کارشناسان توضیح می دهند که بعد از مصرف سیگارهای الکترونیکی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد

سیگارهای الکترونیکی امروزه به شدت بین نسل جوانان و نوجوانان طرفدار پیدا کرده است. اما طبق تحقیقات روانشناسان این ماده همانند سیگار های عادی دارای آسیب های مختلفی است. مصرف سیگار متاسفانه در جوامع امروزی بین همه افراد بزرگ و کوچک مرسوم شده است. حتی در برخی جوامع مصرف سیگار به مانند پوشیدن یک لباس برند است. همان طور که می‌دانید اعتیاد در هر زمینه ای خطرناک است. شما اگر در غذا خوردن هم رعایت نداشته باشید و برخی مواد غذایی اعتیاد پیدا کنید بدن خود را در خطر قرار خواهید داد. ترک مصرف سیگار برای افراد سخت است. بنابراین بهتر است زیر نظر پزشک رو مشاور این فرآیند ترک انجام شود.

اگر در دوران کودکی برخی اختلالات درمان نشوند می تواند در بزرگسالی باعث اعتیاد شود. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اعتیاد است. اعتیاد برای هر فردی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک مصرف مواد مخدر صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که کارشناسان توضیح می دهند که بعد از مصرف سیگارهای الکترونیکی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد.

مصرف سیگارهای الکترونیکی برای زنان و استرس

تا حدودی بخشی از استرس و اضطراب در زمینه مصرف مواد مخدر طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از آسیب های ناشی از اعتیاد وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با کارشناسان توضیح می دهند که بعد از مصرف سیگارهای الکترونیکی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد، صحبت کنیم.

مصرف سیگارهای الکترونیکی یکی از رایج ترین مواد مخدر

در حالی که سیگار یکی از رایج ترین مواد مخدر در کشور های مختلف است، بسیاری از مردم این سوال را دارند: آیا سیگار برای زنان خطرناک تر است؟ پاسخ این است که بله، می تواند باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که همه کسانی که از این ماده استفاده می کنند شرایط خطرناکی دارند .

اکثر افرادی که از سیگار استفاده می کنند به آن معتاد نمی شوند. آن ها کنترل استفاده از آن را از دست نمی دهند. آن ها معمولاً از مقداری که می خواهند استفاده کنند استفاده می کنند و وقتی می خواهند از آن استفاده کنند مقدار مصرف کنترل می کنند. هنگامی که آن ها از ماری جوانا استفاده می کنند، دقیقاً نتایجی را که انتظار دارند و قصد دارند دریافت می کنند. با این حال، برخی از افرادی که از سیگار استفاده می کنند، پس از مصرف مزمن سیگار، علائم اعتیاد واقعی را بروز می دهند.

آیا مصرف سیگارهای الکترونیکی خطرناک است؟

در حالی که اکثر افرادی که از سیگار استفاده می کنند، اعتیاد پیدا نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که هرگز اتفاق نمی افتد. برخی از افرادی که از سیگار استفاده می کنند بسیاری از رفتارهایی را که معمولاً با اعتیاد مرتبط است از خود نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلالاتی مثل اعتیاد  وضعیتی است که در نتیجه مصرف مزمن هر نوع ماده مخدر ایجاد می شود. در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان نتیجه وابستگی یا سوء استفاده از سیگار تعریف شده است.

هشدار برای مصرف سیگارهای الکترونیکی

اکثر مردم تا به حال با هشدارهای مربوط به سیگار آشنا هستند، به خصوص که سیگار می تواند باعث سرطان و افزایش خطر بیماری قلبی شود. با این حال، مهم است که بدانیم زنان سیگاری با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند. واقعیت این است که تقریباً 23 میلیون زن در ایالات متحده (23٪ از جمعیت زنان) هنوز سیگار می کشند. این مقاله نگرانی‌های سلامتی را که زنان سیگاری با آن مواجه هستند، مورد بحث قرار می‌دهد. خطرات سلامت روان، سلامت زنان و سایر مسائل مربوط به سلامت جسمانی را پوشش می دهد.

آمار مصرف سیگار در مقابل سیگارهای الکترونیکی

مصرف سیگار  قابل پیشگیری ترین علت مرگ و میر در کشور های مختلف است. با این حال طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه بیش از 200000 زن به دلیل سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند. بالاترین میزان مصرف سیگار (16.7٪) در بین زنان بین 25 سال رخ می دهد. و 44. در حالی که مردان کمی بیشتر از زنان سیگار می کشند، نزدیک به 13 درصد از زنان هنوز سیگار می کشند. با وجود تمام هشدارهایی که نوجوانان امروزی درباره مضرات سیگار شنیده اند، واقعیت این است که تقریباً همه سیگاری های جدید امروزی نوجوان هستند. CDC گزارش می دهد که در سال 2020، 3.9٪ از دختران نوجوان سیگار می کشند و 22.5٪ از نوعی محصول تنباکو (که ممکن است شامل سیگارهای الکترونیکی، قلیان یا سیگار باشد) استفاده می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زنان سیگاری در معرض خطرات مشابهی با مردان سیگاری هستند. مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف (از جمله ریه، دهان، حنجره، حلق، مری، کلیه، پانکراس، کلیه و مثانه) و بیماری‌های تنفسی. همچنین خطرات مربوط به سیگار کشیدن برای سلامتی زنان منحصر به فرد است.

خلاصه ای از تاثیرات سیگارهای الکترونیکی بر بانوان

نرخ استعمال دخانیات در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما درصد زیادی از دختران و زنان به سیگار کشیدن و مصرف تنباکو به اشکال دیگر ادامه می‌دهند.

خطرات سلامت روان مصرف سیگارهای الکترونیکی برای زنان

مطالعات نشان داده است که زنان سیگاری نیز بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان هستند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله سلامت زنان، زنان سیگاری به میزان قابل توجهی بالاتر از:

  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • افسردگی
  • اضطراب
  • خودکشی
  • سوء مصرف مواد

زنان سیگاری نیز بسیار بیشتر در معرض سوء استفاده در دوران کودکی و خشونت شریک صمیمی بودند. CDC خاطرنشان می کند که افراد مبتلا به سلامت روان یا اختلالات سوء مصرف مواد، نسبت به افرادی که شرایط سلامت روانی ندارند، سیگار می کشند. حدود 25٪ از بزرگسالان در کشور های مختلف دارای نوعی بیماری روانی یا رفتاری هستند و این افراد 40٪ از کل مصرف سیگار بزرگسالان را تشکیل می دهند.

خلاصه ای از تاثیرات سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی روان

زنان سیگاری بیشتر در معرض مصرف همزمان مواد و شرایط سلامت روان هستند.

کارشناسان توضیح می دهند که بعد از مصرف سیگارهای الکترونیکی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد

سیگارهای الکترونیکی به عنوان ویپ الکترونیکی یا بخارساز نیز شناخته می شوند. یک سیستم نیکوتین الکترونیکی (ENDS) با باتری هستند که تجربه مصرف سیگار را شبیه سازی می کند. این دستگاه‌های «ویپینگ» نیکوتین تبخیری را منتشر می‌کنند که به جای استنشاق، به سادگی در دهان نگهداری و آزاد می‌شود. سیگار الکترونیکی محصولاتی هستند که به شدت تبلیغ می‌شوند. بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی بر «مزایای» استعمال سیگار الکترونیکی نسبت به سیگار های عادی تمرکز می‌کنند، اما آیا واقعاً سالم‌تر هستند؟

نکته

یکی از شرکت‌های پیشرو در تحقیقات، BIS Research، تخمین می‌زند که ارزش کلی سیگار الکترونیکی جهانی تا سال 2025 به 50 میلیارد دلار خواهد رسید. محصولات سیگار الکترونیکی با رقابت مستقیم با “Big Tobacco” و “Big Pharma” به یک رقیب اصلی تبدیل شدند. در حالی که رشد شرکت‌های دخانیات در سال‌های اخیر راکد است. اما سیگارهای الکترونیکی – علیرغم قوانین سخت‌گیرانه‌تر در بازارهای اولیه – به طور محافظه‌کارانه انتظار می‌رود بیش از 20 درصد در سال به سال رشد کنند.

افزایش مصرف سیگارهای الکترونیکی

از آنجایی که انتظار می‌رود تعداد افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند همچنان افزایش یابد. زیرا افراد سیگار واقعی را ترک می‌کنند و به دنبال جایگزینی مطمئن‌تر می‌گردند، سوال این است که پس از مصرف سیگارهای الکترونیکی چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟ کارشناسان جنبه تاریک سیگارهای الکترونیکی محبوب را فاش کردند.

مشکل مصرف این نوع سیگار چیست؟

اگرچه اکثر متخصصان سلامت قبول می کنند که استعمال سیگارهای الکترونیکی بسیار ایمن تر از سیگار عادی است، اما بدون خطر نیست. همانطور که گفته شد، سیگارهای الکترونیکی معمولاً حاوی نیکوتین هستند و – جدای از مشکلات سلامتی (که بعداً در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد) – به طور فزاینده ای توسط دانش آموزان دبیرستانی و سایر خردسالان استفاده می شود.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، نیکوتین موجود در محصولات سیگارهای الکترونیکی ممکن است منجر به ادامه مصرف محصولات تنباکو در بین جوانان شود. بر اساس یک مطالعه اخیر، 69 درصد از دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان در معرض سیگار الکترونیکی قرار گرفتند.

وجود نیکوتین در محصولات مختلف

از آنجایی که نیکوتین در محصولات وجود دارد، افراد زیر سن قانونی – بر اساس قوانین – از استفاده از آن منع شدند. فروش محصولات حاوی نیکوتین (مانند سیگار و تنباکو) نیز در برخی جاها غیرقانونی است. با این حال، تا همین اواخر، هیچ محدودیتی برای فروش یا استفاده از این محصولات برای افراد زیر سن قانونی وجود نداشت. و بسیاری از مردم، به حق، مشکل بزرگی با این داشتند.

بعد از مصرف سیگارهای الکترونیکی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

مطالعات نشان می دهد که این محصولات به اندازه تبلیغات، ایمن نیستند. محققان موسسه Karolinska در استکهلم، سوئد دریافتند “افزایش قابل توجهی در ضربان قلب و فشار خون” در افرادی که از سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین استفاده می کردند وجود داشت. این مطالعه همچنین نتایج دیگری را نشان داد. سفتی شریان، “ضخیمی و سفت شدگی عمومی” دیواره های شریان، در افرادی از سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین استفاده می کنند، سه برابر بیشتر از بقیه است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سفتی رگ ها قلب را تحت فشار قرار می دهد، گردش خون را کاهش می دهد و ممکن است خطر آسیب قلبی را افزایش دهد. شرایط مرتبط با سفتی شریانی شامل فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم)، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا (فشار خون بالا)، نارسایی قلبی و سکته است. دکتر مگنوس لاندبک، می‌گوید: تیم او “دریافتند که در داوطلبانی که در معرض سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین قرار گرفته بودند، افزایش قابل توجهی در ضربان قلب و فشار خون وجود دارد.”

مطالعاتی در ارتباط با تاثیرات این محصولات

کمیسیون اروپایی اتحادیه اروپا (EU) اولین نهادی بود که صنعت سیگارهای الکترونیکی را سرکوب کرد. قانونگذاران در سال 2014 با ماده 20 دستورالعمل محصولات دخانی موافقت کردند. که الزامات ایمنی و کیفیت گسترده، قوانین بسته بندی و برچسب گذاری، و نظارت بر صنعت سیگارهای الکترونیکی را افزایش داد.

نظارت های کلی در کشورهای اروپایی بر سیگارهای الکترونیکی

در سال 2016، کمیسیون اروپا استانداردهای فنی را برای قطعات الکترونیکی سیگارهای الکترونیکی صادر کرد. در آگوست سال 2016، سازمان غذا و داروی (FDA)، قانون تنباکو را برای گنجاندن در سیگارهای الکترونیکی نهایی کرد. میچ زلر، مدیر مرکز محصولات دخانیات FDA، گفت:

قبل از این قانون نهایی، این محصولات می توانستند بدون بررسی مواد تشکیل دهنده، نحوه ساخت و خطرات احتمالی آن‌ها به فروش برسند. بر اساس این قانون جدید، ما اقداماتی را برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر خطرات محصولات تنباکو انجام می‌دهیم، اطمینان حاصل می‌کنیم که این محصولات تنباکو دارای هشدارهای بهداشتی هستند و فروش آن به خردسالان را محدود می‌کند.»

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا