۸ آزمایش معروف روان شناسی اجتماعی

در دنیای روان شناسی آزمون ها و آزمایش های مختلفی وجود دارد که افراد می توانند هر کدام از آن ها را بسته به نیاز خود انجام دهند. پزشکان و روان شناسان سعی می کنند برای درمان بیماران خود از آرمون های مختلف روان شناسی استفاده کنند. آزمون روان شناسی اجتماعی یکی از آزمون هایی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و ما هم قصد داریم ۸ آزمایش معروف روان شناسی اجتماعی از این مورد را برای شما بررسی کنیم. آزمون های روان شناسی می توانند به بهبود شرایط روانی کمک کنند. روان شناسی اجتماعی چیست؟

به گفته روان شناس گوردون آلپورت، روان شناسی اجتماعی از روش های علمی “برای درک و توضیح اینکه چگونه افکار، احساسات و رفتار افراد تحت تأثیر حضور واقعی، تصوری یا ضمنی افراد دیگر قرار می گیرد” استفاده می کند. اساساً روانشناسی اجتماعی در مورد درک اینکه چگونه رفتار فردی هر فرد تحت تأثیر محیط اجتماعی که در آن رفتار قرار دارد، است. احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که افراد دیگر می توانند تأثیر چشمگیری در نحوه عملکرد و انتخاب های شما داشته باشند. در نظر بگیرید که اگر تنها باشید در مقابل افراد دیگر در اتاق ، ممکن است در یک موقعیت چگونه رفتار کنید.

نکته قابل توجه درباره ۸ آزمایش معروف روان شناسی اجتماعی

تصمیماتی که می گیرید و رفتارهایی که از خود نشان می دهید نه تنها به تعداد افرادی که در آن حضور دارند بستگی دارد بلکه دقیقاً به شخصیت کسانی که در آن مکان هستند وابسته است. به عنوان مثال، در هنگام حضور در کنار یک گروه از دوستان نزدیک، رفتار شما بسیار متفاوت از رفتار با یک گروه از همکاران یا سرپرستان محل کار شما خواهد بود. روانشناسی اجتماعی طیف گسترده ای از موضوعات اجتماعی را شامل می شود ، از جمله:

  • رفتار گروهی
  • ادراک اجتماعی
  • رهبری
  • رفتار غیرکلامی
  • مطابقت
  • پرخاشگری
  • تعصب

توجه به این نکته مهم است که روانشناسی اجتماعی فقط بررسی تأثیرات اجتماعی نیست. درک اجتماعی و تعامل اجتماعی نیز برای درک رفتار اجتماعی حیاتی است. راهی که ما دیگران را می بینیم (و تصور می کنیم آن ها ما را می بینند) می تواند در طیف گسترده ای از اقدامات و تصمیمات نقش مهمی داشته باشد. فقط لحظه ای به این فکر کنید که چگونه بعضی اوقات در یک محیط عمومی متفاوت از آن چه ممکن است اگر در خانه باشید توسط خودتان رفتار می کنید.

در خانه، ممکن است بلند و پر سر و صدا باشید، در حالی که در جمع ممکن است بسیار مطیع و محفوظ باشید. زیرا افراد پیرامون ما افکار، احساسات، خلق و خو، نگرش و ادراکات ما را شکل می دهند. حضور افراد دیگر می تواند در انتخاب های ما و اقداماتی که ایجاد می کنیم تفاوتی ایجاد کند.

در حالی که روانشناسی اجتماعی به عنوان یک رشته دانشگاهی تمایل به حضور دارد، تحقیقاتی که روانشناسان اجتماعی انجام می دهند تأثیر زیادی در درک ما از سلامت روان و بهزیستی دارد. به عنوان مثال، تحقیق در مورد انطباق به شما توضیح می دهد که چرا نوجوانان گاهی اوقات این همه تلاش می کنند تا با گروه اجتماعی خود منطبق شوند و این گاهی به ضرر سلامتی و سلامتی خودشان است.ددرک این موضوع به روانشناسان کمک می کند تا برنامه های بهداشت عمومی و رویکردهای درمانی را برای بزرگسالان تدوین کنند. این موارد می تواند به نوجوانان در برابر رفتارهای مضر احتمالی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن و مصرف مواد کمک کند.

۸ آزمایش معروف روان شناسی اجتماعی

کودکانی که در یک جنگل بازی می کنند.

چرا درگیری ها بین گروه های مختلف اتفاق می افتد؟ به گفته روانشناس موزر شریف، درگیری های بین گروهی ناشی از رقابت برای منابع، کلیشه ها و تعصبات است. در یک آزمایش بحث برانگیز، محققان 22 پسر در سنین 11 تا 12 سالگی را در دو گروه در اردوگاهی در پارک غار Robbers در اوکلاهما قرار دادند. پسران به دو گروه جدا تقسیم  شدند و هفته اول آزمایش را با اعضای دیگر گروه خود پیوند دادند.

فقط در مرحله دوم آزمایش بود که بچه ها فهمیدند گروه دیگری نیز وجود دارد، در آن زمان آزمایشگران این دو گروه را در رقابت مستقیم با یکدیگر قرار دادند. این به اختلاف نظر قابل توجهی منجر شد، زیرا پسران به وضوح اعضای گروه خود را ترجیح می دادند در حالی که اعضای گروه دیگر را بی اعتبار می کردند. در مرحله آخر، محققان وظایفی را انجام دادند که دو گروه را ملزم به همکاری با یکدیگر می کرد. این وظایف مشترک به پسران کمک کرد تا اعضای گروه دیگر را بشناسند و در نهایت به آتش بس بین رقبا منجر شد .

آزمایش “ویولونیست در مترو”

در سال 2007، جاش بل ویولونیست مشهور، به عنوان نوازنده خیابانی در ایستگاه متروی شلوغ واشنگتن دی سی ظاهر شد. بل به تازگی کنسرتی را با متوسط ​​قیمت بلیط 100 دلار به فروش رسانده بود. وی یکی از مشهور ترین موسیقی دانان جهان است و با ویولونی دست ساز به ارزش بیش از 3.5 میلیون دلار نوازندگی می کرد.

با این حال بیشتر مردم بدون توقف برای گوش دادن به موسیقی در راه خود عجله می کردند. هنگامی که کودکان گاه گاهی برای گوش دادن متوقف می شدند، والدین آن ها را می گرفتند و سریعاً آن ها را در راه خود راهنمایی می کردند. این آزمایش سوالات جالبی را درمورد اینکه چگونه  تنها برای زیبایی با هزینه ارزش قائل هستیم؟ آیا واقعاً متوقف می شویم تا از کارهای برجسته زیبایی که در اطراف ما هستند قدردانی کنیم؟

آزمایش پله های پیانو یکی از ۸ آزمایش معروف روان شناسی اجتماعی

چگونه می توانید مردم را وادار کنید که رفتار روزمره خود را تغییر دهند و سالم تر انتخاب کنند؟ نتایج نشان داد که 66٪ افراد بیشتر به جای پله برقی از پله ها استفاده می کنند. افزودن عنصری از تفریح ​​می تواند افراد را به تغییر رفتار و انتخاب گزینه سالم تری ترغیب کند.

آزمایش مارشمالو

در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970، روانشناسی به نام والتر میشل مجموعه ای از آزمایشات راجب به تأخیر رضایت را بر عهده داشت. میشل علاقه داشت یاد بگیرد که آیا توانایی به تأخیر انداختن رضایت ممکن است پیش بینی کننده موفقیت در زندگی باشد. در این آزمایشات، کودکان بین 3 تا 5 سال در یک اتاق با خوراکی (اغلب مارشمالو  یا کوکی) قرار داده شدند. 

آزمایش اتاق دودی

اگر کسی را در حال دست و پنجه نرم کردن با یک مشکل مشاهده کردید، فکر می کنید که می توانید به او یاری برسانید یا سعی می کنید به او  کمک کنید یا حتی کاری انجام ندهید؟ روانشناسان دریافته اند که پاسخ این سوال بسیار به تعداد افراد دیگر بستگی دارد. ما بسیار بیشتر احتمال دارد که وقتی تنها شاهد یک موضوع هستیم به دیگری کمک کنیم اما وقتی عضوی از جمعیت هستیم کمتر می توانیم  یاری بدهیم. این پدیده پس از قتل وحشتناک زن جوانی به نام کیتی ژنووز مورد توجه عموم قرار گرفت. 

آزمایش اجتماعی کارلسبرگ یکی از ۸ آزمایش معروف روان شناسی اجتماعی

آیا تا به حال احساس کرده اید که مردم بر اساس ظاهر شما ناعادلانه قضاوت کرده اند؟ یا آیا تا به حال بر اساس شکل ظاهری کسی اولین برداشت اشتباه را از او کرده اید؟ متأسفانه، مردم خیلی سریع تصمیم می گیرند که تصمیمات خود را بر اساس قضاوت های سریع که هنگام ملاقات با دیگران گرفته شده اند، قرار دهند. 

آزمایش جلوه Halo

Thorndike کشف کرد که وقتی افراد از یک ویژگی خوب برداشت می کنند، احساسات خوب بر درک سایر ویژگی ها تأثیر می گذارد.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا