تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان

حیوانات خانگی دارای مزایای سلامتی قدرتمندی هستند. در اینجا آمده است که چگونه مراقبت از سگ، گربه یا حیوانات دیگر می تواند به کاهش افسردگی و اضطراب، کاهش استرس و بهبود سلامت قلب شما کمک کند. مردی روی مبل تکیه داده بود و با تعجب و خوشحالی واکنش نشان می داد، سگ کوچکی که روی سینه اش نشسته بود. مزایای سلامتی و افزایش خلق و خوی افراد با حیوانات خانگی در تحقیقات بسیاری بررسی شده است. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان  می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان

اکثر صاحبان حیوانات خانگی در مورد شادی های آنی که با به اشتراک گذاشتن زندگی خود با حیوانات همراه به وجود می آید، واضح هستند. با این حال، بسیاری از ما از فواید سلامت جسمی و روانی که می تواند با لذت در آغوش گرفتن با یک دوست پشمالو همراه باشد، بی اطلاع هستیم. اخیراً مطالعاتی به بررسی علمی مزایای پیوند انسان و حیوان پرداخته است. حیوانات خانگی طوری تکامل یافته اند که کاملاً با انسان ها و رفتار و احساسات ما هماهنگ می شوند. برای مثال، سگ‌ها می‌توانند بسیاری از کلماتی که ما استفاده می‌کنیم را بفهمند، اما در تفسیر لحن صدا، زبان بدن و ژست‌های ما بهتر هستند. و مانند هر دوست انسانی خوب، یک سگ وفادار به چشمان شما نگاه می کند تا وضعیت عاطفی شما را بسنجد و سعی می کند بفهمد که چه فکری می کنید و چه احساسی دارید.

حیوانات خانگی، به ویژه سگ ها و گربه ها، می توانند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند، احساس تنهایی را کاهش دهند، ورزش و بازیگوشی را تشویق کنند و حتی سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشند. مراقبت از یک حیوان می تواند به کودکان کمک کند تا امن تر و فعال تر رشد کنند. حیوانات خانگی نیز همراهی ارزشمندی را برای افراد مسن فراهم می کنند. شاید مهمتر از همه، یک حیوان خانگی می تواند شادی واقعی و عشق بی قید و شرط را به زندگی شما بیافزاید.

هر حیوان خانگی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد

تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان

تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان  بسیار زیاد است. در حالی که این درست است که افرادی که حیوانات خانگی دارند اغلب مزایای سلامتی بیشتری نسبت به آنهایی که بدون حیوانات خانگی دارند تجربه می کنند، یک حیوان خانگی لزوماً نباید سگ یا گربه باشد. اگر به حیوانات دیگر حساسیت دارید یا فضای محدودی دارید اما هنوز هم دوست دارید که با آن دوست پشمالویی داشته باشید، خرگوش می تواند ایده آل باشد.

اگر بزرگسال هستید، پرندگان می توانند تعامل اجتماعی را تشویق کنند و به حفظ ذهن شما کمک کنند. مارها، مارمولک ها و سایر خزندگان می توانند برای همراهان عجیب و غریب باشند. حتی تماشای ماهی در آکواریوم می تواند به کاهش تنش عضلانی و کاهش ضربان نبض شما کمک کند. مطالعات نشان داده است که:

  • صاحبان حیوانات خانگی نسبت به کسانی که حیوان خانگی ندارند کمتر از افسردگی رنج می برند.
  • افرادی که حیوانات خانگی دارند در موقعیت های استرس زا فشار خون کمتری نسبت به افرادی که حیوان خانگی ندارند، دارند. حتی یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد مبتلا به فشار خون مرزی سگ‌هایی را از یک پناهگاه به فرزندخواندگی می‌پذیرفتند، فشار خون آنها به میزان قابل توجهی در عرض پنج ماه کاهش می‌یابد.
  • بازی با سگ، گربه یا سایر حیوانات خانگی می تواند سطح سروتونین و دوپامین را افزایش دهد که باعث آرامش و راحتی می شود.
  • صاحبان حیوانات خانگی نسبت به کسانی که حیوان خانگی ندارند، سطح تری گلیسیرید و کلسترول (شاخص بیماری قلبی) کمتری دارند.
  • بیماران مبتلا به حمله قلبی با حیوانات خانگی بیشتر از آنهایی که حیوانات خانگی ندارند زنده می مانند.
  • صاحبان حیوانات خانگی بالای 65 سال 30 درصد کمتر از کسانی که حیوان خانگی ندارند به پزشک مراجعه می کنند.

اثرات درمانی و حیوانات

تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت حیوانات با اثرات درمانی خود بسیار مهم می باشند. یکی از دلایل این اثرات درمانی این است که حیوانات خانگی نیاز اولیه انسان به لمس را برآورده می کنند. حتی مجرمان سرسخت در زندان نیز پس از تعامل با حیوانات خانگی تغییرات طولانی مدت در رفتار خود نشان می دهند، بسیاری از آنها برای اولین بار محبت متقابل را تجربه می کنند. نوازش، در آغوش گرفتن یا دست زدن به حیوان دوست داشتنی می تواند به سرعت شما را در مواقعی که استرس یا مضطرب هستید آرام و راحت کند. همراهی با یک حیوان خانگی می‌تواند تنهایی را کاهش دهد و بیشتر سگ‌ها یک محرک عالی برای ورزش سالم هستند که می‌تواند به طور قابل‌توجهی خلق و خوی شما را تقویت کند و افسردگی را کاهش دهد.

چگونه حیوانات خانگی می توانند به شما در ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی کمک کنند؟

اتخاذ تغییرات سبک زندگی سالم نقش مهمی در کاهش علائم افسردگی، اضطراب، استرس، اختلال دوقطبی و PTSD دارد. مراقبت از حیوان خانگی می تواند به شما در ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی کمک کند:

ورزش بیشتر

بردن سگ به پارک، پیاده‌روی یا دویدن، راه‌های سرگرم‌کننده و مفیدی است تا ورزش‌های روزانه سالم را در برنامه‌تان قرار دهید. مطالعات نشان داده اند که صاحبان سگ به احتمال زیاد نیازهای ورزشی روزانه خود را برآورده می کنند – و ورزش هر روز برای حیوان نیز عالی است. این ارتباط بین شما را عمیق تر می کند، اکثر مشکلات رفتاری در سگ ها را ریشه کن می کند و حیوان خانگی شما را متناسب و سالم نگه می دارد. پس می توان گفت تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان بسیار زیاد می باشد.

تامین همراهی

همنشینی می تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند و حتی سال ها به زندگی شما بیافزاید، در حالی که انزوا و تنهایی می تواند علائم افسردگی را ایجاد کند. مراقبت از یک حیوان می تواند به شما کمک کند تا احساس نیاز و کمک کنید و تمرکز را از مشکلاتتان دور کند، به خصوص اگر تنها زندگی می کنید. اکثر صاحبان سگ و گربه با حیوانات خانگی خود صحبت می کنند، حتی برخی از آنها برای حل مشکلات خود استفاده می کنند.

کمک به شما برای ملاقات با افراد جدید

حیوانات خانگی می توانند یک روان کننده اجتماعی عالی برای صاحبان آنها که به شما کمک می کند دوستی های جدیدی را شروع کرده و حفظ کنید. صاحبان سگ اغلب در پیاده‌روی توقف می کنند و با یکدیگر صحبت می کنند. صاحبان حیوانات خانگی نیز در فروشگاه های حیوانات خانگی، باشگاه ها و کلاس های آموزشی با افراد جدیدی آشنا می شوند.

کاهش اضطراب تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان

همراهی با یک حیوان می تواند باعث آرامش شود، به کاهش اضطراب کمک کند و برای افرادی که نگران بیرون رفتن از دنیا هستند، اعتماد به نفس ایجاد کند. از آنجایی که حیوانات خانگی تمایل دارند در لحظه زندگی کنند – آنها نگران اتفاقات دیروز یا اتفاقات فردا نیستند – می توانند به شما کمک کنند تا هوشیارتر شوید و از لذت زمان حال قدردانی کنید.

ساختار و روال را به روز خود اضافه کنید.

بسیاری از حیوانات خانگی، به ویژه سگ ها، نیاز به یک برنامه منظم تغذیه و ورزش دارند. داشتن یک برنامه منظم، حیوان را متعادل و آرام نگه می دارد – و این می تواند برای شما نیز مفید باشد. فرقی نمی کند خلق و خوی شما – افسرده، مضطرب یا استرس زا – یک نگاه گلایه آمیز از سوی حیوان خانگی شما و شما باید برای تغذیه، ورزش و مراقبت از او از رختخواب بلند شوید.

ارائه تسکین استرس حسی

لمس و حرکت دو راه سالم برای مدیریت سریع استرس هستند. نوازش سگ، گربه یا حیوانات دیگر می تواند فشار خون را کاهش دهد. به شما کمک کند تا سریعتر احساس آرامش کنید و استرس کمتری داشته باشید.

فواید حیوانات خانگی برای افراد مسن

تاثیر حیوانات خانگی بر سلامت روان فواید زیادی دارد. داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند علاوه بر داشتن یک همراهی حیاتی، نقش مهمی در پیری سالم داشته باشد و به شما کمک کند. می توانید معنا و لذت را در زندگی بیابید. با افزایش سن، چیزهایی را از دست خواهید داد که قبلاً وقت شما را اشغال می کردند و به زندگی شما هدف می دادند. ممکن است شما از حرفه خود بازنشسته شوید یا فرزندانتان ممکن است دورتر شوند. مراقبت از حیوان خانگی می تواند باعث لذت و کمک به تقویت روحیه، خوش بینی و احساس ارزشمندی شما شود. انتخاب یک حیوان خانگی از یک پناهگاه، به ویژه یک حیوان خانگی مسن تر، می تواند احساس رضایت شما را افزایش دهد، زیرا بدانید که خانه ای برای حیوان خانگی فراهم کرده اید که در غیر این صورت ممکن است معدوم شده باشد.

با افزایش سن، حفظ یک شبکه اجتماعی همیشه آسان نیست. بازنشستگی، بیماری، مرگ و نقل مکان می تواند دوستان نزدیک و اعضای خانواده را از بین ببرد. و پیدا کردن دوستان جدید می تواند سخت تر شود. حیوانات خانگی، به ویژه سگ ها، راه بسیار خوبی برای افراد مسن برای ایجاد گفتگو و ملاقات با افراد جدید هستند. شما می توانید با مراقبت خوب از خود بر بسیاری از چالش های فیزیکی مرتبط با افزایش سن غلبه کنید. سگ ها، گربه ها و سایر حیوانات خانگی بازیگوشی، خنده و ورزش را تشویق می کنند که می تواند به تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی شما کمک کند.

 

 

 

منابع
.helpguide.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا