استرس در بارداری

محققان می گویند هر گونه استرس در بارداری ممکن است بر کودک تاثیر گذارد، اما اعتقاد دارند که نگرانی  های مالی بیشترین تاثیر را نسبت به سایرین دارد.

حاملگی یکی از شادترین دوره های زندگی مادر به شمار می رود. بدن شما از زندگی یک کودک در حال رشد حمایت می کند. شما در این دوران مشغول آماده سازی دنیای خود برای ورود این هدیه جدید و لحظاتی سرشار از شادی می باشید.

با این حال، برای بسیاری از زنان باردار، نه ماه قبل از رسیدن نوزاد نیز با نگرانی و اضطراب سرشار شده است. تحقیقات جدید نشان می دهد که استرس می تواند تاثیر ماندگاری بر روی کودک شما داشته باشد. به طور خاص، به گفته مطالعه منتشر شده در بایگانی بهداشت روانی زنان، زنانی که بیشتر در معرض خطر اضطراب در دوران بارداری قرار دارند. بیشتر از سایرین احتمال دارد که نوزادان با وزن کمتر در هنگام تولد داشته باشند.

یافته های پژوهش

استرس در بارداری

محققان موسسه تحقیقات رفتاری پزشکی در مرکز پزشکی ویسنر در ایالت اوهایو از 138 زن باردار برای ارزیابی استرس و اضطراب مرتبط با بارداری تحقیقاتی را به عمل آورده اند.

مسائل اصلی نگرانی مادران در دوره بارداری شامل نگرانی در مورد زایمان، نگرانی در مورد تغییر در روابط و ترس از مسائل بهداشتی برای کودک است.

اما این دغدغه مالی مادر و استرس ناشی از آن بود که محققان در هنگام جمع بندی نتایج دیدند که بیشترین تأثیر را بر سلامت کودک داشتند.

آماندا میچل، نویسنده اصلی این مطالعه گفته است که: “داشتن نوزاد نو رسیده، می تواند نگرانی های مالی را در یک خانواده را تشدید کند. این بدان معنی است که مداخلات روان شناختی که بر اضطراب مرتبط با بارداری مانند کمک به زنان و همسران آنها برای تغییر در کار، مراقبت از کودک و هزینه های پزشکی آماده می شوند می تواند هدف خوبی برای کمک به کاهش اثرات نامطلوب تنش مالی بر تولد نوزاد باشد.

محققان برای ارزیابی وضعیت سلامت مالی زنان باردار سه سوال را مطرح کردند:

درآمد فعلی شما چقدر است؟

چقدر احتمال دارد که خانواده شما در دو ماه آینده مشکلات اقتصادی مانند مسکن، غذا و مشکل داشتن در مراقبت های پزشکی را تجربه کند؟

چقدر این احتمال وجود دارد که شما مجبور به کاهش دادن سطح زندگی استاندارد خود شوید؟

پس از تولد نوزادان، محققین پرونده های پزشکی زایمان را بررسی کردند تا وزن تولد نوزاد را با پاسخ های نظرسنجی مادران مقایسه کنند. در حالی که تعداد نوزادان با وزن کم هنگام تولد کم بود، 11 کودک با وزن کم در هنگام تولد متولد شدند که برای پژوهشگران مشخص شده بود. زناني كه بيشترين مشكلات مالی را داشتند بيشتر از بقیه احتمال آن می رود تا نوزادانی با وزن كم در هنگام تولد داشته باشند.

وزن کم هنگام تولد 5 پوند، 5 اونس یا کمتر است. حدود 8 درصد از نوزادان متولد شده در ایالات متحده در این آستانه متولد می شوند.

وزن کم هنگام تولد یک نگرانی برای طول عمر نوزاد است.

نوزادان دارای وزن کم به احتمال زیاد نیاز به مراقبت های شدید و مراقبت های گران قیمت در هفته ها و ماه های اول زندگی خود دارند. آنها همچنین بیشتر به مسائل پزشکی مزمن مانند مشکلات تنفسی و گوارشی، بیماری قلبی و چاقی مبتلا هستند.

استرس در بارداری – تاثیر وضعیت مالی در سلامت نوزاد

استرس در بارداری

مطالعات قبلی نشان داده است که زنان با وضعیت اجتماعی پایین اقتصادی بیشتر احتمال دارد که نوزادان با وزن کمتر داشته باشند. استرس و اضطراب ناشی از نگرانی های مالی تأثیر واضحی بر سلامت کودک دارد. با این وجود، آنچه تعجب آور بود این بود که نتایج در سایر سطوح درآمدی نیز مشابه بود.

میچل گفته است که: این یافته ها پس از کنترل سطح درآمد، به این معنی است که مهم است که هر دو اثر درآمد و درک تنش مالی در زمینه سلامت مادران را در نظر بگیریم با توجه به این امر، درآمد پایین با استرس مالی بیشتری همراه بود و در نتیجه تحقیقات آینده باید در نظر بگیرند که آیا قدرت این روابط نقش مهمی در این امر دارد یا نه؛ که چرا زنان دارای وضعیت اجتماعی پایین از نظر اقتصادی بیشتر احتمال دارد نوزادانی با وزن پایین به دنیا بیاورند.

چگونگی مقابله مادران با استرس در بارداری

استرس در بارداری

بنابراین، اگر شما مادر هستید و تحت برخی از فشار مالی می باشید، چه باید بکنید؟

دکتر شری راس، متخصص بهداشت زنان در مرکز بهداشتی پراویدنس سان جان در کالیفرنیا می گوید که: به خوبی این امر که استرس به طور مستقیم بر سلامت ما تاثیر می گذارند بر همگان شناخته شده است، چه ما می خواهیم آن را بپذیریم یا خیر. استرس نه تنها بدن شما را از لحاظ جسمی مورد تأثیر قرار می دهد. بلکه احساسات و رفتارهای ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. استرس بی سر و صدا بر ما تاثیر می گذارد. اگر شما در حال حمل یک مسافر تازه رسیده در رحم خود هستید، استرس دارای عواقب منفی بر روی هر دو شما می باشد.

استرس، صرفا یک مسئله بهداشت روان نیست.

استرس در بارداری می تواند تا حد زیادی بر روی رژیم غذایی، ورزش و خواب شما تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به اضطراب، افسردگی، بی خوابی، کاهش وزن یا افزایش وزن، فشار خون بالا و بیشتر شود.

دکتر راس گفته است که: “اگر استرس به مقدار زیاد در طول نه ماه در بدن مادر طول بکشد، کودک قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.”

همانطور که هر پدر و مادری می تواند به شما بگوید که حاملگی با مقدار زیادی از چیزهایی که برای نگرانی در مورد آن پر شده است همراه است، دکتر راس گفته است که به همین دلیل بسیار مهم است که شما راه هایی را برای کاهش استرس ناخواسته پیدا کرده و عوامل را برطرف کنید.

دکتر راس می گوید: “ورزش منظم، از جمله یوگا، مدیتیشن و تمرین ذهنیت همراه با خوردن یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن هشت تا 10 لیوان آب در روز، و خواب حداقل هفت ساعت در شب می تواند برای کم کردن استرس مفید باشد.”

دکتر میچل افزوده: “بسیاری از زنان نیز ممکن است از گروه های حمایت رسمی یا خدمات مشاوره بهره مند شوند.

اگر احساس می کنید بیش از حد اضطراب دارید و یا نگران هر جنبه ای از زندگی و یا حاملگی هستید دکتر خود صحبت کنید.

پیدا کردن راه هایی برای کاهش استرس و ارزیابی از آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد. می تواند به شما و کودک در حال رشد شما کمک زیادی کند.

“دکتر راس همچنین گفته است:” از آنجایی که استرس چنین تاثیر منفی بر سلامت نوزاد در حال رشد در بدن مادر دارد. گفت وگو با پزشک و دیگران باید بخشی از مراقبتهای دوران بارداری و همچنین دوره پس از زایمان باشد. “

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا