چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟

شناسایی آزار کلامی ممکن است دشوار باشد و متأسفانه، همچنین می تواند یک نوع رایج سوء استفاده در برخی از روابط باشد. استادان دستکاری، سوء استفاده کنندگان کلامی می توانند به عزت نفس شما آسیب برسانند و در عین حال به نظر می رسد که عمیقاً از شما مراقبت می کنند. استفاده از کلمات برای تنبیه یک تلاش بسیار پنهان برای کنترل است، و صرف نظر از اینکه همسرتان چقدر محبت آمیز به نظر می رسد، آزار کلامی موذیانه است – و می تواند به اندازه آزار فیزیکی مضر باشد. اما سوال این است که چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟ در این مقاله از اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران یعنی همکده به این سوال پاسخ دادیم. مرکز مشاوره همکده در کنار خدمات حضوری، مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می دهد.

آزار کلامی چیست؟

توهین کلامی یک عمل خشونت آمیز با گفتار است که می تواند شامل انتقاد شدید، توهین یا محکوم کردن شخص دیگری باشد. آملیا پک، یک درمانگر ازدواج و خانواده مجاز می‌گوید: «آزار کلامی می‌تواند به هر طریقی باشد که شریک زندگی از زبان خود برای اعمال کنترل در رابطه استفاده می‌کند. این می تواند گفتاری باشد که باعث شود شریک زندگی کمتر احساس کند در رابطه با ارزش یا مهم است. آزار کلامی اغلب ناامنی های یک نفر را هدف قرار می دهد، اما شکل آن می تواند متفاوت باشد، از فریاد زدن و تحقیر تا تاکتیک های ظریف تر و دستکاری کننده تر.

آزار جسمی به راحتی قابل شناسایی است. شکی نیست که اگر توسط شریک زندگی خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته اید یا مجروح شده اید، مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید. توهین کلامی متفاوت است. آسیب داخلی است و هیچ کبودی یا زخم فیزیکی وجود ندارد – فقط یک روح زخمی است. در حالی که هر دو می توانند اثرات بلندمدتی مانند عزت نفس پایین، افسردگی، اضطراب و موارد دیگر داشته باشند، تعریف سوء استفاده عاطفی بدون دانستن نشانه ها می تواند دشوار باشد.

اگر نگران این هستید که ممکن است سوء استفاده کلامی را تجربه کنید، این مطلب را بخوانید تا در مورد علائمی که باید در رابطه خود مراقب آنها باشید، یاد بگیرید.

علائم رایج آزار کلامی

ما می خواهیم بدانیم که چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟ اما سوال این است که علائم رایج آزار کلامی چه هستند؟ در ادامه به بررسی این مطالب می پردازیم.

آنها شما را نام می برند

نام بردن منفی نشانه توهین کلامی است. اگر این نام برای شما ناپسند به نظر می رسد، احتمالاً به این صورت بوده است. برخی از نام‌ها بی‌تردید توهین‌آمیز هستند، در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه تعارف پشت سر هستند. شناسایی اینها می تواند سخت تر باشد – اما به دل خود اعتماد کنید. آزاردهنده های کلامی اغلب از انتقاد «سازنده» برای تأثیر منفی بر عزت نفس شریک زندگی خود استفاده می کنند. پک می گوید: «به طور کلی، سوء استفاده کنندگان کلامی از کلمات خود برای هدف قرار دادن ناامنی و احساس شرم در شریک زندگی خود استفاده می کنند.

اگر همسرتان مدام از شما انتقاد می کند «به خاطر خودت»، آن را یک پرچم قرمز در نظر بگیرید. این موذیانه ترین شکل توهین کلامی است.

آنها شما را پایین می آورند

کلمات انتقادی، کنایه آمیز یا تمسخر آمیز که قصد دارند شما را پایین بیاورند (چه به تنهایی یا در مقابل دیگران) نوعی سوء استفاده است. اینها ممکن است نظراتی در مورد لباس، روش صحبت یا هوش شما باشد. هر نظری که باعث می شود شما احساس حقارت یا شرمندگی کنید، اغلب عمدی توسط سوء استفاده کننده است. پک می‌گوید: «وقتی یک شریک به صورت کلامی توهین می‌کند، در مرکز ارزش‌های خود برابری در رابطه ندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا شریک زندگی‌شان احساس «کم‌تر از» به دست آوردن حس قدرت در رابطه کنند.» از این رو باید بدانیم چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟

صدای خود را بالا می برند

وقتی یک همسر بدون تحریک زیاد به فریاد زدن متوسل می شود، ممکن است به طور قابل درک نگران باشید که هر چیزی که می گویید آنها را تحریک کند. اگر احساس می کنید که روی پوسته های تخم مرغ راه می روید و باید آنچه را که در اطراف آنها می گویید سانسور کنید، نشانه خوبی نیست. اگر شریک زندگی شما از نظر عاطفی بی ثبات است و برای ترساندن شما فریاد می زند، احتمالاً در رابطه احساس امنیت نخواهید کرد.

آنها با آزار کلامی در رابطه، از تهدید برای ترساندن شما استفاده می کنند

تهدیدهایی که زندگی یا بدن شما را تهدید می کند می توانند ترس ایجاد کنند – چه خالی باشند یا نه. هیچ تهدیدی را نباید ساده انگاشت. حتی اگر همسرتان به شما بگوید که آنها فقط شوخی می کنند، نباید در مورد امنیت شما در یک رابطه سالم نگرانی وجود داشته باشد. اگر تهدیدی باعث تغییر رفتار یا احساس مراقبت از شما شود، بسیار مهم است که تهدید را جدی بگیرید.

شما را به خاطر اعمالشان سرزنش می کنند

اگر همسرتان عصبانی شود، آیا شما را به خاطر اعمال یا رفتارهای بعدی خود سرزنش می کند؟ به این موضوع سرزنش قربانی می گویند و نشانه آزار کلامی است که اغلب با شخصیت های خودشیفته همراه است. دلایل یا بهانه هایی که آنها توصیف می کنند ممکن است عمداً پیچیده باشد تا شما را گیج کند. در نتیجه از اقدامات آنها عذرخواهی کنید. آنها ممکن است بیش از حد محبت آمیز باشند تا به شما این باور را بدهند که هرگز واقعاً به شما آسیب نرسانده اند.

پک می‌گوید: «به یاد داشته باشید که افرادی که در روابط آزاردهنده هستند همیشه 100 درصد مواقع مورد آزار قرار نمی‌گیرند. “اغلب، پس از یک قسمت خشونت آمیز، زوج ها آرایش می کنند و برای مدتی نوعی “فاز ماه عسل” دارند. این قطعه ای است که منجر به پیچیدگی عاطفی می شود و قربانیان را وادار می کند تا بدرفتاری شریک خود را توجیه کنند یا آن را مقصر بدانند.” هدف ما این است که بدانیم چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟

بوسیله آزار کلامی در رابطه،‌ آنها احساسات شما را نادیده می گیرند

وقتی همسرتان از بحث کردن امتناع می کند ممکن است از مسئولیت دوری کنند. مکالمات در مورد اعمال و کلماتی که به شما آسیب می زند پایان می یابد. مسائلی که بر رفتار آنها منعکس می شود نادید می شود. این نیز نوعی گاز لایت است: نگرانی‌ها نادیده گرفته می‌شوند. شریک زندگی‌تان اصرار می‌کند که برخی رویدادها «اتفاق نیفتادند» یا چیزهایی را خطا به خاطر می‌آورید. نور گاز می تواند شما را وادار کند که واقعیت خود را زیر سوال ببرید و به چرخه ای از سرزنش قربانی بازگردد.

پک می‌گوید: «بسیاری از مشتریان من که آزار کلامی را در یک رابطه تجربه کرده‌اند یا تجربه می‌کنند، تأثیرات سوءاستفاده عاطفی و سختی را نیز احساس می‌کنند. “آنها اغلب از شریک زندگی خود گزارش می دهند که به آنها می گویند به گونه ای احساس می کنند، که در تضاد با آنچه آنها واقعاً احساس می کنند هستند. (یا فکر می کنند واقعاً احساس می کنند؛ سوء استفاده این آگاهی عاطفی را برای برخی از قربانیان بسیار چالش برانگیز می کند).

شما را دستکاری می کنند

استفاده مداوم و شدید از کلمات تهدیدآمیز ممکن است شما را به انجام کارها یا رفتارهایی که برایتان ناراحت کننده است سوق دهد. این شکل از آزار کلامی در پایان ازدواج رایج است. اگر همسرتان نمی‌خواهد طلاق بگیرد، هرچه لازم باشد به شما می‌گوید تا احساسات شما را بازی دهد و شما را در زندگی زناشویی نگه دارد. این تلاشی است برای اینکه شما را وادار به انجام خواسته های آنها کند – صرف نظر از اینکه چه چیزی برای شما به عنوان یک فرد بهتر است.

نشانه هایی که شما قربانی آزار کلامی در رابطه هستید

هدف ما این است که بدانیم چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟ در ادامه نشانه هایی که نشان می دهد شما قربانی هستید را بررسی می کنیم:

شما عزت نفس پایینی دارید

متوجه می‌شوید که احساساتتان را دفن می‌کنید، سعی می‌کنید شریک زندگی‌تان را ناراحت نکنید و آنقدر برای حفظ آرامش تلاش می‌کنید که هر روز به یک کار عاطفی تبدیل می‌شود. ممکن است گاهی اوقات احساس افسردگی کنید یا تعجب کنید که آیا دیوانه هستید. استرس خود را به سمت درون می چرخانید. با تنبیه خود به خاطر رفتار همسرتان، احساس می کنید که همه چیز در ذهن شما اتفاق می افتد. پک می‌گوید که مشتریانش گزارش می‌دهند که آزار کلامی و عاطفی «آنها را به این باور می‌رساند که هر اشتباهی در رابطه تقصیر آنهاست یا اینکه فقدان شادی یا رضایت آنها در رابطه به دلیل تلاش نکردن کافی است».

با آزار کلامی در رابطه،‌مانند یک فرد متفاوت احساس می کنید

وقتی کسی از شما سوء استفاده می کند، می تواند احساس شما را نسبت به خودتان تغییر دهد. شما آنقدر درگیر رابطه می شوید و سعی می کنید از ناراحتی شریک زندگی خود جلوگیری کنید که فردی را که قبلا بودید رها کنید. صدای خود را از دست می دهید و مرزهای شخصی را رها می کنید. اگر متوجه شدید که به هر دلیلی سوء استفاده را در رابطه خود توجیه می کنید در حالی که در گذشته هرگز تصور نمی کردید این رفتار را تحمل کنید، احتمالاً زمان آن فرا رسیده است که به دنبال کمک باشید.

پک می‌گوید: «اغلب، از مشتریان می‌شنوم که می‌گویند یک توجیه برای ماندن در رابطه این بود که «حداقل» آزار جسمی نبوده است. او گفت: “از نظر فیزیکی یا نه، سوء استفاده واقعی است.و وقتی می شنوم که مردم از این نوع توجیه در روایت خود استفاده می کنند، متوجه می شوم که چقدر مجبور شدند احساسات و عواطف خود را سرکوب کنند. برای یافتن صدای خود در تلاش بودند. اما باید دانست که چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟

احساس می کنید روی پوسته تخم مرغ راه می روید

اگر وقتی شریک زندگیتان در اطرافتان است احساس امنیت ندارید، ممکن است احساس کنید که باید مراقب هر کلمه ای که صحبت می کنید باشید. هر کاری که انجام می دهید یا می گویید هرگز به اندازه کافی خوب نیست. وقتی احساس می‌کنید که نمی‌توانید تا حد زیادی خودتان باشید، ممکن است زمان آن رسیده که رابطه‌تان و نقشی را که می‌خواهید در آن بازی کنید، دوباره ارزیابی کنید. پک می‌گوید: «وقتی می‌شنوم که مردم می‌گویند به دلیل واکنش شریک زندگی‌شان خیلی از گفتن چیزی می‌ترسند، به نحوی که به نظر می‌رسد باعث ایجاد حس ترس می‌شود، شروع به ارزیابی نشانه‌های سوءاستفاده یا نگرانی‌های ایمنی می‌کنم».

چگونه با آزار کلامی در رابطه خود مقابله کنید؟

سوء استفاده هرگز توجیه نمی شود. به خود یادآوری کنید که این تقصیر شما نیست. وقتی آن را تجربه کردید، گزینه های خود را برای دور شدن در نظر بگیرید. اگر شخصی که دوستش دارید به صورت کلامی سواستفاده گر باشد و احساسات شما را نادیده بگیرد، ممکن است خودتان (و نیازهایتان) را مهم نبینید. “به احساساتی که مخالف آنچه می دانید برای شما مناسب است گوش دهید. اگر به هر طریقی به شما گفته می شود که احساسات، افکار، عواطف شما ارزشی قائل نمی شوند، وقت آن رسیده است که از حمایتی استفاده کنید تا به شما کمک کند وارد شرایط مناسب شوید.

وقتی متوجه شدید که مورد سوء استفاده قرار گرفته اید، سعی کنید روی کمک گرفتن تمرکز کنید. اگر با توهین کلامی مواجه شدید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • با یک درمانگر روابط، چه با هم یا جداگانه، مشاوره بگیرید.
  • اطراف خود را با یک سیستم پشتیبانی از خانواده و دوستانی که می توانند تجربیات شما را تایید کنند، احاطه کنید. با آنها بحث کنید که چه اتفاقی می افتد و چه احساسی دارید.
  • با متجاوز خود در مورد سخنان آزاردهنده او ارتباط برقرار کنید و در مورد اینکه این رفتار برای شما غیرقابل قبول است صحبت کنید. برای آنچه در یک رابطه می خواهید و نمی پذیرید حد و مرز تعیین کنید.
  • اگر پس از انجام اقداماتی برای ترک رابطه احساس می‌کنید در خطر هستید، به دنبال یک پناهگاه باشید.
  • ازدواج یا رابطه را ترک کنید

در این مسیر می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
brides

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا