بیگانگی خانواده چیست؟

بیگانگی خانواده یک موضوع بسیار مهم است. یکی از مواردی که در دنیای امروزی مهم است خانواده و تربیت فرزندان است. خانواده ها می توانند از روش های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برقراری ارتباط موثر می تواند باعث پیشرفت در بین اعضای خانواده شود. گاهی اوقات غریبه بودن اعضای خانواده با یکدیگر می تواند به ضرر آن ها باشد.

خانواده نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. اگر فقط یک شخص در خانواده مسئولیت های اصلی را داشته باشد بیشترین فشار بر او متحمل خواهد شد. در مقاله های قبل در ارتباط با خانواده و اهمیت آن صحبت کردیم. همه ما می دانیم که اولین عضوی که هر فرد در آن زندگی می کنند خانواده است. خانواده ها تربیت کودکان را باید به درستی انجام دهند. حال اگر بتوانند برای این نوع تربیت از مشاوره کمک بگیرند بسیار تاثیر گذار خواهد بود. حال می خواهیم ببینیم که آیا جدایی و بیگانگی خانواده وجود دارد یاخیر؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که بیگانگی خانواده چیست؟

شادی و خوشبختی با عدم بیگانگی خانواده

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. در ادامه می خواهیم بدانیم که بیگانگی خانواده چیست؟ در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بیگانگی خانواده چیست؟

بیگانگی خانواده زمانی اتفاق می افتد که ارتباط بین اعضای خانواده قطع شود. این می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا چرخه هایی را طی کند که در آن ارتباط متناوب وجود دارد. اغلب، بی‌تفاوتی یا تضاد، عوامل محرک فاصله هستند. بیگانگی خانواده می‌تواند بین والدین و فرزندان، خواهر و برادر یا سایر خویشاوندان آنها رخ دهد.

نشانه های بیگانگی

بیگانگی خانواده چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که بین اعضای خانواده بیگانگی ایجاد می کند. یک مطالعه در سال 2017 روی 52 کودک بزرگسال که از والدین خود جدا می شدند، به هشت عامل اصلی در بیگانگی آن ها اشاره کرد.

کمیت و کیفیت ارتباطات

دو نشانه از بیگانگی خانواده شامل کمیت و کیفیت ارتباط است. فقدان ارتباط می تواند مانند بیگانگی خانواده  به نظر برسد. اغلب اما تلاش های یکی از اعضای خانواده برای ارتباط با شما را نادیده گرفته می شود. یا صرفاً از طریق شخص ثالث ارتباط برقرار می کند. زمانی که از اعضای خانواده خود جدا شده اید تماس بگیرید، از بحث در مورد موضوعاتی که برای زندگی شما مهم هستند اجتناب می کنید.

فاصله فیزیکی

بیگانگی را می توان با ایجاد فاصله فیزیکی عمدی بین خود و یکی از اعضای خانواده نیز تسهیل کرد. شاید یکی از شما از یک خانه مشترک قبلی نقل مکان کرده باشد. یا حتی تصمیم گرفته باشید که به طور کامل به مکان دیگری روی نقشه بروید. به خاطر مسئله بیگانگی خانواده نمی توانید خیلی وقت ها در کنار یکدیگر باشید.

مسائل عاطفی

در بیگانگی طیف وسیعی از احساسات دخیل است. Stand Alone، یک مؤسسه خیریه مستقر در بریتانیا از افرادی که از هم جدا شده‌اند حمایت می‌کند. این موسسه خاطرنشان می‌کند که ممکن است یک روز احساس تنهایی کنید.

تاثیرات مثبت و منفی بیگانگی خانواده

برای برخی از کودکان بزرگسالی که از والدین خود بیگانه هستند، نه تنها احساسات مثبت وجود ندارد، بلکه احساسات منفی شدید نیز وجود دارد.

آشتی و میل به همراه خانواده بودن

تمایل یا امتناع از آشتی بخشی از اصل بیگانگی خانواده است. برخی از خانواده ها تمایل به برقراری ارتباط مجدد دارند. برخی دیگر جدایی خود را دائمی پذیرفته اند.

نقش متقابل

بیگانگی خانواده چیست؟

زمانی که رابطه والدین و فرزند با آن چه که شما به طور سنتی انتظار دارید متفاوت باشد، ممکن است احساس کنید که نیازهای شما برآورده نشده است. این اتفاق باعث ایجاد فاصله می شود.

اقدام قانونی

بیگانگی خانواده در برخی از دعاوی حقوقی مانند رهایی کودک یا انتقال وکالت نیز وجود دارد.

علل بیگانگی خانواده

چرا روابط بین کودکان بزرگسال و والدینشان خراب می شود؟

در سال 2015، بیش از 800 نفر در گزارشی با عنوان “صدای پنهان: بیگانگی خانواده در بزرگسالی”، محصول مشترک مرکز تحقیقات خانواده در دانشگاه کمبریج (بریتانیا) و Stand Alone مشارکت کردند.

گروه شرکت کننده تقریباً نیمی از خانواده های بریتانیا بودند و بقیه از ایالات متحده و سایر کشورها آمده بودند. در شاخص هایی مانند سن، وضعیت تأهل، وابستگی مذهبی و سطح تحصیلات متنوع بود. با این حال، پاسخ دهندگان 89 درصد زن و 88 درصد سفیدپوست بودند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نظرسنجی نشان داد که کودکان بزرگسالی که نسبت به والدین خود بیگانه بودند، چهار مسئله را گزارش کردند که بر روابط آن ها تأثیر گذاشت:

  • برخوردهای مبتنی بر شخصیت یا نظام ارزشی
  • انتظارات متفاوت در مورد نقش های خانوادگی
  • سوء استفاده عاطفی
  • بی توجهی

والدینی که بیگانگی خانواده ای را داشته اند، سه دلیل را ذکر کردند که هم برای پسران و هم دختران مشترک بود: انتظارات متفاوت در مورد نقش های خانوادگی، مسائل مربوط به طلاق، و یک رویداد آسیب زا.

تاثیر  بیگانگی خانواده بر افراد

بیگانگی خانواده چیست؟

اعضای خانواده که از هم جدا شده اند تجربیات متفاوتی دارند. برخی ممکن است احساس آزادی یا آرامش کنند. در حالی که برخی دیگر ممکن است احساس انزوا و تشدید کنند. این احساسات می توانند زودگذر یا پایدار باشند. درمان می تواند یک مسیر مفید برای کسانی باشد که با بیگانگی دست و پنجه نرم می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر دیگر جایی برای جشن گرفتن ندارید یا غیبت یکی از اعضای خانواده را تجربه می کنید، تعطیلات می تواند چالش برانگیز باشد. بیگانگی می تواند بر زندگی اجتماعی شما تأثیر بگذارد. برای مثال، ممکن است از صحبت کردن در مورد زندگی خانوادگی خود با دوستان یا همکاران ناراحت نباشید. یادآوری خاطرات با فرزندان یا نوه ها توسط شخص دیگری می تواند احساسات دشوار را برانگیزد.

تفاوت های جنسیتی و فرآیند بیگانگی خانواده

در تحقیقات پاسخ دهندگان بیشتر از بیگانه بودن نسبت به پدران یا  بیگانه بودن از مادران را گزارش کردند. تعداد بیشتری از والدین گزارش کردند که از دختران دور شده اند. با این حال، جالب توجه است که دوری از اعضای مرد خانواده طولانی‌تر از بیگانگی از اعضای زن خانواده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که از طرف مادران خود بیگانه بودند نیز مشکلات سلامت روانی را ذکر کردند. در حالی که افرادی که از پدران دور بودند بیشتر به یک رویداد خانوادگی آسیب زا اشاره کردند.

والدینی که نسبت به دختران بیگانگی داشته اند نیز مشکلات سلامت روانی و آزار عاطفی را گزارش کردند. در حالی که والدینی که از پسران خود دور بودند، مشکلات مربوط به ازدواج و همسر را گزارش کردند.

متوسط بیگانگی خانواده در سال

در حالی که دوری از مادران به طور متوسط ​​5.5 سال بود.  بیگانگی خانواده  از پسران را به طور متوسط ​​5.2 سال در مقابل 3.8 سال برای دختران گزارش کردند.

خرابی روابط بیشتر با اقوام زن متناوب بود تا با اقوام مرد. وقتی از شرکت‌کنندگان در مورد روابطی که در آن‌ها وارد و خارج شده‌اند سؤال شد، تنها 29 درصد از کسانی که در مورد روابط با مادران گزارش می‌دهند، گفتند که هیچ بازگشتی وجود نداشته است. به این معنی که سابقه بیگانگی ناگسستنی وجود دارد، در حالی که 21 درصد اعلام بازگشت را گزارش کردند.

چرا تفاوت های جنسیتی در  بیگانگی خانواده وجود دارد؟

یافته های تحقیقاتی در مورد تعارض به زنان  مطابقت دارد. البته، تفاوت‌های فردی وجود دارد که با بیگانگی همراه است. اما احتمال تغییرات جنسیتی ممکن است به سبک‌های حل تعارض مرتبط باشد.

در یک رابطه، مردان تمایل به استفاده از استراتژی «جنگ یا فرار» دارند. بنابراین درگیری خانوادگی اغلب منجر به گزینه «فرار» می‌شود، به این معنی که مردان اغلب از درگیری کنار می‌روند. از آن جایی  که مردان ممکن است از مشارکت خودداری کنند، این بیگانگی طولانی مدت و غیرقابل حل است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از سوی دیگر، زنانی که تحت فشار هستند، ممکن است اغلب الگوی «تمایل و دوستی» داشته باشند. آن ها ممکن است با تلاش برای نزدیکی با دیگران، با استرس مقابله کنند. بنابراین اگر رابطه با یکی از اقوام خود را رها کنند، ممکن است فشار زیادی را برای برقراری مجدد رابطه احساس کنند.

تفاوت بین نسل ها

بیگانگی خانواده چیست؟

کودکان بزرگسال بیشتر احتمال دارد که با والدین خود قطع رابطه کنند و کمتر برای آشتی آماده باشند. مطالعات نشان می دهند که 50٪ از کودکانی که از والدینشان جدا شده اند می گویند که آن ها ارتباط خود را قطع کرده اند. فقط 5 تا 6 درصد از کسانی که از خانواده خود جدا شده اند، می گویند که این حرکت را انجام داده اند.

دیدگاه های والدین در مقابل فرزندان

«بیگانگی خانواده» دلایل مختلفی را بررسی کرد که چرا والدین ممکن است از فرزندان خود جدا شوند و بالعکس. گزارش شده است که والدین به دلیل روابط خارج از خانواده و همچنین استرس های موقعیتی یا خانوادگی، ارتباط با فرزندان خود را متوقف کردند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا