوستش دارید، بنابراین آن را به خودتان نگیرید. 
  • پنهان کردن مشکل آن را حل نمی کند؛ سعی نکنید خودتان یک فرد توانمند باشید. شما با بهانه آوردن، پوشاندن مشکل یا دروغ گفتن در مورد کسی که دچار افسردگی نمی توانید کمکی انجام دهید. در حقیقت این کار تنها باعث می شود فرد افسرده به دنبال درمان نرود.
  • شما نمی توانید افسردگی فرد دیگری را درمان کنید؛ سعی نکنید افسردگی عزیز خود را درمان کنید. حل کردن این مشکل کار شما نیست و نخواهید توانست. شما مقصر افسردگی او یا مسئول شاد بودنش نیستید. در نهایت بهبود در دستهای خود فرد افسرده قرار دارد.

تشخیص علائم برای کمک به افراد افسرده

کمک به فردی که دچار افسردگی است (قسمت اول)

خانواده و دوستان اغلب اولین افرادی هستند که در مبارزه با افسردگی در صف اول قرار می گیرند. به همین دلیل درک علائم و نشانه های افسردگی اهمیت دارد. شاید شما قبل از خود فرد متوجه علائم افسردگی در او شوید و تاثیر شما و نگرانی هایتان می تواند به او برای دریافت کمک انگیزه دهد.

کمک به فردی که دچار افسردگی است |  مرکز مشاوره همکده

باید نگران باشید اگرعزیز شما…

  • به نظر می رسد دیگر به چیزی اهمیت نمی دهد؛ او علاقه ی خود به کار، رابطه ی جنسی، سرگرمی ها یا دیگر فعالیتهای لذت بخش را از دست داده است. او از دوستان و خانواده و دیگر فعالیت های اجتماعی کناره گیری می کند.
  • بیان دیدگاهی منفی در مورد زندگی؛ او بسیار ناراحت، زودرنج، کم طاقت و انتقادی شده و تغییرات خلقی شدیدی دارد. او در مورد حس بیچارگی یا ناامیدی صحبت می کند. 
  • مرتبا از دردها گلایه دارد؛ مانند سردرد، مشکلات شکم و کمردرد. یا شکایت هایی از خستگی و بی انرژی بودن در تمام اوقات.  
  • کمتر از حالت عادی می خوابد یا پرخوابی دارد؛ او فراموشکار، نامرتب و ناسازگار شده است.
  • بیشتر یا کمتر از قبل می خورد؛ و اخیرا افزایش یا کاهش وزن داشته است.
  • نوشیدن الکل یا استفاده از داروها؛ از جمله قرص های خواب آور و مسکن ها.

چگونه با یک فرد افسرده صحبت کنیم؟

گاهی سخت است بدانید وقت صحبت با یک فرد افسرده چه بگویید. شاید بترسید که او را عصبانی کنید، احساس کند به او توهین شده است یا به نگرانی های شما اهمیتی ندهد. شاید مطمئن نباشید چه سوالاتی را بپرسید یا چطور از او حمایت کنید.

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید پیشنهادهای زیر شاید به شما کمک کنند. اما به یاد داشته باشید یک شنونده ی خوب بودن بهتر از نصیحت کردن است. شما نمی خواهید سعی کنید فرد را تغییر دهید. شما تنها می خواهید یک شنونده ی خوب باشید. اغلب کار ساده ی صحبت رودررو با کسی که افسرده است می تواند یک کمک بزرگ برای او باشد. فرد افسرده را تشویق کنید در مورد احساساتش صحبت کند و بعد بدون هیچ قضاوتی به حرف های او گوش دهید.

انتظار نداشته باشید تنها یک مکالمه ی ساده به بیماری خاتمه دهد. افراد افسرده دوست دارند از دیگران دور باشند و خود را در تنهایی نگه دارند. شاید نیاز باشد نگرانی ها و علاقه ی خود برای گوش دادن را بارها و بارها تکرار کنید. آرام اما با پشتکار باشید.

  • راه هایی برای شروع مکالمه
کمک به فردی که دچار افسردگی است (قسمت اول)

” من اخیرا نگران تو شده ام”.

” اخیرا متوجه تغییراتی در تو شده و می خواهم بدانم چطور هستی”.

” می خواهم اوضاع را با تو بررسی کنم زیرا اخیرا به نظر ساکت می رسی”.

  • سوالاتی که برای کمک به افراد افسرده می توانید بپرسید:

” از چه زمانی این حس را داری؟ “.

” آیا اتفاقی افتاده که باعث ایجاد این حس برای توشده است؟ “.

“در این شرایط بهترین حمایت منب رای تو چه می تواند باشد؟ “.

” آیا در مورد کمک گرفتن فکر کرده ای؟”.

به یاد داشته باشید حامی بودن برای بیمار اغلب شامل امید دادن و تشویق می شود. اغلب اوقات باید با زبانی با بیمار صحبت کنید که آن را درک کرده و با قالب ذهنی خود فرد افسرده به او واکنش نشان دهید.

  • چه چیزی می توانید بگویید که کمک کند:

” تو در این شرایط تنها نیستی. من کنارت هستم”.

”  شاید باور نداشته باشی اما بعدا احساس تو تغییر خواهد کرد “.

” شاید من نتوانم دقیقا حس تو را درک کنم اما من به تو اهمیت داده و می خواهم کمکت کنم “.

” تو برای من اهمیت داری؛ زندگی تو نیز برایم مهم است “.

” بگو برای کمک به تو می توانم چه کار کنم “.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا