کوچینگ سلامت چیست؟

سطوح استرس در جامعه مدرن بسیار بالاست. بسیاری از مردم برای کنار آمدن با خواسته های زندگی تلاش می کنند و به طور ناخواسته عادت های بدی در سبک زندگی ایجاد می کنند که بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. مردم همچنین به دنبال خوشبختی هستند و به دنبال راه هایی برای بهبود زندگی خود هستند. با پیر شدن جمعیت جهان ، نیازهای رو به رشد زندگی مدرن نیازمند بهبود کلی سلامت است. در مورد اینکه چگونه می توان این عدم تعادل را اصلاح کرد، سبک زندگی سالم تری داشت و عادت های بد را کنار گذاشت، تردید وجود دارد. خیلی ساده به نظر می رسد، اما بدون راهنمایی و پشتیبانی مناسب می تواند بسیار دشوار باشد. این دقیقاً جایی است که یک مربی سلامت می تواند تأثیر عمیقی داشته باشد. کوچینگ سلامت در این نوشته از همکده بررسی شده است.

برای داشتن روان و جسمی سلامت می توانید از مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی مرکز مشاوره همکده استفاده کنید.

کوچینگ سلامت کل نگر چیست؟

کوچینگ سلامت با دادن اعتماد به نفس، دانش و مهارت به افراد برای تبدیل شدن به شرکت‌کنندگان فعال در مراقبت‌های خود و دستیابی به اهداف سلامتی که خود شناسایی شده‌اند، کار می‌کند. مربیگری سلامت کل نگر از یک رویکرد یکپارچه برای تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی برای بهبود سلامت مشتری استفاده می کند. هدف هدایت افراد به سمت یک زندگی سالم تر است. تمرین آموزش بهداشت در چارچوب و زمینه مربیگری، رفاه را افزایش می دهد و تحقق اهداف مرتبط با سلامت را تسهیل می کند.

کوچینگ کل نگر تصویر بزرگتری از زندگی فرد را بررسی می کند تا بر حوزه هایی که نیاز به خودسازی دارند تمرکز کند و ذهن، بدن و روح را به عنوان یکی می بیند. روی یک نتیجه دلخواه خاص تمرکز نمی کند. در عوض، بسیاری از مسائل مرتبط با هم که بر سلامت ضعیف تأثیر می‌گذارند یا برای دستیابی به نتایج بلندمدت به سلامت مرتبط هستند، پرداخته می‌شوند. اگر فردی بخواهد روی به دست آوردن یک ذهنیت مثبت تمرکز کند، ممکن است نیاز به بررسی سطح استرس و روابط او با دیگران باشد. اگر فرد دیگری بخواهد وزن بدن خود را مدیریت کند، روابط آنها با غذا، ورزش و حتی سلامت عاطفی قابل بررسی است.

مربیگری سلامت کل نگر به جنبه های مختلف نگاه می کند. از جمله:

  • تغذیه
  • تناسب اندام
  • روابط
  • معنویت
  • اوقات فراغت
  • فعالیت های تفریحی

مثال هایی از زندگی واقعی برای کوچینگ سلامت

مثال‌های مربیگری سلامت برای درک نحوه عملکرد مربیگری سلامت در زندگی واقعی، به این نمونه‌های خارق‌العاده نگاه کنید.

مربیگری سلامت برای پزشکان

برخی دانشمندان، 14 پزشک کارآموز را که در پایان دوره آموزشی پزشکی خود بودند مورد مطالعه قرار دادند. پزشکان در مدت چهار ماه در آموزش مربیگری سلامت شرکت کردند و سپس هر پزشک مهارت های مربیگری سلامت خود را با حداقل چهار بیمار امتحان کرد. پزشکان همگی مزایای این آموزش را توصیف کردند و توانایی خود را در توانمندسازی بیماران، به ویژه آنهایی که شرایط سلامتی طولانی مدت دارند، بسیار بهتر دانستند.

بیمارانی که مربیگری سلامت دریافت کردند، این رویکرد را مفید گزارش کردند. پس از یک پیگیری کوتاه، آنها تغییرات قابل توجهی از جمله کاهش وزن، پیروی از داروها و ترک سیگار را مشاهده کردند. این برنامه آزمایشی نشان داد که آموزش پزشکان در زمینه مربیگری سلامت امکان پذیر است و باید بخشی از آموزش آنها باشد.

یادگیری عادات سبک زندگی سالم از طریق کوچینگ سلامت

مربیگری سلامت و تندرستی می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد، به‌ویژه برای افرادی که قبلاً به دلیل موانعی که توانایی کاهش وزن آنها را محدود می‌کند، برای کاهش وزن تلاش کرده‌اند. استلتر (2015) یک مطالعه موردی را انجام داد که شامل 10 جلسه مربیگری با مشتری در طول 17 ماه، با تمرکز بر کاهش وزن بود. مشتری زنی تحصیلکرده در اواخر 30 سالگی بود. او رژیم‌های غذایی بسیاری را در طول سال‌ها امتحان کرده بود، اما تاثیر کمی بر کاهش وزن او داشتند.

مربی همچنین یک دیدگاه کل زندگی را گنجانده است تا به مشتری اجازه دهد تا بیاموزد عادات خاص در زندگی روزمره را به عادات بد غذایی مرتبط کند. پس از یک سال و نیم مربیگری، فرد توانست ۱۲ کیلوگرم وزن کم کند و با غذا رابطه ای عادی داشته باشد. فرد توانست در زندگی روزمره غذا خوردن آگاهانه را توسعه داد، عادات غذایی سالم به دست آورد و گهگاه به خود اجازه داد غذاهایی (گاهی ناسالم) بخورد که از آنها لذت می برد. علاوه بر این، مشتری عادات ورزشی قابل دستیابی را کشف کرد. این مطالعه نشان داد که چگونه یک مداخله مربیگری سلامت برای کاهش وزن می تواند بسیار موثر باشد. مشتری برای تغییر آماده بود، و توسط مربی بهداشتش حمایت و تشویق شد، که او را تشویق کرد تا تعهد خود را نشان دهد.

رهبران سازمان مربیگری سلامت

یوکام و لاوسون (2019) مطالعه موردی مربیگری گروه سلامت و تندرستی را در ایالات متحده انجام دادند. این مطالعه از مربیگری سلامت و تندرستی در بهینه‌سازی رفاه کارکنان حمایت کرد. کوچینگ سلامت و تندرستی گروهی برای مدیریت استرس و پرورش رفاه جامع به رهبران سازمان ارائه شد. مجریان قبل از جلسه اولیه گروه با شرکت کنندگان مصاحبه های انفرادی انجام دادند. این گروه شامل شش زن و دو مرد بود که همگی مدیران و رهبران در نقش‌های استرس‌زا بودند. تسهیل‌کننده‌ها استراتژی‌هایی را برای مدیریت استرس، بهبود انتخاب‌های سبک زندگی، و سلامت و تندرستی کلی با تمرکز بر افزایش آگاهی از سلامت و تندرستی فعلی و بررسی ادراکات ترکیب کردند.

این مطالعه نشان داد که رهبران توانستند از طریق یک رویکرد جامع به سلامت و تندرستی به خودآگاهی دست یابند. آنها اهمیت خودمراقبتی و مدیریت استرس را درک کردند، اهداف SMART ایجاد کردند، مراحل عمل را آزمایش کردند و موانع سلامت خود را برطرف کردند. این مطالعه موردی از اهمیت مربیگری سلامت به عنوان یک مداخله مثبت برای تقویت رفاه مدیران و رهبران حمایت می کند.

فواید تحقیقاتی مربیگری سلامت

نشان داده شده است که مربیگری سلامت با بسیاری از جمعیت ها و به روش های مختلف به خوبی کار می کند.

کوچینگ سلامت از تصمیم گیری حمایت می کند

تام و همکاران (2016) یک مطالعه کیفی از مربیان بهداشتی را انجام داد که از بیماران در تصمیم گیری و اجرای تغییرات برای بهبود سلامت آنها حمایت می کردند. گروه های کانونی و مصاحبه های فردی با بیماران، دوستان، اعضای خانواده، مربیان سلامت و پزشکان انجام شد. نکات مثبت کوچینگ سلامتی که در این مطالعه برجسته شد شامل کار با پزشکان برای حمایت از بیماران خود در شناسایی و پرسیدن سؤالات از پزشک، حفظ انگیزه بیمار در بین ویزیت‌ها، و کاهش ترس و اضطراب بیمار در مورد قرار ملاقات بود.

مربیان برای شناسایی گزینه‌ها، ایجاد برنامه‌ها، غلبه بر موانع، یافتن منابع و ارائه یادآوری با بیماران کار کردند. با ارائه این حمایت، پزشکان بیماران را قادر می‌سازند تا طیف وسیع‌تری از انتخاب‌ها را انجام دهند. اگرچه مربیان به گزینه‌ها و پیشنهادهایی اشاره کردند، اما اساساً انتخاب با خود بیمار بود.

کوچینگ سلامت از بیماران مبتلا به فشار خون حمایت می کند

سینگ، کندی و استوپانس (2021) دریافتند که فشار خون پایین کنترل شده بهتر با مربیگری سلامت مدیریت می شود. داروسازان آموزش دیده در زمینه مربیگری سلامت، جلسات ماهیانه 15 تا 30 دقیقه ای را به مدت سه ماه برای گروه مداخله ای از شرکت کنندگان ارائه کردند. شرکت کنندگان در مورد فشار خون بالا، عوارض مرتبط، گزینه های درمانی و اهداف بالینی برای بهبود دانش و نگرش خود در مورد فشار خون بالا آموزش دیدند.

سه جلسه مربیگری سلامت شامل ثبت فشار خون فعلی و مقایسه آن با ماه قبل بود. علاوه بر این، رژیم غذایی، ورزش و اهداف پایبندی به دارو در ماه گذشته مورد بحث قرار گرفت و شرکت کنندگان اهدافی را برای فشار خون، رژیم غذایی، ورزش و رعایت دارو برای ماه پیش رو تعیین کردند. در این مطالعه، داروسازان توانستند تغییر رفتار مثبت را در بیماران تسهیل کنند. این مطالعه نشان می دهد که چگونه آموزش مربیگری سلامت برای داروسازان می تواند به بهبود مدیریت شرایط سلامت مزمن کمک کند.

حمایت از بیماری دیابت

چن و همکاران (2019) یک مداخله کوچینگ سلامت شش ماهه را به بررسی اثربخشی در کاهش HbA1c و افزایش خودکارآمدی مدیریت دیابت پرداخت. یک مطالعه مداخله مربیگری شامل 116 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 بود. گروه مداخله به مدت 6 ماه تحت آموزش های بهداشتی و مراقبت های معمول قرار گرفتند و گروه کنترل فقط مراقبت های معمول را داشتند. متغیرهای پیامد اولیه سطح HbA1c و خودکارآمدی مدیریت دیابت بود که در سه و شش ماه پیگیری شدند. گروه مداخله پس از شش ماه مربیگری سلامت به کاهش HbA1c دست یافتند. فعالیت بدنی و خودکارآمدی مدیریت دیابت نیز از مربیگری سلامت بهره مند شد. این مطالعه نشان داد که مربیگری سلامت می تواند یک استراتژی موثر برای بیماران مبتلا به دیابت باشد.

اصول مربیگری سلامت

مربیگری سلامت دارای چند اصل مشترک است. مهم ترین موارد در کوچینگ سلامت عبارتند از:

  • برای داشتن هدف و بهبود سلامت و تندرستی مشتریان.
  • اعتقاد به اینکه افراد مدبر هستند و توانایی های خود مدیریتی دارند.
  • برای ایجاد یک مشارکت فعال با مشتری.
  • تمرکز بر منافع مشتری با ارائه یک رویکرد شخصی.
  • تعیین اهداف برای مشتری بر اساس ترجیحات حرفه ای.
  • کمک به افراد در ارزیابی نقطه ای که در آن قرار دارند و نحوه حرکت به جلو از طریق اقدام.
  • برای بهبود بینش از طریق آموزش بهداشت، تفکر، شناسایی موانع مشتری و راهبردهای خودآگاهی.
  • اجازه دادن به مشتری که در نتیجه مربیگری سلامت احساس قدرت کند.
  • برای ایجاد مهارت ها از تجربه زیسته و یا مهارت های آموخته شده از مربی.

مدل ها و نظریه های کوچینگ سلامت

شناخت و درک برخی از مدل ها و نظریه های مربیگری که زیربنای مربیگری سلامت هستند، ضروری است. این امر به درک کامل این امکان را می دهد که چگونه رفتارها را می توان تغییر داد تا عادات سالم تری ایجاد کند و یک سبک زندگی سالم را برای طولانی مدت ترویج کند.

مدل فرانظری تغییر

تغییر رفتارهای منفی سلامت به رفتارهای مثبت یک شبه اتفاق نمی افتد. مدل فرانظری که توسط Prochaska و DiClemente (1983) ایجاد شد، بر اساس ماهیت چرخه‌ای تغییر است تا فرآیند یک مرحله‌ای. ممکن است چندین ماه طول بکشد. این چرخه دارای ویژگی‌های خاصی است، مانند انگیزه، تعهد و نگهداری، زیرا فرد در مراحل مختلف چرخه حرکت می‌کند.

  • پیش تفکر: این مرحله ای است که مشتری چالش سلامتی خود را نادیده می گیرد و فکر نمی کند که برای او صدق می کند.
  • تفکر: نقطه ای است که در آن مشتری ممکن است مزایای ناشی از ایجاد تغییر را ببیند.
  • آماده سازی: در این مرحله، مشتری تصمیم گرفته است که رفتار خود را از طریق عمل تغییر دهد.
  • عمل: این نقطه ای است که مشتریان شروع به جمع بندی می کنند.
  • نگهداری: این مرحله ادامه مرحله عمل است. مشتریان تغییراتی را که ایجاد کرده اند حفظ می کنند و آنها را در زندگی خود ادغام می کنند. با این حال، در این مرحله، عود آن آسان است و ایجاد انگیزه در مشتریان و حمایت از آنها در مرحله تعمیر و نگهداری ضروری است.

مدل راه حل محور

مدل مربیگری متمرکز بر راه حل، نتیجه گرا است. این مدل در کوچینگ سلامت، افراد را تشویق می‌کند تا مسئولیت‌های شخصی را در قبال اقدامات آتی خود بپذیرند و آنها را به سمت یک هدف خاص هدایت می‌کند و از نقاط قوت فردی خود برای بهترین توانایی خود استفاده می‌کند. اینها اغلب اهداف SMART را در نظر می گیرند.

نظریه شناختی اجتماعی

نظریه شناختی اجتماعی بندورا (1977) (SCT) چهار نوع رفتار شایسته تقلید را شناسایی کرد. ایده این است که وقتی فردی رفتاری را مشاهده می کند که پیامدهای خوب یا بد دارد، از آن اطلاعات برای هدایت رفتار خود استفاده می کند. همچنین ممکن است به آنها توصیه کند که در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنند.

نظریه مصاحبه انگیزشی در کوچینگ سلامت

این نظریه بر روی یک روش کار مشترک و مشتری محور متمرکز است. تمرکز بر افزایش انگیزه درونی مربی برای تغییر رفتار است. مصاحبه انگیزشی روشی برای برقراری ارتباط و تشویق مشتری به صحبت است.

 

 

 

منابع
positivepsychology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا