چیزهایی که به طور طبیعی وقتی شروع به احترام به خود می کنید اتفاق می افتد

احترام به خود باعث می شود شما از لحاظ شخصیتی احساس برتری کنید. همچنین هیچ وقت از تنهایی نمی ترسید. چه کودکان و چه بزرگسالان نیاز به تربیت مناسب دارند. تربیت فرزندان در این دوره بسیار مهم است. همان طور که ما در دوران مدرسه و دانشگاه برای فرزند خود تلاش می کنیم در این دوره نیاز به حساسیت بیشتری داریم. چرا که در این دوره بیشتر احساسات کودک شکل می گیرد. حتی اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاقای مثل اضطراب یا افسردگی در کودک ما اتفاق بیفتد.

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چیزهایی که به طور طبیعی وقتی شروع به احترام به خود می کنید اتفاق می افتد،‌ چگونه است.

رفتار کودکان و بزرگسالان و یادگیری احترام به خود

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که به طور طبیعی وقتی شروع به احترام به خود می کنید اتفاق می افتد، صحبت کنیم.

چند راه کمکی برای یادگیری احترام به خود ( به دیگران و خانواده)

یادگیری احترام به خود به طور طبیعی به وجود نمی آید – این چیزی است که باید به کودک آموزش داد. اگر والدین فرزندان خردسالی هستید، احتمالاً می خواهید آن‌ها را طوری تربیت کنید که به دیگران احترام بگذارند. این شامل احترام به افراد مختلف از همسالان گرفته تا بزرگان، احترام به فرهنگ ها و سنت ها و احترام به قوانین و الزامات است. البته، استفاده از چند جنبه فرزندپروری نیز آسان است، و این یکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. کودکان مختلف سطوح مختلفی از دشواری را در درک مفاهیم پیچیده مانند احترام تجربه خواهند کرد.

اما چگونه می توانید در مورد یادگیری احترام به خود اقدام کنید؟

زورگویی بیش از حد در مورد این زمینه ممکن است به فرزندان شما بیاموزد که برای اجتناب از تنبیه باید احترام قائل شد، نه به این دلیل که این کار صرفاً کار درستی است.

قوانین خانه برای احترام گذاری چه در بزرگسالان و چه در کودکان

یادگیری احترام به خود از خانه شروع می شود، بنابراین با پایبندی به برخی قوانین خانه که فرزندان شما – و در حالت ایده آل، شما و سایر بزرگسالان خانه – باید از آن‌ها پیروی کنند، احترام را آموزش دهید. طبق تحقیقات اینگرید شوایگر، روان درمانگر و نویسنده کتاب عزت نفس برای یک عمر، پیروی از قوانین خانه اولین قدم کودک برای اینکه بتواند از قوانین در مدرسه و سایر جنبه های زندگی آینده خود پیروی کند، است. اما البته، سخت‌تر است که بچه‌های کوچک در صف قرار بگیرند. در این‌جا چند نکته برای تحقق آن وجود دارد:

  • احترام گذاری به دیگران
  • بچه هایتان را بنشینید و قوانین خانه را با جزئیات به آن‌ها توضیح دهید.
  • قوانین خانه را در جایی قرار دهید که کودکانتان بتوانند آن را ببینند
  • وقتی قوانین را می نویسید، آن‌ها را با حروف بزرگ و ساده بنویسید.

اهمیت هر قانون و تأثیر آن بر بقیه اعضای خانواده را برای فرزندان خود توضیح دهید. به عنوان مثال، آن‌ها باید اسباب بازی های خود را جمع کنند.

عواقب عدم یادگیری احترام به خود

در مورد عواقب زیر پا گذاشتن قوانین خانه بسیار شفاف باشید و اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان می دانند که شما در مورد آن‌ها جدی هستید.

اگر قوانین خانه شکسته شد، تنبیهی که در نظر گرفتید را دنبال کنید و به فرزندتان یادآوری کنید که چرا قوانین مهم هستند و عواقب آن چیست.

ما در این‌جا در مورد پیامدها صحبت کردیم، اما به یاد داشته باشید که واکنش های صرفاً مبتنی بر تنبیه و واکنشی هرگز نتایج مثبتی برای کودکان ندارند.

بی ادبی را تحمل نکنید

برای کودکان غیرمعمول نیست که بیش از حد دچار بداخلاق شوند. اما اجازه به آن و عدم اصلاح آن دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شوید بچه‌های گستاخ بزرگ کنید.

گاهی اوقات، این طغیان ها با کج خلقی و رفتارهای فیزیکی منفی همراه خواهد بود. اگر یادگیری احترام در کودکان ایجاد نشود، آن ها این رفتارها و اعمال با خود به کلاس های درس می برند و باعث ایجاد اختلال در همکلاسی های آن‌ها می شود. مهارت‌های اجتماعی اولیه که به شیوه‌های مثبت بر گستاخی غلبه می‌کنند، برای حفظ آراستگی در هر محیط آموزشی برای کودکان بسیار مهم هستند.

آموزش عذرخواهی

کودکان بسیار خردسال در به خاطر سپردن کارهایی که شما آموزش می دهید با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. این کاملا طبیعی است. بچه‌های خیلی کوچک معمولاً فاقد تسلط بر واکنش‌پذیری و تکانه‌ها هستند. شوایگر توصیه می‌کند وقتی اشتباه می‌کنید، ابتدا پیش قدم شوید و عذرخواهی کنید. فرزند شما به زودی از شما الگو خواهد گرفت.

مدیریت رفتار برای یادگیری احترام به خود

برای کودکانی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا بتوانند چیزهایی مانند کنترل تکانه را مدیریت کنند، اهمیت ابراز وجود مثبت را از طریق استفاده از جملات «من» به آن‌ها بیاموزید.

چیزهایی که به طور طبیعی وقتی شروع به احترام به خود می کنید اتفاق می افتد

بدون احترام به خود، نمی توانید واقعاً خود و زندگی خود را بهبود بخشید. زیرا احترام به خود پایه و اساس زندگی است که ما می سازیم. وقتی آن پایه وجود نداشته باشد، چیزی برای ساختن نداریم. احترام به خود بر روابط شما، شغل شما، دیدگاه شما نسبت به خودتان… تقریباً همه چیز تأثیر می گذارد. متأسفانه، بسیاری از مردم احترام زیادی برای خود قائل نیستند. این از نداشتن رابطه خیلی خوب با خود ناشی می شود. اما خوشبختانه، هرکسی می تواند یاد بگیرد که چگونه با تغییر الگوهای فکری خود را دوست داشته باشد و به خود احترام بگذارد.

اگر انگیزه زیادی برای دوست داشتن خود ندارید، شاید بتوانیم شما را متقاعد کنیم که با این چیزهایی که زندگی را تغییر می‌دهند، شروع کنید.

نکته

“احترام به خود در تمام جنبه های زندگی شما نفوذ می کند.” – جو کلارک. در این‌جا چند چیز وجود دارد که وقتی شروع به احترام به خود می کنید اتفاق می افتد:

عشق به خود را نیز یاد می گیرید

عشق به خود و احترام به خود تقریباً دست به دست هم می دهند. افرادی که عزت نفس بیشتری دارند، ارزش خود را بهتر نشان می دهند که به معنای عشق بیشتری به خود است. یادگیری دوست داشتن و علاقه به خود پیامدهای عمیقی برای زندگی شما دارد. اولا، شما هیچ وقت اگر شخصی احترام مقابل برای شما قائل نباشد دوست نخواهید داشت.

نکته

دیگر دوستی یا روابط سمی را به زندگی خود دعوت نخواهید کرد. زیرا میزان عشقی که به خودتان دارید اجازه نمی دهد. شما در انتخاب های غذایی ضعیف افراط نخواهید کرد زیرا فقط می خواهید چیزهای دوست داشتنی را در بدن خود قرار دهید. شما شغلی را که از آن متنفر هستید نمی پذیرید. زیرا این بدان معناست که به اندازه کافی خودتان را دوست ندارید یا برای انجام کاری که واقعاً از آن لذت می برید، احترام به خود نمی گذارید. این فهرست همچنان ادامه دارد، اما نکته اینجاست که احترام به خود راه را برای عشق به خود هموار می کند.

یاد خواهید گرفت که بیشتر دوست داشته باشید تنها باشید.

افرادی که به خود بی احترامی می کنند معمولاً تنهایی را دوست ندارند زیرا این به معنای تنهایی با افکار و احساسات خود است و این باعث وحشت آن‌ها می شود. اگر احترام زیادی برای خود قائل نیستید، احتمالاً خودتان را زیاد دوست ندارید و اجازه می دهید که خودگویی های منفی زیادی داشته باشید. با این حال، وقتی احترام به خود می گذارید و خود را دوست دارید، خودگویی مثبت را تمرین می کنید. و رفتارهای محبت آمیز بیشتری انجام می دهید، به این معنی که در واقع منتظر زمان تنهایی خواهید بود.

برای شما مهم نیست که دیگران چه فکر می کنند

افراد با ارزش و عزت نفس پایین تمایل دارند به دیگران برای پذیرش و تحسین نگاه کنند. با این حال، هنگامی که دیدگاه خود را نسبت به خود تقویت کنید، همه چیز تغییر خواهد کرد. به جای اینکه به دنبال احساس تعلق از بیرون باشید، آن را در درون خواهید یافت. شما در درون خود احساس راحتی خواهید کرد زیرا متوجه خواهید شد که فقط نظر شما در مورد خودتان مهم است. اهمیت به آنچه دیگران فکر می کنند و نگاه به آن‌ها برای تایید، زندانی در ذهن شما ایجاد می کند. با این حال، احترام به خود برای آن احساسات باعث ایجاد رهایی می شود.

با احترام به خود جهان کمی روشن تر به نظر می رسد

وقتی دیدی منفی نسبت به خود داشته باشید، نسبت به دنیای اطرافتان نیز دیدی تاریک خواهید داشت. افکار شما واقعیت شما را دیکته می کنند، بنابراین هر آنچه در خود می بینید به زندگی شما نیز سرایت می کند. بنابراین، با احترام و دوست داشتن خود، یاد خواهید گرفت که دیدگاه مثبت تری داشته باشید، که به شما کمک می کند هم نسبت به خودتان و هم به دنیایتان خوش بین باشید.

نکته

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند تمایل دارند نیمه خالی لیوان را ببینند، اما شما آن را نیمه پر می بینید. این نگرش به شما کمک می‌کند تا موانع و چالش‌های زندگی را نیز بسیار مؤثرتر پشت سر بگذارید.

منطقه امن دیگر برای شما جذاب نخواهد بود

برای اکثر مردم، دنیا بسیار ترسناک به نظر می رسد، بنابراین آن‌ها برای جلوگیری از هر چیز ناراحت کننده، در داخل پوشش خود پنهان می شوند. با این حال، چیزی که آن‌ها نمی بینند این است که بسیاری از این ناراحتی از درون سرچشمه می گیرد. آن‌ها به اندازه کافی به خود اعتماد ندارند یا به خود عشق نمی ورزند. این کار باعث می شود تا ببینند که همه ابزارهای لازم برای ایجاد یک زندگی را دارند که برای آن‌ها احساس خوبی داشته باشد. با این حال، افرادی که به خود احترام می گذارند، به توانایی های خود اعتماد دارند و عاشق فشار  برای آزمایش محدودیت های خود هستند. آن‌ها می دانند که محدودیت های خود تحمیلی فقط آن‌ها را عقب می اندازد.

نکته

متأسفانه، بسیاری از مردم احساس بی کفایتی یا حقارت می کنند و این باورها به شدت احترام به خود را عقب نگه می دارد. تغییر الگوهای تفکر و رفتارهای مختلف دشوار به نظر می رسد. اما در واقعیت، تنها چیزی که لازم است پشتکار و اراده است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا