اثرات افسردگی بر خانواده

افسردگی یک بیماری پیچیده است که افراد را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد، اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تنها کسانی نیستند که صدمه می بینند. اثرات افسردگی بر خانواده بسیار حاءز اهمیت است. از آنجا که افسردگی یکی از رایج ترین انواع بیماری های روانی است  به احتمال زیاد شما نوعی تجربه مستقیم با این بیماری را تجربه کرده اید. طبق بررسی های صورت گرفته و آمار های ارائه شده تعداد بسیاری از افراد مبتلا به بیماری افسردگی هستند و حداقل یک دوره افسردگی یک ساله را تجربه کرده اند. این بدان معناست که بیشتر افراد به شخصی که در دوره ای از زندگی خود دچار افسردگی شده اند نزدیک هستند. برخلاف برخی بیماری های دیگر ، افسردگی همیشه چیزی نیست که بتوانید به راحتی آن را تشخیص دهید.

تا زمانی که آن ها مایل به گفتگو در مورد احساس خود نباشند، حتی ممکن است نتوانید بگویید که یکی از عزیزان افسرده است، مگر اینکه با برخی از علائم شایع این بیماری آشنا باشید. حتی اگر سایر اعضای خانواده از ابتلا به افسردگی خود آگاه نباشند، به این معنی نیست که علائم آنها بر روی افرادی که آن ها را دوست دارند تأثیری نداشته باشد. به عنوان مثال افسردگی والدین ممکن است تأثیر ویژه ای بر کودکان داشته باشد. برای اطلاع از شرایط افسردگی می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

اثر بیماری کووید نوزده بر شرایط زندگی افراد مختلف

به نظر می رسد نرخ افسردگی نیز در نتیجه بیماری همه گیر COVID-19 در حال افزایش است. این رویداد بزرگ آسیب عاطفی، روانی و جسمی ایجاد کرده است، به طوری که بسیاری از افراد ه طور مستقیم با دستورهای خانه نشینی، انزوا، بیماری، بیکاری، ترس و بی ثباتی روبرو شده اند. اثرات این ضربه بر بهزیستی ذهنی قابل توجه است. مطالعه ای که در ژورنال JAMA Network Open منتشر شده است، افزایش سه برابری افسردگی را در مقایسه با میزان قبل از همه گیری گزارش کرده است.

علائم ظریف از افسردگی

اثرات افسردگی بر خانواده

علائم افسردگی اغلب در زندگی فرد به روش های ظریف ظاهر می شود. علائمی که ممکن است نشان دهد،  فردی دچار افسردگی باشد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک اتاق نامرتب
  • لباس های شسته نشده
  • کنار گذاشتن وعده های غذایی
  • لغو برنامه ها
  • تمام روز را در رختخواب سپری کردن

متأسفانه، تفسیر غلط این علائم نیز آسان است. برای عزیزان، چنین رفتار هایی می تواند گیج کننده و یا حتی تحریک کننده باشد. دوستان تان ممکن است تعجب کنند که چرا شما ناگهان از آن ها دوری می کنید. همسرتان ممکن است از اینکه سهم خود را در خانه انجام نمی دهید عصبانی شود. فرزندان شما ممکن است از این که شما انرژی لازم برای بازی با آن ها را ندارید ناامید شوند. به همین دلیل است که از افسردگی اغلب به عنوان یک بیماری نامرئی یاد می شود. این چیزی نیست که کسی فقط با نگاه کردن به شما ببیند.

تا زمانی که به دیگران نگویید چه احساسی دارید و چه فکر می کنید، ممکن است از رفتار شما معنی های خاصی دریافت کنند. مردم همیشه از بسیاری از علائمی که ممکن است نتیجه افسردگی باشد آگاه نیستند. گرچه ممکن است نگران تأثیر افسردگی بر خانواده باشید، اما علائم شما دریافت کمک لازم را بسیار سخت می کند. به عنوان مثال گناه و شرم نیز از علائم شایع افسردگی است. احساس اینکه به نوعی افراد مورد علاقه خود را ناامید می کنید می تواند این احساسات را بدتر کند.

 اثرات افسردگی بر خانواده

اعضای خانواده همچنین ممکن است در مورد افسردگی عزیزانشان احساس گناه داشته باشند. از آنجا که آن ها معمولاً وظیفه سرپرستی را بر عهده می گیرند، معمولاً برای دوستان و خانواده احساس می شود کاری وجود دارد که باید بتوانند برای “رفع” مشکل انجام دهند. در موارد دیگر ، اعضای خانواده ممکن است نگران باشند که در وهله اول کاری برای ایجاد افسردگی انجام شده است. اما مهم است که به یاد داشته باشید که افسردگی دلیل واحدی ندارد . به عبارتی نمی توان برای افسردگی دلیل یا دلایل خاصی را در نظر داشت. مپلفه هایی که می تواند بر شرایط افردگی تاثیر داشته باشد، عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، زیست شناسی و محیط زیست است.

نکته قابل توجه

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که اعضای خانواده می توانند برای کمک به آن ها انجام دهند، اما آن ها به تنهایی مسئولیت ایجاد یا رفع آن را ندارند. یک مطالعه در سال 2016 که در مجله Issues in Mental Health Nursing منتشر شد نشان داد که بستگان افراد مبتلا به افسردگی شدید نیز بارهای قابل توجهی را در ارتباط با بیماری عزیزشان تجربه کرده اند. علاوه بر این که اغلب احساس می کنند بینش و دانش آن ها توسط متخصصان بهداشت نادیده گرفته می شود، اعضای خانواده بیماران افسرده نیز احتمالاً خود بیمار می شوند. آن ها با افزایش خطر در مواردی مانند خستگی، افسردگی، پریشانی روانی و غیره مواجه می شوند. اعضای خانواده نیز معمولاً احساس ترس و اضطراب در مورد افسردگی عزیزانشان دارند.

احساس ناتوانی نیز معمول است. مراقبین و سایر افراد در خانه نیز ممکن است احساس عصبانیت یا تحریک کنند، که در نتیجه می تواند احساس گناه و شرمندگی را برای ناراحت شدن از بستر افسرده آن ها ایجاد کند. چگونگی پاسخ اعضای خانواده به افسردگی می تواند بر نتایج درمان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، تحقیقات نشان داده است که کمک های خصمانه و نادرست اغلب علائم افسردگی را در بزرگسالان سالم و افسرده افزایش می دهد.

 اثرات افسردگی بر خانواده

افسردگی یافتن انرژی و انگیزه برای مدیریت بسیاری از جنبه های زندگی روزمره را برای افراد دشوار می کند. گاهی اوقات فقط بلند شدن از رختخواب یک چالش است، بنابراین مواردی مانند لباسشویی ، پخت و پز و رانندگی می تواند طاقت فرسا باشد. بدیهی است که این امر می تواند بر سایر اعضای خانواده تأثیر بگذارد. برخی از اثرات عبارتند از:

  •  سایر اعضای خانواده شما ممکن است با به عهده گرفتن وظایفی که با آن ها دست و پنجه نرم می کنید، کمک کنند.
  • ممکن است برخی وظایف را کودکان انجام دهند.
  • برخی از کارها ممکن است به سادگی انجام نشوند، که می تواند باعث ایجاد استرس و اختلال در عملکرد بیشتر شود.
  • در برخی موارد، اعضای خانواده شما ممکن است کاملاً درک نکنند که شما چه چیزی را می گذرانید. اگرچه آن ها ممکن است اثرات علائم شما را ببینند، اما ممکن است درک علت ایجاد این علائم برای آن ها دشوار باشد.
  • علائم تحریک پذیری می تواند منجر به مشاجره با سایر افراد خانواده شود. این می تواند بر اختلافات و سوتفاهمات در خانه بیفزاید.
  • گاهی اوقات اعضای خانواده می توانند کینه توز شوند در صورتی که احساس کنند زیاد کار می کنند. در موارد دیگر، ممکن است احساس گناه کنند که برای کمک به اندازه کافی کار نمی کنند.

اختلال در روابط، یکی از اثرات افسردگی بر خانواده

تفسیر علائم افسردگی گاهی اوقات دشوار است. حتی افرادی که افسردگی دارند اغلب می گویند که احساس افسردگی نمی کنند. اما این بدان معنا نیست که علائم آن ها اثری در روابط آن ها باقی نمی گذارد. علائمی مانند خستگی، تحریک پذیری و کناره گیری اجتماعی به راحتی تفسیر نمی شود. مشکلات در شناسایی علائم افسردگی نیز می تواند منجر به درگیری در روابط شود. به عنوان مثال ، شریک زندگی شما ممکن است عقب نشینی اجتماعی را به عنوان کم توجهی یا عدم علاقه تفسیر کند. دیگران ممکن است علائم تحریک پذیری و کم خلقی را به عنوان خشم مخصوصاً به آن ها معنا کنند. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است:

  • زیاد بخوابند
  • خیلی کم بخواب
  • در تمرکز مشکل داشته باشند
  • از دست دادن علاقه
  • صبر کم و کوتاه داشته باشند
  • برای انجام هر کاری انرژی کافی نداشته باشند
  • دیگر از چیزهایی که قبلاً دوست داشتند لذت نبرند

این فقط نمی تواند به روابط آسیب برساند، بلکه می تواند منجر به انزوای بیشتر برای فردی شود که افسردگی دارد. از آنجا که مردم نمی فهمند که واقعاً چه عواملی باعث بروز این چنین رفتارهایی می شود، ممکن است از فرد دور شوند.

 اثرات افسردگی بر خانواده (اثر افسردگی والدین بر کودکان)

اثرات افسردگی بر خانواده

 شواهدی وجود دارد که بزرگ شدن با والدین یا مراقب مبتلا به افسردگی می تواند بر سلامت روان و رفاه کودک تأثیر بگذارد. این شرایط می تواند بسیاری از جنبه های مختلف والدین از جمله نحوه تعامل مراقبان با فرزندانشان را تحت تأثیر قرار دهد. والدین افسرده ممکن است با بچه های خود کمتر یا به طرق منفی بیشتری تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است انتقاد بیشتری نسبت به فرزندان خود داشته باشند یا کمتر پاسخگوی نیاز های فرزندانشان باشند. انزوای اجتماعی که از ویژگی های افسردگی است نیز می تواند تأثیرات آن را بر روی کودکان گسترش دهد و باعث کاهش ارتباط کودک با افراد حامی خارج از خانواده شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که داشتن والدین افسرده خطر ابتلا به افسردگی در کودک را افزایش می دهد.

آخرین پژوهشهای انجام شده در خصوص افسردگی والدین بر کودکان
  • نوزادان دارای مادران افسرده ممکن است بیشتر یا با شدت بیشتری گریه کنند.
  • کودکان دارای والدین افسرده ممکن است مشکلات رفتاری بیشتری داشته باشند.
  • کودکانی که والدین افسرده دارند بیشتر علائم اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) را نشان می دهند.
  • کودکان دارای والدین افسرده همچنین علائم افسردگی و اضطراب را نشان می دهند
  • افسردگی والدین همچنین ممکن است در بیشتر استفاده کردن مواد  و سو مصرف آن تاثیر داشته باشد.
  • افسردگی باعث روابط اجتماعی ضعیف تر و عملکرد بدتر در مدرسه شود.

درجه بالای بیماری افسردگی که به بیماری روانی مرتبط است به این معنی می باشد که بسیاری از والدین، کمک مورد نیاز را دریافت نمی کنند. قضاوت هایی که جامعه درباره بیماری های روانی انجام می دهد بدین معناست که والدین نمی خواهند اعتراف کنند که در تلاش هستند. فشار برای کامل بودن همچنین به این معنی است که مردم اغلب نمی خواهند افسردگی خود را تصدیق کنند.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا