فراموشی دوران کودکی | آیا می توان خاطرات کودکی خود را از دست داد؟

اکثر ما می دانیم فراموشی چیست، اما اکثر ایده های ما در مورد آن از داستان سرچشمه می گیرد و اساساً اساس کمی دارد. به عنوان مثال، در یک سریال، یک شخصیت ممکن است خاطرات خود را از دست بدهد، که معمولاً به دلیل ضربه یا آسیب مغزی است، اما در صورت تحریک شدن توسط شخص یا واقعه دیگری، ناگهان آن ها را بازیابی می کند. به نظر می رسد که این سناریو غیرواقعی است و بعید است که اتفاق بیفتد، خصوصاً وقتی صحبت از خاطرات کودکی می شود. فراموشی دوران کودکی شرایطی است که به طور طبیعی با گذشت زمان اتفاق می افتد.

اگر برخی یا بیشتر دوران کودکی خود را فراموش کرده اید، تنها نیستید. این برای بیشتر مردم اتفاق می افتد. برخی نگرانند که فراموشی کودکانشان می تواند نشان دهنده ضربه شدید باشد، اما معمولاً چنین نیست. در حقیقت، خود ایده خاطرات سرکوب شده دوران کودکی بسیار مورد بحث است زیرا شما نمی توانید اثبات کنید که چیزی سرکوب شده است مگر اینکه در وهله اول شواهدی داشته باشید که این اتفاق افتاده است. 

فراموشی دوران کودکی چیست؟

فراموشی دوران کودکی | آیا می توان خاطرات کودکی خود را از دست داد؟

به اولین خاطرات خود فکر کنید. تا آنجا که ممکن است به عقب برگردید، و سعی کنید تصویری از هر سال را ترسیم کنید. چقدر می توانید برگردید؟ اگر مثل اکثر مردم هستید، وقتی سعی می کنید قبل از پیش دبستانی هر چیزی را به یاد بیاورید، خاطرات شما مبهم می شود. فراموشی در دوران کودکی یا فراموشی در کودکان به این معنی است که کسی قادر به یادآوری کودکی اولیه خود نیست.

این بسیار رایج است و لزوماً نشانه ای از آسیب مغزی یا ضربه خارجی نیست. اگرچه یک فرد معمولی از مکیدن بطری در کودکی به خاطر نمی آورد، اما بسیاری از افراد عجیب است که نمی توانند زندگی را به عنوان یک کودک سه ساله به یاد بیاورند. در سه سالگی، شما می دانید که صحبت می کردید، و حتی می توانستید از سرویس بهداشتی استفاده کنید، اما هنوز یادآوری آن قسمت از زندگی خود نادر است. خاطرات شما احتمالاً مانند یک تصویر قدیمی کم رنگ شده است که مدت زیادی در آفتاب نشسته است.

شما احتمالاً شنیده اید که پدر و مادر یا شخصی که هنگام کودک نوپایی شما را میشناخت درباره اتفاقاتی که در آن زمان رخ داده صحبت می کند، اما نمی توانید به خاطر بیاورید که آن ها در مورد چه چیزی صحبت می کنند. ممکن است کمی ناامید کننده باشد. شانس این است که در آن مدت هیچ اتفاق اتفاقی نیفتاده است، اما دانستن اینکه قسمت هایی از زندگی شما وجود ندارد که به خاطر نمی آورید، ممکن است عجیب باشد. ممکن است احساس شود زندگی شما از چهار سالگی آغاز شده است. قبل از این سن، تصاویر، فیلم ها و داستان های دوستان و خانواده تنها گواه وجود شماست.

فراموشی و پیری کودکان

خاطرات کودک خردسال بودن به طور کلی با گذشت زمان کمرنگ می شود. ممکن است کودک بتواند خاطرات اولیه خود را خیلی بهتر به یاد بیاورد، اما یک فرد بزرگسال در به خاطر سپردن آنچه قبل از یک سن خاص اتفاق افتاده مشکل بیشتری داشته باشد. چرا؟ آیا با افزایش سن خاطرات ما کمرنگ می شوند؟ یا آیا بخشهایی از زندگی خود را به یاد می آوریم که رویداد بیشتری دارد؟

کودکان در حدود 12 سالگی شروع به از دست دادن خاطرات اولیه می کنند. در سن 11 سالگی یا بیشتر، آن ها کمتر به یاد خاطرات اولیه می افتند و با بلوغ مغز، به نظر می رسد که آن ها این خاطرات را به طور کامل از دست می دهند. بعضی از کودکان حتی در هفت سالگی می توانند خاطرات اولیه را فراموش کنند.

چرا فراموش می کنیم؟

فراموشی دوران کودکی | آیا می توان خاطرات کودکی خود را از دست داد؟

ممکن است تعجب کنید که چرا ما قبل از یک سن خاص نمی توانیم چیزی را به یاد بیاوریم. مغز یک ارگان پیچیده است و ما هنوز در حال یادگیری نحوه عملکرد آن هستیم، بنابراین نظریه های زیادی در مورد فراموشی دوران کودکی وجود دارد.

یکی از بزرگترین نظریه ها هرس سیناپسی است. برای درک این مفهوم، یک درخت کوچک را تصور کنید. هنگامی که درخت بیش از حد بزرگ می شود، برای سالم ماندن نیاز به هرس دارد. هرس سیناپسی نشان می دهد که مغز نیز همین نیاز را دارد. برای خلاص شدن از شر خاطراتی که دیگر لازم نیست، مغز ممکن است این خاطرات را از بین ببرد در حال حاضر نیازی به آن نیست. در تئوری، این باعث می شود که مغز شما به طور موثر کار کند. با این حال، احساسات نیز سهم عمده ای در یادآوری خاطرات دارند. “اگر در به خاطر سپردن قسمتهای مهم کودکی خود مشکل دارید، این ممکن است نشانه ای از ضربه باشد. صحبت با یک درمانگر می تواند به شما در کشف خاطرات کودکی در یک محیط امن و حمایت کننده کمک کند.”

اگر چیزی تأثیر عاطفی داشته باشد، به احتمال زیاد به یاد می آورید. برخی از افراد بر این باورند كه كودكان خردسال احساسات كمتری را به وقایع وصل می كنند، بنابراین یادآوری خاطرات خاصی برای آن ها دشوارتر است. از این گذشته، بین گریه كردن كودك از غریزه و گریه كردن كودك به دلیل ضربه عاطفی تفاوت وجود دارد.

رشد مغز و فراموشی کودکان

سرانجام، فراموشی کودکان می تواند به رشد مغز مرتبط باشد. هنگامی که کودک بسیار کوچک است، مغز او تکامل نیافته است، که ممکن است بر نحوه ذخیره سازی خاطرات و بازیابی تاثیر داشته باشد. دانش نحوه یادآوری حافظه بسیار پیچیده است و ارزش مقاله خود را دارد، اما به طور خلاصه، مغز ما حافظه را به همان شکلی که کامپیوتر ممکن است ذخیره نمی کند. در عوض، خاطرات مجموعه ای از واکنشهای ناشی از مغز است. با رشد کودک، مغز رشد می کند و دسترسی به این مجموعه ها از مرحله قبلی رشد دشوار است.

آیا آن خاطرات واقعی است؟

دشوار است بدانید که چند خاطره کودکی واقعی است. آیا تا به حال فکر کرده اید که به خاطر این که شخصی در مورد آن رویداد به شما گفته است، چند تا از آن ها را به یاد می آورید؟

آیا مردم می توانند نوزاد بودن را به یاد بیاورند؟

یادآوری کودک نو پا بودن یک چیز است، اما برخی از افراد ادعا می کنند نوزاد بودن را به یاد می آورند. آن ها به یاد می آورند که شیر می نوشند، برای جلب توجه گریه می کنند و یاد می گیرند اولین قدم های خود را بردارند. بعید به نظر می رسد، اما علم در حال حاضر راهی برای شناخت واقعی بودن یا نبودن این خاطرات ندارد. برخی شواهد نشان می دهد که نوزادان می توانند خاطرات خود را حفظ کنند، اما دوباره آزمایش علمی این امر دشوار است.

من نمی توانم تمام دوران کودکی خود را به یاد بیاورم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، بسیار معمول است که افراد قبل از سه سالگی چیزی را به یاد نمی آورند. اگر خاطرات کودکی اولیه ندارید، ذهن شما مشکلی ندارد و احتمالاً از هیچ ضربه ای رنج نمی برید. از دست دادن خاطرات کودکی در سنین پایین طبیعی است.

با این حال، برخی از افراد از کودکی قبل از 12 سالگی نمی توانند چیزی را به یاد بیاورند. در این حالت، ممکن است نوعی ضربه در بازی وجود داشته باشد. تروما در دوران کودکی می تواند منجر به فراموشی تجزیه ای شود، جایی که ما بخشی از خاطرات خود را به عنوان مکانیزم دفاعی در برابر ضربه قابل توجه مهر و موم می کنیم. اگر این تجربه شما را توصیف می کند، بهترین کار این است که با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. این بدان معنا نیست که شما قطعاً ضربه روحی را تجربه کرده اید، اما آن ها می توانند هر مسئله جدی را رد کنند، بنابراین می توانید درک کنید که چرا کودکی خود را به یاد نمی آورید.

چگونه می توان حافظه خود را به یاد آورد؟

اگر کنجکاو هستید که بیشتر دوران کودکی خود را به یاد بیاورید، می توانید نکات زیر را امتحان کنید.

آنچه را به یاد می آورید بنویسید.

برای روشن کردن خاطرات خود، سعی کنید آنچه را که می خواهید به خاطر بسپارید، یادداشت کنید. تا آنجا که ممکن است جزئیات حسی را در آن بگنجانید. وقتی پایگاه داده شخصی خاطرات کودکی خود را ایجاد می کنید، ممکن است بیشتر و بیشتر دوران کودکی خود را به یاد بیاورید.

محرک ها را بازسازی کنید.

فراموشی دوران کودکی | آیا می توان خاطرات کودکی خود را از دست داد؟

محرک ها در روانشناسی بار منفی دارند، اما در یادآوری حافظه، عوامل محرک می توانند چیز مثبتی باشند. احساسات، دیدنی ها، صداها و رایحه ها می توانند خاطره ای را تحریک کنند و شما را به زمان خاصی از کودکی برگردانند. با استفاده از محرک هایی مانند اسباب بازی های قدیمی یا حتی آهنگ ها به شما کمک می کند خاطرات اولیه را به یاد بیاورید. اگر قبل از سه سالگی چیزی یادتان نرود، اشکالی ندارد و انتظار می رود. گفته شد، اگر در به خاطر سپردن قسمتهای مهم کودکی خود مشکل دارید، این ممکن است نشانه ضربه باشد. گفتگو با یک درمانگر می تواند به شما در کشف خاطرات دوران کودکی در یک محیط امن و حمایت کننده کمک کند.

منابع
betterhelp.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا