چگونه به هم احترام بگذاریم؟

زندگی با دیگران نیاز به  صبوری و مصالحه دارد، حتی اگر خانواده‌ی شما باشند. روابط شما با افرادی که زندگی می‌کنید می‌تواند تأثیر بزرگی روی کیفیت زندگی‌تان داشته باشد. وقتی به کسانی که باهم در یک خانه هستید احترام می‌گذارید می‌بینید محیط زندگی شما بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد شد. چگونه به هم احترام بگذاریم؟

برای همسران

چگونه به هم احترام بگذاریم؟

به آن‌ها اولویت بدهید.

بخشی از احترام گذاشتن به دیگران این است که در زندگی به آن‌ها اولویت دهید. اگر بر این باور باشید که آن‌ها ارزش سهم داشتن در زمان شما را ندارند باعث می‌شود اینطور به نظر برسد که تنها آن‌ها را برای زمان ضروری خودتان می‌خواهید. همچنین این پیام را می‌رساند که به قدر کافی برای آن‌ها احترام قائل نیستید که بخشی از زندگی شما باشند. این کار می‌تواند همسر شما را نابود کند.

از او تعریف کنید.

همسر شما نیاز دارد که عشق شما را بشنود، حتی اگر برای همیشه باهم باشید. تصور نکنید او احساس شما را می‌داند، تحسین کردن می‌تواند شما را به هم نزدیک‌تر کرده و سطح احترام به یکدیگر را تقویت کند.

  • تحسین کردن و قدردانی از همسر برای کارهایی که در خانه می‌کند نشان می‌دهد شما به فداکاری و کار سخت او و زندگی‌ای که با هم ساخته‌اید احترام می‌گذارید. برای مثال ” من تو را تحسین می‌کنم که اینقدر خانه را تمیز و مرتب نگه می‌داری. ” شنیدن کلمات تشویقی نشان‌دهنده‌ی قدردانی شما از کار اوست.

چگونه به هم احترام بگذاریم؟ رفتار خوبی داشته باشید.

شما اغلب با والدین، دوستان و رییس خود مؤدب هستید زیرا به آن‌ها احترام می‌گذارید. شما هیچ‌وقت به فکر انتقاد یا رفتار واکنشی مقابل آن‌ها نیستید. همین روش را برای همسر خود داشته باشید. مهربانی، بخشنده بودن و شادی نشان می‌دهد به او احترام می‌گذارید و این می‌تواند دنیایی تفاوت در روابط شما ایجاد کند.

  • سعی کنید شاد بوده و او را تشویق کنید، حتی اگر او این رفتار را در مقابل شما ندارد. به او بگویید دوستش دارید و چقدر با او شاد هستید. آن‌ها به زودی همین رفتار را مقابل شما خواهند داشت و این می‌تواند رابطه‌ی شما را قوی کند.

روی نقاط مثبت او تمرکز کنید.

تمرکز روی اشتباهات همسرتان ساده است، خصوصاً اگر حس می‌کنید در چند زمینه کمبود دارد. به جای این کار سعی کنید تمرکز خود را روی کاری بگذارید که خوب انجام می‌دهد. شنیدن کلمات مثبت به جای منفی باعث تشویق شدن او به ادامه‌ی کار خوب شده و نشان می‌دهد شما برای او ارزش قائلید.

صادق باشید.

صداقت پایه‌ی یک رابطه‌ی سالم و مثبت است. صداقت رابطه‌ی شما با همسرتان را قوی کرده و نشان می‌دهد قابل‌اعتماد هستید. حقیقت را به همسرتان بگویید، حتی اگر شنیدن آن برای او سخت باشد.

با مطابقت کارها و حرف‌های خود صداقت را در رابطه‌ وارد کنید. برای مثال اگر خوشحال  نیستید نگویید ” من خوشحالم “. با بیان صادقانه‌ی احساسات خود صداقتتان را نشان دهد. شاید برای راست‌گو بودن لازم باشد بگویید ” راستش را بخواهی من از اینکه نمی‌توانیم سالگرد ازدواجمان را کنار هم باشیم کمی ناراحت هستم”.

ببخشید.

وقتی کسی را دوست دارید باید کمی از فواید درنگ کردن استفاده کنید. این یعنی حتی بعد از اینکه به شما آسیب زده است او را ببخشید و انتظار داشته باشید او نیز همین کار را انجام دهد. گارد گرفتن می‌تواند یک محیط سمی در رابطه‌ی شما بسازد. بخشش را با همسر خود تمرین کنید و می بینید که هردو از این رابطه‌ی مثبت سود خواهید برد.

احترام به کودکان

چگونه به هم احترام بگذاریم؟

چگونه به هم احترام بگذاریم؟ بگذارید به خودشان کمک کنند.

اجازه دهید کودک شما کارهایی را خودش کامل کند. با دخالت کردن در کارها شما به او نشان می‌دهید که فکر نمی‌کنید او بتواند خودش آن را انجام دهد. اینکه بگذارید کودک خودش برخی کارها را انجام دهد نشان خواهد داد او را باور دارید و به او احترام می‌گذارید.

چگونه به هم احترام بگذاریم؟ | مرکز مشاوره همکده

ارزش گذاشتن برای احساسات و نظرها

کودکان اغلب احساسات متفاوتی را نشان می‌دهند؛ شاید شما با بعضی از آن‌ها موافق نباشید. اما باید بازهم نشان دهید که این حس و افکار آن‌ها را می‌پذیرید و فریاد نزنید که ساکت شوند.

  • به آن‌ها بگویید که شما حرف‌هایشان را می‌فهمید. برای مثال می‌توانید بگویید ” اینکه نمی‌توانی با دوستانت به سینما بروی ناراحت‌کننده است، این‌طور نیست؟ من از اینکه تو ناراحتی متأسفم”.

مدل‌سازی رفتاری که می‌خواهید ببینید.

همان احترامی که دوست دارید از کودک در مورد خودتان ببینید را به او نشان دهید. شاید آن‌ها متوجه نبوده یا درک درستی از نشان دادن احترام نداشته باشند. به آن‌ها و کسانی که اطرافتان هستند نشان دهید دوست دارید چطور با شما رفتار شود.

چگونه به هم احترام بگذاریم؟ به جای آن‌ها حرف نزنید.

چگونه به هم احترام بگذاریم؟

اغلب والدین جوری به جای بچه‌ها صحبت می‌کنند که انگار آن‌ها حضور ندارند. این کار می‌تواند بی‌احترامی باشد، خصوصاً وقتی سؤالی از او پرسیده شده است. بگذارید او خودش به سؤالات جواب داده و در مکالمات صحبت کند. صحبت کردن به جای او نشان می‌دهد شما از اینکه او بداند چه می‌گوید زیاد مطمئن نیستید.

  • اگر فردی از شما سؤالی درباره‌ی کودکتان پرسید بگویید “از خودش بپرسید. او بهتر از من می‌داند.” کودک شما از اینکه فرصت جواب دادن دارد احساس غرور خواهد کرد. همچنین این کار نشان می‌دهد شما باور دارید که او از انجام این کار برمی‌آید.

رفتارهای او را با خونسردی و استمرار تصحیح کنید.

کودکان برای اینکه رفتار درست را بفهمند به قانون و ساختار نیاز دارند. بااین‌وجود وقتی اشتباهی می‌کنند فریاد زدن یا عصبانی شدن شما هیچ پشتیبانی برای رفتارهای مثبت نخواهد بود. برای ایجاد یک حس احترام و دنبال کردن قوانین، در زمان انجام اشتباهی از جانب کودک با دلسوزی و درعین‌حال استمرار در قوانین او را راهنمایی کنید.

  • به جای اینکه عصبانی شوید یا سخنرانی کنید یک واکنش منطقی برای شکایت‌های کودک پیدا کنید، مثل ” این یک قانون است”. اگر لازم است با حرفی به احساسات او ارزش بگذارید، مثل ” می‌دانم دوست داری جلوی تلویزیون شام بخوری تا این برنامه را ببینی اما باید مثل همیشه پشت میز غذا بخوریم. این قانون است”.
  • اگر کودک با رفتار بد خود به دنبال جلب توجه است واکنشی نداشته باشید. به جای آن رفتارهای خوبش را تحسین کنید. برای مثال اگر دیدید اسباب‌بازی‌هایش را به بچه‌های دیگر می‌دهد بگویید ” اینکه می‌بینم شما اسباب‌بازی‌هایتان را به هم می‌دهید من را خیلی خوشحال می‌کند. این کار خیلی خوبی است.”

احترام به هم‌اتاقی

چگونه به هم احترام بگذاریم؟ تمیز نگه داشتن

تمیز نگه نداشتن مکان‌های عمومی و فضای اختصاصی خودتان اغلب مشکل بزرگی بین همخانه‌ای‌ها است. این کار نه تنها بی‌احترامی است بلکه نشان می‌دهد انتظار دارید او بعد از شما همه‌جا را تمیز کند. این رفتار اغلب علت رایج بسیاری از اختلافات بین کسانی است که با هم زندگی می‌کنند.

  • همیشه بعد از استفاده از حمام آن را تمیز کنید، از جمله خمیردندان و موهای داخل سینک. بعلاوه بعد از آشپزی و غذا خوردن آشپزخانه را تمیز کنید. هر چیزی که به هم ریخته‌اید را مرتب کرده و گاهی جارو زده و گردگیری کنید. نشان دادن احترام با این کار، باعث می‌شود فضای زندگی شما لذت‌بخش‌تر باشد.

زمانی برای ساکت بودن داشته باشید.

داشتن مهمان‌های پر سر و صدا نشان می‌دهد که شما به نیاز هم‌اتاقی خود برای خوابیدن اهمیتی نمی‌دهید. وقتی که باهم به یک خانه آمدید همان ابتدا با گذاشتن قوانین از ایجاد این مشکل جلوگیری نمایید. وقتی قانون گذاشتید در آن ثابت‌قدم باشید.

به آن‌ها حریم خصوصی بدهید.

شما مطمئناً دوست ندارید هم‌اتاقی‌تان بی‌اجازه وارد اتاق شما شده یا از وسایلتان استفاده کند، بنابراین شما هم این کار را نکنید. قبل از وارد شدن به حریم شخصی یا برداشتن چیزی از او سؤال کنید. تجاوز به حریم خصوصی بی‌احترامی بزرگی است.

  • اگر به هم‌اتاقی‌تان اطمینان ندارید برای اتاق خود قفل بگذارید. این کار نشان می‌دهد که به او اعتماد ندارد اما این بهتر از تجاوز به حریم شخصی شماست. همچنین مانع از برخورد با او برای دزدیدن وسایلتان می‌شود، این برخوردها می‌تواند فضای زندگی شما را بسیار زشت و نامناسب کند.

قبض‌های خود را بپردازید.

برنامه‌ای برای پرداخت قبوض داشته باشید. می‌توانید توافق کنید همه‌چیز را نصف کرده یا هرکس مسئولیت یک قبض را به عهده بگیرد. سپس به موقع قبض‌های خود را بپردازید. شما نباید هم اتاقی خود را منتظر پول بگذارید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا