نارساخوانی و ADHD: کنار آمدن با تشخیص دوگانه

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. این اختلالات می تواند علت های مختلفی داشته باشد. اختلالات روان شناسی می تواند به علت های مختلف ایجاد شود. در برخی ممکن است به علت شرایط خانوادگی ایجاد شود. حتی این اتفاق می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از این اختلالات ADHD است که قبلاً در ارتباط با آن صحبت کردیم. در زمینه اختلالات باید این را بدانید که هر چه زودتر برای درمان اقدام کنید بهتر است. در ادامه می خواهیم ارتباط بین نارساخوانی و ADHD را بدانیم.

متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند.

اختلال بیش فعالی می تواند شرایط سختی برای کودکان باشد

اختلال بیش فعالی می تواند شرایط سختی برای کودکان باشد، به ویژه هنگام مدرسه. اما اگر کودک شما هم به ADHD مبتلا باشد و هم به اختلال دیگری مبتلا باشد، چه می کنید؟ طبق CDC، تقریباً 50 درصد از کودکان مبتلا به ADHD نیز دارای اختلال یادگیری مانند نارساخوانی هستند. این دو دارای برخی علائم مشترک هستند و دانستن این که با چه روبرو هستید ممکن است دشوار باشد. در این جا مواردی است که شما باید در مورد تشخیص دوگانه ADHD و نارساخوانی بدانید.

درباره مقابله با نارساخوانی و ADHD سوالاتی دارید؟

نارساخوانی و ADHD: کنار آمدن با تشخیص دوگانه

ما برای کمک به شما هستیم – امروز با یک درمانگر مجاز آنلاین صحبت کنید  تا بتوانید پروسه درمانی خود را به درستی طی کنید و نحوه درمان را بفهمید. 

ADHD چیست؟

اختلال کم توجهی و بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال سلامت روان است که از تمرکز یا تمرکز بیماران بر روی یک کار واحد جلوگیری می کند. بیش فعالی اغلب در سالهای ابتدایی کودک با شروع مدرسه تشخیص داده می شود. ممکن است کودکی به اندازه سن کودکستان با بیش فعالی تشخیص داده شود. درمان ها متفاوت است، اما رفتاردرمانی و داروها اغلب برای درمان این اختلال به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

نارساخوانی چیست؟

نارساخوانی یک اختلال خواندن است و آن را یک اختلال یادگیری می دانند و در افراد مختلف می تواند متفاوت به نظر برسد. بعضی از افراد ممکن است در خواندن مشکل داشته باشند زیرا ذهن آن ها حروف را عوض می کند، آن ها را به ترتیب اشتباه می خوانید تا کلمات معنی پیدا نکنند. همچنین ممکن است به صورت حروفی باشد که به عقب نگاه می کنند، مانند این که d برای یک b اشتباه گرفته شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علت نارساخوانی ناشناخته است، اما محققان کشف کرده اند که افراد مبتلا به نارساخوانی از قسمت های مختلف مغز خود در حالی که سعی در خواندن دارند از افراد بدون نارساخوانی استفاده می کنند. روش های درمانی کمی برای نارساخوانی وجود دارد، اگر چه گاهی اوقات آموزش ویژه می تواند به کودکان در گذراندن مدرسه کمک کند.

یک تشخیص دوگانه بین نارسایی و  ADHD

تشخیص دوگانه ADHD و نارساخوانی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. هم ADHD و هم نارساخوانی می توانند افراد را از نظر خواندن دچار نارسایی کنند. ممکن است هنگام خواندن دچار خستگی، حواس پرتی و ناامیدی شوند. آن ها ممکن است قسمت هایی از معابر طولانی تر را کنار بگذارند، یا ممکن است به راحتی از خواندن خودداری کنند. وقتی کودک مبتلا به ADHD و نارساخوانی هم می تواند بخواند، اغلب در به خاطر سپردن آن چه می خواند مشکل دارد. تلاش برای خواندن به قدری دشوار است که آن ها بیش از به خاطر سپردن یا فهمیدن مطالب خوانده شده، بر تکمیل کار متمرکز هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان و بزرگسالان با این تشخیص مضاعف، اغلب دارای خط نویسی ضعیف و همچنین مهارت هجی در ضعف هستند. آن ها ممکن است به همان اندازه که در خواندن مشکل دارند در ارتباطات نوشتاری مشکل داشته باشند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که افرادی که دارای این تشخیص دوگانه هستند، غالباً از هوش بالایی برخوردار هستند و بسیار ارتباط برقرار کننده کلام هستند.

مسائل شغلی در افراد مبتلا به ADHD و نارساخوانی

افراد مبتلا به ADHD و نارساخوانی اغلب از نظر آکادمیک و شغلی دست و پنجه نرم می کنند. این می تواند منجر به موارد شدید افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین شود. درمان هر دو اختلال به طور مساوی و همزمان مهم است. برای درمان این اختلالات می توان از آموزش های ویژه، رفتار درمانی و در برخی موارد از داروها استفاده کرد و به مردم کمک کرد تا در مدرسه و محل کار به طور موثرتر کنار بیایند.

شباهت در علائم

دانستن این که رفتاری که می بینید به ADHD یا نارساخوانی مربوط است یا خیر ممکن است دشوار باشد. اگر چه این دو شرایط بسیار متفاوت هستند و باید به طور مستقل درمان شوند، رفتاری که ممکن است مشاهده کنید می تواند بسیار شبیه باشد. برای رسیدگی به مشکلات، باید بتوانید علت آن ها را تعیین کنید. در این جا چند مثال آورده شده است که به شما کمک می کند شباهت های این دو اختلال را درک کنید.

حواس پرتی در افراد مبتلا به ADHD و نارساخوانی

نارساخوانی و ADHD: کنار آمدن با تشخیص دوگانه

کودکان مبتلا به ADHD قادر به تمرکز و تمرکز طولانی نیستند و اگر اتفاق دیگری در اطراف آن ها رخ دهد به راحتی حواس آن ها را پرت می کنند. افراد مبتلا به نارساخوانی نیز می توانند به راحتی حواس پرت شوند، اما به یک دلیل دیگر. كودكان مبتلا به نارساخواني غالباً منحرف مي شوند زيرا خواندن آن ها را خسته مي كند و علاقه آن ها به فعاليت بيشتر مي شود.

اختلال در خواندن

کودکان باید بتوانند روان روان بخوانند تا بتوانند آن چه را که می خوانند درک و حفظ کنند. کودکان مبتلا به نارساخوانی اغلب در خواندن روان مشکل دارند زیرا قادر به خواندن یا پردازش اطلاعاتی که مشاهده می کنند نیستند. با این حال، کودکان مبتلا به بیش فعالی همچنین می توانند در خواندن دچار اختلال شوند، زیرا ذهن آن ها خیلی سریع حرکت می کند به طوری که آن ها به قسمت بعدی می رسند و از جملات، پاراگراف ها یا حتی صفحات رد می شوند.

تشخیص

تشخیص نارساخوانی و ADHD بسیار متفاوت است و متخصصان مختلف معمولاً آن ها را تعیین می کنند. برای تشخیص و درمان بیش فعالی، روانشناس یا روانپزشک یا هر دو مورد نیاز هستند. تشخیص ADHD معمولاً مستلزم ملاقات متخصصان با شما و فرزندتان و همچنین گرفتن پرسشنامه و ارزیابی از معلمان و سایر مراقبان است تا پزشکان بتوانند دید واضحی از علائم داشته باشند.

نارساخوانی یک آموزش است

مسئله اصلی بیش از یک مسئله بهداشت روان است، بنابراین معمولاً ابتدا توسط مربیان گرفتار می شود. معمولاً یک روانشناس بالینی یا روانشناسان آموزشی، مانند مشاوران مدرسه و مربیان و مدیران آموزش ویژه ، برای تشخیص و شروع درمان نارساخوانی ضروری هستند.

درباره مقابله با نارساخوانی و ADHD سوالاتی دارید؟

حتی اگر این دو بیماری از هم جدا باشند و توسط متخصصان مختلف تشخیص داده شوند، مهم است که همه در یک صفحه باشند. هر كدام از تشخيص ها براي اولين كودك شما بيفتد، هنگام تشخيص دومين مورد، شما بايد تمام اختلالاتي كه با فرزندتان درگير است را در اختيار خود قرار دهيد. مشاور رفتاری یا روانشناسی کودک شما باید از تشخیص دوگانه آگاه باشد تا بتواند به کودک شما کمک کند تا از پس این کار برآید.

کاری که می توانید برای کودک خود انجام دهیدنارساخوانی و ADHD: کنار آمدن با تشخیص دوگانه

چندین کار وجود دارد که می توانید برای کودک خود انجام دهید تا این تشخیص دوگانه را بر او راحت تر کند. داشتن نارساخوانی و بیش فعالی به معنای بدبختی فرزند شما از طریق مدرسه نیست. راه های زیادی وجود دارد که می توانید به آن ها کمک کنید تا با اختلالات خود کنار بیایند.

مداخله زودهنگام

هر چه کودک شما زودتر دچار نارساخوانی و بیش فعالی شود، درمان آن زودتر آغاز می شود. مداخله زودهنگام رمز موفقیت کودک شماست. به محض تشخیص کودک شما، باید تیم آموزشی وی را جمع کنید. این باید از معلمان، مدیران، روانشناسان، مشاوران، متخصصان رفتاری و متخصصان خواندن تشکیل شود. این تیم برای اطمینان از برآورده شدن تمام نیازهای فرزندتان با هم و با شما کار خواهند کرد.

با یک متخصص خواندن کار کنید

مطالعات نشان داده است کودکانی که با یک متخصص خواندن کار می کنند و مداخلات را یاد می گیرند می توانند توانایی خواندن آن ها را بهبود بخشند، حتی در صورت وجود اختلالی مانند نارساخوانی.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا