افسردگی دوران کودکی – شیوع، علائم و درمان

یکی از اختلالاتی که در دنیای امروز مهم است افسردگی است. افسردگی می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی می توانند زندگی را دچار مختل کنند. بسیاری از افراد به علت هایی مثل فشار کاری یا اختلافات خانوادگی ممکن است دچار این اختلالات شوند. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. افسردگی دوران کودکی هم یکی از آنهاست.

اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. در ادامه اما می خواهیم ببینیم افسردگی دوران کودکی چگونه است و آیا می تواند آن قدر ادامه داشته باشد که به بزرگسالی هم آسیب برساند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با افسردگی دوران کودکی – شیوع، علائم و درمان صحبت کنیم.

افسردگی در دوران کودکی یک مسئله کاملاً واقعی است

افسردگی در دوران کودکی یک مسئله کاملاً واقعی است که اغلب بدون توجه یا درمان نمی شود. اگر چه ناراحتی، غمگینی یا ایراد گرفتن برای کودکان امری طبیعی است اما افسردگی دوران کودکی فراتر از این است و به یک غم و اندوه عمیق تر و پایدار منجر می شود. تشخیص این که چه زمانی فرزندشان در پریشانی است برای والدین دشوار است. افسردگی در کودکان معمولاً متفاوت از افسردگی در بزرگسالان است. والدین ممکن است تصور کنند که کودکشان در حالت پریشانی عمیقی بدخلق است یا بازی می کند. برای والدین مهم است که علائم و نشانه های افسردگی در دوران کودکی را درک کنند تا در صورت بروز فرزندان بتوانند آن را تشخیص دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درک این نکته نیز مهم است که افسردگی در دوران کودکی بسیار قابل درمان است و چندین گزینه درمانی در دسترس است. اگر فرزند شما افسردگی دارد، امید زیادی وجود دارد. اما اول، شما باید بتوانید افسردگی را بشناسید و برای کودک خود به دنبال درمان باشید.

آمار افسردگی دوران کودکی

افسردگی دوران کودکی – شیوع، علائم و درمان

افسردگی در دوران کودکی بسیار شایع تر از آن است که تصور می کنید. CDC برای تعیین شیوع بیماری‌ های مختلف روانی در میان کودکان در ایالات متحده، از والدین یک نظرسنجی گزارش داد. از بین افراد مورد بررسی، 2.5 درصد والدین گزارش کردند که فرزندشان افسردگی کودکی داشته است. با این حال، از آن جا که بسیاری از کودکان تشخیص داده نمی شوند و تحت درمان قرار نمی گیرند، افسردگی کودکان به راحتی می تواند شیوع بیشتری نسبت به این موارد داشته باشد. از آن جا که بسیاری از مبتلایان به افسردگی تا بزرگسالی به دنبال درمان نیستند، مشخص نیست که چند کودک ممکن است به این بیماری روانی مبتلا باشند.

علائم افسردگی در دوران کودکی

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید به عنوان والدین انجام دهید درک علائم افسردگی در دوران کودکی است. این علائم با علائمی که ممکن است در بزرگسالان افسرده مشاهده کنید متفاوت است. واکنش کودکان نسبت به احساسات متفاوت است و به همین دلیل، اگر با علائم آن آشنا نباشید، شناخت افسردگی در دوران کودکی دشوار است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همه این علائم به طور جداگانه افسردگی دوران کودکی را بیان نمی کنند، اما اگر کودک شما تعدادی از این علائم را دارد، ممکن است برای شما مفید باشد که هرچه سریعتر به یک درمانگر مراجعه کنید. یک درمانگر می تواند در صورت ابتلای فرزند شما به افسردگی تصمیم گیری کند و گزینه های درمانی را ارائه دهد.

احساس عمیق غم و اندوه

یکی از رایج ترین علائم افسردگی در هر سنی، احساس عمیق غم و اندوه است، با این حال، کودکان گاهی اوقات سعی می کنند احساسات خود را پنهان کنند. اغلب اوقات کودک شما ممکن است بسیار غمگین باشد، اما این احساس را به شما، دوستان یا معلمانشان ابراز نکنید. کودکان ممکن است احساس غم و اندوه خود را به طور کامل درک نکنند و اگر مدت طولانی ادامه دهند، تصور می کنند که چنین احساسی طبیعی است.

تحریک پذیری و افسردگی در کودکان

بسیاری از کودکانی که از افسردگی دوران کودکی رنج می برند بسیار تحریک پذیر به نظر می رسند. احساس غم و اندوه آن ها ممکن است به صورت تحریک پذیری یا حتی عصبانیت بروز کند. اگر به نظر می رسد کودک شما از انجام کارهای مدرسه یا کارهای خانه خیلی ناامید شده است یا اگر مرتباً با کوچک ترین تحریک شلاق می زند، ممکن است از افسردگی دوران کودکی رنج ببرد.

تغییرات خواب

تغییرات خواب نیز با افسردگی در کودکان شیوع دارد. ممکن است کودک شما بی خوابی داشته باشد یا اصلاً نتواند زیاد بخوابد و در نتیجه باعث خستگی عمیق شود. از طرف دیگر، ممکن است کودک شما بیش از حد بخوابد یا تمام وقت موجود خود را در رختخواب بگذراند. رفع سریع مشکلات خواب بسیار مهم است زیرا خواب زیاد یا کم می تواند علائم دیگر را تشدید کند.

مشکل در تمرکز و افسردگی در کودکان

بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی در تمرکز مشکل دارند. برخی از کودکان مبتلا به افسردگی به دلیل این که قادر به تمرکز در کلاس یا کارهای مدرسه نیستند، به اشتباه تشخیص داده می شود که دچار اختلال نقص توجه هستند. با این حال، افسردگی خود می تواند باعث این عدم تمرکز شود. احساس عمیق غم و تحریک پذیری آن ها می تواند تمرکز را برای آن ها دشوار کند. همچنین، زیاد یا کم خوابیدن نیز می تواند باعث تمرکز شود.

تغییرات در پایه ها یا یا مدرسه به علت افسردگی

افسردگی دوران کودکی – شیوع، علائم و درمان

بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی در مدرسه نمره افتادن خواهند داشت. اگر فرزند شما قبلاً نمرات خوبی داشته و ناگهان یا بتدریج به نمره بسیار پایین می رسد، این نشان می دهد مشکلی وجود دارد. با افسردگی در دوران کودکی، این می تواند به دلیل عدم تمرکز، عدم علاقه یا عدم توجه به نمرات یا به طور کلی مدرسه آن ها تأثیرگذار باشد.

تغییر در عادات غذایی

بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی نیز در عادات غذایی تغییر خواهند کرد. بعضی از کودکان هنگام افسردگی بیشتر غذا می خورند، در حالی که سایر کودکان مبتلا به افسردگی اشتهای کمی دارند یا اصلاً اشتها ندارند. اگر مشاهده کردید که عادت های غذایی کودک شما ناگهان تغییر کرده و علائم دیگر افسردگی وجود دارد، این می تواند شاخصی باشد که باید ببینید درمان افسردگی برای کودک شما لازم است.

نوسانات خلقی و افسردگی در کودکان

تغییرات خلقی نیز در افسردگی دوران کودکی کاملاً رایج است. کودک شما ممکن است یک دقیقه به شوخی یا نمایش تلویزیونی بخندد، و لحظه دیگر به شدت تحریک پذیر باشد یا گریه کند. این بدان دلیل است که بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی لحظاتی دارند که می توانند بخندند، لبخند بزنند و شوخی کنند، اما در نهایت احساس غم و اندوه عمیق هرگز آن ها را ترک نمی کند، بنابراین کوتاه مدت است.

احساس بی ارزشی

بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی احساس می کنند که هیچ ارزشی ندارند. این احساسات می تواند با وجود سایر علائم افسردگی، مانند افت نمرات یا عدم علاقه به فعالیت های فوق برنامه، عمیق تر شود. مهم است که به سخنان و کردارهای کودک خود توجه کنید و اگر به نظر می رسد کودک در تلاش است با او آرام و منطقی صحبت کنید. عزت نفس ضعیف می تواند در میان کودکان مبتلا به افسردگی بسیار شایع باشد و یکی از دلایل اصلی خودکشی در کودکان است.

گریه مکرر در کودکان

افسردگی دوران کودکی – شیوع، علائم و درمان

بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی مرتبا گریه می کنند. آن ها ممکن است بدون دلیل گریه کنند، یا اگر اشتباهی رخ دهد، در فواصل تصادفی گریه می کنند. اگر متوجه شدید فرزندتان بیش از حد گریه می کنند، باید با او صحبت کنید و سعی کنید علت آن را پیدا کنید. اگر علائم دیگری نیز وجود دارد، باید به دنبال درمان آن ها باشید زیرا این نشانه واضح افسردگی در کودکان است. کودکان به سادگی نمی دانند چگونه احساسات خود را به روش دیگری بیان کنند.

کناره گیری از دوستان و خانواده

بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی در دوران کودکی از دوستان و خانواده خود کناره گیری می کنند. آن ها ممکن است پیاده روی مکرر داشته باشند یا وقت خود را بیرون از خانه یا در مکان های خاص خود به تنهایی بگذرانند. آن ها وقت زیادی را با دوستان خودشان نخواهند گذراند، و ممکن است ارتباط را با دوستانشان کاملا قطع کنند و دلیلی برای صرف این همه وقت در تنهایی بیان نکنند.

عدم علاقه به فعالیت ها

عدم علاقه به فعالیت ها در افسردگی دوران کودکی نیز معمول است. اگر کودک شما به طور مکرر در ورزش یا سایر فعالیت های فوق برنامه فعال بود و ناگهان از آن فعالیت ها کنار می رود، نشانه واضحی است که ممکن است افسرده باشد.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا