چگونه یک مادربزرگ خوب باشیم؟

اعضای خانواده باید سعی کنند در هر موردی بهترین باشند. یا اگر که اخلاق بدی دارند سعی کنند آن را بهبود بخشند. همه افراد خانواده به یکدیگر نیاز دارند. شما نمی توانید به تنهایی یک خانواده بزرگ را اداره کنید. البته که احترام گذاشتن به بزرگ تر های خانواده مثل مادربزرگ ها مهم است. اما این که یک مادربزرگ خوب است یا نه به موارد مختلفی بستگی دارد. اگر خانواده به تمام نیاز های کودک پاسخ مثبت دهد مسئولیت پذیری را از او خواهد گرفت.

از آن سمت هم اگر هیچ یک از نیاز های او را برآورده نکند کودک دچار کمبود اعتماد به نفس می شود. در مقاله های قبل گفتیم که خانواده اگر ناکارآمد باشد چه تاثیراتی بر فرزندان خواهد گذاشت. ما ویژگی های خانواده ناکارآمد را برای شما گفتیم. از آن سمت راه هل های درمان خانواده ناکارآمد را برای شما بررسی کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در برابر فرزندان خود چه کار باید بکنید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه یک مادربزرگ خوب باشیم؟

روابط مادربزرگ ها با اعضای خانواده

چگونه یک مادربزرگ خوب باشیم؟

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه یک مادربزرگ خوب باشیم؟ صحبت کنیم.

داشتن یک مادربزرگ خوب، مشکل ترین رابطه در خانواده

مادربزرگ ها دستمایه میلیون ها شوخی توسط افراد بوده اند. در واقع، کلیشه هایی که قدمت آن ها به 50 سال می رسد، داشتن یک مادربزرگ خوب را مشکل ترین رابطه در خانواده نشان می دهد. با این حال، وقتی صحبت از یک مادربزرگ خوب به میان می آید، شوخی نیست. این نقش نه تنها چالش برانگیز است، بلکه نیاز به تلاش قابل توجهی دارد.

مادربزرگ خوب بودن یکی از مهمترین نقش ها در پویایی خانواده سالم است. برای این که روزی مادربزرگ خوبی شوید، ابتدا باید مطالعه کنید که چگونه یک مادر خوب باشید. زیرا این رابطه می تواند رفتار شما را به عنوان مادربزرگ تعیین کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به‌علاوه، اگر بر تأثیرگذاری مثبت تمرکز کنید و بر اساس آن عمل کنید، موفق تر هستید. تحقیقات نشان می‌دهد که این نگرش‌ها و رفتارها می‌توانند در بسیاری از موارد به یک پیش‌گویی خودشکوفایی ختم شوند. به عبارت دیگر، افرادی که به پیوندهای خود با همسرشان پایبند هستند، در نهایت ارتباطات قوی تری خواهند داشت.

استرس در مادربزرگ ها

شاید یکی از چالش برانگیزترین روابط، رابطه مادربزرگ با کودک خود باشد. این رابطه اغلب پر تنش است زیرا رقابتی طبیعی ایجاد می کند. دیگر مادر مهمترین فرد در زندگی فرزندش نیست. طبیعتاً این نقش جدید می تواند باعث ایجاد رقابت و رنجش شود، بدون این که مادربزرگ متوجه آن شود.

به دلیل این رقابت طبیعی، غیرمعمول نیست که مادربزرگ ها بدون این که به طور کامل متوجه شوند چه می‌کنند، حرف‌ها، انتقادهای ضمنی و تعریف‌های پشت سر هم انجام می‌دهند. برای پیچیده تر کردن مسائل، محققان بر این باورند که برخی افراد همدل تر از دیگران هستند.

رفتارهای توهین آمیز مانع از مادربزرگ خوب بودن

به همین دلیل، آن ها ممکن است رفتارهای توهین آمیزی را انجام دهند که دیگران در خانواده ممکن است به کلی از آن غافل شوند. این مقاله توضیح می دهد که چرا برخی از شرکا ممکن است وقتی طرف مقابل در اختلاف نظر طرف آن ها را نمی گیرد عصبانی شوند. آن ها به طور سعادتمندانه ای از این که شریکشان به طور پنهانی مورد حمله قرار گرفته است غافل هستند.

مادربزرگ ها باید به ویژه از نحوه واکنش و رفتار با کودک خود آگاه باشند و در صورت لزوم اصلاحاتی را انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با برداشتن گام هایی برای غلبه بر احساسات دشوار و رهایی از هرگونه رنجشی که ممکن است احساس کنید، می توانید احتمال پاسخ دادن یا صحبت به گونه ای که به رابطه آسیب می زند را کاهش دهید. این حیاتی است که نه تنها نقش جدید خود را بپذیرید، بلکه رابطه ای محترمانه، همدلانه و دلگرم کننده با شریک کودک بزرگسال خود ایجاد کنید.

یک مادربزرگ خوب باشید

چگونه یک مادربزرگ خوب باشیم؟

قانون اولیه برای مادربزرگی که می خواهد با کودک  خود کنار بیاید این است که از انتقاد پذیری بی مورد خودداری کند. در عوض، سعی کنید در تمام تعاملات خود مثبت، دلگرم کننده و حمایت کننده باشید.

ناگفته نماند که از هر گونه انتقاد بی مورد و انتقاد آشکار باید پرهیز کرد. شما همچنین باید همیشه از انتقادات تخریب کننده از  کودک خود خودداری کنید. این شامل گفتن اظهارات انتقادی به صورت آن ها، به دوستان خود یا حتی در جمع اعضای دیگر خانواده می شود. در این جا چند نمونه از روش هایی وجود دارد که مادربزرگ ها می توانند بدون این که متوجه باشند رفتار انتقادی انجام دهند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، اگر کودک خود و اتاق او را بدون این که از شما خواسته شود تمیز کنید، ممکن است این کار را یک حرکت محبت آمیز نبینند. در عوض، ممکن است به نظر برسد که شما معتقدید که آن ها نمی توانند از پس خودشان بربیایند.

اما، پرسیدن این که چگونه می‌توانید کمک کنید – به خصوص بعد از بچه دار شدن – احتمالاً پاسخ مثبت دریافت می‌کنید و به عنوان یک حرکت سخاوتمندانه تلقی می‌شود.

از ارائه کردن مشاوره بی مورد پرهیز کنید

همچنین برای یک مادربزرگ خوب بودن از ارائه مشاوره ناخواسته خودداری کنید. در حالی که ممکن است ایده‌های واقعاً فوق‌العاده‌ای داشته باشید، احتمالاً بهتر است به جای به اشتراک گذاشتن نظرات خود، آن چیزها را برای خود نگه دارید. مخصوصاً وقتی صحبت از تصمیمات والدین است.

انجام این کار باعث می شود هم فرزند بزرگسال شما و هم شریک زندگی او احساس کنند که مورد قضاوت قرار گرفته اند. در عوض، سعی کنید زمانی که ایده های خود را به اشتراک می گذارند، ایده های آن ها را تشویق و حمایت کنید. به یاد داشته باشید، کسانی که مشاوره می خواهند معمولاً این رفتار را می خواهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه یک مادربزرگ خوب باشیم؟

هدیه دادن یکی دیگر از زمینه‌هایی است که می‌تواند در خانواده دشوار باشد. به عنوان یک قاعده کلی، باید از دادن هر نوع هدیه ای برای نوع های خود خودداری کنید، مگر این که فرزند شما به طور خاص چیزی درخواست کند. این شامل دادن عضویت در باشگاه، یا خرید کتاب می شود. گاهی اوقات حتی دادن کتاب های آشپزی به فرزندان خود نیز ممکن است اشتباه تعبیر شود.

اما شاید مهمترین چیزی که مادربزرگ ها باید از آن اجتناب کنند، ستایش و تعریف و تمجید های بی مورد است. شما وقتی بدون هیچ دلیلی از فرزند خود در برابر همسرش دفاع می کنید، در واقع خودتان زیر سوال می روید. این کار مانع از مادربزرگ خوب بودن می شود. نکاتی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

  • خانه شان را تمیز می کنند
  • ارائه مشاوره ناخواسته
  • خود خواهی در برابر آن ها
  • هدایای بی مورد
  • تعارف پشت سر هم
  • رفار های آن ها به نفع تربیت کودک شما نیست.
  •  سوال کردن های بی مورد
  • حمایت از تصمیمات آن ها حتی اگر اشتباه باشد
  • این که فرزند خودتان را با هر نوع رفتار بدی بپذیرید
  • تعارفات بی مورد

یک مادربزرگ خوب و سخاوتمند باشید

تضاد عمده بین مادربزرگ و همسر فرزندش از این جا ناشی می شود: مادر مهمترین زن در زندگی فرزندش بود اما در حال حاضر، همسرش این نقش را دارد. این کاملاً همان طور است که باید باشد، با این حال بسیاری از مادران با آن مشکل دارند. اگر مادربزرگ های شما بیوه باشند این نوع برقراری ارتباط می تواند سخت تر از حالت عادی باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مادران باید تمام تلاش خود را بکنند تا فرزندان خود را خوشحال کنند. اگر بخواهید کاری کنید که فرزند شما بین همسر و مادرش یکی را انتخاب کند کار درستی نیست. این نبردی است که نمی توان آن را مناسب دانست. در عوض، راه هایی برای تشویق و حمایت از ازدواج آن ها بیابید.

به عنوان مثال، اگر فرزند و همسرشان تازه بچه دار شده اند، شما می توانید زمانی که آن ها سرکار هستند از نوه هایتان مراقبت کنید. یا اگر همسر فرزند شما بعد از بچه دار شدن نیاز به مدتی برای مراقبت از خود دارد، به او پیشنهاد دهید در حالی که او استراحت می کند شما به انجام کارهای خانه او کمک می کنید.

سخاوتمندی

چگونه یک مادربزرگ خوب باشیم؟

اگر در وقت خود سخاوتمند باشید و در عین حال به نیازهای زوج توجه کنید، به احتمال زیاد با یک رابطه مثبت با همسر فرزند خود پاداش دریافت خواهید کرد.

نکته کلیدی این است که زمان کمتری را صرف تمرکز بر چگونگی تغییر نقش خود کنید.  و زمان بیشتری را برای انطباق با پویایی های جدید در رابطه خود اختصاص دهید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا