ترک سیگار از طریق تشویق درمانگران

ترک سیگار کار سختی است و سخت از از آن تشویق شخص معتاد به ترک اعتیاد است. بسیاری از نزدیکان ما ممکن است دارای اعتیاد باشند. بسیاری از مردم نمی توانند برخی از عادات بد خود را ترک کنند. مصرف سیگار متاسفانه در جوامع امروزی بین همه افراد بزرگ و کوچک مرسوم شده است. حتی در برخی جوامع مصرف سیگار به مانند پوشیدن یک لباس برند است. همان طور که می‌دانید اعتیاد در هر زمینه ای خطرناک است. شما اگر در غذا خوردن هم رعایت نداشته باشید و برخی مواد غذایی اعتیاد پیدا کنید بدن خود را در خطر قرار خواهید داد. ترک مصرف سیگار برای زنان سخت است. بنابراین بهتر است زیر نظر پزشک رو مشاور این فرآیند ترک انجام شود. اختلال اعتیاد یکی از موارد شایع در دنیای امروزی است.

اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اعتیاد است. اعتیاد برای هر فردی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک مصرف ماری جوانا صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که روانشناسی نشان می دهد که ترک سیگار از طریق تشویق درمانگران، چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد.

مصرف سیگار و استرس ترک سیگار

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع روش های ترک سیگار موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روانشناسی نشان می دهد که ترک سیگار از طریق تشویق درمانگران ، صحبت کنیم.

جایگزین نیکوتین می تواند کار را برای شما کمتر کند.

شما قصد اعتیاد به دخانیات را نداشتید. تماشای فیلم‌هایی را که در دوران دبستان درباره مضرات سیگار و مطالعات بی‌شماری که آن را با بیماری‌های ریوی مرتبط می‌کنند، تماشا کردید؟  آن فیلم‌های آموزشی چشم‌نواز بودند، زیرا تصاویری از ریه‌های بیمار را نشان می‌دادند که بر اثر سال‌ها عدم ترک سیگار و تغییر شکل بودند. درد و رنج عمیق ناشی از آمفیزم مرحله نهایی و سرطان ریه به طور گسترده شناخته شده است. اما احتمالاً زمانی که در مدرسه مخفی شده بودید و با دوستان خود سیگار می کشیدید، آن‌ها را در نظر نمی گرفتید.

روابط افراد امروزی با تنباکو و ترک سیگار

رابطه عشقی جهان با تنباکو هزاران سال است که یک ارتباط خطرناک بوده است. هنگامی که کاوشگران اروپایی به سواحل آمریکا آمدند، دریافتند که تنباکو در مراسم مقدس مردم بومی جایگاهی برای احترام دارد. در طول استعمار، پس از مبارزه برای استقلال، و تا دوران مدرن، تنباکو به عنوان یک محصول عمده در کشورهای مختلف باقی می ماند.

در اوایل قرن بیستم، بسیاری از کشورها و قوانین محلی زنان را از کشیدن سیگار در مکان های عمومی منع می کردند. با ظهور حق رای زنان و پیوستن زنان به نیروی کار در طول جنگ جهانی دوم، افکار عمومی متحیر شد و بسیاری از زنان سیگار کشیدن را نماد درخشان آزادی می‌دانستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی پس از وضع قوانینی مبنی بر قرار گیری هشدار بهداشتی برای ترک سیگار از سوی جراحان عمومی بر روی هر بسته سیگار، شرکت‌های بزرگ دخانیات از کمپین‌های تبلیغاتی حیله‌گرانه برای ترغیب جوانان به سیگار استفاده کردند. تلویزیون، مجلات و صفحه های طلایی با مدل ها و بازیگران جذابی که سیگاری در دست داشتند، شعله ور بودند.

در تبلیغات سیگارهای خوش طعم و معطر از مضامین آزادی زنان برای جذابیت زنان استفاده می شد. افراد خشن سوار بر اسب می‌رفتند و سیگاری با مارک مورد علاقه استفاده می کردند. این کار باعث می شود تا نشان دهند مصرف سیگار چقدر لذت بخش است. متأسفانه، این تصاویر ظریف کارساز بود و نسل‌های کامل جوانان را مجذوب خود کرد.

طرز فکر اعتیاد به دخانیات و ترک سیگار

مانند هر سوء مصرف دیگری، شما در ابتدا کنترل همه چیز را داشتید. شاید از سنین پایین شروع به مصرف سیگار کردید و احساس گناه می کنید. ممکن است به خود گفته باشید که هر زمانی می توانید سیگار را ترک کنید. اما به زودی متوجه شدید که تنباکو کنترل زندگی شما را در دست دارد.

اولین قدم شما برای ترک نیکوتین در زندگی این است که بپذیرید مشکلی دارید که کنترل نشده است. نیکوتین از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی بسیار اعتیادآور است. برای ترک سیگار، به رویکردی جامع نیاز دارید که بدن، ذهن و روح را در برگیرد.

ترک سیگار سخت است خصوصا برای افراد بیش از حد مصرف کننده

بسیاری از سیگاری‌های سابق می‌گویند که غلبه بر وابستگی روانی احتمالاً سخت‌ترین بخش ترک آن‌ها است. وقتی آن‌ها ذهن خود را به روی شفقت به خود و تفکر مثبت باز کردند، مبارزه با هوس و ترک سیگار برای همیشه آسانتر بود. پیروزی آن‌ها در ذهن آن‌ها شروع شد و الگوهای فکری آن‌ها را اصلاح کردند.

قدرت مثبت اندیشی

آیا تفکر مثبت می تواند برای ترک سیگار مفید باشد و به شما در جلوگیری از بیماری های مرتبط با ریه و سایر بیماری های مرتبط کمک کند؟ ذهن شما ابزار قدرتمندی است که می تواند به شما در غلبه بر اعتیاد کمک کند.

درمانگران چند راه برای تشویق دیگران به ترک سیگار را معرفی می کنند

همه ما در مورد خطرات و اثرات مخرب مادام العمر سیگار شنیدیم. با این حال، اکثر ما حداقل یک نفر را می شناسیم که سیگار می کشد یا حتی ممکن است خودمان هم سیگار بکشد. با وجود شناخت ناسالم و ضرر تنباکو، ترک سیگار کار آسانی نیست. فردی که سعی دارد این عادت را ترک کند به حمایت دوستان و خانواده نیاز دارد تا آن‌ها را در مسیر تشویق کند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، شیوع سیگار از 20.9 درصد در سال 2005 به 13.7 درصد در سال 2018 کاهش یافته است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ما می دانیم که سیگار می تواند منجر به بیماری های مختلف و بیماری های طولانی مدت شود، از جمله سرطان، آمفیزم، بیماری قلبی، کاهش گردش خون و کاهش باروری. بسیاری از این شرایط سلامتی مزمن و غیرقابل برگشت هستند. بنابراین هرچه فرد سیگاری زودتر آن را ترک کند، سلامت طولانی مدت او بهتر خواهد بود.

خطرات عدم ترک سیگار

به عنوان نزدیکان یک فرد سیگاری، ممکن است متوجه شویم که این عادت چقدر خطرناک و ناسالم است. مهم نیست چقدر می خواهیم به آن‌ها کمک کنیم، باید بدانیم که آن‌ها باید خودشان تصمیم بگیرند که سیگار را ترک کنند. ما به عنوان دوستان و خانواده، نقش اساسی در تشویق عزیزمان بازی می کنیم. اما در نهایت نمی توانیم انتخاب آن‌ها را کنترل کنیم.

چند راه برای تشویق کسی که می خواهد سیگار را ترک کند

بپذیرید که ترک سیگار کار بزرگی است

نیکوتین یک ماده فوق العاده اعتیاد آور است که نه تنها بر سلامت جسمی بلکه بر سلامت روان ما نیز تأثیر می گذارد. مغز ما را تغییر می دهد، که باعث می شود احساس کنیم به آن وابسته هستیم. در واقع، یک مطالعه از اعتیاد به دخانیات به عنوان یک “اختلال مزمن مغزی” یاد می کند. بنابراین، ما باید قدرت نیکوتین بر مصرف کنندگان خود را بشناسیم و درک کنیم.

صرف نظر از اینکه خودمان سیگار کشیدیم یا نه، باید بدانیم که این فرآیند چقدر می‌تواند برای عزیزانمان پیچیده باشد. این یک چالش بزرگ و یک موفقیت قابل توجه برای فرد خواهد بود.

درک کنید که این یک فرآیند مداوم است

به دلیل تأثیر نیکوتین بر مغز افراد، باید درک کنیم که ترک سیگار یک فرآیند مداوم است. این یک تغییر مهم در زندگی است که زمان و تلاش قابل توجهی را می طلبد. زمان لازم است تا افراد ترک کننده مغز خود را دوباره آموزش دهند و الگوهای جدید و سالم تری را جایگزین سیگار کنند.

هر فردی دلایل منحصر به فرد خود را دارد

صرف نظر از دیدگاه شما، کسی که سعی در ترک سیگار دارد، مطمئناً دلایل مختلفی برای این کار دارد. به عنوان حمایت از دوست یا عضو خانواده خود، ما مطمئناً خطرات دخانیات و دلایل خود را برای ترک آن می دانیم. با این حال، ایده خوبی است که با عزیزانمان صحبت کنیم تا بفهمیم انگیزه آن‌ها چیست. برای درک اینکه چرا آن‌ها می‌خواهند سیگار را ترک کنند، می‌توانیم به عزیزانمان یادآوری کنیم که برای چه چیزی تلاش می‌کنند. این درک می تواند به عنوان چراغی برای آن‌ها عمل کند تا علیرغم چالش هایی که در این راه وجود دارد به راه خود ادامه دهند. مهمتر از همه، ما باید آن‌ها را تشویق کنیم که به راه خود ادامه دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هر فردذسیگاری زندگی و داستان خودش را دارد. آن‌ها ممکن است تحت تأثیر پول، سلامتی، خانواده، شغل یا اهداف آینده باشند. آن‌ها ممکن است بخواهند کنترل بدن خود را دوباره به دست آورند. دلایل هر چه که باشد، باید به آن‌ها مربوط باشد و انگیزه آن‌ها را حفظ کند. در حمایت از این فرد می توانیم در مواقع مشکلات ترک سیگار یا وسوسه به او یادآوری کنیم.

خود را جای آن‌ها بگذارید

آمار به ما می گوید که 70 درصد از سیگاری های بزرگسال می خواهند سیگار را ترک کنند. با این حال، آن‌ها با ترک عادتی دست و پنجه نرم می کنند که سیگنال های پاداش مثبتی را به مغزشان می فرستد. برای بسیاری، آن‌ها سال هاست که به طور منظم سیگار می کشند، بنابراین ترک یک تغییر بزرگ در زندگی است. پس کمی همدلی کنید و خود را به جای کسی که ترک می‌کند قرار دهید.

حتی اگر هرگز سیگار نکشیدیم، می‌توانیم به زمانی فکر کنیم که مجبور بودیم چیزی را ترک کنیم. اعتیاد شما ممکن است غذاهای ناسالم، کافئین، الکل باشد. تنها در این صورت است که می توانید عمق فرآیند ترک سیگار را درک کنید.

عجول نباشید

صرف نظر از اینکه عادت های بد عزیزانمان چقدر ممکن است به ما آسیب برساند، نمی توانیم تصمیمات آن‌ها را تغییر دهیم. در نهایت، این زندگی و سبک زندگی آنهاست. ما باید به آن احترام بگذاریم. اگر از کسی که در حال ترک سیگار است حمایت می کنیم، برای ما حیاتی است که برای تقویت مثبت و تشویق او حضور داشته باشیم. ما می توانیم آن‌ها را به سمت تصمیم گیری های درست و دوری از تأثیرات منفی راهنمایی کنیم. با این حال، تحت فشار قرار گیری بیش از حد در حمایت ما به هیچ وجه به نفع آن‌ها نیست.

نکته

در هر صورت، این می تواند باعث عصبانیت و ناامیدی بیشتر شود. همچنین در نهایت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و آن‌ها را به مصرف سیگار  بازگرداند. بنابراین می‌توانیم حمایت‌کننده و تشویق‌کننده باشیم، اما باید مراقب باشیم که از مرزها عبور نکنیم.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا