چند راه کمکی برای یادگیری احترام در کودکان ( به دیگران و خانواده)‌

یادگیری احترام در کودکان امر بسیار مهمی است. کودکان نیاز به تربیت مناسب دارند. تربیت فرزندان در این دوره بسیار مهم است. همان طور که ما در دوران مدرسه و دانشگاه برای فرزند خود تلاش می کنیم در این دوره نیاز به حساسیت بیشتری داریم. چرا که در این دوره بیشتر احساسات کودک شکل می گیرد. حتی اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاقای مثل اضطراب یا افسردگی در کودک ما اتفاق بیفتد.

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه کمکی برای یادگیری احترام در کودکان ( به دیگران و خانواده)‌ چگونه است.

رفتار کودکان و یادگیری احترام در کودکان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه کمکی برای یادگیری احترام در کودکان ( به دیگران و خانواده)‌، صحبت کنیم

یادگیری احترام در کودکان در پیش دبستانی نیاز به ترکیبی از هنر و علم دارد

تربیت کودکان در پیش دبستانی نیاز به ترکیبی از هنر و علم دارد. همچنین به چابکی جدی نیاز دارد. آن چه قبلاً برای رفتار کودک خود انجام دادید ممکن است دیگر موثر نباشد. صبر و ثبات می تواند برای حل مشکلات رفتاری کودک سه، چهار یا پنج ساله کلیدی باشد. در عین حال، ممکن است لازم باشد گاهی از آزمایش و خطای کوچکی استفاده کنید. این کار باعث می شود تا ببینید چه استراتژی های انضباطی برای خانواده شما بهترین کار را می کند.

رفتار و یادگیری احترام در کودکان در پیش دبستانی

رشد در پیش دبستانی به این معنی است که فرزند شما می خواهد مستقل باشد. این تلاش برای خودمختاری می تواند چالش های جدیدی را در زمینه فرزندپروری از نظر رفتار و نیازهای انضباطی ایجاد کند. و ممکن است فرزند شما از آزمایش رفتارهای جدید لذت ببرد تا ببیند چگونه پاسخ خواهید داد. گذار به پیش دبستانی ممکن است باعث شود کودک شما اضطراب جدایی را تجربه کند. یا ممکن است از تعامل با سایر کودکان و معلمان ترس داشته باشد.

آزمایش محدودیت ها و یادگیری احترام در کودکان

کودکان در این سن نیز ممکن است در حال آزمایش محدودیت ها باشند و نافرمانی نشان دهند. آن ها ممکن است از این که نمی توانند کاری را که می خواهند انجام دهند، ناامید شوند. زیرا مهارت های حرکتی آن ها هنوز به این خوبی تکمیل نشده است. این ناامیدی ها و اضطراب ها اغلب می توانند منجر به مشکلات رفتاری مانند سرپیچی، صحبت پشت سر، فریبکاری و موارد دیگر شوند.

کودکان پیش دبستانی درک درستی از درست و غلط دارند. آن ها می توانند از قوانین ساده پیروی کنند و اغلب هدف آن ها جلب رضایت بزرگسالان است. با این حال، آن ها منطق بزرگسالان را درک نمی کنند، بنابراین گاهی اوقات برای انتخاب سالم تلاش می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه آن ها باید کنترل تکانه را بهبود بخشند، اما فرزند شما همچنان به کارهای زیادی در این زمینه نیاز دارد. آن ها ممکن است فریاد بزنند، چیزهای بد بگویند یا احساس عصبانیت کنند. آن ها اغلب قوانین و محدودیت ها را آزمایش می کنند. اما باید درک بهتری از پیامدهای مستقیم رفتار خود ایجاد کنند.

  • رفتار معمولی
  • اضطراب جدایی
  • نا امیدی
  • عبور از مرزها
  • چالش های مشترک

دروغ گفتن یک چالش رایج هنگام یادگیری احترام در کودکان است. گاهی اوقات، داستان های آن ها تلاشی برای رهایی از مشکلات است.  در مواقعی دیگر، آن ها فقط از تخیل خود برای بیان داستان های دور از ذهن استفاده می کنند.

گریه و زاری کردن یکی دیگر از مسائل رایج در دوران پیش دبستانی است. کودکان پیش دبستانی اغلب فکر می کنند اگر برای اولین بار این کار را انجام دهند، التماس و ناله شما را مجبور می کند نظر خود را تغییر دهید. اما توجه داشته باشید، اگر آن ها بتوانند یک بار شما را مجبور به تسلیم شدن کنند، متقاعد خواهند شد. این باعث می شود که آن ها دوباره این کار را انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در بسیاری از خانه ها، صحبت با کودک در بالای لیست یادگیری احترام در کودکان قرار دارد. اما بازگشت به صحبت با کودک می تواند بخشی عادی از رشد پیش دبستانی باشد. گاهی اوقات، کودکان پیش دبستانی از آن برای جلب توجه استفاده می کنند. در مواقع دیگر به دلیل استرس یا اضطراب دچار عقب نشینی می شوند.

تسلط کم عصبانیت و یادگیری احترام در کودکان

اکثر کودکان پیش دبستانی تسلط کمی بر عصبانیت های عصبی دارند. اما هنوز کنترل تکانه کافی برای جلوگیری از رفتارهای گاه به گاه تهاجمی را به دست نیاورده اند.

چند راه کمکی برای یادگیری احترام در کودکان ( به دیگران و خانواده)

یادگیری احترام در کودکان به طور طبیعی به وجود نمی آید – این چیزی است که باید به کودک آموزش داد. اگر والدین فرزندان خردسالی هستید، احتمالاً می خواهید آن‌ها را طوری تربیت کنید که به دیگران احترام بگذارند. این شامل احترام به افراد مختلف از همسالان گرفته تا بزرگان، احترام به فرهنگ ها و سنت ها و احترام به قوانین و الزامات است. البته، استفاده از چند جنبه فرزندپروری نیز آسان است، و این یکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. کودکان مختلف سطوح مختلفی از دشواری را در درک مفاهیم پیچیده مانند احترام تجربه خواهند کرد. با این حال، در نهایت، این چیزی است که مطلقاً هم می توانند یاد بگیرند.

اما چگونه می توانید در مورد یادگیری احترام در کودکان اقدام کنید؟

زورگویی بیش از حد در مورد این زمینه ممکن است به فرزندان شما بیاموزد که برای اجتناب از تنبیه باید احترام قائل شد، نه به این دلیل که این کار صرفاً کار درستی است. شما باید راه هایی بیابید که در این نوع روش تربیت در کنار سخت‌گیری مهربان باشید. در این‌جا روانشناسان چند روش ملایم را برای  یادگیری احترام در کودکان توصیه می کنند.

قوانین خانه را تنظیم کنید

یادگیری احترام در کودکان از خانه شروع می شود، بنابراین با پایبندی به برخی قوانین خانه که فرزندان شما – و در حالت ایده آل، شما و سایر بزرگسالان خانه – باید از آن‌ها پیروی کنند، احترام را آموزش دهید. طبق تحقیقات اینگرید شوایگر، روان درمانگر و نویسنده کتاب عزت نفس برای یک عمر، پیروی از قوانین خانه اولین قدم کودک برای اینکه بتواند از قوانین در مدرسه و سایر جنبه های زندگی آینده خود پیروی کند، است. این قوانین به عنوان مرزهایی عمل می کنند که فرزندان شما باید یاد بگیرند که به آن‌ها احترام بگذارند. اما البته، سخت‌تر است که بچه‌های کوچک در صف قرار بگیرند. در این‌جا چند نکته برای تحقق آن وجود دارد:

  • احترام گذاری به دیگران
  • بچه هایتان را بنشینید و قوانین خانه را با جزئیات به آن‌ها توضیح دهید.
  • قوانین خانه را در جایی قرار دهید که کودکانتان بتوانند آن را ببینند
  • وقتی قوانین را می نویسید، آن‌ها را با حروف بزرگ و ساده بنویسید.
  • اهمیت هر قانون و تأثیر آن بر بقیه اعضای خانواده را برای فرزندان خود توضیح دهید. به عنوان مثال، آن‌ها باید اسباب بازی های خود را جمع کنند.

عواقب عدم یادگیری احترام در کودکان

در مورد عواقب زیر پا گذاشتن قوانین خانه بسیار شفاف باشید و اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان می دانند که شما در مورد آن‌ها جدی هستید.

اگر قوانین خانه شکسته شد، تنبیهی که در نظر گرفتید را دنبال کنید و به فرزندتان یادآوری کنید که چرا قوانین مهم هستند و عواقب آن چیست.

ما در این‌جا در مورد پیامدها صحبت کردیم، اما به یاد داشته باشید که واکنش های صرفاً مبتنی بر تنبیه و واکنشی هرگز نتایج مثبتی برای کودکان ندارند. تنبیه ها باید منصفانه، به وضوح قابل توضیح باشد و کاملاً بدون خشونت باشد و زمانی باید انجام شود که شما یک سطح همسطح دارید.

بی ادبی را تحمل نکنید

برای کودکان غیرمعمول نیست که بیش از حد دچار بداخلاق شوند. اما اجازه به آن و عدم اصلاح آن دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شوید بچه‌های گستاخ بزرگ کنید. برای مثال:

  • “تو احمقی! تو خیلی بچه ای!»
  • “این مال من است و شما نمی توانید آن را داشته باشید!”
  • “به هر حال، هیچ کس به این موضوع اهمیت نمی دهد!”

گاهی اوقات، این طغیان ها با کج خلقی و رفتارهای فیزیکی منفی همراه خواهد بود. اگر یادگیری احترام در کودکان ایجاد نشود، آن ها این رفتارها و اعمال با خود به کلاس های درس می برند و باعث ایجاد اختلال در همکلاسی های آن‌ها می شود. مهارت‌های اجتماعی اولیه که به شیوه‌های مثبت بر گستاخی غلبه می‌کنند، برای حفظ آراستگی در هر محیط آموزشی برای کودکان بسیار مهم هستند. اما چگونه می‌توان بی‌ادبی را در جوانی از بین برد، و چگونه یادگیری احترام در کودکان را آموزش داد؟

آموزش عذرخواهی

کودکان بسیار خردسال در به خاطر سپردن کارهایی که شما آموزش می دهید با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. این کاملا طبیعی است. بچه‌های خیلی کوچک معمولاً فاقد تسلط بر واکنش‌پذیری و تکانه‌ها هستند. به همین دلیل مهم است که به کودک خود یاد دهید که بگوید “متاسفم” و آن را در سنین بسیار پایین بیان کند. شوایگر توصیه می‌کند وقتی اشتباه می‌کنید، ابتدا پیش قدم شوید و عذرخواهی کنید. فرزند شما به زودی از شما الگو خواهد گرفت.

مدیریت رفتار برای یادگیری احترام در کودکان

برای کودکانی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا بتوانند چیزهایی مانند کنترل تکانه را مدیریت کنند، اهمیت ابراز وجود مثبت را از طریق استفاده از جملات «من» به آن‌ها بیاموزید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید: «خفه شو! تو فقط یک احمق هستی!» به کودک خود بیاموزید که بگوید: “من از تو عصبانی هستم!”. شوایگر می گوید: این اولین قدم عالی برای یادگیری احترام در کودکان است که چگونه احساسات خود را به شیوه ای کمتر متهم کننده بیان کند.

تشویق به صحبت

آیا فرزند شما اظهارنظرهای کنایه آمیز می کند، صحبت های منفعلانه-پرخاشگرانه می کند یا برای جلب توجه رفتار می کند؟ به آن‌ها بیاموزید که چگونه در مورد احساسات خود صحبت کنند. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “به نظر می رسد عصبانی هستید. چرا در مورد اتفاقی افتاده به من نمی گویی؟» یا «به نظر ناراحت می‌شوی. بیایید در مورد آن بحث نکنیم!».

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا