چگونه فرافکنی احساسات می تواند به سلامت روان آسیب برساند؟

فرافکنی احساسات یک امر خطرناک است. سلامت روان اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروزی دارد. همان طور که به جسم خود اهمیت می دهید باید روان خود را در نظر بگیرید. تعریف ها در روان شناسی توسط اشخاص مختلفی گفته شده است. اما برخی از آن ها به صورت رسمی تا سالیان گذشته تأیید نشده اند. مکانیسم های دفاعی و سرکوب احساسات  در روان شناسی وجود دارند. این مکانیزم های دفاعی می تواند به افراد برای مقابله با اختلالات روانی کمک کند. اختلالات در زوجین انواع مختلفی دارند. در مقاله های قبل برخی از این اختلالات را برای شما معرفی کردیم.

ما گفتیم که این اختلالات اگر درمان نشوند چه تاثیری بر افراد خواهند گذاشت. اختلالات می توانند آسیب های جسمی و روانی زیادی داشته باشند. بهتر است برای درمان این اختلالات از مکانیسم دفاعی استفاده کنید. این مکانیزم ها از طریق روان شناسان ممکن است به سادگی آموزش داده شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه فرافکنی احساسات می تواند به سلامت روان آسیب برساند چگونه است؟

اختلالات در افراد و فرافکنی احساسات

یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. برای همین امر شما باید در نظر داشته باشید که منظور از حالت تدافعی در زمانی است که شما یا یک اختلال را واقعا داشته باشید یا آن که دچار ترس یا عصبانیت باشید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه فرافکنی احساسات می تواند به سلامت روان آسیب برساند، صحبت کنیم.

احساسات سرکوب شده و فرافکنی احساسات

سرکوب احساسات عبارت است از انسداد ناخودآگاه احساسات ناخوشایند، تکانه ها، خاطرات و افکار از ذهن خودآگاه شما. هدف از این مکانیسم دفاعی تلاش برای به حداقل رساندن احساس گناه و اضطراب است. این که که توسط زیگموند فروید معرفی شده است. با این حال، در حالی که سرکوب ممکن است در ابتدا موثر باشد، می تواند منجر به اضطراب بیشتر در مسیر شود. فروید معتقد بود که سرکوب می تواند منجر به ناراحتی روانی شود.

فرافکنی احساسات در مقابل مکانیسم دفاعی

سرکوب اغلب با سرکوب، نوعی دیگر از مکانیسم های دفاعی اشتباه گرفته می شود. در جایی که سرکوب شامل مسدود کردن ناخودآگاه افکار یا تکانه های ناخواسته است، سرکوب کاملاً داوطلبانه است. به طور خاص، سرکوب عمداً سعی می کند افکار دردناک یا ناخواسته را فراموش کند یا به آن ها فکر نکند.

تاریخچه کلی احساسات سرکوب شده و فرافکنی احساسات

برای درک نحوه عملکرد سرکوب، مهم است که چگونه زیگموند فروید به ذهن نگاه می کند. اگر در بالای کوه یخی بتوانید در بالای آب مشاهده کنید این نشان دهنده ذهن آگاه است. قسمتی از کوه یخ که در زیر آب غوطه ور است، اما هنوز قابل مشاهده است، ناخودآگاه است. قسمت عمده کوه یخ که در زیر خط آب دیده نمی شود نشان دهنده ناخودآگاه است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به اعتقاد فروید، این ذهن ناخودآگاه بود که چنین تأثیر قوی بر شخصیت داشت و می تواند به طور بالقوه منجر به ناراحتی روانی شود. ممکن است ما از آن چه در ناخودآگاه نهفته است آگاه نباشیم. اما محتویات آن همچنان می تواند به طرق مختلف بر رفتار تأثیر بگذارد.

رفتارهایی که می تواند به شما کمک کند فرافکنی احساسات را رها کنید

داشتن احساسات سرکوب شده یکی از سنگین ترین بارهایی است که در این زندگی به دوش خواهید کشید. آیا بار عاطفی دارید که به نظر نمی رسد از پس آن برآیید؟ وقتی گذشته شما را مقید می کند، نمی توانید به آینده و هدف وجودی خود بروید. گذشته شما حکم یک آسیب بد نیست. پس چرا به آن اجازه می دهید شما را در زنجیر نگه دارد؟ راه هایی برای خلاصی از شر همه این احساسات سرکوب شده منفی وجود دارد تا بتوانید شادتر باشید و زندگی سالمی داشته باشید. اگر فکر می کنید که رها کردن احساسات گذشته غیرممکن است، باید مغز خود را دوباره آموزش دهید تا متفاوت فکر کند و پاسخ دهد.

چند راه برای رهایی از فرافکنی احساسات

اگر آماده ایجاد برخی تغییرات هستید، باید بدانید که این کار آسان نخواهد بود. اما می توان آن را انجام داد. برخی از افراد در دلسوزی به خود آرامش می یابند. زیرا بهانه ای به آن‌ها می دهد تا ادامه ندهند یا کاری در مورد موقعیت انجام ندهند.

امروز یک فرد دارای فرافکنی احساسات می تواند با ایجاد برخی رفتارها و عادات جدید که زندگی شما را متحول می کند، شروعی تازه باشد. در این‌جا چند بهترین راه برای کمک به خلاص شدن از شر این احساسات فروخورده آورده شده است.

بیشتر بخندید

آیا تا به حال در اطراف کسی شاد بوده اید؟ افراد شاد اغلب لبخند می زنند، مدام می خندند و از بودن در کنارشان لذت می برند.

چگونه فرافکنی احساسات می تواند به سلامت روان آسیب برساند؟

آیا با استفاده از انتقال احساسات خود را به دیگران فرافکنی می کنید؟ یکی از نمادین‌ترین راه‌هایی که مردم از این تاکتیک استفاده می‌کنند، زمانی است که در خطاهای خود گرفتار می‌شوند و نمی‌توانند از عهده مسئولیت آن برآیند. آیا تا به حال شده فرزند خود را در حال انجام کار اشتباهی دستگیر کنید و سریعاً بگویند که برادر یا خواهر آن‌ها این کار را انجام داده است؟ آن‌ها نمی خواهند با عواقب عمل خود روبرو شوند، بنابراین گناه را به طرف دیگری منتقل می کنند. وقتی کسی احساس می کند مورد حمله قرار گرفته است، یک مهارت مقابله ای مقصر دانستن شخص دیگری است. این یک مبادله روانی است که به آن‌ها اجازه می دهد تا با فرافکنی احساسات به فرد دیگری از شر آن‌چه در مورد خود دوست ندارند خلاص شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی دیگر از نمونه های کلاسیک این رفتار، شوهری است که در حال خیانت به همسرش گرفتار شده است. او ممکن است آنقدر به خاطر اعمالش احساس گناه کند که شروع به اتهام او به خیانت کند. او ممکن است به اندازه آن‌ها وفادار باشد. اما وقتی او را سرزنش می کند می تواند وجدان خود را پاک کند.  انتقال یک عادت مخرب مشکلی روانی است که می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند و باید به آن رسیدگی شود.

چرا مردم به دیگران فرافکنی احساسات می کنند؟

مغز شما برای محافظت از روان شما در برابر رویارویی های ناخوشایند، که گاهی منجر به ادراک نادرست از خود می شود، ایجاد خواهد شد. اگر عیب هایی دارید که باعث می شود احساس گناه کنید، ممکن است این عیب ها و احساسات را به شخص دیگری منتقل کنید تا از اذعان به مشکل خود جلوگیری کنید. این طبیعت انسان است که در دیگران عیب جویی کند. بنابراین وقتی آن احساسات را به دیگری فرافکنی می‌کنید، می‌توانید در مورد ویژگی‌های منفی خود احساس بهتری داشته باشید.

چه کسی بیشتر احتمال دارد احساسات را منتقل کند؟

فرافکنی احساسات انتقال روشی ناخودآگاه برای دفاع از خود است. این یک ترفند ذهنی است که احساسات منفی خود را نادیده بگیرید تا در مواجهه با خود احساس ناراحتی نکنید. زمانی که از صداقت با عیوب خود امتناع می‌کنید، ممکن است بیشتر احساسات خود را نشان دهید. اگر عزت نفس پایینی دارید، ممکن است به راحتی بتوانید احساس بی کفایتی خود را به دیگران نشان دهید. فرافکنی می تواند مکانیزمی باشد که تلاش می کند همه را در یک سطح قرار دهد. فرافکنی احساسات ممکن است به عنوان پوششی برای تعصب و سایر عدم تحمل ها عمل کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شاید شما فردی هستید که می توانید با خودتان صادق باشید و بتوانید به عیب و نقص خود اعتراف کنید. شما می توانید با تمام جنبه های زندگی و شخصیت خود، چه خوب و چه بد، کنار بیایید. اگر چنین است، می‌توانید عیب‌های خود را بدون فرافکنی به دیگران تشخیص دهید و تجربه کنید. با این حال، باید بدانید که برخی از انواع فرافکنی طبیعی هستند.

نمونه های رایج پروجکشن و فرافکنی احساسات

همه احساسات را به یک شکل فرافکنی نمی کنند. برای برخی افراد، آنقدر ظریف است که تقریباً غیرقابل تشخیص است، در حالی که دیگران می توانند آن را آشکارا انجام دهند. ببینید آیا هر یک از این موقعیت ها برای شما آشنا به نظر می رسد.

رابطه سمی و مشکلات آن

شاید شما در یک رابطه سمی با یک شخصیت خودشیفته بوده اید. اگر او فکر می کرد که شما به نیازها و افکار او توجه کافی ندارید، شما را متهم به خودخواهی و بی توجهی کرد. مهم نیست با این شخص چه می کنید. آن‌ها کسانی هستند که به شما توجهی نمی کنند. آیا تا به حال در اطراف فردی بوده اید که مدام افرادی که مشکلات زناشویی دارند را سرزنش می کند؟ شاید او در زمان ازدواج خودش به رابطه زناشویی خود می بالید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این چند نمونه از نمونه های بی شماری است که نشان می دهد چگونه افراد می توانند فرافکنی احساسات را به دیگران منتقل کنند. آن‌ها به خاطر چیزهایی که در زندگی خود از مواجهه با آن‌ها امتناع می ورزند از دیگران با تحقیر صحبت می کنند. آیا راه هایی برای رهایی دیگران یا خودتان از این گرداب باطل فرافکنی وجود دارد؟

چگونه چرخه پروجکشن را متوقف کنیم؟

برخی از آن نمونه ها ممکن است شما را در جایی که زندگی می کنید تحت تأثیر قرار بدهند. فرافکنی یک تاکتیک رایج است. اما حتی نشخوار ذهنی در مورد این عادت می تواند وضعیت را حتی بدتر کند. برخی از این راه‌ها را در نظر بگیرید تا با فرافکنی احساسات خود وارد مقابله شوید.

متوجه شوید که چه کسی هستید

در زوایای مختلف زندگی همه چیز وجود دارد که سعی می کنید پنهان کنید. این‌ها چیزهایی هستند که شما نمی خواهید بقیه کردم آن را ببینند. آن‌ها نقاط ضعفی هستند که باعث می شوند نسبت به دیگران احساس حقارت کنید. قبل از این که بتوانید بر مشکلات زندگی خود غلبه کنید، باید مشکلات را کشف کنید و مستقیماً با آن‌ها روبرو شوید. اگر چه ناراحت کننده است، اما یک گام ضروری برای توقف این الگوی رفتار بد است.

مدیتیشن و فرافکنی احساسات

یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت بهتر خود، مدیتیشن است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا