اضطراب و درک آن با راه های مختلف

درک اضطراب و نحوه عملکرد آن یکی از موثر ترین راه هایی است که هرکسی می تواند خود را بهبود بخشد یا به شخصی که نیازمند است کمک کند. با آگاهی از حقایق مربوط به اضطراب ، می توانید برای مبارزه با اضطراب و درک آن با راه های مختلف و کنترل آن، مهارت بیشتری کسب کنید. در این راستا می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اوین و بزرگ ترین مرکز در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

اضطراب و درک آن با راه های مختلف

اضطراب بسیار شایع است. هر کس گاه به گاه اضطراب را تجربه می کند و این یک پاسخ کاملاً طبیعی به استرس است. وقتی اضطراب مزمن می شود یا زندگی روزمره را قطع می کند، ممکن است یک اختلال اضطرابی باشد. اختلالات اضطرابی نیز شایع است.

در واقع، در کشورهای مختلف، بیشتر از هر بیماری روانی با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می کنند. به طور مثال در امریکا فقط بیش از 19 درصد از جمعیت 18 سال و بالاتر هر ساله یک نفر مبتلا  به اضطراب می شوند. این معادل حدود 40 میلیون بزرگسال است که با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می کنند. اعتقاد بر این است که در میان نوجوانان تقریباً 32 درصد سالانه با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. به همین ترتیب، حدود 31 درصد از کل بزرگسالان در ایالات متحده حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار اختلالات اضطرابی شده اند. در سراسر جهان، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که از هر 13 نفر 1 نفر دچار اختلال اضطراب می شود. متأسفانه بسیاری از آنها به مراقبت های مناسب و مقرون به صرفه دسترسی ندارند.

اضطراب تبعیض قائل نیست!

اضطراب و درک آن با راه های مختلف

همانطور که می بینید، اضطراب می تواند افراد در هر سنی را به تعداد سرسام آور تحت تأثیر قرار دهد. همین امر را می توان برای جنسیت نیز بیان کرد. مردان و زنان هر دو می توانند اختلالات اضطرابی داشته باشند، اما آمار نشان می دهد که زنان تمایل بیشتری به اضطراب نسبت به مردان دارند.  با این حال، این ممکن است با برخی از باورهای فرهنگی پیرامون اضطراب و سایر بیماری های روانی، مانند افسردگی، نیز ارتباط داشته باشد.  به عنوان مثال، بسیاری از مردان ممکن است احساس کنند که داشتن مشکلی آنها را ضعیف می کند و نباید از آنها کمک بخواهند. این ممکن است منجر به اختلاف زن و مرد در مورد آمار اختلال اضطراب شود.

اضطراب می تواند به اشکال مختلف بروز کند.

اضطراب یک اصطلاح چتری است که می تواند مجموعه ای از علائم را توصیف کند که از نظر شدت می توانند متفاوت باشند. اما در واقع انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد. برخی از آنها شامل اختلال اضطراب عمومی، اختلال وحشت، اضطراب اجتماعی و ترس های خاص می شوند. اضطراب و درک آن با راه های مختلف به انواع آن بستگی دارد.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال وسواس-اجباری (OCD) نیز به دلیل علائم بسیار با اضطراب ارتباط دارند. آن ها اغلب توسط پزشکان دسته بندی می شوند که به خانواده اختلالات اضطرابی مرتبط هستند. طبق بررسی های DSM-V انجمن روانپزشکان آمریکا، رابطه تنگاتنگی بین اختلالات اضطرابی و اختلالات وسواسی-اجباری و مرتبط وجود دارد، به همین دلیل در تشخیص دستی این اختلالات نزدیک به یکدیگر ذکر شده است. با این وجود، اگر فردی به یکی از این شرایط مبتلا باشد، باز هم می تواند یکی از انواع دیگر اختلالات اضطرابی را تجربه کند. اگر فرد مبتلا به OCD نتواند اجباری را که باعث آرامش افکار او می شود، علائم اختلال وحشت را از خود بروز دهد. اضطراب می تواند با سایر شرایط بهداشت روان وجود داشته باشد.

نکته قابل توجه

اگر به خودی خود به اندازه کافی بد نبوده است، اضطراب معمولاً با سایر موارد مانند اختلال دوقطبی ،اختلالات خوردن و افسردگی همراه است، که از مهمترین نگرانی های بهداشت روان در سراسر جهان است. تخمین زده می شود که تا 50 درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب نیز افسردگی را تجربه خواهند کرد.

در حال حاضر مشخص نیست که چرا اضطراب و افسردگی مرتباً با هم جفت می شوند. هنوز هم، طبق اتحاد ملی بیماری های روانی (NAMI)، حدس زده می شود که آنها ممکن است مکانیسم های بیولوژیکی مشابهی در مغز داشته باشند، علائم همپوشانی دارند و می توانند همان عوامل محرک را داشته باشند.  به همین دلیل، برخی اوقات می توان اختلالات اضطرابی و افسردگی را همزمان با استفاده از داروهای ضد افسردگی، به ویژه SSRI ها درمان کرد.

اضطراب چندین علامت مختلف دارد.

در حالی که ترس، نگرانی و ترس از ویژگی های بارز اضطراب به حساب می آیند، اختلالات اضطرابی می توانند خود را به چندین روش مختلف نشان دهند و کاملاً ذهنی باشند یا علائم جسمی را نیز شامل شوند. بسیاری از بیماران گزارش می کنند که هر دو را دارند. به عنوان مثال، برخی از رایج ترین علائم اختلال اضطراب به غیر از نگرانی مداوم در یک دوره طولانی، بی قراری، بی خوابی، خستگی، افزایش ضربان قلب و درجه حرارت بدن، تپش قلب و همچنین تعریق و لرزش است. این علائم جسمی به ویژه در کسانی که با اختلال وحشت و اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند شیوع دارد. اضطراب و درک آن با راه های مختلف با توجه به شرایط تعیین می شود.

اضطراب می تواند موثر باشد.

اضطراب و درک آن با راه های مختلف

اگرچه اضطراب در بسیاری از موارد یک واکنش بیولوژیکی کاملاً طبیعی است، اما اگر مزمن باشد، در جنبه های مختلف زندگی فرد می تواند مخرب باشد. اگر اختلالات اضطرابی درمان نشوند ، قابل تشخیص هستند.

آمارها نشان می دهد افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند نیز تقریباً سه تا پنج برابر بیشتر از کسانی که فاقد این بیماری هستند به پزشک مراجعه می کنند. علاوه بر این، بیماران با اختلالات اضطرابی نیز شش برابر بیشتر احتمال دارد که به دلیل نگرانی های روانپزشکی در بیمارستان بستری شوند.

با این حال، این موارد بستری در بیمارستان در بسیاری از موارد بی دلیل نیستند، زیرا علائم اختلال وحشت می تواند بسیار شدید باشد و زندگی روزمره فرد را مختل کند.

اضطراب می تواند خطر اعتیاد شما را افزایش دهد.

بسیاری از افرادی که با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می کنند خود را با استفاده از مکانیزم های مختلف کنار می آورند تا بتوانند آن‌را از بین بروند و احساس بهتری داشته باشند، حتی اگر بسیار موقتی باشد. این می تواند شامل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، مواد مخدر و حتی غذا باشد. برخی از غذاها، به ویژه غذاهای سرشار از چربی و قند، می توانند موقتاً تسکین دهند. به همین دلیل، آنها اغلب “غذاهای راحت” نامیده می شوند. متأسفانه افراد می توانند به هر ماده ای وابسته شده و منجر به اعتیاد شوند.

در طولانی مدت، برخی از آنها حتی ممکن است اضطراب را نیز بدتر کنند. به عنوان مثال، ممکن است کسی برای کنترل اختلال وحشت خود به مواد مخدر و الکل متوسل شود، اما با گذشت زمان، این امر می تواند باعث ایجاد وابستگی شود، و اگر این مواد را نداشته باشد، شدیدتر وحشت ایجاد می کند. یک مثال عالی دیگر برای همه اینها این است که فردی با اضطراب اجتماعی ممکن است به مواد اعتماد کند تا در موقعیت های اجتماعی احساس راحتی یا پر حرفی کند.

اضطراب دلایل بالقوه زیادی دارد.

یک دلیل واحد برای ایجاد اختلال اضطرابی در فرد وجود ندارد و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، حتی اگر اضطراب یک وضعیت پیچیده است، بسیاری از عوامل خطر آن شناسایی شده است. بسیاری از جنبه های غیرقابل کنترل مانند ژنتیک فرد، فرآیندهای بیولوژیکی مانند شیمی مغز و همچنین وقایع زندگی و عوامل محیطی می تواند منجر به ایجاد اضطراب در فرد شود. به عنوان مثال، کسی که به دلیل محیطی که در آن بزرگ شده، خوی خجالتی دارد، ممکن است دچار اضطراب اجتماعی شود. اضطراب و درک آن با راه های مختلف را باید به دقت بررسی کرد.

منابع دیگر مانند سو مصرف مواد و استرس نیز می تواند باعث تحریک آن در افراد شود. حتی کافئین که یک داروی کاملاً پذیرفته شده است و هر روز میلیون ها نفر آن را مصرف می کنند، می تواند به طور بالقوه باعث اضطراب شود و علائم را بدتر کند.

اضطراب تحت درمان قرار نمی گیرد.

متأسفانه، تخمین زده می شود که فقط حدود 36 درصد از افرادی که از هر نوع اختلال اضطرابی تجربه می کنند، دست به کار می شوند و سعی می کنند از آنها کمک بگیرند. عدم تشخیص یکی از دلایل اصلی آن است که مورد بی مهری قرار می گیرد و متأسفانه، این امر منجر به موارد دیگری مانند کاهش بهره وری و بالاتر بودن میزان مرگ و میر می شود. ودلایل زیادی برای پایین آمدن میزان درمان وجود دارد، مانند اعتقادات شخصی و کلاله زدن درمورد بیماری روانی یا عدم دسترسی به مراقبت و آموزش بهداشت روان در بسیاری از نقاط جهان. هنوز هم، از آنجا که می توان اضطراب را از طریق منابع مختلف به طور موثر کنترل کرد‌. به طور کلی، در مورد افرادی که برای اختلالات اضطرابی درمان می کنند، باید روند فزاینده ای وجود داشته باشد.

اضطراب با روش های مختلف بسیار قابل درمان است.

اضطراب و درک آن با راه های مختلف

با وجود آماری که در بخش قبلی ذکر شد، چند راهکار وجود دارد که افراد می توانند برای مقابله با اضطراب استفاده کنند. درمان اختلالات اضطرابی غالباً شامل روان درمانی و درمان های جایگزین مانند گروه های حمایتی و ورزش و روش های آرام سازی یا ترکیبی از انواع مختلف است. روان درمانی توسط اکثر متخصصان برای درمان اختلالات اضطرابی بسیار توصیه می شود. زیرا می تواند به شما در شناسایی دلایل اضطراب کمک کند. می توانید یاد بگیرید که چگونه آن را مدیریت کنید یا حتی آن را از بین ببرید.

یک روش درمانی محبوب برای اضطراب، رفتار درمانی شناختی است. از جمله راههایی که CBT می تواند به شما کمک کند حساسیت زدایی از اضطراب است. به عنوان مثال، کسی که اضطراب اجتماعی یا اختلال وحشت دارد می تواند یاد بگیرد که چگونه از طریق جلسات منظم CBT اجتناب از چیزهایی که باعث ایجاد استرس می شوند را متوقف کند. بنابراین، درمان یک انتخاب عالی برای درمان طولانی مدت اضطراب است. با این حال، بسیاری از بیماران با بهره گیری از همه گزینه هایی که می توانند، با موفقیت وضعیت خود را درمان می کنند.

نحوه یافتن راهنما

اضطراب و درک آن با راه های مختلف به هیچ مشورتی با یک متخصص پزشکی احتیاج ندارد. بسیاری از افراد وقتی می خواهند راه حلی برای مشکلات خود پیدا کنند. این مسیر را بسیار راحت تر می یابند. از درمان می توان به صورت حضوری و تلفنی لذت برد و هر دو به همان اندازه موثر هستند. اما با این وجود ، همیشه به ترجیح شخصی بستگی دارد. اگر شرکت در روش های سنتی و رو در رو مناسب شما نیست، شاید به دلیل اضطراب اجتماعی یا استرس مربوط به مسافرت،  مشاوره و درمان تلفنی همیشه در دسترس است و مزایای زیادی از جمله عدم نگرانی در مورد حمل و نقل دارد، بسیار برنامه ریزی انعطاف پذیر و قیمت مناسب! اگر درمان ناخوشایند باشد، می تواند استرس و اضطراب بیشتری ایجاد کند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا