اختلال مصرف الکل (قسمت دوم)

مداخلات ابتدایی می تواند مانع از بروز مشکلات جدی بر اثر مصرف الکل در نوجوانان شود. اختلال مصرف الکل بسیار پیچیده است. در ادامه به بررسی این مطلب می پردازیم.

اختلال مصرف الکل در نوجوانان

اگر شما یک نوجوان دارید مراقب علائم و نشانه هایی باشید که می توانند نشان دهنده ی مشکلی در مصرف الکل باشند:

  • از دست دادن علایق به کارها و سرگرمی ها و عدم رسیدگی به ظاهر خود
  • قرمزی چشم ها، مشکل در صحبت کردن، مشکل در هماهنگی بدن و از دست دادن حافظه
  • ایجاد مشکل یا تغییرات در روابط با دوستان، مانند عضو شدن در یک گروه جدید
  • کم شدن نمرات و مشکل داشتن در مدرسه
  • تغییرات رفتاری مکرر و رفتارهای دفاعی
می توانید از مصرف الکل در نوجوانان با روش های زیر جلوگیری کنید:
  • با نحوه ی مصرف الکل خود یک الگوی مناسب برای نوجوانتان باشید
  • مستقیم با فرزندتان صحبت کنید، زمانی با کیفیت را با هم بگذرانید و مشارکت فعالانه ای در زندگی فرزند خود داشته باشید
  • بگذارید فرزندتان بداند انتظار چه رفتاری را از او دارید – و اگر او قوانین را رعایت نکند چه مجازاتی در انتظارش خواهد بود

تشخیص اختلال مصرف الکل و  مواد

اختلال مصرف الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

به احتمال زیاد با ملاقات پزشک روند تشخیصی مشکل شما شروع خواهد شد. اگر پزشک مشکوک شد که شما در مصرف الکل مشکل دارید ممکن است شما را به متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

برای ارزیابی مشکل شما با الکل پزشکتان:

  • سوالاتی شخصی از شما می پرسد که مرتبط با عادات نوشیدنتان است: او شاید اجازه بخواهد تا با اعضای خانواده یا دوستان شما صحبتی داشته باشد. با این وجود قوانین اجازه نمی دهند پزشک اطلاعاتی در مورد شما را بدون اجازه تان در اختیار کسی قرار دهد.
  • انجام دادن یک تست فیزیکی: پزشک یک تست فیزیکی انجام داده و سوالاتی را در مورد سلامتتان خواهد پرسید. علائم فیزیکی متعددی هستند که نشان دهنده ی مشکلات ناشی از مصرف الکل می باشند.
  • تست های آزمایشگاهی و تست های تصویری: با وجودی که آزمایش خاصی برای تشخیص اختلال مصرف الکل وجود ندارند، برخی الگوها در تست آنورمالی های آزمایش ها می توانند این مشکل را پیش بینی کنند. همچنین باید تست هایی برای ارزیابی وضعیت سلامت در مواردی که با مصرف الکل در ارتباط است انجام دهید. آسیب دیدن بافت های شما در این تست ها قابل مشاهده خواهد بود.
  • کامل کردن یک ارزیابی روانی: این ارزیابی شال سوالاتی در مورد علائم، افکار، احساسات و الگوهای رفتاری است. شاید از شما خواسته شود برای کمک گرفتن در جهت پاسخ به این سوالات یک پرسش نامه را تکمیل کنید.
  • استفاده از DSM-5: انجمن تشخیص و درمان بیماری های روانی استانداردی را تعریف کرده است که اغلب برای تشخیص وضعیت سلامت و مشکلات روانی توسط متخصصان سلامت روان استفاده می شود.

درمان اختلال مصرف الکل

اختلال مصرف الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

درمان اختلال مصرف الکل می تواند بسیار متغیر باشد. این به نیازهای شما بستگی خواهد داشت. درمان می تواند شامل یک دخالت جزئی، مشاوره ی فردی یا گروهی، یک برنامه ی درمان سرپایی یا درمان با بستری در بیمارستان باشد. تلاش برای کنار گذاشتن مصرف الکل در جهت بهبود کیفیت زندگی مهم ترین هدف درمان است.

درمان اختلال مصرف الکل می تواند شامل موارد زیر باشد:

سم زدایی بدن و ترک

 درمان می تواند با برنامه ای برای سم زدایی استفاده شود. ترک به شکلی که با مدیریت دارویی همراه است. این مرحله اغلب دو تا هفت روز طول می کشد. شاید برای جلوگیری از بروز علائم ترک نیاز به داروهای آرام بخش داشته باشید. سم زدایی اغلب در مراکز درمانی به صورت سرپایی یا در بیمارستان انجام خواهد شد.

یادگیری مهارت ها و ایجاد یک برنامه ی درمانی

این مرحله اغلب شامل متخصصان درمان الکل می شود. این یعنی ایجاد هدف، تکنیک های تغییر رفتاری، استفاده از دفترچه های راهنمای کمک به خود، مشاوره و درمان های تکمیلی در مراکز درمانی.

مشاوره ی روان شناسی

مشاوره و درمان برای گروه یا فردی کمک می کند بهتر بتوانید مشکل خود با مصرف الکل را درک کنید و یک حامی برای بهبود شما در جنبه های روانی مصرف الکل است. می توانید از درمان فردی یا خانوادگی استفاده کنید، حمایت خانواده می تواند بخش مهمی در روند بهبود شما باشد.

داروهای خوراکی

دارویی به نامدیسال فیرام می تواند به پیشگیری از نوشیدن الکل کمک کند. البته این دارو اختلال مصرف الکل را درمان نکرده یا مشکلات همراه با نوشیدن را از بین نمی برد. اگر الکل می نوشید دارو یک واکنش فیزیکی ایجاد می کند که می تواند شامل گرگرفتگی، حالت تهوع، استفراغ و سردرد باشد. داروی نالتروکسون نیز باعث از بین رفتن احساسات خوبی می شود که مصرف الکل برای شما ایجاد خواهد کرد و این شاید بتواند مانع از نوشیدن زیاد شده و تمایل به مصرف الکل را کاهش دهد. آکامپروسات نیز زمانی که نوشیدن الکل را کنار گذاشتید با تمایل برای مصرف دوباره مبارزه خواهد کرد. برخلاف دیسال فیرام، نالتروکسون و آکامپروسات بعد از نوشیدن الکل به شما احساس بیماری نخواهد داد.

داروهای تزریقی برای اختلال مصرف الکل

ویویترول، نوعی از داروینالتروکسون، یک بار در ماه توسط متخصص مربوطه تزریق خواهد شد. با وجودی که داروهایی مشابه به شکل قرص وجود دارند اما نوع تزریقی دارو می تواند برای استفاده ی منظم کسانی که دچار اختلال مصرف الکل هستند راحت تر باشد.

ادامه داشتن حمایت در طول درمان

برنامه های پس از درمان و گروه های حمایتی به فردی که از اختلال مصرف الکل بهبود یافته است کمک می کنند نوشیدن را کنار بگذارد، تمایل به بازگشت را مدیریت کرده و با تغییرات لازم در زندگی خود کنار بیاید. این ها می توانند شامل مراقبت های دارویی یا روانی یا عضو شدن در گروه های حمایتی باشد.

درمان برای مشکلات روان شناختی

اختلال مصرف الکل اغلب همراه با دیگر اختلالات در سلامت روان اتفاق می افتد. اگر مبتلا به افسردگی، اضطراب یا دیگر مشکلات در سلامت روان هستید شاید نیاز به گفتار درمانی ( روان درمانی)، دارو یا درمان های دیگر داشته باشید.

درمان دارویی برای وضعیت سلامت

بسیاری از مشکلات مرتبط با مصرف الکل در سلامت بعد از کنار گذاشتن مصرف بهبود خواهد یافت. اما برخی از مشکلات سلامت نیاز به درمان و پیگیری دارند.

تمرینات روحی برای بهبود اختلال مصرف الکل

کسانی که به نوعی درگیر برخی از تمرینات روحی هستند شاید ساده تر بتوانند پس از مصرف الکل یا دیگر اعتیادها بهبود یابند. برای بسیاری از افراد داشتن دیدگاهی وسیع تر نسبت به بعد روحی خود یک مورد کلیدی در روند بهبود است.

مراکز درمانی برای ترک الکل

برای اختلال مصرف الکل جدی شاید نیاز باشد در یک مرکز درمانی مجهز بستری شوید. بیشتر برنامه های درمانی همراه با بستری شامل درمان فردی یا گروهی، گروه های حمایتی، سخنرانی های آموزشی، مشارکت خانواده و درمان فعالانه است.

موسسات درمانی اغلب شامل مشاوران آموزش دیده در زمینه ی الکل و دیگر مواد، کارکنان اجتماعی، پرستاران و پزشکان و دیگر متخصصان و افراد با تجربه در زمینه ی درمان اختلال مصرف الکل است.

تغییرات در سبک زندگی و درمان های خانگی

به عنوان بخشی از فرایند بهبود، نیاز است تا روی تغییر دادن عادات خود و ایجاد انتخاب های متفاوت در سبک زندگی تمرکز کنید. این استراتژی ها می توانند به شما کمک کنند.

  • شرایط اجتماعی خود را در نظر بگیرید:برای دوستان و خانواده ی خود مشخص کنید که دیگر شما به سراغ نوشیدن الکل نمی روید. می توانید یک گروه حمایتی از دوستان و خانواده داشته باشید که بتوانند در طول روان درمان از شما حمایت کنند. شاید نیاز باشد خودتان را از دوستان و موقعیت های اجتماعی که در بهبود شما خلل ایجاد می کنند دور کنید.
  • عادات سالمی برای خود ایجاد کنید: برای مثال خواب خوب، فعالیت فیزیکی منظم، مدیریت استرس به شکل موثرتر و خوب خوردن همه می توانند بهبود بعد از ترک الکل را برای شما ساده تر سازند.
  • کارهایی را انجام دهید که الکل در ان نقشی ندارد: شاید متوجه شده باشید خیلی از فعالیت هایی که قبلا انجام می دادید شامل نوشیدن الکل می شوند. ان ها را با فعالیت ها یا سرگرمی هایی جایگزین کنید که روی الکل تمرکزی ندارند.

درمان های جایگزین برای اختلال مصرف الکل

اختلال مصرف الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

سعی نکنید داروهای لازم یا روان درمانی را با داروهایی جایگزین کنید.

اگر می خواهید چیزی را به برنامه ی درمانی خود بای بهبود از اختلال مصرف الکل اضافه کنید این تکنیک ها برای شما موثر خواهند بود:
  • یوگا: مجموعه ی حالات بدن و تکنیک های تنفسی در یوگا می توانند به آرامش شما و کاهش استرس کمک کنند.
  • مدیتیشن: در طول مدیتیشن، شما روی تمرکز کردن خود دقت داشته و مجموعه ی از افکاری که می توانند ذهن شما را شلوغ کرده و باعث استرس شوند را حذف خواهید کرد.
  • طب سوزنی:با طب سوزنی، سوزن های بسیار نازکی زیر پوست شما وارد خواهند شد. طب سوزنی می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.

مقابله کردن با بیماری و حمایت

افراد زیادی که مشکلات در مصرف الکل دارند و خانواده ی آن ها متوجه می شوند که شرکت کردن در گروه های حمایتی بخش مهمی از مقابله با بیماری، پیشگیری یا برخورد با بازگشت و پاک ماندن است. پزشک یا مشاور شما ممکن است گروهی را به شما پیشنهاد دهد. این گروه ها اغلب در فضای مجازی نیز هستند.

آماده شدن برای دیدار با پزشک

اختلال مصرف الکل (قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

در اینجا اطلاعاتی اورده شده است که به شما برای ملاقات با پزشک کمک می کند و اینکه باید از پزشک یا متخصص سلامت روان چه انتظاری داشته باشید.

به عادات خود در نوشیدن الکل دقت داشته باشید، صادقانه بنویسید هر چند مدت و به چه مقدار الکل مصرف می کنید. برای مقابله با هر مشکلی که الکل می تواند عامل آن باشد آماده باشید. شاید در صورت امکان بخواهید یک دوست یا عضوی از خانواده نیز شما را همراهی کند.

قبل از ملاقات پزشک لیستی از موارد زیر تهیه کنید:
  • هر علامتی که داشته اید، از جمله آن هایی که فکر می کنید به نوشیدن الکل ارتباطی ندارند.
  • اطلاعات فردی کلیدی، از جمله هرگونه عامل استرس زای مهم یا تغییرات بزرگ در زندگی تان
  • تمامی داروها، ویتامین ها، گیاهان دارویی یا دیگر مکمل های غذایی که مصرف می کنید و دوز مصرفی هریک
  • سوالاتی که می خواهید از پزشک بپرسید.
برخی از سوالاتی که باید بپرسید اینجا آورده شده است:
  • آیا فکر می کنم زیاد الکل می نوشم یا شما نیز علائمی از مشکلات نوشیدن الکل را می بینید؟
  • فکر می کنید باید مصرف الکل را کم کرده یا ترک کنم؟
  • آیا فکر می کنید الکل باعث این مشکلات در سلامت من یا تشدید ان ها شده است؟
  • بهترین کاری که می توانم انجام دهم چیست؟
  • آیا برای بررسی مشکلات فیزیکی پنهان نیاز به انجام تست خاصی وجود دارد؟
  • آیا بروشور یا مطلب چاپ شده ای وجود دارد که بتوانم مطالعه کنم؟ چه وب سایت هایی را در این رابطه پیشنهاد می دهید؟
  • آیا رفتن نزد یک متخصص درمانی الکل برای من موثر خواهد بود؟

از پرسیدن هیچکدام از این سوالات خجالت نکشید.

منابع
mayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا