خشم فرار | علائمی که نباید نادیده بگیرید

خشم احساسی است که توسط بسیاری تجربه می شود و به اشکال مختلف بروز می کند. در بعضی مواقع، افراد ممکن است ناامیدی، دلخوری یا خشم را تجربه کنند. در حالی که برخی از اشکال ظریف هستند، موارد دیگری پیامدهای ناخواسته ای را ایجاد می کنند. یک قسمت از عصبانیت فرار ممکن است غیرمنتظره باشد اما وقتی کسی به سرعت از خاطر یک چیز بزرگ یا کوچک ناراحت شود. این ممکن است باعث شود دیگران در اطراف آنها دارای رفتار ناراحت کننده نباشند در حالی که می ترسند کاری برای تحریک خشم انجام دهند. اگر به مسئله خشم فرار پرداخته نشود و درمان نشود، ممکن است باعث بروز هیجانات شدیدی در بروز خشونت شود. 

خشم فرار تعریف شده است

یک قسمت از عصبانیت شدید که به طور ناگهانی و بدون هشدار ظاهر می شود، در بسیاری از شرایط به عنوان عصبانیت ناپایدار شناخته می شود. گاهی اوقات اتفاق می افتد و ممکن است فرد پس از گذشت لحظه به عصبانیت خود ادامه دهد. به عنوان مثال شخصی که هنگام رانندگی قطع می شود. راننده بوق خود را به شخصی که آنها را دچار مشکل کرده بوق می زند اما پس از رفع این مشکل احتمالاً به دلیل عصبانیت مداوم از این عمل، این کار را ادامه خواهد داد. این احساس به عنوان یک نوع رفتار انفجاری ظاهر می شود که به طور ناگهانی اتفاق می افتد و همه را متعجب می کند.

علائم عاطفی و جسمی را تشخیص دهید

خشم فرار | علائمی که نباید نادیده بگیرید

هر چند وقت یکبار ناراحت شوید به این معنی نیست که در کنترل خشم خود با مشکلاتی روبرو هستید. هنگامی که توسط یک متخصص بهداشت روان ارزیابی می شود، آنها به دنبال علائم جسمی و عاطفی خشم به همراه الگوهای رفتاری برای تعیین تشخیص اختلال خشم هستند. شناخت خشم فرار و ناپایدار ممکن است شامل خشم های شدید یا بیش از حد باشد که خود به خود رخ می دهد. علائم عاطفی ممکن است فقط به عصبانیت محدود نباشد اما ممکن است شامل اضطراب، تحریک پذیری و عصبانیت نیز باشد.

ممکن است فردی از افکار خود غرق شود. برخی ممکن است در مدیریت یا سازماندهی افکار خود دچار مشکل شوند و یا حتی فکر کنند که به خود یا دیگران آسیب برسانند. علائم جسمی ممکن است در بسیاری از افراد وجود داشته باشد، و ممکن است آنها متوجه نشوند که علائم ناشی از عصبانیت است. این علائم باعث تغییراتی در بدن می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به افزایش خطرات سلامتی شود. علائم شناخته شده مربوط به عصبانیت شامل سردرد، گزگز، افزایش فشار خون، گرفتگی در قفسه سینه، فشار سر یا سینوس و خستگی است.

مسائل خشم حل نشده خطر اضطراب را افزایش می دهد و ممکن است اثرات کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کند. علائم در این مورد ممکن است شامل درد و تنش عضلانی، سرگیجه، ضعف حافظه و تمرکز، سردرد، حالت تهوع و تنفس سریع باشد. اختلالات مزمن خواب، سکته مغزی و از دست دادن حافظه نیز ممکن است همراه با مشکلات رابطه ای ایجاد شود.

علل و عوامل خطر

عوامل خشم فرار ممکن است شامل یک فرد، یک موقعیت، یک مسئله شخصی یا یک رویداد از گذشته باشد. سو مصرف مواد یکی از عوامل شایع خشم فرار است. مردان به احتمال زیاد علائم مرتبط را نشان می دهند. برخی از آنها ممکن است علائم خشم ناپایدار را در دوران کودکی یا نوجوانی نشان دهند. ژنتیک، محیط زندگی و سابقه نگرانی از سلامت روان از دیگر عوامل خطرساز احتمالی هستند.

علت این شکل از خشم ناشناخته است اما عناصری وجود دارد که ممکن است در وجود آن نقش داشته باشد. ممکن است افرادی در خانه با دیگران زندگی کرده باشند که نمی دانسته اند چگونه احساسات خود را کنترل کنند و کجا سو استفاده فیزیکی و کلامی رخ داده است. کودکان ممکن است در معرض شرایط و رفتار توهین آمیز یا خشونت آمیز قرار بگیرند و هرچه بزرگتر می شوند، ویژگی های مربوط به مشکلات خشم را نشان می دهند. عدم تعادل شیمیایی در مغز نیز دلیل مشکوکی است. برخی از آنها ممکن است تفاوت هایی در شیمی مغز و عملکرد در مقایسه با دیگران بدون مشکل خشم داشته باشند.

گاهی اوقات افراد در طی یک دوره عصبانیت غیر منطقی در معرض آسیب به خود یا صدمه زدن به دیگران هستند. چنین احساساتی ممکن است باعث خسارت در اموال، ایجاد مشکل در روابط شخصی یا اعمال خشونت آمیز علیه دیگران شود. متخصصان بهداشت روان معتقدند این نوع عصبانیت هرگز نباید قابل قبول باشد.

به عنوان یک اختلال همزمان شرایط خشم فرار چگونه است؟

خشم فرار | علائمی که نباید نادیده بگیرید

افرادی که عصبانیت ناپایداری را ابراز می کنند ممکن است بمب های ساعتی را درون خود فعال کنند. زیرا آنها در عرض چند دقیقه موجی از خشم را به راه می اندازند وقتی کسی حرف اشتباهی می زند یا می گوید. وقتی این شکل از عصبانیت مداوم باشد، ممکن است نشانه هشدار دهنده یک اختلال روانی مرتبط با خشم باشد. این موراد شامل:

  • اختلال انفجاری متناوب (IED): هنگامی که شخص دارای حداقل سه دوره انفجاری عصبانیت شناخته شود. به عنوان مثال می توان به شکستن اشیا،، خشم جاده، خلق و خوی و سو. استفاده فیزیکی اشاره کرد.
  • اختلال در تنظیم نظم خلقی (DMDD): قسمتهای شدید احساسی از طغیان، تحریک پذیری و عصبانیت. افراد ممکن است هر روز با خلق و خوی کوتاه مزاج عصبانی شوند و دچار انفجارهای شدید کلامی یا جسمی شوند. کودکان بیشتر از بزرگسالان با DMDD تشخیص داده می شوند.
  • اختلال شخصیت مرزی (BPD): رفتار و خلق و خو به شدت ناپایدار است. فرد در این شرایط رفتارهای بی پروا و تکانشی را با مشکلات کنترل احساسات نشان می دهد. افراد ممکن است روابط ناپایدار دیگری را تجربه کنند.

برخی از شرایط ذکر شده نیز ممکن است با اختلالات اضطرابی یا افسردگی همراه باشد. افراد همچنین ممکن است رفتارهای خودکشی از خود بروز دهند یا فکر خودکشی داشته باشند. اگر به هر یک از این شرایط مشکوک هستید، نگرانی ها را با پزشک خود یا یک متخصص بهداشت روان مجاز بررسی کنید.

چگونه شرایط زندگی روزمره در معرض خطر است؟

روابط بین فردی وقتی شخص غالباً عصبانی باشد، مختل می شود. چنین اقداماتی منجر به از بین رفتن روابط با دوستان و خانواده می شود و ممکن است درگیری های کلامی یا جسمی در بین دیگران باشد. عصبانیت ناپایدار شرایط را در محیط کار یا مدرسه با عوارضی که منجر به از دست دادن شغل یا تعلیق از مدرسه به دلیل رفتارهای انفجاری می شود، دشوار می کند.

افزایش احتمال بروز انفجارهای عصبانیت هنگامی که علائم خشم و افسردگی با هم مخلوط می شوند یا کسی در کنترل خلق و خوی خود مشکل دارد، افزایش می یابد. سو abuse مصرف الکل و مواد ممکن است همراه با خطرات سلامتی مانند بیماری های قلبی، دیابت و زخم ها به یک مشکل تبدیل شود. ممکن است افراد احساس کنند که از دنیای اطرافشان عصبانی هستند، عمداً خود را آزار دهند.

زندگی روزمره برای هر کسی که دارای مسائل عاطفی مربوط به عصبانیت باشد کشمکش است. در صورت اعتراف به مشکلات خشم و تشخیص ناتوانی در کنترل احساسات، می توانید وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشید. دشوار است پذیرفت که در صورت نیاز به کمک نیاز دارد اما وقتی آماده شروع کار باشید همیشه در دسترس است. زندگی با این نوع عصبانیت ناسالم است زیرا منجر به اعمالی می شود که به دیگران آسیب می رساند اگر نه خود فرد. اقدام برای بهتر زیستن شامل دانستن چگونگی کنترل شرایطی است که شما را ناراحت می کند و یافتن منابع مناسب برای پیشگیری.

درمان و پیشگیری خشم فرار

روش های درمانی صحیح ممکن است از کنترل نشدن شرایط با عصبانیت جلوگیری کند. گزینه های درمانی برای عصبانیت ممکن است شامل داروهای تجویز شده، گروه درمانی، مشاوره، کنترل خشم و سایر گزینه های پیشنهادی باشد که توسط متخصصان بهداشت روان توصیه می شود. علاوه بر این، روش ها و اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بیاموزید چگونه احساسات خود را کنترل کنید و چگونه آنها بر شما تأثیر می گذارند. در اینجا اقدامات پیشگیری پیشنهادی ارائه شده است که دیگران مفید می دانند.

با درمان خود سازگار باشید.

خشم فرار | علائمی که نباید نادیده بگیرید

هر آنچه که بخشی از درمان شما می شود، مانند جلسات درمانی، داروهای تجویز شده، تمرین مهارت های مدیریتی و غیره، تمام تلاش خود را می کنید که به آن پایبند باشید تا نتایج پایدار را ترغیب کند. از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید تا به شما کمک کنند تا پاسخگو باشید و پیشرفت خود را بررسی کنید.

با رفع خشم فرار راه های آرامش را بیاموزید.

روش های آرامش مانند یوگا، تصاویر آرامش بخش و تنفس عمیق بدن شما را به آرامش تشویق می کند. نوشتن در ژورنال فعالیت مفیدی است که آرامبخش است اما به شما امکان می دهد افکار خود را ثبت و ارزیابی کنید. کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش از دیگر پیشنهادات است.

تفکر خود را بهبود ببخشید.

این روند که به عنوان بازسازی شناختی نیز شناخته می شود، ممکن است تفکر شما را تغییر دهد و آن را مثبت کند تا منطق منطقی هنگام درک انتظارات و واکنش شما در برابر وقایع را تشویق کند. روش های سازگار ممکن است در عین واقعیت نگه داشتن مسائل، از جلوگیری از فکر کردن در مورد بدترین حالت جلوگیری کنند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا