دوستی، خیانت و اطمینان

دوستی، خیانت و اطمینان بسیار مهم است. مانند وجود دوستی‌ ها، خیانت نیز ممکن است اتفاق بیفتد. خیانت دردناک است زیرا از سمت فردی است که به او اعتماد دارید. با این وجود تنها شخصی می‌ تواند به شما خیانت کند که به او اعتماد کرده باشید. خودتان را برای این اتفاق سرزنش نکنید بلکه از آن درس بگیرید.

یکی از تجربیات تلخ زندگی برای هر فرد خیانت است. خیانت مشکلی جدی است زیرا اعتماد شما را از بین برده و بدون اعتماد دیگر رابطه‌ ای وجود نخواهد داشت. بدون اعتماد اجتماع، خانواده‌ها، مؤسسات و از همه مهم ‌تر ازدواج نمی ‌تواند شکل گیرد. خیانت یک نفر را از درون از بین می‌برد زیرا توانایی او برای اعتماد کردن را نابود خواهد کرد.

اینکه فردی را خوب بشناسید و ضعف ‌ها، امیدها و ترس‌های خود را با او در میان بگذارید یکی از بهترین فواید دوستی است. در دوستی اعتماد, اصلی مهم بوده و از فرد انتظار رازدار بودن دارید. وقتی دوست هستیم بر این باوریم که رازهای ما محفوظ هستند. بسیاری از ما شکست و خیانت از کسی که فکر می ‌کردیم دوستمان است را تجربه کرده و او اعتماد ما را از بین برده، اطلاعاتی که محرمانه به او گفته شده بود را بر علیه خودمان استفاده کرده و مسائل خصوصی ما را به دیگران گفته است.

اما چه چیزی باعث می‌ شود کسی که دوستمان می ‌دانیم این کار را بکند؟

دوستی، خیانت و اطمینان

دوستی، خیانت و اطمینان – دلایل احتمالی زیادی هستند: شاید این فرد:

بنا به دلایلی با شما قهر کند، چه عادلانه باشد یا نه، و راهی خشونت ‌آمیز را برای برگشتن شما انتخاب نماید.

بی ‌میلی، حسادت یا رقابت در مقابل دستاوردها یا روابط شما.

تلاش برای کسب امتیاز یا جلب علاقه از کسی که برای او حرف می ‌برد.

تلاش برای این ‌که افکار مشابهی را برای فرد شرح دهد بدون اینکه مسئولیت گفتن آن را بر عهده داشته باشد.

دوستی، خیانت و اطمینان

شاید او اشتباهاً بر این تصور است که برای فرد کار خوبی انجام می ‌دهد. اغلب گیرنده از شنیدن این اخبار خوشحال نیست و فرد گوینده خود را بی‌ اعتبار کرده و نسبت به او شک می شود. اگر یک نفر سریعاً کارهای دیگران را برای شما تعریف می‌ کند مسلماً کارهای شما را نیز به آن ها خواهد گفت.

شاید اگر او دوست هردوی شما است فکر می‌ کند در این بین گیر افتاده. در این حالت او خود را از این اطلاعات یا اختلاف کنار می ‌کشد.

شخصیت او کمبودهایی دارد. برخی افراد برای بیان ناراحتی و ملالت درونی خود ترجیح می‌ دهند هر جا بتوانند دعوا درست کنند. برای کسانی که عزت‌ نفس کمی دارند این راهی است که موقتاً احساس ارزش داشته باشند، اما این کار در طولانی‌ مدت تنها باعث می‌ شود احساس بدتری داشته باشند زیرا با احساس گناه رو به ‌رو شده و از کاری که کرده ‌اند پشیمان می ‌شوند.

دوستی، خیانت و اطمینان | مرکز مشاوره همکده

گاهی موضوع تنها این است که فرد قصدی نداشته و یا متوجه نبوده که اطلاعاتی که می دهد باید محرمانه می‌ مانده یا موضوعاتی حساس هستند.

وقتی فردی که به او اعتماد کرده‌ اید اطمینان شما را از بین می ‌برد این موضوع خیلی دردناک خواهد بود، بنابراین چطور از این شرایط جلوگیری کنیم؟ اگر فردی هستید که اطلاعات خود را آزادانه با دیگران به اشتراک می‌ گذارد به احتمال بیشتری این مشکل را تجربه خواهید کرد.

دوستی، خیانت و اطمینان – این‌ ها پیشنهادهایی هستند که می ‌توانند به شما کمک کنند:

دوستی، خیانت و اطمینان
1 – اولین و گاه دشوارترین راه‌ حل این است که چیزی در مورد شرایط یا فرد دیگری که نمی ‌خواهید تکرار شده و یا بین دیگران پخش شود را بیان نکنید.

انسان‌ ها دوست دارند اطلاعات منفی را پخش کنند اما متوجه شده‌ اید تعریف ‌ها با سرعت کمتری پخش می ‌شوند؟

2- در مورد یک نفر با کس دیگری که او را می‌ شناسد صحبت نکنید.

حتی اگر فردی که با او حرف ‌های خود را در میان می‌گذارید با شما موافق باشد. بدانید دشمنان امروز فردا دوست خواهند شد. زمانی که فرد مورد اعتماد شما دیدگاه خود را عوض کرد و بهترین دوست آن فرد شده او هیچ‌ کدام از گفته‌ های خود را به دوست جدیدش نخواهد بیان کرد اما شاید از اینکه برخی نظرات شما را با او به اشتراک بگذارد احساس شادی کند.حالا شما فرد بد داستان خواهید شد.

3- تنها به خاطر اینکه کسی رازی را به شما می‌ گوید نباید احساس کنید رازدار است.

این احتمال وجود دارد که او در منتقل کردن اطلاعات حساس شما مشکلی نبیند و به راحتی حرف‌ های خود را در هرکدام آن گزارش‌ ها بگنجاند. گاهی برخی افراد رازدار خوبی نبوده یا اگر از آن‌ها اطلاعاتی منفی درخواست شود به سادگی آن را به اشتراک می ‌گذارند. اگر کسی در محل کار از شما پرسید ” در مورد تغییرات جدید چه فکر می‌کنی” به او پاسخی خنثی یا مثبت بدهید و هرگونه انتقاد را پیش خودتان نگه‌دارید.

4- دوستی، خیانت و اطمینان – مکانی کاملاً ایمن برای بیان رازهای خود پیدا کنید.

مثلاً نامزد یا دوست یا خویشاوندی که خارج از شهر شما زندگی می‌ کند یا در همان حلقه‌ ی اجتماعی و کاری شما نیست.

5- حرف‌ ها را برای دفتر روانشناس نگه‌ دارید.

مشاور شما از لحاظ قانونی باید رازدار باشد. متخصصان سلامت روان از لحاظ استانداردهای قانونی و رفتاری به قول خود پایبند هستند و اگر خلاف وعده‌ ی خود عمل کنند قانون با آن‌ ها برخورد خواهد کرد. مشاور شما فردی است که می ‌توانید برای بیان مشکلات و بحث در مورد بحران‌ های زندگی به او اعتماد کرده و آزادانه افکار، ترس ‌ها و برنامه ‌های خود را با او به اشتراک بگذارید، کسی که شما را قضاوت نکرده یا خیانت نمی‌ کند.

اگر با وجود تمام تلاش‌ ها خودتان را در وضعیتی همراه با تهمت زدن یا بد خواهی از جانب کسی یافتید که به او اعتماد کرده بودید بدانید شما تنها نیستید. همه‌ ی ما زمانی این مشکل را داشته ‌ایم. در نهایت یاد می ‌گیریم بیشتر مراقب حرف ‌ها و اعتمادهای خود باشیم.

منابع
blog.oasiscounseling.cohindustantimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا