دلایل از دست دادن حافظه

بیشتر ما، گاه گاهی یا بیشتر، تجربه ناخوشایند فراموش کردن چیزی را داشته ایم. این قسمت های از دست دادن حافظه می تواند باعث تحریک و ناامیدی و همچنین ترس از اینکه “آن را از دست می دهیم” باشد و در نهایت شروع به ابتلا به بیماری آلزایمر می کنیم. در حالی که آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل مسئول بسیاری از موارد از دست دادن حافظه است، نکته مهم این است که عوامل غیر دائمی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث از دست دادن حافظه شود . برخی از آن ها به راحتی برطرف می شوند. دلایل از دست دادن حافظه را بیان می کنیم.

عواملی که باعث فراموشی می شوند.

چه عواملی باعث فراموش شدن ما می شود؟ چه عواملی مانع از ذخیره ذهنی آن اطلاعات یا توانایی یادآوری آن ها می شود؟ در اینجا برخی از دلایل بسیار متنوعی وجود دارد که ما نمی توانیم آن ها را به یاد بیاوریم.

دلایل از دست دادن حافظه به شیوه احساسی

از آنجا که ذهن و بدن ما به هم متصل هستند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند، احساسات و افکار ما می توانند بر مغز ما تأثیر بگذارند. انرژی لازم برای کنار آمدن با احساسات خاص یا استرس زندگی می تواند مانع از ذخیره یا به خاطر سپردن جزئیات و برنامه ها شود. غالباً، با حمایت، مشاوره و تغییر سبک زندگی می توان این عوامل محرک از دست دادن حافظه را بهبود بخشید. حتی فقط آگاهی از  محدودیت در معرض  مواردی که استرس را افزایش می دهند می تواند کمک کند.

فشار

استرس زیاد می تواند ذهن ما را بیش از حد بار دهد و باعث حواس پرتی و فرار مغز شود. استرس حاد و کوتاه مدت می تواند یک مشکل حافظه لحظه ای ایجاد کند، در حالی که قرار گرفتن مزمن و طولانی مدت در معرض استرس ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. مدیریت استرس یک استراتژی مهم برای حفظ کیفیت زندگی و بهبود سلامت بدن و مغز شماست.

افسردگی از دلایل از دست دادن حافظه

افسردگی می تواند ذهن را کدر کرده و چنان بی علاقگی در محیط پیرامون شما ایجاد کند که حافظه، تمرکز و آگاهی رنج می برد. ذهن و احساسات شما ممکن است به قدری سنگین شده باشد که شما فقط قادر به توجه زیاد به آنچه اتفاق می افتد نیستید. در نتیجه، یادآوری چیزی که به آن توجه نکرده اید دشوار است. افسردگی همچنین می تواند در خواب سالم مشکلاتی ایجاد کند، که می تواند به خاطر سپردن اطلاعات را دشوارتر کند.

سودا دمانسی اصطلاحی است که ترکیبی از از دست دادن حافظه و افسردگی را توصیف می کند. اگر فکر می کنید که مبتلا به زوال عقل هستید، آزمایش شناختی می تواند برای اطمینان شما و رد زوال عقل واقعی مفید باشد. با وجود احساسات در زندگی روزمره، فرد مبتلا به زوال عقل می تواند عملکرد خوبی در آزمایش های شناختی داشته باشد. افسردگی معمولاً بسیار قابل درمان است. اغلب، ترکیبی از مشاوره و دارو می تواند بسیار موثر باشد. برای بهبود افسردگی و دریافت مشاوره می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایراان مراجعه کرده و از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی نهایت استفاده را ببرید.

اضطراب

اگر تا به حال هنگام شرکت در امتحان ذهن خود را خالی دیده اید، حتی اگر جواب ها را می دانید، می توانید اضطراب را مقصر بدانید. برخی از افراد در موقعیت های خاص مانند این نمونه آزمایش، اضطراب دارند. برخی دیگر دارای یک اختلال اضطراب فراگیرتر هستند که به طور مداوم با عملکرد سالم، از جمله حافظه تداخل می کند. شناسایی و درمان اضطراب می تواند کیفیت زندگی و احتمالاً حافظه را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

غم و اندوه

عزاداری به مقدار زیادی انرژی جسمی و عاطفی نیاز دارد و این می تواند توانایی ما را در تمرکز روی حوادث و افراد اطرافمان کاهش دهد. در نتیجه، حافظه ما ممکن است رنج ببرد. غم و اندوه می تواند شبیه افسردگی باشد، اما غالباً توسط یک وضعیت خاص یا از دست دادن حاد ایجاد می شود، در حالی که به نظر می رسد افسردگی بدون دلیل خاصی است. پردازش غم و اندوه عمیق زمان می برد و صرف وقت در غم و اندوه خود مناسب و ضروری است. وقتی از غم و اندوه رنج می برید، می توانید احساس خستگی – از نظر جسمی و روحی – کنید. در حالی که غصه می خورید به خود وقت و لطف  بیشتری بدهید. مشاوره و پشتیبانی گروه های فردی می تواند به شما کمک کند تا به طور موثر با مسائل کنار بیایید.

داروها و درمان های پزشکی

گاهی اوقات می توان از بین رفتن حافظه را به دارو ها یا سایر مواد نسبت داد. اینها می توانند شامل دارو های تجویز شده، سایر مواد تغییر دهنده ذهن و حتی جراحی ها باشند.

الکل یا داروهای غیرقانونی

نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای غیرقانونی می تواند حافظه شما را مختل کند، چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت. از خاموشی تا افزایش خطر ابتلا به زوال عقل سالها بعد، این موارد می توانند به طور قابل توجهی به حافظه شما آسیب برسانند. الکل زیاد نیز می تواند باعث سندرم ورنیکه-کورساکوف شود که اگر بلافاصله درمان شود، ممکن است در برخی افراد تا حدی بهبود یابد.

داروهای تجویزی

فقط به این دلیل که یک دارو به طور قانونی توسط پزشک تجویز شده است، به این معنی نیست که نمی تواند به بدن شما آسیب برساند یا حافظه شما را مختل کند. شما ممکن است دقیقاً طبق دستور پزشک دارو مصرف کنید، اما داروهای تجویز شده (به خصوص اگر به صورت ترکیبی مصرف شوند) ) می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی شما در تفکر و یادآوری واضح تأثیر بگذارد.

اگر به دلیل بیماری های متعدد به پزشکان مختلف مراجعه می کنید، اطمینان حاصل کنید که هرکدام لیست کاملی از دارو ها را در اختیار شما قرار داده اند. آن ها باید بدانند تا دارویی را سفارش دهند كه می تواند با دارویی كه قبلاً مصرف كرده اید تداخل نداشته باشد. از پزشک خود بپرسید که آیا می توان به آرامی از داروهای شما کم کرد تا این علت فراموشی از بین برود.

شیمی درمانی از دلایل از دست دادن حافظه

دلایل از دست دادن حافظه

اگر شیمی درمانی به عنوان درمانی برای سرطان دریافت می کنید، ممکن است “مغز شیمیایی” را تجربه کنید که به عنوان مه مغزی از داروهایی که سرطان شما را هدف قرار می دهند توصیف شده است.

جراحی قلب

برخی تحقیقات نشان داده است که به دنبال جراحی بای پس در قلب، ممکن است خطر سردرگمی و اختلال حافظه افزایش یابد. این ممکن است با بهبودی شما بهبود یابد و معمولاً نیاز به این نوع جراحی قلب بیش از خطر احتمالی است. اطمینان حاصل کنید که نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

بیهوشی

برخی از افراد، به دنبال استفاده از بیهوشی ، از دست دادن یا گیجی حافظه را گزارش می کنند که معمولاً چند روز طول می کشد. با این حال، تحقیقات در تعیین اینکه آیا بین بیهوشی رابطه مستقیمی وجود دارد یا سایر عوامل ممکن است باعث عملکرد کمتر مغز شوند، مشخص نیست.

الکتروشوک درمانی

ECT که بعضاً تحت عنوان “شوک” درمانی شناخته می شود ، می تواند برای کسانی که از افسردگی شدید رنج می برند بسیار مفید باشد، اما همچنین ممکن است باعث از دست دادن حافظه شود. شما باید با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای ECT صحبت کنید . از آنجا که برای برخی افراد موثر بوده است، خطر از دست دادن حافظه برای کیفیت زندگی شما ارزش دارد.

شرایط جسمی و پزشکی از دلایل از دست دادن حافظه

سایر شرایط به غیر از زوال عقل یا بیماری آلزایمر می تواند منجر به از دست دادن حافظه یا مشکلات حافظه شود.

خستگی و کم خوابی

مزایای داشتن یک خواب خوب در شب بسیار زیاد است: افزایش وزن کمتر، انرژی بیشتر و توانایی تفکر واضح تر. اثبات شده است که خسته بودن به دلیل اینکه شب گذشته خوب نخوابید و کمبود خواب مزمن در حافظه و یادگیری تأثیر می گذارد.

ضربه مغزی و آسیب های سر

ضربه مغزی و آسیب های تروماتیک سر می تواند باعث اختلال در حافظه کوتاه مدت شود، اما برخی تحقیقات نشان داده است که آن ها همچنین می توانند احتمال ابتلا به زوال عقل را در طی سالها افزایش دهند. هنگام ورزش حتماً قدم هایی مانند پوشیدن محافظ و کلاه ایمنی محافظ بردارید. اگر یک ضربه مغزی دارید، مهم است که قبل از بازگشت به فعالیت های منظم و شرکت در ورزش ، اجازه دهید سرتان کاملاً بهبود یابد .در مورد سردرد و مشکلات تمرکز پس از آسیب دیدگی سر، با پزشک خود صحبت کنید.

ویتامین B12 کم از دلایل از دست دادن حافظه

ویتامین B12 یک ویتامین بسیار مهم است. در موارد شدیدتر ، کمبود ویتامین B12 باعث ایجاد علائمی شده است که با زوال عقل اشتباه گرفته شده است. با دریافت ویتامین B12 کافی، این علائم ممکن است در برخی افراد بهبود یابد و حتی برطرف شود

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید می توانند باعث مشکلات شناختی مانند از دست دادن حافظه و مه ذهنی شوند. اگر متوجه کندی مغز می شوید یا به خاطر سپردن موارد دشوارتر است، این را به پزشک خود بگویید. ممکن است آزمایش عملکرد تیروئید مناسب باشد ، به خصوص اگر علائم دیگری از مشکلات تیروئید را تجربه می کنید . درمان مشکلات تیروئید می تواند حافظه و تمرکز شما را بهبود بخشد.

اختلالات کلیه

هنگامی که کلیه های شما به خوبی کار نمی کنند، مانند نارسایی مزمن یا حاد کلیه (همچنین نارسایی کلیه) ، تجمع مواد زائد مانند تجزیه پروتئین ها می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد . بعلاوه ، مطالعات منتشر شده در سال 2017 نشان داده است که کسانی که آلبومینوریا دارند (وجود پروتئین آلبومین در ادرار) به احتمال زیاد حافظه و شناخت اختلال دارند.

اختلالات کبدی از دلایل از دست دادن حافظه

بیماری های کبدی ، مانند هپاتیت، می توانند سموم را در جریان خون شما آزاد کنند، که می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد.  انسفالوپاتی کبدی یک اختلال مغزی مرتبط است که می تواند از طریق سرطان ایجاد شود.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا