مروری بر واقعیت های کلی زورگویی

قلدری به عنوان “رفتاری ناخواسته و پرخاشگرانه که شامل عدم تعادل قدرت واقعی یا قابل درک است” تعریف می شود. اگرچه تصور می شود که این شیوه رفتار بد در دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان رخ دهد، اما افراد در هر سنی می توانند عامل، شاهد یا قربانی قلدری باشند. بر اساس گزارش Do Something، بیش از چند میلیون دانشجو هدف قلدرها در  کشور های مختلف قرار گرفته اند. 

فناوری، زورگویی و قلدری

صعود فناوری در دنیای مدرن همچنین راهی جدید برای قلدرها برای هدف قرار دادن قربانیان خود ایجاد کرده است. آزار و اذیت اینترنتی اغلب زمانی اتفاق می افتد که افراد از اینترنت و سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی برای حمله به دیگران استفاده می کنند. این کار را می توان به اشکال مختلف انجام داد، مانند ایجاد حساب کاربری صرفاً به خاطر ترول کردن، ارسال پیام های ناخوشایند، انتشار شایعات غیرواقعی، ارسال اطلاعات خصوصی مانند نام، آدرس، شماره تلفن و … و ارسال عکس یا فیلم شرم آور به قصد تحقیر کسی.

عواقب قلدری و مزاحمت های سایبری ویرانگر است. مطالعات بی شماری در مورد تأثیرات این بدرفتاری انجام شده است. در بدترین موارد، قربانیان زورگویی جان خود را گرفته اند. در طی چند سال گذشته، قلدری و جنبه های مشکل ساز مرتبط با این رفتار بد جریان اصلی شده است. افراد بیشتری این حق را دارند که بدرفتاری بی وقفه با دیگران را به زبان بیاورند و به حق محکوم کنند. با این حال، هنوز کارهای بسیار بیشتری برای انجام وجود دارد.

تأثیرات قلدری و مروری بر واقعیت های کلی زورگویی

مروری بر واقعیت های کلی زورگویی

باور کنید یا نکنید، قلدری بسیاری از تأثیرات سو بر قربانی، مجرم و شاهدان دارد. البته، Psycom توضیح می دهد که شدیدترین تأثیرات منفی بر قربانی و عامل آن وارد می شود. آزار و اذیت هر دو خطرات کوتاه مدت و بلند مدت و تأثیرات مخربی دارد. مسلم است که می توان بر موارد زیر غلبه کرد (یا حتی در بسیاری از موارد حتی جلوی آنها را گرفت)، اما انجام این کار معمولاً نیاز به تغییر یا کمک خارجی دارد.

در مورد قربانیان

قربانیان زورگویی بلافاصله در معرض خطر انبوهی از آسیب های عاطفی، روحی، جسمی و روانی قرار دارند. عزت نفس پایین، شرمندگی کلی، افسردگی، اضطراب و بیگانگی اجتماعی فقط نوک کوه یخ است. اوضاع اضافی شامل کیفیت پایین خواب، عملکرد ضعیف تحصیلی، خواباندن در رختخواب، تغییر عادات غذایی و موارد دیگر است.

متأسفانه، بیماری های قبلی فقط تأثیرات کوتاه مدت است که با قربانیان قلدری مرتبط است. افرادی که مجبور به تحمل قلدری هستند نیز در معرض خطر افسردگی مزمن، کیفیت پایین سلامتی، آسیب به خود، افکار و اقدامات خودکشی و ایجاد روابط، اعتماد و دوستی قرار دارند. با وجود سرنوشت ناگواری که به نظر می رسد قربانیان زورگویی را درگیر خود کرده است، اما بیماری های فوق سنگین نیستند. بسیاری از مردم در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و برای رسیدن به عظمت ادامه دادند. در بسیاری از موارد، جستجوی کمک و اعتماد به نفس می تواند به قربانیان قلدری کمک کند تا زندگی غنی و پر ثروت را پشت سر بگذارند.

مروری بر واقعیت های کلی زورگویی در مورد مجرمان

بسیاری از افراد تصور می کنند که عاملان زورگویی هرگز در نتیجه رفتار بد خود رنج نمی برند. گرچه ممکن است چند قلدر وجود داشته باشد که هنوز نتوانسته اند عواقب عملکرد خود را به دست آورند، اکثر مرتکبان این رفتار نیز در معرض تأثیرات نامطلوب کوتاه مدت و بلند مدت قرار دارند.

مرتکبان زورگویی احتمالاً سو  مصرف مواد مخدر و الکل را درگیر می کنند، گریز از خدمت می گذارند، عملکرد تحصیلی ضعیفی از خود نشان می دهند و برای حفظ روابط سالم و دوستی تلاش می کنند. بسیاری از افراد استدلال می كنند كه این تأثیرات صرفاً كارمایه ای است، و مظاهر نتیجه بدرفتاری با دیگران است. اگرچه این ممکن است درست باشد، اما کنار گذاشتن زورگو جواب صحیحی نیست. درک اینکه چرا افراد خاصی بدرفتاری با دیگران را انتخاب می کنند، بخش بزرگی از مبارزه با رفتارهای بد و نجات دیگران از این است که در معرض قلدری قرار بگیرند.

به طور مشابه قربانیان قلدری، عواقب بعدی هم کوتاه مدت و هم بلند مدت است. افرادی که در بدرفتاری با دیگران مشارکت دارند، به احتمال زیاد این رفتار را در بزرگسالی و آینده خود پیش می برند. این اغلب شامل سو استفاده از همسر، فرزندان و افراد نزدیک آنها می شود. قلدرها همچنین ممکن است سو مصرف مواد مخدر و الکل، رفتارهای ضداجتماعی از خود نشان دهند و برای تحصیل خود یا حفظ شغل خود تلاش کنند.

در شاهدان

مروری بر واقعیت های کلی زورگویی

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افرادی که شاهد قلدری هستند از قربانی صحبت نمی کنند یا در مقابل آنها ایستادگی نمی کنند. گاهی اوقات، آنها از شرایط می ترسند. در موارد دیگر، آنها به سادگی اهمیتی نمی دهند. یکی از رایج ترین باورهای غلط در مورد آزار و اذیت، این است که شاهدان و تماشاگران عوارض جانبی ناچیزی دارند. با این حال، خانواده بسیار خوب توضیح می دهد که این درست نیست.

بسیاری از افرادی که شاهد تعاملات بین عاملان و قربانیان زورگویی هستند، طیف وسیعی از احساسات و عواطف را متحمل می شوند. برخی از رایج ترین آنها عدم اطمینان، ترس و احساس گناه است. جامعه اغلب مردم را ترغیب می کند که در مقابل دیگران بایستند، اما این ممکن است دشوار باشد. به خصوص کودکان به طور قابل فهم ممکن است از اینکه خشم قلدر را تحمل کنند، ترس داشته باشند. بعضی اوقات، شاهدان همچنین نگرانند که صحبت کردن و رویارویی با مجرم باعث بدتر شدن اوضاع شود.

نکته قابل توجه در ارتباط با مروری بر واقعیت های کلی زورگویی

علی رغم درگیری های داخلی که اغلب با بدرفتاری با دیگران ایجاد می شود، شاهدان تا حدودی وظیفه دارند که صحبت کنند. این لزوماً به این معنی نیست که آنها باید رو در رو با قلدر مقابله کنند. گاهی اوقات، این وضعیت را بدتر می کند. با این حال، صحبت کردن ممکن است به معنای گزارش وقوع به معلم یا یک اصل باشد. این امر خصوصاً برای کودکانی که شاهد بدرفتاری با همسالان خود هستند، می تواند مفید باشد.

بزرگسالانی که زورگویی همسالان خود را مشاهده می کنند می توانند افراد بالاتر را در جامعه خود هشدار دهند، خواه رئیس، مدیر آنها و یا حتی اعضای اجرای قانون باشند. درجه ای از دلهره قابل درک است، اما برداشتن گام های درست برای پایان دادن به قلدری ضروری است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، بدون شک شاهدان و نظاره گران بیشترین قدرت را برای مقابله با بدرفتاری با دیگران دارند.

مبارزه با آزار و اذیت اینترنتی

تأثیرات قلدری چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین قابل اجرا است. با این حال، روش های منحصر به فردی وجود دارد که در آن قربانیان و شاهدان آزار و اذیت اینترنتی می توانند از پس موقعیت ها برآیند و همچنان از خود محافظت می کنند. یکی از جنبه های منحصر به فرد آزار و اذیت اینترنتی این است که همه آن مستند بوده و قابل ردیابی است. حتی اگر مرتکبان پست های خود را حذف کنند، افراد و متخصصانی که می دانند چه کاری انجام می دهند قدرت ردیابی آدرس های IP و کشف نام و آدرس های مرتبط با حساب ها را دارند. در برخی موارد، اجرای قانون حتی اقدامات قانونی را برای محافظت از قربانیان و پیگرد قانونی عاملان انجام می دهد.

مروری بر واقعیت های کلی زورگویی و شرایط اینترنتی

هافینگتون پست راه حل های متنوعی برای افرادی که خود را در معرض آزار و اذیت اینترنتی قرار می دهند ارائه می دهد. اول و مهمترین، قربانیان آزار و اذیت اینترنتی باید همه موارد را ثبت کنند. این به معنای گرفتن عکس از صفحه و ذخیره آنها است، ترجیحاً در Dropbox، iCloud یا مکانهای مشابه دیگر. وسوسه حذف ساده پست ها یا پیام های ناخوشایند ممکن است عالی باشد، اما مستند سازی این رفتار الگویی را نشان می دهد و در صورت نیاز به اقدامات اضافی، واقعاً مفید خواهد بود.

مسدود کردن سایبانهای سایبری نیز یکی دیگر از ابزارهای موثر در مبارزه با مزاحمت های اینترنتی است. بسیاری از افراد غالباً در دام درگیری یا مشاجره با مجرم قرار می گیرند. به ندرت این نتایج مطلوبی را ایجاد می کند. در واقع، این معمولاً همان چیزی است که اکثر سگهای سایبری به آن امیدوارند. گفتگو با افرادی که از اینترنت به عنوان سلاحی برای هدف قرار دادن دیگران استفاده می کنند، اتلاف وقت است. مسدود کردن و گزارش دادن حساب همیشه موثر و سودمندتر است. در برخی موارد بسیار شدید، سایبان های اینترنتی به منظور هدف قرار دادن قربانیان خود، حساب های متعددی ایجاد می کنند. این نحوه رفتار نشان دهنده آسیب شناسی نگران کننده ای از نوع روحی است و مطمئناً باید از آن اسکرین شات، مستند شده و در یک مکان امن ذخیره شود.

مروری بر واقعیت های کلی زورگویی در نگاه نهایی

قلدری یک اپیدمی ملی است. خوشبختانه، افراد بیشتری در حال مطالعه این رفتار، علل و پیامدهای مختلف آن هستند و برای خنثی کردن بسیاری از تأثیرات سو تلاش می کنند. همانطور که جنگ علیه قلدری ادامه دارد، برای قربانیان این رفتار بد بسیار مهم است که کلمات یا پیامهایی را که قلدرهایشان متوجه آنها می شود، درونی نکنند. رفتار مجرمان بیش از هر زمان دیگری درباره افرادی که آنها را هدف قرار داده اند، درباره خودشان می گوید.

آیا شما یک قربانی، مرتکب یا تماشاگر قلدری هستید؟

مروری بر واقعیت های کلی زورگویی

آزار و اذیت به شکلی روی زندگی شما تأثیر گذاشته است؟ در این صورت اثبات شده است که ارتباط با یک مشاور یا یک درمانگر مفید است. این نه تنها به مقابله با اثرات منفی مرتبط با زورگویی کمک می کند، بلکه همچنین می تواند به افراد مبتلا کمک کند تا زندگی خود را به طور کلی بهتر کنند. درمان می تواند به مجرمان کمک کند تا مسائل اساسی را که باعث می شود دیگران به آنها برخورد کنند، بهبود بخشند و آنها را برطرف کنند. این می تواند به قربانیان کمک کند تا بر زخم های زورگویی خود غلبه کنند، و به رهنمودها آموزش می دهد تا برای مقابله با قلدری، حرکت رو به جلو را انجام دهند.

قلدری نوعی بیماری است که باید از همه جوانب برطرف شود. این شامل آموزش به مردم در مورد آزار و اذیت، انواع مختلف آن، و راهکار مقابله با آن است. از بین بردن ترس، ایستادن در برابر مجرمان و هشدار دادن به پاسخ به زورگویی نیز از مولفه های اساسی این تلاش است. سرانجام، صحبت در مورد آزار و اذیت با متخصصان و کار بر خلاف عواقب ناگوار برای کمک به افراد در تلاش برای زندگی شاد و خوب ضروری است.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا