چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟

چگونه هر روز یک رابطه سالم با خود ایجاد کنیم؟ تا به حال به این مسئله فکر کرده اید؟ رابطه شما با خودتان یکی از مهم ترین رابطه هایی است که تا به حال خواهید داشت. در ادامه این نوشته نحوه مدیریت و پرورش آن بررسی شده است. وقتی کسی کلمه “رابطه” را می گوید، به احتمال زیاد به تعامل و رفتار خود با شخص دیگری مانند یکی از اعضای خانواده، شریک عاشقانه یا دوست فکر می کنید. اما حقیقت این است که ما یک رابطه بسیار مهم دیگر نیز داریم: رابطه با خودمان. به همین دلیل در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی این سوال می پردازیم که چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟ برای بهبود شرایط ارتباطی با خود می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی یا مشاوره حضوری در همکده استفاده کنید.

چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟

اینکه چگونه در مورد خود فکر می کنیم – و با خود رفتار می کنیم – یکی از اولین روابطی است که تا به حال خواهیم داشت. همانطور که مشخص است، این رابطه بسیار مهم است زیرا می تواند بر همه روابط ما تأثیر بگذارد. اگر مطمئن نیستید که چگونه یک رابطه سالم با خودتان ایجاد کنید، این نکات خودیاری را امتحان کنید یا با یک درمانگر صحبت کنید.

منظور از رابطه با خود چیست؟

به عبارت ساده تر، رابطه با خود دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: رابطه ای که با خودتان دارید. کیت اوبراین، یک درمانگر مجاز در نیویورک که بر روی هم وابستگی، غم و اندوه و آسیب های عاطفی تمرکز دارد، توضیح می دهد: «این شامل احساسات شما در مورد خودتان، نحوه برخورد با خودتان و تصمیماتی است که برای خودتان می گیرید. به عبارت دیگر: نحوه مشاهده، درک، صحبت و پاسخ به خود و نیازهایمان است. این احساسی است که ما نسبت به تمام بخش‌های مختلف خودمان داریم – بدن، خلق و خو، طرز فکر و رفتارمان. و این نحوه برخورد ما با آن بخش‌های خود است، چه با حمایت، عشق، تشویق، و شفقت باشد یا انتقاد و انزجار. اما باید بدانیم که چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟

چرا ایجاد یک رابطه با خود مهم است؟

سیمون کوگر، درمانگر ازدواج و خانواده، مشاور غم و اندوه و صاحب مشاوره کوگر توضیح می‌دهد: «داشتن «رابطه با خود» می‌تواند خنده‌دار به نظر برسد، زیرا جامعه به ما یاد نمی‌دهد که آن را داشته باشیم. “[اما] مهم است که دائماً در رابطه با خود متفکر باشید زیرا این امر بر تمام جنبه های دیگر زندگی شما تأثیر می گذارد.” به عنوان مثال، انتقاد از خود می تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد و باعث شود مرتباً نسبت به خود احساس بدی داشته باشید. کمبود عزت نفس می تواند شما را وادار به عقب نشینی یا دوری از خانواده و دوستان کند. از طرف دیگر، ممکن است باعث شود که شما با افراد دیگر مرزبندی نداشته باشید و به روابط سمی اجازه دهید که وارد زندگی شما شود.

با گذشت زمان، این می تواند روابط و دوستی های شما را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین اعتماد به نفس شما در محل کار یا تمایل شما به دنبال کردن موارد خوب را مختل کند. کارا ناسور، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز از آستین، تگزاس، می‌گوید: «یک رابطه منفی با خود می‌تواند افراد را حتی از پیگیری اهدافی که در دسترسشان است باز دارد، زیرا آنها خود را از تلاش باز می‌دارند. با گذشت زمان، این رابطه منفی با خود – و تأثیر آن بر عزت نفس و رفتار شما می تواند تأثیر پایداری بر سلامت روان شما داشته باشد و منجر به افزایش استرس، افسردگی، اضطراب و اضطراب اجتماعی شود.

چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟ – ایجاد رابطه مثبت با خود

یک رابطه مثبت با خود می تواند شما را در برابر افسردگی و اضطراب انعطاف پذیرتر کند. شروع به دیدن خود به عنوان فردی که نیاز به شفقت و مراقبت دارد، اغلب می تواند به شما کمک کند تا از طریق احساسات چالش برانگیز راحت تر حرکت کنید. ممکن است متوجه افزایش انرژی، افسردگی کمتر و ظرفیت بیشتر برای برقراری ارتباط با دیگران شوید.

تکنیک هایی که نشان می دهد چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای داشتن یک رابطه سالم تر با خودتان کار کنید. در ادامه این نوشته این تکنیک ها را بررسی خواهیم کرد.

با خود چک کنید

یک دقیقه وقت بگذارید تا ببینید واقعاً در آن لحظه چه احساسی دارید و سعی کنید احساساتی را که دارید نام ببرید. چه احساسی دارید؟ به چی فکر می کنید؟ اگر این احساس برای شما غریبه است، می‌توانید با مشاهده احساسات در بدن خود شروع کنید. “یک ورود ملایم به توجه به احساسات ممکن است شامل یافتن بافتی باشد که دوست دارید لمس کنید و آن احساس را در خود با دید باز بگیرید.

تمام احساسات خود را تأیید کنید

اعتبار بخشیدن به احساسات به معنای پذیرش احساسات خود بدون قضاوت است. این شامل احساسات ناخوشایند مانند خشم و شرم است. حتی سخت‌ترین بخش‌های خودتان – مانند آن‌هایی که باعث می‌شوند کارهایی را انجام دهید که به خودتان یا دیگران آسیب می‌زند – به دلیل نیازهای واقعی و عمیق انسانی ایجاد می‌شوند. زمانی که بتوانید با اعتبار بخشیدن به نیازها و احساسات آن‌ها به بخش‌های درونی خود که در حال مبارزه هستند اعتباری قائل شوید – در حالی که هنوز مرزهای مربوط به اقدامات بالقوه مضر را حفظ کنید – می‌توانید برای حمایت از رفاه بیشتر به سمت درک خود و همکاری با خود حرکت کنید.

وقتی احساسات خود را تأیید کنید و بفهمید که چرا آنها را دارید، شاید بتوانید به نیاز اصلی خود که منجر به این احساسات ناخوشایند می شود، رسیدگی کنید.

چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟ – به یاد داشته باشید که “نه” گفتن اشکالی ندارد

السپت رابرتسون، مشاور بالینی ثبت‌شده و هنردرمانگر حرفه‌ای در ونکوور، می‌گوید: «گاهی اوقات داشتن این رابطه قوی با خود به این معنی است که شما به فعالیت‌های خاصی که با نیازهای شما همسو نیستند، «نه» می‌گویید و گزینه‌های مختلف را انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال، اگر دوستانتان از شما می خواهند که هر روز بعد از کار بیرون بروید و شما از کار خسته شده اید، اشکالی ندارد که فوراً با درخواست آنها موافقت نکنید. در عوض، یک دقیقه وقت بگذارید و زمان، سطح انرژی و علاقه خود را به برنامه های آنها در نظر بگیرید، سپس تصمیم بگیرید که آیا می خواهید بیرون بروید.

اگر واقعاً فقط به مدتی برای استراحت نیاز دارید، گفتن آن اشکالی ندارد. اگر ترجیح می دهید تنها نباشید، این نیز اشکالی ندارد. در نهایت، ابتدا با خودتان ارتباط برقرار کنید و اجازه دهید نیازهایتان در اولویت قرار گیرند. این امر می تواند در درازمدت شما را به دوست بهتری تبدیل کند. زیرا اجازه نمی دهید نیازهای برآورده نشده شما به رنجش تبدیل شود. به شما این امکان را می دهد که به طور کامل در روابط دیگر خود ظاهر شوید، حدود زمان و انرژی خود را تعیین کنید، به نیازهای خود توجه کنید و پذیرش خود را پرورش دهید.

برای خود و چیزهایی که از آن لذت می برید وقت بگذارید

چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟ در خلاصه می گوییم باید برای خود وقت بگذارید. مانند هر رابطه خوب، به اختصاص زمان برای پرورش آن کمک می کند. پس سعی کنید برای خودتان و نیازهایتان وقت بگذارید. بین 2 ساعت تا یک روز کامل – و به خودتان اجازه دهید که به کنجکاوی و شادی متمایل شوید، درست مانند قرار ملاقات با یک دوست و یا اعضای خانواده یا یک جمع با دوستان.

مرزها را تعیین کنید

داشتن یک رابطه خوب با خود همچنین به این معنی است که در مواقع نیاز از خود دفاع کنید و می توانید با تعیین مرزهای روشن و منصفانه با دیگران این کار را انجام دهید. درست است، تعیین حد و مرز ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشد، به خصوص اگر به آن عادت نداشته باشید، اما با گذشت زمان، دو چیز انجام می شود: توجه به نیازهای خود و قابل پیش بینی تر شدن برای دیگران. هر دو در نهایت به شما این امکان را می دهند که روابط بهتری با خود و دیگران ایجاد کنید.

به خود یادآوری کنید که مراقبت از خود «خودخواهانه» نیست

اگر رابطه خود را با خودتان نادیده می‌گیرید، ممکن است خودخواهانه باشد که اکنون سعی کنید آن را تغییر دهید. گاهی اوقات نحوه تربیت ما توسط والدین نیز ما را مشروط می‌کند که خود را در جایگاه آخر قرار دهیم و به دیگران توجه کنیم. اما باید یاد بگیریم که چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟ داشتن روابط سالم با خود احتمالاً رفتار خودخواهانه را کاهش می‌دهد، زیرا به جای اینکه نیازها و مشکلات خود را بر سر دیگران بیاورید، توانایی بیشتری برای حل آنها در درون و بین فردی به روش‌های سالم خواهید داشت. زمانی که دنیای درونی شما هماهنگ‌تر باشد، می‌توانید بهترین نقاط قوت خود مانند شفقت را در روابط خود با دیگران بیاورید.

نوشتن یا تکنیک روزنامه نگاری را نادیده نگیرید

اگر در درک خود یا فهمیدن نیازهای خود مشکل دارید، نوشتار مطالب به شما کمک بسیار زیادی می کند. دکتر کیمبر شلتون، روانشناس دارای مجوز، می گوید: «روزنامه نویسی راهی عالی برای یادگیری بیشتر درباره خود و ایجاد رابطه با خودمان است. او توصیه می‌کند با نوشتن آزاد آزمایش کنید (یعنی نوشتن هر چیزی که در حال حاضر به ذهنتان می‌رسد) یا، اگر خیلی سخت است، پیدا کردن درخواست‌های مجله برای کمک به شما در کشف افکارتان و درک بهتر خودتان.

چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟ – جملات تاکیدی مثبت درباره خود

سعی کنید هر روز به جملات تاکیدی مثبت در مورد خود فکر کنید. تعریف کردن از خودتان یا صحبت کردن در مورد آنچه در مورد خودتان دوست دارید هنگام درگیر شدن در تأیید خود، ممکن است عجیب باشد. اما وقتی هر روز روی کاری که دوست دارید تمرکز می کنید، می تواند بر عزت نفس و احساس ارزشمندی شما تأثیر مثبت بگذارد. سعی کنید هر روز کاری را که به خوبی انجام داده اید یا چیزی که به آن افتخار می کنید نام ببرید. انجام این کار به طور منظم مغز شما را آموزش می دهد تا نقاط قوت شما را ببیند، نه فقط نقاط ضعف شما.

با یک درمانگر تماس بگیرید

اگر در تلاش برای بهبود رابطه خود با خودتان هستید، به یاد داشته باشید که همیشه می توانید برای کمک به درمانگر مراجعه کنید.  در این زمینه می توانید برای مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی از طریق همکده اقدام کنید. یک درمانگر حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا نقاطی را که ممکن است در رابطه با خودتان گیر کرده‌اید، مشخص کنید. یک درمانگر همچنین می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید در مورد خود فکر کنید و با خود به شیوه ای مهربان تر و دلسوزانه صحبت کنید و به شما کمک کند تا رابطه خود را با خود به شیوه ای مثبت تر تعریف کنید.

نگاه نهایی بر رابطه با خود

ما به بررسی این سوال پرداختیم که چگونه با خود رابطه ای سالم ایجاد کنیم؟ در پایان روز، رابطه شما با خودتان برای حفظ سلامت روانی و روابط بین فردی شما بسیار مهم است. رابطه با خود شما بر نحوه دیدن خود، صحبت با خود و تعامل با دیگران تأثیر می گذارد – به این معنی که می تواند در هر جنبه دیگری از زندگی به شما کمک کند یا به شما آسیب برساند. به همین دلیل است که می‌تواند برای بهبود این رابطه از طریق مراقبت از خود، تأیید و اعتبار بخشیدن به احساسات خود و شاید حتی مراجعه به یک درمانگر مهم باشد.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا