چیزهایی که هر شخصی باید قبل از فرزندآوری بداند

فرزندآوری یک امر پیچیده و مهم در بین والدین است. در واقع خانواده هم می تواند شخصی را وارد جامعه کند که از هر لحاظ ایده آل باشد. هم از آن جهت می تواند فردی بی مسئولیت را وارد جامعه کند. نکته ای که باید بدانید این است که همه چیز به خانواده بستگی ندارد. گاهی اوقات دادن امکانات بیشتر به فرزندان باعث آسیب های مختلفی می شود.

آسیب های ناشی از حمایت بیش از حد والدین می تواند شامل آسیب های روانی و جسمی باشد. بنابراین لازم است والدین برای نجات فرزندان خود گاهی اوقات عقب نشینی کنند. یکی از راه های کمکی والدین به فرزندان از طریق مشاوره خانواده است. مشاوران می توانند نقش های افراد خانواده در تربیت فرزندان را به درستی اعلام کنند. در واقع آن ها به خانواده ها کمک می کنند تا دنیای بهتری برای کودکان خود رقم بزنند. مراقبت از فرزندان نیز بسیار با اهمیت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چیزهایی که هر شخصی باید قبل از فرزندآوری بداند چگونه است.

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که هر شخصی باید قبل از فرزندآوری بداند صحبت کنیم.

فرزندآوری کار آسانی نیست

فرزندپروری کار آسانی نیست. مواقعی وجود خواهد داشت که احساس می‌کنید از تربیت فرزندتان ناامید شده‌اید. و در موارد دیگری سؤال می‌کنید که آیا کار درست را انجام می‌دهید یا نه. این طبیعی است و چیزی نیست که شما باید خودتان را به خاطر آن مورد ضرب و شتم قرار دهید. حتی بهترین والدین هم اشتباه می کنند. هیچ کس همیشه تربیت درستی به کودک خود نمی آموزد. واقعیت این است که فرزندپروری در بسیاری از موارد چیزی است که شما در حین رفتن یاد می گیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عنوان یک والدین، ممکن است به طور طبیعی تعجب کنید که کدام سبک والدین برای شما و فرزندانتان بهترین است. تا به امروز، چهار سبک فرزندپروری وجود دارد: دست‌باز، سهل‌انگیز، مقتدرانه و مقتدرانه. هر سبک فرزندپروری دارای نکات خاص خود است، اگر چه دو مورد اخیر اغلب به اشتباه به عنوان یکسان در نظر گرفته می شوند. اگر چه فرزندپروری مقتدرانه تا حد زیادی به عنوان بهترین شیوه فرزندپروری برای شما و فرزندانتان در نظر گرفته می‌شود، اما درک شیوه‌های فرزندپروری دیگر و مشکلات بعدی آن ها بسیار مهم است.

مروری بر سبک های مختلف فرزندآوری

همه والدین با وجود مزایای مرتبط با سبک‌های خاص، سبک‌های فرزندپروری یکسانی را درگیر نمی‌کنند. در واقع، والدین گاهی اوقات بین سبک‌های مختلف تغییر می‌کنند یا معتقدند که فرزندانشان با سبک‌های خاصی سازگارتر از سبک‌های دیگر هستند. صرف نظر از این که کدام  در اولویت قرار می گیرید، دانستن اصول اولیه هر یک از سبک های فرزندپروری برای شما به عنوان والدین ارزشمند خواهد بود.

فرزندپروری دست آمیز

همان طور که از نام آن پیداست، فرزندآوری دست‌آمیز زمانی اتفاق می‌افتد که والدین کمترین مشارکت را در زندگی فرزندان داشته باشند. این سبک خاص فرزندپروری، کودکان را مجبور می‌کند تا از تجربه بیاموزند. در بدترین اتفاقات، فرض کنید کودک با مشکل مواجه شود. این نوع فرزندپروری می‌تواند غفلت‌آمیز یا حتی خطرناک باشد. بسیاری از همسرانی که به تدریج پدر و مادر می‌شوند، اعتماد به نفس و انتخاب‌های هوشمندانه را ترویج می‌کنند، اما این همیشه بهترین راه نیست.

والدین سهل آمیز

فرزندپروری سهل‌آمیز زمانی اتفاق می‌افتد که والدین عادت می‌کنند به خواست فرزندان خود تن دهند و قوانین را اجرا نکنند. در بسیاری از موارد، والدین سهل‌گیر می‌خواهند شادی فرزندان خود را حفظ کنند و با فرزندان خود دوست شوند. گاهی اوقات، زمانی که برنامه‌های سنگین، زندگی‌های پرمشغله و عوامل دیگر وقت و انرژی والدین را در انحصار خود در می‌آورند، ممکن است به سبک فرزندپروری سهل‌انگیز بیفتند. در نهایت، این شکل از فرزندپروری با کودکانی مرتبط است که حس حق بودن را در خود پرورش می دهند. آن ها معتقدند که دنیا به دستور آن ها همه کار خواهد کرد.

فرزندآوری مقتدرانه

تعادل بین حفظ قوانین اساسی و یک رابطه سالم با فرزندانتان تجسم فرزندپروری مقتدرانه است. والدین مقتدر دستورالعمل هایی را برای کودکان تعیین می کنند. اما دلایل پشت این دستورالعمل ها و اینکه چرا آن ها به نفع کودکان هستند را نیز توضیح می دهند. دیدگاه کودک نیز شنیده می شود، اگر چه این همیشه نظر والدین مقتدر را تغییر نمی دهد.

فرزندپروری و فرزندآوری مستبدانه

«خانه من، قوانین من» طرز فکر والدین مستبد است. برخلاف والدین مقتدر، والدین مستبد صرفاً به این دلیل که پدر و مادر هستند، انتظار اطاعت و احترام دارند. سبک‌های سنتی و قدیمی والدین معمولاً با والدین مستبد همخوانی دارد. اگر چه این نوع فرزندپروری می‌تواند ارتباط سالم و عاطفی بین فرزندان و والدین را از بین ببرد. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، ممکن است بیشتر طغیان کنند یا راه های زیرکانه ای برای دور زدن قوانین و محدودیت های والدین خود پیدا کنند.

تعادل در فرزندآوری

افراط و تفریط در همه زمینه های زندگی منفی است، به ویژه زمانی که والدین در آن نقش دارند. اجازه دادن به کودکان برای انجام هر کاری که می‌خواهند بدون هیچ راهنمایی خطرناک است. این به همان اندازه خطرناک است که والدینی سخت‌گیر نمی‌توانند صدای فرزندشان را بشنوند. فرزندپروری مقتدرانه یک راه میانه سالم است.

توسعه مثبت رفتاری در فرزندآوری

فرزندپروری مقتدرانه به دلایلی با رشد مثبت کودکان مرتبط است. اول از همه، این شیوه فرزندپروری شامل نشستن با کودکان و توضیح این که چرا قوانین خاصی وجود دارد است. این در دراز مدت به بچه ها کمک می کند تا بفهمند چگونه می توانند سودمندترین انتخاب ها را انجام دهند. فرض کنید در شرایطی کودکان مرتکب اشتباه می شوند یا در غیر این صورت کوتاهی می کنند. با این فرض که یک رابطه سالم وجود دارد، احتمالاً با فاش کردن این موضوع برای والدین احساس راحتی می کنند. کارشناسان، فرزندپروری مقتدرانه را «گرم، پاسخگو و حامی خودمختاری» توصیف کرده اند.

چیزهایی که هر شخصی باید قبل از فرزندآوری بداند

فرزندآوری یک مبارزه واقعی است. شما تا زمانی که یک نوزاد تمام وقت در خانه خود نداشته باشید هیچ ایده ای ندارید. هیچ مقدار نگهداری از کودک، کلاس یا کتاب نمی تواند واقعاً شما را آماده کند. قبل از اینکه به عمق ماجرا بپردازید، باید نکاتی را در مورد فرزندآوری بدانید. چند چیزی که هر فردی باید قبل از بچه داری بداند:

هر بچه ای به چیزی کمی تفاوت نیاز دارد

هر بچه ای به چیزی کمی متفاوت از شما نیاز دارد. برخی به طور مداوم نیاز به توجه دارند و برخی باید به حال خود رها شوند. فرزندتان به روش های ظریف و نه چندان ظریف به شما اطلاع می دهد که به چه چیزی نیاز دارد.

بچه ها با سرعت خودشان رشد می کنند

آموزش، صحبت، مصرف غذا به تنهایی – این‌ها همه چیزهایی هستند که بچه ها انجام می دهند. اما کودک در هر سبک فرزندآوری در مراحل مختلف با آن‌ها مقابله می کند و زمان متفاوتی را برای رشد آن‌ها صرف می کند.

شوخی طبعی

حس شوخ طبعی را توسعه دهید یا حسی را که در حال حاضر دارید پرورش دهید. شما به آن نیاز خواهید داشت. شوخ طبعی شما را عاقل نگه می دارد.

محرومیت از خواب واقعی است

هشت ساعت خواب بدون وقفه حاصل تخیل شماست.

بچه ها به معنای واقعی کلمه از هیچ چیز عصبانی می شوند

بچه ها به خاطر هیچ چیز به طور کامل تلاش خود را از دست می دهند. برای فرزندآوری خوب یعنی آن‌ها فقط کنترل احساسات خود را ندارند.

بچه ها مرزها را فشار می دهند

به آن‌ها بگویید که کاری انجام ندهند، آن‌ها لبخند می زنند و به آرامی همین کار را درست در مقابل شما انجام می دهند. این کار باعث می شود تا ببینید با چه چیزی می توانند خلاص شوند. آن‌ها مرزهایی را که شما برای آن‌ها تعیین کردید، پشت سر می گذارند. کودکان برای ایمن نگه داشتن آن‌ها و آموزش رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول به مرزهایی نیاز دارند.

بچه ها می خواهند کاوش کنند

در زمان فرزندآوری بچه ها وارد همه چیز می شوند. آن‌ها وقتی که بخواهند هودینی مینیاتوری هستند. آن‌ها می خواهند کاوش کنند و یاد بگیرند. مغز در حال رشد کودکان آن‌ها را به جستجوی چیزهای جدید سوق می دهد. مراقب باشید، اما هر زمان که ممکن است از یادگیری آن‌ها لذت ببرید.

توسعه آگاهی موقعیتی

آگاهی موقعیتی خود را توسعه دهید. وقتی حواس شما از آن‌ها پرت می شود، آن‌ها سرگردان می شوند یا وارد مکانی می شوند. اگر ساکت هستند، پس آن‌ها در حال انجام کاری هستند.

برای فرزندآوری بهتر صبر خود را توسعه دهید

آن‌ها بالغ نیستند و کاملاً کنترل خود را ندارند. آن‌ها شما را عصبانی خواهند کرد. یک نفس عمیق بکشید و آن را رها کنید. با عصبانیت به آن‌ها پاسخ ندهید. محکم باشید اما بر خودتان مسلط باشید. آن‌ها صبر شما را آزمایش خواهند کرد.

تکرار را در آغوش بگیرید

بچه ها از طریق تکرار یاد می گیرند. آن‌ها عبارات، کلمات، آهنگ ها یا اعمال را تکرار خواهند کرد. کودکان صدها بار همان فیلم یا نمایش را تماشا می کنند یا به آهنگ های مشابه گوش می دهند. باید چیزهایی را برای فرزندآوری کودکان تکرار کنید تا زمانی که آن‌ها به آن‌ها دست پیدا کنند.

کنترل را رها کنید

مرزها را تعیین کنید و سپس آن‌ها را در آن مرزها رها کنید. سعی نکنید هر اقدام یا تصمیم آن‌ها را کنترل کنید. بگذارید بفهمند که در محدوده ایمنی و نجابت چه کسانی هستند.

روال را در آغوش بگیرید

روتینی را پیدا کنید که برای هر دوی شما مفید باشد و به آن عادت کنید. بچه‌ها روال‌ها را دوست دارند و وقتی این روال‌ها تغییر کنند، از بین می‌روند. این امر در مورد کودکان دارای ناتوانی ذهنی دوچندان صادق است.

با پاداش یا تنبیه دستکاری نکنید

رشوه و تهدید فقط برای کوتاه مدت کار می کند. سپس، بچه ها متوجه می شوند که چگونه با سیستم کار کنند یا از پاداش یا تنبیه خسته می شوند. تشویق مثبت و تنبیه های قابل شناخت برای رفتار بد، زمانی که به طور مداوم اعمال شوند، کارساز هستند.

برای فرزندآوری بهتر مراقب کلمات خود باشید

آن‌ها هر آن‌چه شما می گویید می شنوند و در بدترین زمان ممکن آن را تکرار می کنند.

مراقب اعمال خود باشید

آن‌ها رفتار و لحن شما را تقلید خواهند کرد. شما باید الگو بگیرید.

شما دوست آن‌ها نیستید

اگر آن‌ها همیشه از شما راضی هستند، پس شما از وظایف خود غافل هستید. شما پدر و مادر آن‌ها هستید، و گاهی اوقات این به این معنی است که آدم بدی هستید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا