تیپ شخصیتی مدافع

تیپ شخصیتی مدافع کیست؟

تیپ شخصیتی مدافع شخصی است که درون گرایی، دقت و زیرکی، احساساتی بودن و اهل قضاوت از خصوصیات رفتاری او می باشد. این افراد می خواهند به سبکی متعادل رفتاری گرم و بی تکلف داشته باشند. آن ها مسئولیت پذیر و موثر بوده و به کوچکترین جزئیات کاربردی در زندگی روزانه دقت زیاد خواهند داشت.

تیپ شخصیتی مدافع فردی منحصر به فرد است، زیرا بسیاری از خصوصیات رفتاری ان ها درست برخلاف تعریف خصوصیات فردی شان است. فرد مدافع در عین حساس بودن دارای توانایی های تحلیلی فوق العاده ای است. او با وجود گوشه گیری و کم حرف بودن، مهارت های خوبی در ارتباط با مردن داشته و می تواند روابط اجتماعی خوبی را ایجاد نماید. و البته با وجودی که اغلب فردی محافظه کار است اما پذیرای تغییرات و ایده های جدید می باشد. در کنار بسیاری از چیزهای دیگر، کسانی که دارای تیپ شخصیتی مدافع هستند چیزی فراتر از مجموع خصوصیات مختلف خود هستند و به همین ترتیب می توانند از نقاط قوتی که شخصیت ان ها را تعریف می کند استفاده نمایند.

نکته مهم

تیپ شخصیتی مدافع گروه شخصیتی خوبی برای ساختن بخش بزرگی از جمعیت است و تقریبا سیزده درصد از افراد را تشکیل می دهد. ترکیب شدن بهترین سنت ها و تمایل برای انجام دادن کارهای خوب، باعث شده است در طول تاریخی در مسیرهای کاری زیادی شاهد افراد مدافع باشیم، مثلا در پزشکی، تحصیلات دانشگاهی و کارهای اجتماعی خیریه.

تیپ شخصیتی مدافع (خصوصا ان هایی که کمی سرکش تر هستند.) اغلب بسیار تمایل به کمال گرایی دارند و با وجودی که انجام دادن کارها را مرتبا به تعویق می اندازند اما همیشه می توان برای اتمام کار در زمان درست به آن ها تکیه کرد. افراد مدافع مسئولیت های شخصی را بر عهده گرفته، مرتبا بالا و پایین رفته و تلاش کرده و هرکاری که بتوانند برای برآورده کردن توقعات خود و خوشحالی دیگران انجام می دهند، چه در خانه و چه در محل کار.

ما باید دیده شویم تا ما را باور کنند.

چالش بزرگ برای تیپ شخصیتی مدافع این است که اطمینان یابید کارهای او دیده می شوند. او تمایل دارد تا موفقیت های خود را خیلی بزرگ جلوه ندهد. با وجودی که مهربانی فرد مدافع قابل احترام است افراد خودخواه و مغرور اغلب می خواهند با گذاشتن کارها بر دوش فرد مدافع و بعد استفاده از مزایای آن، از مهربانی و تلاش های او سوءاستفاده کنند. فرد مدافع باید بداند برای حفظ عزت نفس و اشتیاق خود چه زمانی لازم است نه بگوید و روی حرف خود بماند.

در زندگی طبیعی در اجتماع، که به نوعی فرصتی برای افراد درون گراست، فرد مدافع از حافظه ی خوب خود برای یادآوری اطلاعات و داده استفاده نخواهد کرد، بلکه برای به یاد آوردن افراد و جزئیات در مورد زندگی آن ها به کار می برد. وقتی صحبت از هدیه دادن می شود فردی که شخصیت مدافع دارد اغلب برخوردی مساوی نداشته و از قدرت تخیل خود و حساسیت طبیعی اش برای نشان دادن سخاوت خود به شکلی استفاده می کند که باعث شادی زیاد گیرنده خواهد شد. با وجودی که این برای همکارانشان نیز کاملا صادق است، کسانی که اغلب فرد مدافع آن ها را دوست شخصی و خصوصی خود می داند، اما این بیان احساسات و محبت در خانواده بسیار شکوفا است.

اگر بتوانم از تو محافظت کنم این کار را خواهم کرد.

شخصیت های مدافع گروه شخصیتی عالی و جالبی هستند، اگر کار مهمی هنوز تموم نشده باشد به ندرت می توانید ان ها را بیکار ببینید. توانایی فرد مدافع برای برقراری ارتباط با دیگران در سطحی دوستانه در بین افراد درون گرا بی نظیر است. و لذتی که در استفاده از آن ارتباطات برای داشتن خانواده ای شاد و حامی تجربه می کنند هدیه ای است که همه را شامل خواهد شد. آن ها هیچوقت از توقف راضی نیستند و به خاطر ارزشی که برای کار تیمی قائل هستند در این شرایط احساس گناه خواهند کرد، اما اگر مطمئن باشند که تلاش هایشان دیده می شود فرد مدافع می تواند در کاری که انجام می دهد به سطحی از رضایت دست یابد که تیپ های شخصیتی دیگر تنها می توانند رویای ان را داشته باشند.

 

نقاط قوت

  • فردی حامی،

  • تیپ شخصیتی مدافع به همه کمک می کنند، دانش، تجربه، زمان و انرژی خود را با هرکسی که به ان نیاز داشته باشد شریک می شوند و البته بیشتر از همه با دوستان و خانواده. کسانی که در این تیپ شخصیتی هستند به دنبال موقعیت های برد–برد می باشند، آن ها هر زمان ممکن باشد همدلی را بر قضاوت کردن ترجیح می دهند.
  • قابل اعتماد و صبور،

  • به جای عجله از روی هیجان و انتخاب های گه گاه که اغلب باعث می شوند کار نیمه تمام بماند، تیپ شخصیتی مدافع دقیق و وسواسی است، او تلاشی پایدار داشته و به قدر کافی به نیازهای هر موقعیت رسیدگی می کند تا بتواند به اهداف خود دست یابد. فرد مدافع نه تنها می خواهد اطمینان یابد همه چیز با بالاترین استانداردها انجام می شود بلکه حتی گاه از چیزی که نیاز است هم فراتر می رود.
  • قدرت تخیل و مشاهده

  • ، تیپ شخصیتی مدافع بسیار اهل تخیل است و ازاین ویژگی خود به عنوان ابزاری برای همدلی، دیدن وضعیت عاطفی دیگران و مشاهده ی هرچیز از دیدگاه فرد دیگر استفاده می کند. او حتی وقتی پاهای خود را روی زمین می گذارد از تخیل خود استفاده می کند، زیرا هرچیز می تواند برای او الهام بخش و شگفت انگیز باشد.
  • مشتاق و علاقه مند،

  • وقتی هدف درست باشد، فرد مدافع تمام حمایت، اعتماد و تخیل خود را برداشته و آن را روی چیزی پیاده می کند که باور دارد تفاوتی در زندگی افراد ایجاد خواهد کرد. چه مبارزه با فقر با ابتکاری جهانی باشد یا تغییری ساده در روند خرید برای مشتریان.
  • وفاداری و سخت کوشی،

  • با دادن کمی زمان، اشتیاق و علاقه مندی این فرد به وفاداری رشد خواهد یافت. تیپ شخصیتی مدافع اغلب ارتباطی عاطفی با ایده ها و سازمان هایی که برای ان کار می کند برقرار خواهد کرد. هرچیز کوچکی که به شکلی خوب و با سخت کوشی باعث رسیدن به خواسته هایشان شود انتظارات شخصی ان ها را از بین می برد.
  • مهارت های عملی خوب،

  • بهترین بخش این است که افراد شخصیت مدافع اغلب می توانند کاری را که برای نوع دوستی و کمک به دیگران است عملی سازند. اگر لازم باشد کارهای عادی و روتین انجام شوند، فرد مدافع اغلب زیبایی و تعادلی که این ها ایجاد می کنند را خواهد دید، زیرا می دانند این کارها در کمک به دوستان، خانواده و هر کس دیگری که به کمک نیاز دارد برایشان مفید خواهد بود.

تیپ شخصیتی مدافع | مرکز مشاوره همکده

نقاط ضعف

  • فروتنی زیاد و خجالتی بودن،

  • آن ها تلاش زیادی می کنند اما اگر کارهایشان دیده نشود این مسیر سخت و طولانی خواهد شد. شاید بتوان گفت این بزرگترین چالش برای فرد مدافع است، زیرا آن ها بسیار نگران احساسات دیگر هستند به طوری که باشد می شود نخواهند افکارشان شناخته شود و یا برای دستاوردهای خود به دنبال هیچ اعتباری نمی روند. استانداردهای فرد مدافع برای خودش نیز بسیار بالاست، آن ها می دانند می توانند کوچکترین جنبه از هرکاری را بهتر انجام دهد و در نتیجه اغلب به موفقیت کلی خود بی توجه هستند.
  • همه چیز را زیاد به خودشان می گیرند،

  • تیپ شخصیتی مدافع برای تفکیک موقعیت های شخصی و بین فردی مشکل زیادی دارد. هر موقعی که به نوعی در آن بین دو فرد ارتباط برقرار شده باشد می تواند از زندگی حرفه ای به زندگی شخصی وارد شود.
  • احساسات خود را سرکوب می کنند،

  • کسانی که در تیپ شخصیتی مدافع جای دارند اغلب دوستدار فضای شخصی بوده و بسیار حساس هستند. آن ها تمام احساسات خود را درونشان می ریزند. به همان اندازه که فرد مدافع از احساسات دیگران محافظت می کند باید مراقب احساسات خود باشد.
  • کارهای زیادی روی سر خود می ریزند،

  • حس قوی کمال گرایی در ترکیب با نفرت از مشاجرات عاطفی کارهای زیادی را می پذیرد. یا دیگران کارهای زیادی بر عهده ی او می گذارند.
  • در برابر تغییرات مقاومت می کنند،

  • بیان این چالش می تواند تا حدودی سخت باشد زیرا شخصیت های مدافع در تصمیم گیری های خود ارزش زیادی قائل هستند. گاه در موقعیت خاصی نیاز است به نقطه ای رسید که در ان فرد مدافع باید با تغییری جدید، یا شخصیت تازه ای از فردی مورد علاقه متقاعد شود.
  • شخصیتی بسیار نوع دوست دارند،

  • این خصوصیت در فرد مدافع بسیار قوی و شدید است. فرد مدافع در عین خوش برخوردی می خواهد همه چیز به زودی بهتر خواهد شد. او برای این کار نمی خواهد باری را بر دوش دیگران بگذارد.

روابط عاشقانه

وقتی صحبت از روابط عاشقانه می شود مهربانی فرد مدافع تبدیل به لذت و هیجانی می شود. خانه جایی است که قلب تیپ شخصیتی مدافع می باشد. وی در هیچ جای دیگری از زندگی خود تا این حد تلاش نمی کند. 

مشکل اینجاست که یک رابطه ی طولانی مدت فوایدی زیادی دارد. احساس خجالت اجتناب ناپذیر در فرد مدافع یعنی برای او به زمان زیادی نیاز است تا بتواند به این نقطه برسد. تیپ شخصیتی مدافع در محیط راحت از همیشه جذاب تر خواهد بود، جایی که در آن مهربانی را بتوان دید. روابطی که بر اساس آشنایی های قبلی ساخته شده اند دورنما و امید زیادی برای فرد مدافع به همراه خواهد داشت. مرحله ی آشنایی در رابطه ی عاشقانه برای فرد مدافع اهمیت زیادی دارد.

روابط دوستانه

تیپ شخصیتی مدافع | مرکز مشاوره همکده

با روابط گرمی که این افراد دارند دیگران همواره از همراهی با آن ها لذت زیادی می برند. اما یک چالش بزرگ در این بین وجود خواهد داشت. افراد مدافع خجالتی و در مورد خود کمی محافظه کار هستند. اما نیاز دارند در رابطه یک ارتباط عاطفی عمیق دوستی را ایجاد نمایند. دوستان افراد مدافع از طریق ارتباط مداوم می باشند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
16personalities.com16personalities.com16personalities.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا