آیا دوستان شما ذهنیت شما را تخلیه می کنند؟

فرآیند های ارتباطی همیشه دارای نکات بسیار مهمی هستند که افراد باید آن را رعایت کنند. طبق گفته روان شناسان افراد باید برای ارتباط برقرار کردن با اشخاص مختلف در زندگی خود یا محل کار بسیار مواظب باشند. شما ممکن است در طول دوران زندگی خود دوستان زیادی داشته باشید اما آیا همه آن ها تا اخر عمر باقی خواهند ماند؟ آیا شما توانسته اید در انتخاب دوست برای خود موفق باشید؟ این ها همه سوالاتی است که برای همه ما ممکن است به وجود بیاید. نکته ای که باید بدانید این است که گاهی اوقات که بدون این که متوجه شویم دوستان ما زندگی ما را کنترل می کنند که این یک اتفاق بد است. آیا دوستان شما ذهنیت شما را تخلیه می کنند؟

علائم دوستان روان پریش

اکثر مردم برای تخلیه چالش هایی که در زندگی با آن رو به رو هستند به یک محل آرامش بخش احتیاج دارند و دانستن این که شخصی را دارید که در مواقع دردسر می توانید به او رجوع کنید، می تواند دلگرم کننده باشد. اما گاهی اوقات یک نفر همه کارهای تسکین دهنده را انجام می دهد در حالی که شخص دیگر تمام کارها را معکوس انجام می دهد. اگر متوجه شوید که همیشه شانه ای برای گریه کردن هستید، ممکن است کمی طاقت فرسا شود.

حتی اگر کمک به نزدیکانتان در جدا شدن از مشکلات دشوار، موقعیت های چالش برانگیز کار یا مسائل خانوادگی می تواند پاداش آور باشد، اگر این اتفاق دائماً رخ دهد یا اگر دوستتان با بودن در کنار شما برای شما تلافی نمی کند ، می تواند به سرعت از نظر روحی شما را سنگین کند، از نظر عاطفی، و حتی گاهی از نظر جسمی این کار را انجام می دهد.

ابراز همدردی و دلسوزی  در نهایت شما را فرسوده می کند

در حالی که ابراز همدردی و دلسوزی نسبت به دیگران چیز بدی نیست، اما شانه خالی کردن مشکلات شخص دیگر و جذب استرس آن ها (در حالی که در ازای آن چیزی دریافت نمی کنید) در نهایت شما را فرسوده می کند. در این جا چیزهایی است که شما باید در مورد دوستان تخلیه کننده ذهنی و چگونگی سلامت روان در میان این نوع روابط بدانید. آیا دوستان شما ذهنیت شما را تخلیه می کنند؟

نشانه هایی از دوستی های تخریب کننده ذهنی

افرادی که توسط درام احاطه شده اند، دائماً شکایت می کنند، یا یک خرابکار احساسی هستند ممکن است در اطراف شما باشند. آن ها کسانی هستند که به نظر می رسد انرژی شما را می مکند و احساس خستگی عاطفی را در شما ایجاد می کنند در هر زمان که با تلفن صحبت می کنید یا وقت خود را با هم می گذرانید. برخی افراد بلافاصله می دانند که این افراد در زندگی خود چه کسانی هستند. شما اگر مطمئن نیستید که یک دوست روان پریش دارید، این لیست علائم را بررسی کنید. شما باید در پاسخ های خود و همچنین رفتارهای دوستتان به دنبال سرنخ باشید.

آن چه ممکن است تجربه کنید

وقتی نوبت به شناسایی یک دوست تخلیه کننده ذهنی می رسد، مهم است که به نحوه پاسخ گویی هنگام مکالمه با آن دوست یا گذراندن وقت با هم توجه کنید. ممکن است این دوستی به سلامت روان شما آسیب برساند. در این جا برخی علائم گویی آورده شده است که نشان می دهد دوست شما از نظر ذهنی تخریب می کند.

رابطه یا دوستی شما از نظر احساسی یا جسمی طاقت فرسا است.

  • شما مرتباً فداکاری می کنید تا مطمئن شوید نیازهای دوستتان برآورده می شود.
  • هنگام گفتگو یا معاشرت با دوست خود دچار اضطراب، خستگی یا ناامیدی می شوید.
  • شما بیشتر از نگرانی در مورد رفاه حال خود، نگران مسائل آن ها هستید.
  • احساسات مثبت شما نسبت به آن ها شروع به از بین رفتن می کند.
  • شما نمی توانید در کنار آن ها خود باشید و یا افکار و احساسات خود را سانسور می کنید.
  • فرصتی برای درخواست مشاوره یا پشتیبانی آنها پیدا نمی کنید.
  • شما بیشتر از وقت گذرانی با آن ها لذت نمی برید و از گفت و گو با آن ها نمی ترسید.
  • دوستی شما در زمینه های دیگر زندگی شما تداخل ایجاد می کند یا در حال تغییر زندگی خود هستید تا بتوانید آن ها را سازگار کنید.

آن چه ممکن است متوجه شوید

شاید به نظر می رسد دوست شما فقط مشکلات بیشتری نسبت به دیگران دارد. یا شاید دوست شما در زندگی خود اتفاقی خشن را پشت سر گذاشته و به نظر نمی رسد که به خوبی از پس آن برآید. صرف نظر از دلیل، اگر هر یک از این علائم را در دوست خود مشاهده کردید، ممکن است بخواهید مکث کنید و بررسی کنید که آیا این یک دوستی سالم است یا نه. آیا دوستان شما ذهنیت شما را تخلیه می کنند؟

  • بدون توقف از شما برای درمان خودش استفاده می کند یا به نظر می رسد همیشه در بحران است.
  • هرگز از حال شما سوال نمی کند یا به زندگی خود علاقه مند نیست.
  • لیستی بی پایان از نیازها و انتظارات دارد.
  • هرگز در هنگام نیاز به صحبت در کنار  شما نیست.
  • مشکلات دوست شما همیشه بزرگ تر، بدتر یا شدید تر از مشکلات شما هستند.
  • دوست شما هنگامی که در کنار او نیستید از حرف و قضاوت کردن شما استفاده می کند.
  • به ندرت برای شما خوشحال است و اغلب با حسادت و حسادت دست و پنجه نرم می کند.
  • دوست شما تمام توجه را می خواهد و مکالمه را در انحصار خود دارد.
  • نمی داند که چگونه باید حرکت کند یا کارها را رها کند.
  • عزت نفس پایینی دارد و نیاز به اطمینان مداوم دارد.
  • فاقد خودآگاهی است.
  • هرگز از شما تشکر نمی کند که در کنار آنها هستید.

در این زمینه چه باید کرد؟

آیا دوستان شما ذهنیت شما را تخلیه می کنند؟

داشتن همدلی و شفقت داشتن موهبت ها و مهارت های باورنکردنی است، اما گاهی اوقات می تواند مردم را به استفاده از مهربانی و سخاوت شما سوق دهد. اگر به طور مداوم برای شما اتفاق بیفتد، می تواند به خصوص خسته کننده باشد  به خصوص اگر شما فردی بسیار حساس هستید که تمایل به جذب احساسات و استرس های دیگران دارد. هیچ دوستی ارزش به خطر انداختن سلامت روانی یا سلامتی شما را ندارد. با این اوصاف، شاید شما هم نخواهید به طور کامل دوستی را خاتمه دهید، خصوصاً اگر مبارزات دوست شما موقتی باشد. اما مهم است که از نظر احساسی از خود محافظت کنید. در این جا چند نکته وجود دارد که در صورت داشتن دوستان روان پریش باید چه کاری انجام دهید.

از رفع آن خودداری کنید

مردم به درک و فهم نیاز دارند و بدانند که شما در کنار آن ها هستید. این تفاهم می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.  این می تواند به معنای آغوش، پیشنهاد برای رفتن به جایی برای قهوه یا ناهار، تماس یا پیام کوتاه برای ورود به سیستم و حمایت از دوست شما با کمک های مختلفی که انجام می دهید. این به معنای حل مشکلات آن ها برای آن ها، صحبت کردن  با درمانگر، کنار گذاشتن همه چیز برای آن ها یا تصاحب کارهایی نیست که باید برای خودشان انجام دهند. برای رفع اینکه آیا دوستان شما ذهنیت شما را تخلیه می کنند اقدام کنید.

برای نجات دوست خود عجله نکنید

هر چه قدر هم که بخواهید کمک کنید یا فکر کنید که ممکن است بتوانید کاری انجام دهید، لازم است که برای نجات آن ها عجله نکنید. افراد ناراضی مزمن یا دراماتیک احتمالاً از تلاش های شما ناراحت می شوند و یا با مسائل جدیدی رو به رو می شوند که نیاز به “رفع” دارند. بهترین استراتژی شما این است که حمایت کنید اما مسئولیت را به گردن آن ها بیندازید. حتی می توانید چیزی مانند این بگویید: “شما یک فرد باهوش هستید. من اطمینان دارم که این موضوع را خواهید فهمید و قوی تر از همیشه بیرون خواهید آمد.”

یک گزینه جایگزین ارائه دهید

گرچه وسوسه انگیز است که یک دوست فقط برای حمایت و مشاوره به دیگری اعتماد کند، اما این نوع انتظار اغلب مسئولیت بیش از حد یک شخص است. اگر دوست شما به طور مکرر برای مشاوره به شما مراجعه می کند،  دارای مشکلات اضطرابی است، یا علائم افسردگی را نشان می دهد، پیشنهاد کنید که آن ها با پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنند.

بهترین کار را برای کمک به دوست خود انجام دهید

آیا دوستان شما ذهنیت شما را تخلیه می کنند؟

اگرچه تحسین برانگیز است که اگر دوست شما با درد عمیق رو به رو است شما برای او شنونده خوب و دوست دلسوزی باشید اما بهترین کاری که آن ها می توانند انجام دهند مشاوره یک متخصص است. دوستان می توانند راحتی و پشتیبانی را فراهم کنند، اما  آن ها مشاور نیستند. اطمینان حاصل کنید که نقشی را که صلاحیت آن را ندارید به عهده بگیرید. دوست واقعی بودن این است که دوست خود را به منابع مورد نیاز متصل کنید.

دوست خود را توانمند کنید

تمرکز مکالمه را بر روی نیازهای دوست خود و آن چه که وی فکر می کند برای حل مشکل مفید باشد، حفظ کنید. در حالی که ارائه مشاوره مشکلی ندارد، اما در نهایت آن ها باید به تنهایی طرحی را در مورد چگونگی رسیدگی به مسائل زندگی خود ارائه دهند. برای دوستانی که مدام با همین موضوع به شما مراجعه می کنند خود را توانمند کنید تا او هم از شما بهره ببرد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا