چگونه با مرگ مادر مقابله کنیم؟

مرگ عزیزان یکی از سخت ترین اتفاقات زندگی است. همه ما می دانیم که مرگ می تواند آسیب های مختلفی به ما برساند. یکی از آسیب های مرگ اختلالات روانی است. در این بین خانواده های هستند که در برابر درمان مقاومت می کنند. همان طور که می دانید ناراحتی بخشی از زندگی همه ما است. همان طور که شادی در زندگی وجود دارد ناراحتی نیز بخشی از آن است. اما این بدان معنا نیست که ما باید همیشه ناراحت باشیم. یا اگر سر هر چیزی ناراحت شویم یعنی بقیه هم همین گونه هستند.

نحوه برخورد و مبارزه با ناملایمات زندگی و ناراحتی در زندگی مهم است. کسی که آنقدر روی خودش تسلط داشته باشد که احساسات خود را کنترل کند موفق تر خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه با مرگ مادر مقابله کنیم؟ برخی از اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند.

هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه با مرگ مادر مقابله کنیم؟ صحبت کنیم.

مرگ مادر یکی از سخت ترین چیزهایی است که اکثر مردم در زندگی با آن روبرو می شوند.

چگونه با مرگ مادر مقابله کنیم؟

مرگ مادر یکی از سخت ترین چیزهایی است که اکثر مردم در زندگی با آن روبرو می شوند. چه رابطه‌ای عالی داشته باشید، چه رابطه‌ای سخت یا جایی در این بین، این رویداد احتمالاً تأثیر مهمی بر زندگی شما خواهد داشت. در یک نظرسنجی، بین 20 تا 30 درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که از دست دادن یکی از عزیزان آسیب زاترین رویداد در زندگی آن ها بوده است. حتی در میان کسانی بودنه که بیشتر رویدادهای آسیب زا را در طول زندگی خود گزارش کرده اند. برای آن گروه، 22 درصد همچنان مرگ مادر را به عنوان آسیب زاترین رویداد خود ارزیابی می کردند.

 چرا مرگ یک مادر این قدر سخت است؟

چه در غم مرگ مادر باشید که شما را به دنیا آورد و چه مادری (یا شخصیتی مادری) که شما را بزرگ کرده است، یا در غم پیوندی هستید که داشتید.  یا ارتباطی را که آرزو می کردید داشته باشید. جان بولبی، روانشناس بریتانیایی، معتقد بود که کودکان با انگیزه ای برای دلبستگی به مراقبان خود به دنیا می آیند. در حالی که دیگران قبل از او معتقد بودند که دلبستگی ناشی از غذا با موارد دیگر است. او معتقد بود که دلبستگی بر اساس پرورش و پاسخگویی شکل می گیرد. بنابراین، منطقی است که سوگواری آن وابستگی – یا فقدان آن – فوق‌العاده دشوار باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

لیز اشمیتز بینال، روانشناس، که در مورد از دست دادن و انعطاف‌پذیری مرگ مادر تحقیق کرده است، نکته ای را می‌گوید. « مرگ مادر بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما در جامعه ما است. تا حدی به این دلیل که ما در جوامعی با پرستاران مختلف بزرگ نشده‌ایم.» تحقیقات او به طور خاص بر روی زنان بزرگسالی متمرکز بود که مادران خود را در کودکی از دست داده بودند. آن ها دریافتند که آن ها نسبت به زنانی که مادران خود را در کودکی از دست نداده بودند، امتیاز کمتری در صبور بودن کسب کردند.

او می‌گوید که افراد زیادی را می‌بیند که رابطه خوبی با مادرشان نداشتند، اما از شدت واکنش غم‌انگیزشان پس از مرگ مادرشان شگفت‌زده می‌شوند.

چگونه مرگ مادر بر کسی تأثیر می گذارد

چگونه با مرگ مادر مقابله کنیم؟

در حالی که از دست دادن مادر از برخی جهات کلیدی با سایر فقدان ها متفاوت است. برخی از همان اثرات ناشی از هر نوع از دست دادن یا سوگواری وجود دارد. برخی از افکار و احساسات معمول غم و اندوه:

  • شوکه شدن
  • بی حسی
  • غمگینی
  • ناباوری
  • گیجی
  • مشکل در تمرکز
  • خشم

کمتر شناخته شده این است که غم و اندوه علاوه بر نشانه های روانی یا معنوی شناخته شده تر، می تواند به صورت فیزیکی نیز ظاهر شود. در بدن شما، اندوه ممکن است به شکل زیر باشد:

  • مشکلات گوارشی
  • از دست دادن انرژی
  • عصبی بودن
  • اختلالات خواب
  • وزن تغییر می کند
  • عصبی بودن

خطر اختلالات روانپزشکی

با این حال، در برخی دیگر، از دست دادن یکی از عزیزان ممکن است اختلالات سلامت روان را حتی در افرادی که سابقه بیماری روانی ندارند فعال کند. یک مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به اختلالات زیر افزایش یافته است.  علاوه بر آن ارتباط جدیدی بین شیدایی و از دست دادن کشف شد:

  • فرآیند افسردگی اساسی
  • اختلال هراس
  • استرس پس از سانحه

به ویژه در بزرگسالان بالای 70 سال:

  • اپیزودهای شیدایی
  • فوبیاها
  • اختلالات مصرف الکل
  • اختلال اضطراب فراگیر

غم و اندوه  طولانی مدت در هنگام مرگ مادر چیست؟

همه غم و اندوه ها به گونه ای پیچیده است، اما پس از از دست دادن کسی، بسیاری از مردم می توانند به آرامی با برنامه های روزمره خود سازگار شوند (یا روال های جدیدی ایجاد کنند). متخصصان سلامت روان ممکن است آن را سوگ پیچیده بدانند اگر حداقل یک سال گذشته باشد و عملکرد روزانه شما هنوز به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد.

برخی از علائم غم و اندوه طولانی مدت علائم زیر هستند که هنوز پس از 12 ماه به طور قابل توجهی بر عملکرد روزانه شما تأثیر می گذارد:

  • دشواری در ادامه زندگی
  • بی حسی عاطفی
  • افکاری که زندگی بی معنی است
  • احساس ناباوری آشکار در مورد مرگ

در دنیا برخی افراد هستند که نمی توانند با مرگ عزیزان خود کنار بیایند گاهی اوقات حتی برخی از آن ها دست به خودکشی می زنند. بنابراین، اگر شما یا کسی که می‌شناسید در حال سوگ مرگ مادر است، و افکار خودکشی در سر دارد بدانید که تنها نیستند. ناراحتی طولانی مدت ناشی از مرگ عزیزان طبیعی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه با مرگ مادر مقابله کنیم؟

اگر افکار خودکشی دارید اما احساس می کنید می توانید خود را ایمن نگه دارید، باید با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. اگر مشکلات روحی بعد از این اتفاقات شما را آزار می دهد کمک گرفتن از یک روان شناس می تواند راه حل خوبی باشد. برای این که حال بهتری داست باشد بهتر است با مشاور مشورت کنید.

چگونه از مرگ مادر به راحتی عبور کنیم؟

کسانی که مادر خود را از دست می دهند ممکن است دچار اختلالات روانی شوند. یکی از این آسیب های روانی که ممکن است طولانی مدت باشد، افسردگی است.

اشمیتز بینال می‌گوید: «اگر به خود اجازه دهید غمگین شوید و اگر دیگران به شما اجازه غمگینی بدهند، احتمالاً متوجه خواهید شد که احساسات شما در چند ماه اول پس از مرگ مادرتان کاهش می‌یابد.»

همه ما می دانیم که مرگ عزیزان به خصوص مرگ مادر می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اما نمی‌دانند که چقدر می‌تواند سخت باشد  یا چقدر طول می‌کشد. مردم جامعه ما اغلب فکر می‌کنند که می‌توانیم در عرض یک ماه غم را پشت سر بگذاریم و آن را تمام کنیم.» حتی اگر ما آن احساسات را نمی پذیریم، این بدان معنا نیست که آدم بی احساسی هستیم و این اتفاقات زندگی ما را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از مردم ما را مجبور می‌کنند که خیلی زود پس از یک باخت بزرگ «به زندگی ادامه دهیم». ما باید بتوانیم غصه بخوریم، اما … همچنین باید انتظاراتمان را از خودمان تعدیل کنیم. بهتر است:

  • احساسات خودمان را حس کنیم
  • یبه خودتان اجازه دهید هیچ احساسی نداشته باشید
  • در مورد احساسات خود صحبت کنید
  • وقت خود را صرف کنید
  • وقت خود را با دیگران بگذرانید

با او صحبت کنید (به هر طریقی که برای شما و اعتقادات شما معنی دارد – ممکن است شامل نوشتن نامه برای او نیز باشد.)

با یک مشاور حرفه ای صحبت کنید

درمان پس از فقدان بزرگی مانند این می تواند مفید باشد. در حالی که اکثر درمانگران با غم و اندوه کار کرده اند، زیرا این یکی از جهانی ترین تجربیات زندگی است. درمانگرانی نیز وجود دارند که در کار با مراجعان با غم و اندوه تخصص دارند. برای پیدا کردن یکی از آن ها، به دنبال مشاوران حرفه ای باشید.

یک گروه روان شناسی برای حل مشکل خود پیدا کنید

چگونه با مرگ مادر مقابله کنیم؟

از آنجایی که غم و اندوه می تواند مانند تجربه ای منزوی باشد، بسیاری در گروه های حمایتی، چه حضوری یا یک گروه پشتیبانی آنلاین، آرامش پیدا می کنند. مرگ عزیزان می تواند فشار های روحی روانی زیادی را به افراد وارد کند. یکی از راه های رهایی از این ناراحتی و غم مشورت با یک روان شناس متخصص است.

مرگ یک مادر یکی از آسیب زاترین چیزهایی است که یک فرد می تواند تجربه کند. اگر در حال حاضر غصه مادرتان را می خورید، به خودتان کمک کنید. چه رابطه خوبی با او داشته باشید و چه نداشته باشید، همیشه غم و اندوه با رابطه واقعی شما و یا رابطه ای که آرزو می کردید می تواند همراه باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا