روانشناسی مثبت در کوچینگ

روانشناسی مثبت اغلب با جنبه های مثبت زندگی همراه است، اما بسیار بیشتر از آن است. این مطالعه علمی و جذاب درباره آنچه که زندگی را ارزشمند می کند، تجربیات دردناکی را که با افکار، احساسات و رفتارهای ناخوشایند روبرو می شویم نیز بررسی می کند. در حالی که روانشناسی مثبت همچنان تأثیر عمیقی بر روانشناسی دارد، همچنین یک محرک جدید غنی و قدرتمند برای دنیای مربیگری فراهم می کند. چه در حال برنامه ریزی برای استفاده از تئوری و شیوه های روانشناسی مثبت در مربیگری خود باشید و چه بخواهید آخرین پیشرفت های این رشته را درک کنید، مطمئناً اطلاعات ارزشمندی را در این نوشته از همکده خواهید یافت. روانشناسی مثبت در کوچینگ بررسی گسترده و عمیق در روانشناسی مثبت در مربیگری و نقشه ای از منابع غنی روانشناسی مثبت که در دسترس داریم ارائه می دهد.

مرکز مشاوره همکده با مشاوره تلفنی روان شناسی و مشاوره حضوری شما را در جهت موفقیت یاری می کند.

روانشناسی مثبت در کوچینگ

روانشناسی مثبت را می توان با نقل قولی از یکی از بنیانگذاران آن، مارتین سلیگمن (2011، ص 7) معرفی کرد: “روانشناسی مثبت در مورد معنای آن لحظات شاد و ناخوشایند، تابلو فرشی که بافته اند، و نقاط قوت و فضیلت هایی است که آنها به نمایش می گذارند و کیفیت زندگی شما را تشکیل می دهند.” هنگامی که برای کوچینگ اعمال می شود، چنین رویکردی به مشتریان نشان می دهد که چه چیزی در زندگی آنها ممکن است و آنها را با این تصور بیدار می کند که منابع شخصی مورد نیاز برای اعمال چنین تغییراتی را دارند.

در حالی که تأثیر روانشناسی مثبت گرا همچنان در حال رشد است، حداقل شش موضوع اصلی وجود دارد که بسیار مرتبط با مربیگری هستند، که همه آنها در منابع بعدی یافت می شوند:

  • نقاط قوت
  • طرز فکر
  • تاب آوری
  • احساسات مثبت
  • روابط
  • رشد شخصی

آنها با هم این فرصت را برای مشتریان فراهم می کنند تا “در واقعیت لحظه حال کاملتر و موفق تر زندگی کنند و به آنها اجازه می دهند تا رشد و موفقیت را برای خود بیابند، هر آنچه که زندگی به آنها می زند”.

استفاده از روانشناسی مثبت گرا در مربیگری

روانشناسی مثبت در کوچینگ با تکنیک های بسیاری که دارد کمک زیادی به این مسئله می کند. هنگامی که مشتریان در مورد نوع مربیگری که به دنبال آن هستند تصمیم می گیرند – که گاهی اوقات به عنوان خرید کوچ نامیده می شود – ممکن است بپرسند که مربیگری روانشناسی مثبت چقدر با سایر انواع مربیگری متفاوت است. این یک سوال عالی است. روانشناسی مثبت اندیش عوامل زیر را با سایر انواع مربیگری مشترک است، از جمله:

  • ایجاد روابط مشترک
  • مفروضاتی مبنی بر اینکه مشتریان کارآمد و مدبر هستند
  • روابط حرفه ای، شامل پرداخت ها، قراردادها و رفتار اخلاقی
  • استفاده از ابزارهای مشابه، از جمله سوالات باز، قالب بندی مجدد، تصدیق و ایجاد مسئولیت

با این حال، مهمتر از همه، روانشناسی مثبت گرا بر مطالعه علمی آنچه که با مردم درست است تا نادرست تأکید می کند و به شکوفایی فردی و گروهی توجه می کند.

مربی اجرایی و روانشناسی مثبت در کوچینگ

کوچینگ اجرایی می تواند تأثیر گسترده ای داشته باشد و به مشتریان کمک کند تا به اهداف خود برسند و در عین حال اثربخشی خود و سازمانشان را بهبود بخشند. نقش یک کوچ اجرایی نقش یک عامل تغییر در سازمان است که توسعه رهبری بسیار شخصی را فراهم می کند.

جرم شناسی مثبت

هدف جرم شناسی مثبت کاهش رفتار مجرمانه با توجه به رشد شخصی مجرمان و تأثیرات مثبت زندگی است. در جرم‌شناسی مثبت، کاربرد روان‌شناسی مثبت در زندان‌ها، ما به نظریه‌های روان‌شناختی نگاه می‌کنیم که از افراد حمایت می‌کنند در حالی که هدف‌های معنادار شخصی تعیین می‌کنند و در عین حال، نقاط قوت مثبت را ارتقا می‌دهند.

رویکردهای مشترک روانشناسی مثبت در کوچینگ با روانشناسی ورزشی

در حالی که روانشناسی ورزشی ممکن است در ابتدا رشته ای بسیار متفاوت از روانشناسی مثبت اندیشی به نظر برسد، اما دارای بسیاری از موارد است. درس های ارزشمندی را برای مربیان روانشناسی مثبت ارائه می دهد. روانشناسی ورزشی تمرکز قابل توجهی بر هدف گذاری، غلبه بر موانع، به حداکثر رساندن عملکرد و تمرکز بر نقاط قوت دارد.

مربیگری مالی

همانند سایر زمینه های کوچینگ، کوچینگ مالی به مشتریان کمک می کند تا مهارت های جدید را بیاموزند و اهداف واقع بینانه تعیین کنند و پیشرفت کنند. جلسات کوچینگ درک عمیق تری از عادات خرج کردن و تمرکز بر چالش ها و آرزوهای اقتصادی مشتری را تشویق می کند. همه چیزهایی که برای اجرای کسب و کار خود نیاز دارید به عنوان یک راهنمای مفید و کاربردی برای تشویق استقلال مشتری خود در حین آموزش آنها در فرآیند تغییر استفاده کنید.

مربیگری رهبری

روانشناسی مثبت در کوچینگ شامل گزینه ها و موارد بسیاری است. مربیگری رهبری این پتانسیل را دارد که یک مدیر را به یک مربی تبدیل کند و یک راهنمای حمایتی برای بهبود روابط و عملکرد کارکنان ارائه دهد. در نهایت، به رهبران کمک می کند تا با تغییر فرهنگ مربیگری در سازمان، توانایی ها و منابع خود را به حداکثر برسانند.

مربیگری تعادل بین کار و زندگی

شاید مهم‌تر از همیشه، یافتن و حفظ تعادل بین کار و زندگی تمرکز بسیاری از افراد در نقش‌های حرفه‌ای، والدین، شریک زندگی و مراقبت باشد. یک مربی ورودی ارزشمندی را ارائه می‌کند و به مشتریان کمک می‌کند تا تعادلی قابل اجرا پیدا کنند که نیازهای کاری را برآورده می‌کند و در عین حال خانواده، سلامتی، شادی و رفاه را در اولویت قرار می‌دهد.

روانشناسی مثبت در عمل چگونه کار می کند؟

روانشناسی مثبت در کوچینگ به شیوه های مختلفی خود را نشان می دهد. در واقع روانشناسی کوچینگ مثبت بر چندین اصل اساسی و در عین حال حیاتی استوار است، از جمله موارد زیر:

  • انسان ها یک انگیزه ذاتی برای رشد، تغییر و غلبه بر موانع را تجربه می کنند.
  • تمرکز بر نقاط قوت قدرتمندتر و موثرتر از تمرکز بر نقاط ضعف است.
  • مثبت اندیشی منبعی غنی برای ترویج و تسهیل تغییر است.
  • هر دو جنبه مثبت و منفی زندگی باید توسط مربی و مشتری مورد توجه قرار گیرد.
  • مشتریان را می توان از طریق نظریه، دانش و ارزیابی های علمی مشتق شده درک کرد.

ایجاد رابطه

ایجاد رابطه برای کوچینگ، آرام کردن مشتری، و تقویت اعتماد به مربی و فرآیند حیاتی است. اگر یک رابطه سالم با موفقیت برقرار شود، رابطه مشتری – مربی به رابطه اعتماد، احترام و تسهیل تغییر تبدیل می شود.

اعتبار سنجی

در حالی که در درمان حیاتی است، اعتبارسنجی به همان اندازه در مربیگری ضروری است. مربی ممکن است با آنچه طرف مقابل می گوید مخالف باشد، با این حال آنها باید بدون قضاوت گوش کنند و به افکار، احساسات و اهداف زندگی خود توجه زیادی داشته باشند.

تعیین مرزها

ایجاد مرزهای سالم یکی دیگر از فرآیندهای ضروری برای مربیان و درمانگران است. رفتار حرفه ای مربی و مشتری و ماهیت رابطه آنها بدون آنها نامشخص است. از نحوه ایجاد مرزهای سالم با مراجعان درمانی خود استفاده کنید تا اهمیت و مراحل دخیل در درک و برقراری ارتباط مرزها و ایجاد حفاظت قابل اجرا، اخلاقی و قانونی با مشتریان خود را کشف کنید.

تکنیک ها و ابزارهای مربیگری و روانشناسی مثبت در کوچینگ

ابزارهای مربیگری با تمرکز بر موضوعات اصلی روانشناسی مثبت، مربیان می توانند ایده های مشتریان را به اهداف عملی تبدیل کنند، به ویژه زمانی که آنها در تفکر منفی یا غیر مفید گیر می کنند. نمونه هایی از این نوع الگوهای تفکر غیر مفید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زندگی در انکار و رویای گذشته ای طلایی که ممکن است واقعی نباشد
  • رؤیای نجات آینده از زندگی کنونی خود (به عنوان مثال، برنده شدن در لاتاری یا دریافت بسته ای بزرگ از خدمت)
  • احساس ناامیدی، منفی و از دست دادن، بدون رویای توانمندی در تغییر

هنگامی که به زندگی ای که برایمان ارزش قائل هستیم و اهدافی که می خواهیم به آن دست یابیم متعهد هستیم، طبیعتاً بر نقاط قوت خود تمرکز می کنیم، حس بیشتری از معنا به دست می آوریم و از زندگی خود نهایت لذت را می بریم.

تکنیک های روانشناسی مثبت گرا موثر

نوشته های زیر به جنبه های خاصی از مربیگری با استفاده از نظریه ها یا اصول روانشناسی مثبت اختصاص داده شده است.

آموزش روانی

آموزش روانی شامل انتقال دانش به مراجع و توانمندسازی آنها برای ارتقای سلامتی خود است. هنگامی که با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد، آگاهی مشتری را از عواملی که بر سلامتی آنها تأثیر می گذارد افزایش می دهد و مهارت هایی را که برای اتخاذ رفتارهای جدید و مفیدتر و کیفیت زندگی بهتر نیاز دارند، تقویت می کند.

مداخلات آنلاین و روانشناسی مثبت در کوچینگ

پذیرش تکنیک ها و نرم افزارهای آنلاین یک پیشرفت هیجان انگیز اخیر در مربیگری روانشناسی مثبت است. دیجیتالی شدن مشتریان و مربیان را از محدودیت های فیزیکی مکان و زمان رها می کند. بیش از آن، مداخلات آنلاین، مربیگری شخصی و متناسب با اندازه را به افراد و گروه ها ارائه می دهد.

کار گروهی

ارائه کوچینگ به گروه ها این پتانسیل را دارد که دامنه دسترسی مربی را افزایش دهد، به افراد بیشتری کمک کند و درآمد را افزایش دهد. بسیاری از تأثیرگذارترین تکنیک های روانشناسی مثبت گرا در موقعیت های گروهی بسیار مؤثر هستند، در حالی که بر نیازها و اهداف فردی متمرکز می مانند.

جلسات مربیگری امضا

برنامه های کوچینگ امضا را می توان با در نظر گرفتن فردی، گروهی یا سازمانی ایجاد کرد و از نیازهای عملکرد و توسعه حمایت کرد و در عین حال رشد و تغییر را تسهیل کرد.

چرخ زندگی و روانشناسی مثبت در کوچینگ

چرخ زندگی یکی از ارزشمندترین ابزارهای مربیگری روانشناسی مثبت است. قدرت آن از توانایی آن در کمک به مشتری برای دیدن و درک تعادل و عدم تعادل در زندگی مشتریان ناشی می شود. اگر مراجعین بتوانند تعادل و معنا پیدا کنند، احتمالاً نیازهای اساسی روانشناختی خود را برآورده کرده و متعهد به رشد می شوند.

مدل مربیگری GROW

در حالی که بسیاری از مدل های مربیگری در دسترس هستند، تعداد کمی از آنها به اندازه مدل GROW محبوب هستند. از زمان ایجاد آن توسط جان ویتمور (1988) در دهه 1980، ثابت شده است که در کمک به مشتریان موثرتر، خودانگیزه‌تر و رضایت‌بخش‌تر هستند. مدل کوچینگ GROW چیست؟ ابزار GROW و تمرین ها، کاربرگ ها و سوالات مربیگری را برای استفاده با مشتریان معرفی می کند تا ارزش آن را به حداکثر برساند.

پرورش نقاط قوت

توانایی پرورش نقاط قوت ممکن است تفاوت بین یک زندگی متوسط ​​و زندگی با رشد و موفقیت باشد. نقاط قوت ما عناصر اساسی شخصیت ما هستند و کسانی که به ما اهمیت می دهند مورد تحسین و احترام قرار می گیرند.

ایجاد تاب آوری و روانشناسی مثبت در کوچینگ

انعطاف پذیری برای مراجعین برای بهبودی از دوران سخت، یادگیری و رشد بسیار مهم است. مربیان می توانند با تمرکز بر نحوه تفسیر آنها از رویدادها و شناسایی نگرش ها و باورهایی که مفید یا مضر هستند به مشتریان کمک کنند. نحوه ایجاد انعطاف‌پذیری در مشاوره با استراتژی‌ها و مهارت‌هایی برای کمک به مشتریان خود برای مقابله با کشف ابزارهایی برای یادگیری مقابله با موانع و ایجاد انعطاف‌پذیری است.

 

 

منابع
positivepsychology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا