آیا خانواده می تواند به چالش های سوءمصرف مواد کمک کند؟

داشتن یک عضو خانواده که با چالش های ناشی از سوءمصرف مواد دست و پنجه نرم می کند، می تواند دلخراش باشد. این گزینه می تواند مانند یک کابوس بر روی زندگی فراز و نشیب ها، پیچ ها و چرخش های زیادی را به همراه داشته باشد. اما ممکن است در مورد نقش های خانوادگی در اعتیاد تعجب کنید. آیا شما می توانید در زمینه درمان و بهبود اعتیاد و چالش های سوءمصرف مواد به عضو خانواده خود کمک کنید؟ 

 سوءمصرف مواد چیست؟

بر اساس آمار های ارائه شده افراد زیادی با شرایط سوءمصرف مواد خصوصا در سنین بزرگ سالی همراه هستند. این می تواند شامل داروهای تجویز شده، مواد غیرقانونی، الکل یا نیکوتین باشد. برخی با بیش از یک نوع ماده دست و پنجه نرم می کنند. برخی از علائم اینکه کسی با سو  مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند شامل موارد زیر است:

  • تغییرات رفتاری مانند افزایش عصبانیت
  • تغییر در تعاملات اجتماعی با دیگران
  • تغییر در برنامه خواب
  • تفاوت در ظاهر ظاهری: عدم مراقبت از خود
  • از دست دادن اشتها
  • عدم صداقت و دروغ
  • پارانویا
  • افسردگی

به خاطر داشته باشید که این علائم همچنین می تواند با سایر شرایط روحی و جسمی مرتبط باشد. فقط تصور نکنید که یک عزیز با سو  مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند زیرا چند نشانه دارد. اما اگر می دانید که آن ها از مواد مختلف استفاده می کنند یا دلیل خوبی برای ظن به استفاده از آن ها دارید، امیدواری وجود دارد.

نقش افراد خانواده در اعتیاد چیست؟

آیا خانواده می تواند به چالش های سوءمصرف مواد کمک کند؟

در این بخش از مقاله یکی از مهم ترین موارد در زمینه چالش های سوءمصرف مواد را بررسی می کنیم. این نکته با عنوان نقش خانواده در اعتیاد شناخته می شود. این که بدانید شخصی که دوستش دارید و به او علاقه دارید با سوءمصرف مواد دست و پنجه نرم می کند، مسئولیت رسیدگی به آن را برای شما چالش برانگیز می کند. طبیعی است که بخواهیم راهی برای کمک به آن ها از طریق بهبود پیدا کنیم. اما همچنین احساس بسیاری از شرایط روحی دیگر در مورد اعتیاد طبیعی است. به عنوان مثال، ممکن است از دیدن تصمیمات نادرست توسط عزیزتان که بر آنها تأثیر منفی می گذارد، ناراحت باشید.

یا ممکن است احساس عصبانیت کنید که آنها بدون توجه به تأثیری که روی کل خانواده دارد، همچنان با سوءمصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند. و، ممکن است از این که دیگران در صورت اطلاع از اعتیاد در مورد خانواده شما فکر می کنند خجالت بکشید. این احساسات متفاوت می تواند افراد را به سمت گرفتن نقش های مختلف خانوادگی سوق دهد تا با سو مصرف مواد روبرو شوند. اما این نقش ها چیست و هر کدام چه تاثیری بر شرایط موجود خواهد داشت؟ در ادامه به بررسی این شرط ها می پردازیم.

شخصیت های مراقب یا توانمند

شخصی که نقش مراقب یا توانمند را پر می کند کسی است که تلاش می کند اعضای خانواده معتاد عواقب رفتاری را متحمل نشوند. طبق بررسی هاس انجمن روانشناسی آمریكا، یك توانمند اجازه می دهد تا اعتیاد فرد ادامه یابد. آن ها می توانند متوجه شوند که مشکلی وجود دارد، اما نمی دانند چگونه جلوی آن را بگیرند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که فعال کننده این کار را برای عزیزان خود انجام می دهد، اما همچنین می تواند یک رفتار خودخواهانه باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است از اینکه دیگران بفهمند با سوءمصرف مواد مخدر مبارزه می کند خجالت بکشند. بنابراین، آنها به جای اینکه اجازه دهند عزیز معتادشان شکست بخورد یا از عواقب آنها رنج ببرد، برای پنهان کردن اعتیاد بهانه هایی برای آنها ایجاد می کنند.

همچنین ممکن است کسی یکی از اعضای خانواده را قادر به محافظت از وی کند. به عنوان مثال، ممکن است برای مادر سخت باشد که رنج کودک را بخاطر تصمیم و عملکردش ببیند. این می تواند باعث شود مادر سعی کند هر کاری از دستش برمی آید برای جلوگیری از تجربه پیامدهای طبیعی فرزندش انجام دهد. او حتی ممکن است نگران باشد که پیامدهای منفی ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کند، بنابراین سعی می کند به آن پایان دهد.

فعال کننده ممکن است باور کند که آنها به عزیزانشان کمک می کنند اما معمولاً کاملاً برعکس عمل می کند. وقتی کسی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند عواقب آن را نمی بیند و تجربه نمی کند، می تواند این باور را برای او آسان کند که اقداماتش به اندازه واقعی مشکل ساز نیست.

افراد با شخصیت های قهرمان در خانواده

آیا خانواده می تواند به چالش های سوءمصرف مواد کمک کند؟

اعضای خانواده که نقش قهرمان را بازی می کنند برای اصلاح نادرستی که سو مصرف مواد در خانواده ایجاد کرده است، تلاش می کنند. آنها تمایل دارند افراد با موفقیت بالایی باشند که استانداردهای بالایی برای خود و زندگی خود دارند. اگر قهرمان کودک باشد و کسی که با سو مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند والدین او باشد، ممکن است کودک بیرون باشد تا آنچه دیگران فکر می کنند قادر به انجام آن هستند را رد کند. و مانند توانمندساز، قهرمان ممکن است در تلاش باشد تا به معتاد کمک کند تا از نظر دیگران خوب باشد.

با این حال، گرچه قهرمان به طور معمول موفق می شود، اما رفتار آنها خطرات خاص خود را ندارد. آنها می توانند در نهایت با احساسات و موقعیت های چالش برانگیز خود دست و پنجه نرم کنند. تلاش آنها برای بی عیب و نقص نشان دادن چیزها می تواند باعث شود وقتی زندگی چالش هایی به وجود می آورد با هم دست و پنجه نرم کنند. و ممکن است در نهایت احساس ضعف کنند زیرا مسئولیت زیادی را به عهده می گیرند.

افراد با شخصیت های قربانی در خانواده با چالش های سو مصرف مواد

قربانی شخصی در خانواده است که مشکلات دیگری را ایجاد می کند که دیگران را از فردی که با سو مصرف مواد درگیر است منحرف می کند. اگرچه ممکن است در جلب توجه فرد دیگر موثر باشند اما باعث می شود تا مسائل جدیدی برای خودشان پدید آید. رفتار های افراد با شخصیت های قربانی می تواند شامل مواردی مانند کسب نمره پایین در مدرسه، عدم توانایی شغلی یا حتی داشتن مشکل سو مصرف مواد مخدر باشد.

افراد با شخصیت های طلسم کننده

افراد دارای این شخصیت، به عنوان کمدین های خانواده شناخته می شوند. این افراد از شوخ طبعی برای کمک به از بین بردن تنش ناشی از سو مصرف مواد و اعتیاد استفاده می کنند. درست همانند افراد با شخصیت های قربانی که برای جلب توجه از مشکل واقعی از رفتار منفی استفاده می کند، این افراد هم همین کار را می کنند. تفاوت اینجا است که شخصیت های طلسم کننده با استفاده از شوخ طبعی این کار را پیش می برند. وقتی شرایط خطرناک است، ممکن است شوخی کنند یا احمقانه رفتار کنند تا روحیه را سبک کنند.

افراد با شخصیت هایی با عنوان کودک گمشده

در حالی که سایر اعضای خانواده به طور فعال نقش خود را در تلاش برای مقابله با رفتار اعضای خانواده که با سو مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند، بازی می کنند، فرد با شخصیت کودک گمشده، ساکت است. این افراد معمولا خوب تصور می شوند زیرا در پس زمینه باقی می مانند و به مشکلات دیگران اضافه نمی کنند. کودک گمشده به جای اینکه به دنبال راهی برای کمک به انحراف از رفتار باشد، مانند سایر نقشهای خانوادگی کنار می کشد.

این می تواند شامل گذراندن وقت تنها در یک اتاق دیگر یا صرفاً ساکت ماندن در زمانی که دیگران در مورد یک موضوع غرق هستند باشد. رفتار آنها ممکن است توسط سایر اعضای خانواده قدردانی شود زیرا به نظر نمی رسد که این مشکل را اضافه کند. و این احتمال وجود دارد که اعضای خانواده به دلیل سایر مسائل در حال حاضر متوجه رفتار آنها نشوند. اما فقط به این دلیل که کودک گمشده در پس زمینه باقی می ماند و توجه نمی خواهد، به این معنی نیست که همه چیز خوب است. رفتار آنها می تواند به آنها کمک کند تا از شرایط استرس زا در خانواده دور شوند. اما همچنین می تواند باعث شود که آنها بی سر و صدا رنج ببرند زیرا در صورت نیاز به چیزی بلند نخواهند شد.

چگونه خانواده می تواند در چالش های سوءمصرف مواد کمک کند؟

آیا خانواده می تواند به چالش های سوءمصرف مواد کمک کند؟

اگر یکی از اعضای خانواده تان با سوءمصرف مواد دست و پنجه نرم می کند، درک نقش های خانواده در بالا می تواند مفید باشد. آگاهی از نقش های مختلف می تواند به شما کمک کند تا ببینید در چه نقشی قرار دارید و چه چیزهایی را باید تماشا کنید. شما می توانید برای کمک موارد زیر را امتحان کنید:

 

  • خانواده درمانی را امتحان کنید: جلسات درمانی فردی می تواند برای عضوی از خانواده که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند مفید باشد. اما همچنین می تواند برای خانواده مفید باشد که با هم در درمان شرکت کنند. این می تواند به همه اعضای خانواده اجازه دهد در طول روند بهبودی مورد حمایت قرار گیرند.

 

  • روی سلامت روان خود تمرکز کنید: وقتی عشق شما با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، اولویت داشتن سلامتی او بر سلامتی شما آسان است. با این حال، مقابله با شرایط استرس زا هنگامی که خسته و سوخته اید، دشوارتر است. روی داشتن خواب کافی، انجام برخی تمرینات روزانه و انتخاب های سالم غذایی تمرکز کنید. همچنین برای انجام کارهایی که از انجام آنها لذت می برید وقت بگذارید تا بتوانید روح خود را تازه کنید.

 

  • از آن ها حمایت نکنید: تمایل طبیعی شما ممکن است برای پوشاندن اشتباهات یکی از اعضای خانواده خود باشد اما در برابر اصرار برای انجام این کار مقاومت می کند. اجازه دادن به آنها تا از عواقب مصرف مواد خود رنج ببرند، گاهی اوقات می تواند به آنها کمک کند تا ببینند چه تاثیری بر خود و عزیزانشان می گذارد. این می تواند برخی از انگیزه هایی باشد که آنها برای شروع به تغییر نیاز دارند.
منابع
.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا