تست روان شناسی نئو

تست روان شناسی نئو ( NEO-PI) یک ابزار ارزیابی مورد استفاده در سراسر جهان برای تست های شخصیتی کلی و ارزیابی های قبل از استخدام به عنوان بخشی از روال استخدامی می باشد. این تست همچنین کمک می کند بتوانید درک کلی داشته باشید از اینکه کدام مسیرهای شغلی بالقوه برای این فرد متناسب هستند و می توانند به درستی خصوصیات رفتاری هردو بزرگسالان و نوجوانان را ارزیابی نمایند.

شاید قبلا هم از این تست با نام مستعار دیگری شنیده باشید، پنج تست شخصیتی بزرگ. زیرا پنج بخش جداگانه از شخصیت فرد را بررسی می کند تا ارزیابی صحیحی از شخصیت خود داشته باشد.

از انجایی که شروع ابتدایی این روان شناسی در جهان به دهه ی 1970 برمی گردد، تست NEO-PI به عنوان یک ابزار تشخیصی قبل و بعد از استخدام استفاده می شود تا کارایی نیروی کاری را به حداکثر میزان ممکن برساند.

سابقه ی تست NEO-PI در تاریخ

تست روان شناسی نئو | مرکز مشاوره همکده

در اواسط دهه ی 1970، روان شناسانی به نام پاول کوستا و روبرت مک کری در تلاش بودند تا خصوصیات زیاد و مختلفی که در بین تمام افراد هستند را تشخیص دهند. در سال 1978، کوستا و مک کری تنها سه خصوصیت مهم را شناختند که ان را پایدار می دانستند. دو مورد اصلی روان رنجوری و مبحث درون گرایی و برون گرایی بودند. انالیزهای نزدیک تر بعدی آن ها را به یک مورد سوم هدایت کرد که باز بودن یا پذیرای تجربه بودن نامیده می شود.

آن ها می توانستند با استفاده از این سه خصوصیت اخلاقی و ایجاد یک فهرست از روان رنجوری، درون گرایی  و آزاد بودن گروهی از افراد را تست کنند (که به طور اختصار NEO-I  نامیده می شود.) این کار به آن ها مدل ثابتی را می دهد که بر اساس آن می توانند کار خود را شروع کنند.

نکته مهم درباره تست روان شناسی نئو

در اوایل دهه ی 1980، استفاده از اطلاعات مطرح شده از تحقیقات بالتیمور، کوستا و مک کری دو خصوصیت شخصیتی متفاوت را برای هرکس در گزارش های خود مطرح کردند. این ها میزان موافقت و وجدان کاری بودند.

این دو خصوصیت رفتاری بعدا به مدل موجود اضافه شده و دانشمندان به جای اینکه آن را NEOAC بنامند نام آن را با تست شخصیتی نئو نامیدند. در این مدل در اوایل دهه ی 1990 تجدید نظری انجام شد تا زیربخش های دیگری را به فاکتورهای نمونه ی اصلی اضافه کرد. مدل شخصیتی تجدید نظر شده ی NEO تست NEO PI-R نامیده شده است.

در اواخر دهه ی 1990، تحقیقات مقدماتی نشان داده اند تست می تواند برای کودکانی در حدود سن ده سال نیز انجام شود اما خود این تست نیاز به اصلاحاتی با دقت زیاد دارد. در نتیجه کوستا و مک کری 48 مورد از مشکلات را در لیست سوالات NEO PI-R گنجاندند.

آن ها تست اولیه را روی 1900 نفر از دانش اموزان دبیرستانی در سال 2002 انجام داده و بر اساس یافته های خود تست را اصلاحاتی انجام دادند. در میانه ی دهه ی 2000 ان ها مدلی را ایجاد کردند که قابل اجرا برای بزرگسالان و نوجوانان بود.

تکرارهای جدید در سال 2005 منتشر شد و NEO PI-3 نامیده می شود. این نسخه ی جدید قابلیت خوانایی بهتری از نسخه های قبلی داشته و اصطلاحاتی دارد که به افراد کم سن تر کمک می کند تا تست را درست متوجه شوند. این تست برای سنین ده سال و بالاتر قابل اجراست، همچنین کسانی که ناتوانایی های در یادگیری دارند، در نتیجه کاربران وسیع تری نسبت به تست های قبلی دارد.

انواع تست

همزمان با ایجاد و رشد NEO PI-3، کوستا و مک کری ورژن کوتاه شده ای از NEO PI-R را ایجاد کردند. این ورژن را NEO-FFI نامیده اند.بعد ها کمی تغییرات در آن ایجاد شده و با NEO FFI-R تغییر نام داد.

بعدها دانشمندان متوجه شدند خصوصیات اخلاقی مهم در این تست در انگلیسی با حروف N, E,O,C  و A شروع شده و می توان با ان کلمه ی OCEAN را ساخت. در اصطلاح این تست را به طور غیررسمی به نام تست OCEAN می شناسند.

مک کارن جداگانه با روان شناسان دیگر نیز کار کرده و ارزیابی نموده است آیا این مدل پنج فاکتوری شخصیتی برای ملیت های مختلف اثرگذار است و توافق کلی ان ها توافق با موثر بودن آن می باشد. در سال های 2015، پیدمونت و برانزا در تحقیقات خود به طور پیشنهادی مطرح کردند که NEO PI-3 می تواند برای استفاده ی افرادی که انگلیسی زبان اصلی شان نیست نیز موثر باشد.

دو نوع تست متفاوت در NEO PI-3 وجود دارد. مورد اول تست های گزارش فردی ( FORM S) بوده و بعد تست دومی که توسط فرد نظاره گر تکمیل می گردد ( FORM R)

هردو این فرم ها دارای 240 توضیح رفتاری هستند که در هریک از فرد شرکت کننده خواسته می شود بر اساس میزان موافقت خود با جملات مطرح شده به هریک نمره ای از یک تا پنج بدهد. نوع کوتاه تر NEO-FFI تنها دارای 60 توضیح رفتاری است.

نسخه ی کامل از تست حدود سی تا چهل دقیقه زمان برای کامل شدن نیاز دارید و نسخه ی NEO-FFI چیزی حدود پانزده دقیقه زمان می برد. هردو این تست ها در شکل فرمت کاغذی حاضر بوده یا می توانند به شکل انلاین انجام شوند.

این تست برای چه چیزی انجام می شود؟

تست روان شناسی نئو | مرکز مشاوره همکده

این تست تعادل میان پنج فاکتور مهمی که شخصیت شما را می سازند ارزیابی خواهد کرد.

  • باز و پذیرا بودن

  • میزان تمایل شما به پذیرفتن چیزهای تازه و چگونگی کارکرد تخیلتان را اندازه می گیرد. سطح بالای پذیرایی شما می تواند منجر به غیر قابل پیش بینی بودن و نداشتن تمرکز شود. سطح پایین از پذیرا بودن گاه می تواند بسته بودن ذهن تلقی شود.

این شش وجه عبارتند از: احساسات، فانتزی ها، کارها، ارزش ها، ایده ها و زیبایی گرایی.

  • وجدان کاری در تست روان شناسی نئو

  • به قابلیت اطمینان شما بستگی دارد. اینکه قانون گزاری روی خودتان چگونه بوده و چقدر ترجیح می دهید برای خودجوش بودن رفتارهای برنامه ریزی شده ای داشته باشید. وجدان کاری بالا می تواند به این معنا باشد که شما یک فرد خیره سرسخت و ستیزه گر هستید و وجدان کم  کاری می تواند به این معنا باشد که دیگران شما را فردی غیرقابل اعتماد یا عجول می دانند.

این شش فاکتور تست شده عبارتند از: وظیفه پذیری، درخواست ها، شایستگی، تلاش برای موفقیت، قانون گذاری برای خود و مشورت.

  • برون گرایی

  • به تمایل شما برای یافتن تحریکات از سوی افراد دیگر نگاه می کند. افرادی که زیاد برون گرا هستند می توانند گاهی به دنبال جلب توجه دیگران بوده یا به نوعی سلطه گر باشند. درون گرایی کم نشان می دهد شما فرد آرام تر و انعطاف پذیرتری هستید اما گاه می تواند به شکل کناره گیری از دیگران نیز دیده شود.


پنج جنبه ی تست شده در اینجا عبارتند از: قدرت اذعان، طمع ورزی، هیجان، گرمی و صمیمیت، احساسات مثبت و بودن به دنبال فعالیت.

  • موافقت کردن

  • به تمایل شما برای همراهی و دلسوزی به جای مخالفت و شک کردن نگاه می کند. پذیرش بالا گاه می تواند به این معنا باشد که شما مطیعانه رفتار کرده و می توانید به سادگی از هرچیزی بگذرید. سطح پایین از پذیرش می تواند نشان دهنده ی تمایل شما برای پذیرش همه ی استدلال ها یا غیرقابل اعتماد بودن شود.

شش جنبه ی تست شده عبارتند از: نوع دوستی، صراحت، اعتماد، موافقت، تواضع و فروتنی و حسن نیت.

  • روان رنجوری یا عصبی بودن و تست روان شناسی نئو

  • نگاه می کند که شما تا چه حد مستعد استرس های روانی هستید. این بخش تمایل شما به حفظ سطحی از ثبات عاطفی و کنترل تمایلات را امتحان می کند. افرادی که ثبات بالایی دارند خونسرد و پایدار بوده، در حالی که کسانی که ثبات کمی دارند شاید به نظر بسیار قابل تحریک و واکنش پذیر باشند.

شش وجهه ی قابل بررسی در این بخش عبارتند از: دشمنی و خصومت، اضطراب، هشیاری نسبت به خود، تکانشگری، افسردگی و آسیب پذیری.

با داشتن دقت و انجام یک ارزیابی صحیح برای پنج فاکتور شخصیتی، یک تصویر صحیح می تواند بر اساس طرز فکر و رفتار فرد ایجاد شود.

برای نتایج تست شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

امتیازات هر بخش در گزارشی خلاصه می شود که می تواند به خود شما یا پزشک یا هردو تحویل داده شود. این ها شامل اطلاعاتی از نوع شخصیت شما، بر اساس پاسخ ها در هر بخش می باشد. این ها می توانند کم، متوسط یا زیاد باشند که با توضیح مختصری از نقاط قوت شما بر اساس نمرات می باشد.

گزارش ها می توانند به شکلی باشند که به سادگی برای شما قابل دیدن بوده و باعث می شوند تا حدودی درک درستی نسبت به نمره ی خود داشته باشید.

تست روان شناسی نئو | مرکز مشاوره همکده

آیا می توان در تست روان شناسی نئو تقلب کرد؟

صحت تست به این بستگی دارد که افراد تا چه حد نسبت به احساسات واقعی خود صاق باشند. این تست برای کسانی که مثلا نسبت به دفاع کردن در مقابل دیگران نسبت به افکار داخلی خود عادت کرده اند مفید نخواهد بود. ترکیب کردن اطلاعات از هردو مشاهدات بیرونی و گزارش های فردی اجازه می دهید سطح درستی تست بالاتر باشد.

در زمانی که نمره ی فرد کمتر از 50 یا بیشتر از 150 شده باشد گزارش تست نیاز به دقت بیشتری دارد و باید به پاسخ صادقانه ی کاندید برای تست کمی تردید کرد.

ان ها با اطلاعات شخصیتی شما چه کار می کنند؟

تست روان شناسی نئو | مرکز مشاوره همکده

گزارش تست به استخدام کنندگان کمک می کند نقاط قوت و ضعف فرد را بشناسند و در نتیجه بتوانند تصمیم های بهتری در مورد اینکه در کدام بخش شرکت می تواند فعالیت کند بگیرند. دپارتمان های استخدامی شرکت می توانند قبل از ورود فرد به محیط کاری خصوصیات اخلاقی بالقوه ی او را بشناسند.

این اطلاعات برای خود فرد نیز مفید خواهند بود. شما باید در مورد چیزهایی که به شما انگیزه می دهند صادق و روراست باشید و این کار کمک می کند درک بهتری از خود داشته باشید.

چطور برای تست روان شناسی نئو آماده شویم؟

تست روان شناسی نئو | مرکز مشاوره همکده

هیچ منیع انلاینی وجود ندارد که بتوانید سوالات را دیده و از قبل برای این تست آماده شوید. نیازی به تجدیدنظر نیست. این تست شکست یا رد شدن ندارد و یک ارزیابی از نوع شخصیت شماست. و البته یعنی هیچ شخصیت بدی وجود ندارد. هر فرد متفاوت است.

این تست ابزاری است که کمک می کند بفهمید چطور فکر می کنید و چه شخصیتی دارید . شاید فکر کنید با پاسخ های اشتباه بتوانید در کوتاه مدت موقعیت شغلی خود را حفظ کنید. ولی باید بدانید این احتمالا در نهایت بفهمند در جایگاهی قرار دارید که برای آن مناسب نیستید.

بهترین چیز در تست NEO PI-3 این است که ذهن بازی داشته و به سوالات با صداقت پاسخ دهید.

اگر هنوز برای دادن این تست مضطرب هستید پیشنهاد می دهیم زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به تست های شخصیتی مشابه کنید. تست های انلاین مانند IPIP NEO PI-R یک تجربه ی مشابه را ایجاد کرده و به شما این ذهنیت را می دهند که تست چطور است.

منابع:

https://www.wikijob.co.uk/content/aptitude-tests/test-types/neo-personality-inventory-test/
https://www.sigmaassessmentsystems.com/assessments/neo-personality-inventory-3/

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا