فعال کردن رفتار: هنگام کمک بیش از حد

رفتار ها در هر فردی متفاوت است. هر فرد می تواند بر اساس نوع کار ها و رفتار های خود یک مسیر تازه در زندگی خود ایجاد کند. این مسیر تازه در زندگی می تواند ویژگی های مختلفی داشته باشد. رفتار ها باید به گونه ای باشد که بتواند افراد را به سمت های موفقیت در زندگی سوق دهد. رفتار های که به سمت موفقیت در زندگی حرکت کنند می توانند بسیار برای ما مفید باشند. رفتار در روان شناسی معنای مختلفی دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم آیا رفتار بر افراد تاثیر گذار خواهد بود یا خیر؟ در واقع هدف ما بررسی فعال کردن رفتار است.

این رفتار می تواند شامل گزینه های مختلفی باشد. برای مثال وقتی که فرد بتواند رفتار خود را در زمینه های مختلف بهبود بخشد می تواند توانایی‌اش خود را افزایش دهد. در ادامه می خواهیم ببینیم یادگیری رفتاری در افراد باعث چه چیزی می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یادگیری رفتاری می تواند باعث پیشرفت افراد شود. رفتار ها قابل پیشرفت هستند. شما ممکن است در بخشی از زندگی خود دچار مشکلاتی شده باشید اما این مشکلات قابل حل و اتمام است. مشکلات در افراد می تواند شامل بخش های مختلف باشد. 

اتفاقات برای اعضای خانواده و نحوه رفتار

هنگامی که شما یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده خود دارید که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، یک خط خوب وجود دارد که بین کمک و رفتار توانمندانه قدم می گذارید. اگر چه ممکن است انجام هر کاری که می توانید برای سهولت زندگی این شخص انجام دهید وسوسه انگیز است، اما با فعال کردن اقدامات نادرست وی بیش از این که صدمه بزنید صدمه خواهید دید.

مثال های در ارتباط با فعال کردن رفتار

مثال های زیادی از کارهایی که می توانید انجام دهید وجود دارد که از جای خوبی می آید اما برای کمک به آنها کاری انجام نمی دهد.

حفظ اسرار

فعال کردن رفتار: هنگام کمک بیش از حد

وقتی عزیز شما با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، در نتیجه بسیاری از افراد خسارت وثیقه ای را متحمل می شوند. بعد از یک دوره، مصرف مواد مخدر و الکل یا سایر رفتارها آن ها را ناامید و عصبانی می کند. ممکن است وسوسه شوید که برای فرد معتاد رازهایی نگه دارید تا از آن ها در برابر دیگران محافظت کند، بنابراین استرس کمتری دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه از نظر تئوری خوب به نظر می رسد، اما تنها کاری که شما انجام می دهید این است که به معتاد کمک کنید هر کاری که بخواهد انجام دهد و تضمین کنید که نتیجه ای نخواهد داشت.

استرس در یک فرد معتاد و فعال کردن رفتار

مهم است که یک معتاد تمام استرس و دردی را که اعتیاد آن ها برای دیگران به همراه دارد تحمل کند. احتمال اینکه آن ها بدون توجه منفی و منفی رفتارهای خود را متوقف کنند بسیار ناچیز است. ضروری است که آن ها دلیلی قوی تر از اعتیاد خود پیدا کنند. حفظ اسرار و دروغ یکی از این موارد نخواهد بود.

بهانه گیری

به خصوص اگر فردی همدل باشید، تمایل دارید بهانه های مشکلات معتاد را بیاورید. شاید این فرد در کودکی با ضربه روبرو شده باشد یا والدین یا سایر اعضای خانواده داشته باشد که از مواد مخدر استفاده می کرده اند. به همین ترتیب، آن ها ممکن است دوران سختی را سپری کنند و از این روش ها برای خود درمانی استفاده کنند. همچنین می تواند در بهانه هایی که به نظر خوب می آیند احساس بهتری داشته باشد. این می تواند باعث آرامش خاطر شما شود زیرا این فرد را مسئول اعمال خود نمی دانید.

هر کار می توانید انجام دهید تا بهانه ای برای مصرف نداشته باشید.

هر چه قدر هم که سخت باشد، هر آن چه را که ارزشش را می بینید، بردارید. شما باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا به خود یادآوری کنید و همیشه به یاد داشته باشید که هیچ بهانه ای برای مصرف مواد مخدر وجود ندارد. این فرد در حال به خطر انداختن خود و افراد اطراف است. هیچ عذر موجهی برای آن وجود ندارد.

سرزنش دیگران به خاطر رفتار معتاد

اگر بهانه هایی برای معتاد نمی آورید، ممکن است دیگران را به دلیل مشکلاتشان سرزنش کنید. این می تواند هر کسی باشد که آن ها را احاطه کرده باشد، اما معمولاً به کسانی که به آن ها نزدیک هستند یا روابط دیگری دارند، اشاره دارد

مثال در ارتباط با این زمینه

مثال داشتن الگوهایی که از مواد مخدر استفاده می کنند نیز می تواند در این شرایط موثر باشد. همچنین می توانید با دیگران بحث کنید که رفتار انتقادی آن ها نسبت به معتاد اوضاع را بدتر می کند.

تنها شخصی که اوضاع را برای معتاد بدتر می کند، خود معتاد است.

فعال کردن رفتار: هنگام کمک بیش از حد

حقیقت این است که تنها شخصی که اوضاع را برای معتاد بدتر می کند، خود معتاد است. بهترین کاری که او می تواند انجام دهد این است که از متخصص کمک بگیرید و از مواد مخدر استفاده کنید. این که آن ها در این وضعیت قرار دارند، تقصیر دیگری نیست، بلکه آن ها مقصر هستند و هیچ کس جز خودشان نمی تواند به آن ها کمک کند.

دادن پول غیر مستحق

معتادان به دلیل بسیار به دستکاری مشهور هستند، خصوصاً در مورد پول. از آن جایی که که معتاد می داند که شما با یک رفتار توانمندانه دست و پنجه نرم می کنید، تمام تلاش را متوقف می کند تا شما را متقاعد کند که به آن ها پول غیرقابل استحقاق بدهید.

نکته ای درباره فعال کردن رفتار

آن ها ممکن است درمورد این که پول به چه دردی می خورد دروغ بگویند یا قول دهند که آخرین بار است که آن ها دارو می خرند.

دادن پول به افراد معتاد

هر وقت پیشنهاد شد باید در ذهن خود دقیق شوید و این درخواست را رد کنید. شما باید بگذارید معتاد در تختی که خودشان درست کرده اند دراز بکشد. اگر هدف شما واقعاً کمک به بهتر شدن آن ها است، دادن پول برای ارتقا  اعتیاد به آن ها آخرین چیزی است که می تواند به شما کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر واقعاً اعتقاد دارید که آن ها برای چیزهایی که مربوط به مواد مخدر نیستند به پول نیاز دارند، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به آن ها انجام دهید. به عنوان مثال، آن ها را تشویق کنید که برای تأمین هزینه زندگی خود شغلی پیدا کنند یا در یافتن خانه بهبودی که بتوانند به صورت رایگان در آن زندگی کنند، به آن ها کمک کنید. این ها انواع کمک هایی است که می توانید برای آن ها و آینده آن ها انجام دهید.

تهدیدهای خالی به محض پیشرفت اعتیاد

به محض پیشرفت اعتیاد، ممکن است ناامید شوید و معتاد را مجبور به تغییر رفتار خود کنید. از آن جا که در رفتار توانمندی مشکل دارید، در انجام هر کاری که فرد معتاد را از زندگی شما دور کند، به شدت مشکل خواهید داشت. این می تواند شما را تهدید به تهی کند، مانند قول دادن که دفعه دیگر در کنار معتاد نخواهید بود یا تهدید به این که دیگر به او پول نخواهید داد.

این رفتار آن ها را مستقیماً بترساند.

این کار را انجام خواهید داد زیرا امید خواهید داشت که این رفتار آن ها را مستقیماً بترساند. این روش خوبی برای استفاده نیست زیرا معتاد به سرعت می فهمد که هیچ حرفی برای ستون فقرات وجود ندارد. تنها چیزی که با این کار به دست می آورید این است که به معتاد بیاموزید که جدی نیستید و به راحتی قابل دستکاری هستید.

اگر تهدید کردید، به آن پایبند باشید.

فعال کردن رفتار: هنگام کمک بیش از حد

اگر تهدید کردید، به آن پایبند باشید. این برای فعال کردن رفتار اهمیت زیادی دارد.  برای معتاد توضیح دهید که شما بهترین چیز را برای او می خواهید ، به همین دلیل است که آن چه را انجام می دهید انجام می دهید. باید به آن ها استرس دهید که به آن ها اهمیت می دهید و عشقی که به آن ها دارید به شما دامن می زند تا آن چه را که برای کمک و تشویق لازم است انجام دهید. آن ها را عصبانی کنید تا تمیز شوند.

اجتناب از معتاد

وقتی به انتهای ضرب المثل طناب خود رسیدید، ممکن است از معتاد جلوگیری کنید تا خود را از شر گناه و دردی که در حضور او احساس می کنید، رها کند.

نکته ای در ارتباط با فعال کردن رفتار

اگر این کاری است که شما انجام می دهید، احتمالاً فکر “خارج از چشم، از ذهن” را در پیش خواهید گرفت. اما مانند اکثر موارد در زندگی، اجتناب از آن ها باعث از بین رفتن آن ها نمی شود. معتاد به شما احتیاج دارد که در زندگی او باشید و با او سخت گیر باشید تا بتواند قدرت و اراده خود را برای بهتر شدن بدست آورد. شما نمی خواهید آن ها احساس رها شدن یا فراموش شدن کنند. برای بسیاری از افرادی که با سو مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند، این می تواند باعث شود آن ها باور کنند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا