چند ویژگی یک کودک فوق ستاره

کودک فوق ستاره یا با استعداد می تواند از همان ابتدای کودکی تفاوت خودش با دیگران را نشان دهد. اما آیا منظور از داشتن استعداد فقط درس خواندن است؟ بسیاری از والدین امروزی با ایجاد فشار بیش از حد به فرزندان خودشان استعداد های آن ها در هر زمینه ای از بین می برند. ممکن است یک کودک در زمینه درسی استعداد نداشته باشد. اما از آن سمت در زمینه هنری یا ورزشی پر از قابلیت های خاص باشد. تحصیلات موفق باعث پیشرفت افراد می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم پیشرفت موضوع مهمی در دنیای امروزی است.

لازمه پیشرفت در زندگی تلاش و کوشش است. کمک به فرزندان برای پیشرفت توسط خانواده باید انجام شود. یکی از مواردی که در دوران مدرسه فرزندان باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه درس خواندن است. مشاوره تحصیلی می تواند به خانواده ها برای موفقیت فرزندان در مدرسه کمک کند. بسیاری از ما در دوران مختلف تحصیلی از مشاوران مختلف استفاده کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در کنار مشاوره تلاش خود را بیشتر کنید. لازمه موفقیت تحصیلی تمرکز در درس خواندن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند ویژگی یک کودک فوق ستاره چگونه است؟

رفتار کودک فوق ستاره

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند ویژگی یک کودک فوق ستاره، صحبت کنیم.

کمک به کودک فوق ستاره برای موفقیت در مدرسه

بسیاری از والدین از خود می پرسند که برای کمک به فرزندان خود در مدرسه چگونه می توانند کار کنند. دانستن این که چقدر حمایت برای ارائه می تواند یک تعادل حساس باشد. این به سن فرزند شما بستگی دارد. کمک بیش از حد برای موفقیت در مدرسه  به راحتی می تواند باعث شود که شما مسئولیت آن را بر عهده بگیرید.  یا آن را انجام دهید چرا که باعث می شود آن ها کمتر دچار مشکل، سرخوردگی یا غرق شدن کند. این مسئله به ویژه در حال حاضر، پس از گذراندن دوران همه گیری کروناویروس، بسیار مهم است. بسیاری از بچه ها ممکن است پس از گذراندن بخش بیشتری از یک سال در آموزش از راه دور یا ترکیبی از نظر تحصیلی عقب افتاده باشند.

نکته ای در ارتباط با کودک فوق ستاره

این یک شکاف بزرگ پیشرفت را در بین بچه های جوامع نیازمند ایجاد می کند. از جمله دانش آموزان رنگین پوست، آن‌هایی که تفاوت یادگیری یا شرایط روحی و روانی دارند. و کسانی که در مدرسه در حال تلاش بودند، افزایش داده است. بهترین راه های حمایت از تلاش‌های تحصیلی کودک با استعداد خود شامل مواردی است. از جمله زمان ارائه کمک و میزان کمک، زمان برقراری ارتباط با معلمان  و چگونگی تقویت خودکفایی. مدیریت زمان و مهارت های سازمانی فرزند خود را بیشتر بدانید.

انتظارات مثبت را تعیین کنید

ملکا آلن، مشاور مدرسه پورتلند، با بیش از 18 سال سابقه کار با کودک با استعداد نکته ای را گفته است.  او در همه رده های سنی زیر ١٢ سال، به والدین و فرزندان آن ها کمک می کند. این کار باعث می شود تا انتظارات خوب، روال و اهداف سال تحصیلی را تعیین کنند. او به هر دو طرف توصیه می کند که در مورد آن چه دانش آموز می خواهد کار کند، مطالعه کنند. نکته مهم این است که آیا کتاب های مختلف را باید کودکان بخوانند یا خیر. به موقع تکلیف خانه را تمام کنند، در کلاس بیشتر صحبت کنند، همه نمرات قبولی را بگیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آلن می گوید: به خاطر داشته باشید که انتظارات و اهداف والدین و دانش آموزان ممکن است متفاوت باشد. اشکالی ندارد برای یافتن زمینه های مشترک و متناسب با سن و اهداف خاص کودک با استعداد خود تلاش کنید.

نشانه های یک کودک فوق ستاره

سنجش هوش واقعی، بسیار دشوار است. توماس ادیسون در دوران کودکی یادداشتی از معلمش به مادرش داد که در آن نوشته بود که فرزندش “با استعداد” است.

یکی از معلمان انیشتین نیز گفت که او “از نظر ذهنی کند، غیر اجتماعی و برای همیشه در رویاهای احمقانه سرگردان است.” شاید او در مورد فیزیک رویاهایی می دید. شاید او صرفاً داشت چیزی را پرورش می داد که مسلماً بزرگترین فرآیند ذهنی بود که تاریخ تاکنون شناخته است.

نکته ای در ارتباط با کودک فوق ستاره

انجمن ملی برای کودکان با استعداد (NAGC) استعداد را به عنوان “توانایی … به طور قابل توجهی بالاتر از حد طبیعی برای سن [کودک]” تعریف می کند. یک کودک ممکن است در یک یا چند زمینه استعداد داشته باشد، از جمله

  • هنری
  • خلاق
  • روشنفکر (I.Q.)
  • رهبری
  • یک رشته دانشگاهی مانند هنرهای زبان، ریاضیات یا علوم

کودکان تیزهوش در همان روز اول کلاس تقریباً 60 درصد از تمام مطالب مهدکودک را می دانند.

حوزه های اطلاعاتی در ارتباط با کودک فوق ستاره

نظریه هوش چندگانه ارائه شده توسط پروفسور هاروارد، دکتر هاوارد گارتنر، چند توانایی را پیشنهاد می کند که می توان آن‌ها را عناصر عقل انسان دانست:

  • جسمی- حرکتی: توانایی های جسمانی؛ چابکی بدن؛ هماهنگی دست و چشم؛ لمس اشیاء
  • درون فردی: توانایی های اعمالی «در درون خود»؛ خودآگاهی یا درون نگری باورها، عواطف، اهداف و انگیزه ها.
  • بین فردی: تعامل و درک دیگران – ارتباط کلامی و غیر کلامی. حساسیت به خلق و خوی دیگران
  • منطقی-ریاضی: درک ایده های انتزاعی و پیچیده. استدلال استقرایی یا قیاسی؛ تشخیص الگوها؛ کار با اعداد
  • موزیکال-ریتمیک: زیر و بم، ریتم و لحن مشخص. حرکت به سمت موسیقی؛ توسعه ریتم؛ ایجاد، شناخت، بازتاب و بازتولید موسیقی.
  • طبیعت گرایانه: ارتباط با محیط فیزیکی. رشد غذاهای طبیعی (مانند میوه ها و سبزیجات)؛ بقای طبیعت؛ دانش حیوانات، گیاهان و غیره
  • کلامی-زبانی: درک و استفاده از زبان. مهارت های کلامی و نوشتاری؛ استفاده از ریتم، صدا و لحن در کلمات. حافظه تصاویر، چهره ها و جزئیات دقیق.
  • بصری- فضایی: شناختی که شامل تصاویر و تصاویر است. قضاوت و استدلال فضایی؛ تجسم اشیا

تفاوت بین “استعداد” و “هوش”

کریستوفر ، M.A.T، متخصص در زمینه آموزش تیزهوشان، چهار تفاوت اساسی بین کودک تیزهوش و کودک باهوش را توضیح می دهد:

بچه های باهوش برای رسیدن به موفقیت سخت تلاش می کنند. در مقابل، بچه های با استعداد به سرعت می توانند خسته شوند. بچه های باهوش رویای هر معلم هستند. آن‌ها به موقع حاضر می شوند، درست رفتار می کنند و سخت کار می کنند. در نتیجه در کلاس درس موفق می شوند. در واقع، بچه‌های باهوش و در عین حال بدون استعداد بیشتر در محیط‌های آکادمیک سنتی موفق می‌شوند. زیرا انگیزه آن‌ها در درجه اول با نمرات و شناخت است. مشکل بزرگی برای بچه‌های تیزهوش وجود دارد: نه نمره و نه شناخت معمولاً آن‌ها را هدایت نمی‌کند.

چند ویژگی یک کودک فوق ستاره

یک کودک فوق ستاره یک فرد زنده منحصر به فرد است که بر خلاف بسیاری از ما، توانایی های ادراکی خاصی دارد. این مفهوم متافیزیکی از کودک ستاره گاهی اوقات به یک شخص با استعداد نامیده می شود. اگر فکر می کنید می توانید یک کودک ستاره باشید، در مورد این چند ویژگی مشترک که این افراد بسیار آگاه به اشتراک می گذارند، بخوانید. چند ویژگی مشترک یک “کودک ستاره” را در ادامه خواهیم گفت.

همدل و آگاه هستند

اغلب این افراد اولین کسانی هستند که با همدلی ارتباط می گیرند. یک کودک فوق ستاره معمولاً افرادی را می بیند که از نظر عاطفی آسیب می بینند و می خواهند کمک کنند. این افراد به ‌جای شرکت‌کننده در مکالمات یا فعالیت‌هایی که افراد در آن شرکت می‌کنند، مانند ناظران دیگران عمل می‌کنند. آن‌ها به‌عنوان یک ناظر، در مورد مردم و به‌ویژه عشقشان کنجکاو هستند. این مردم نسبت به زبان بدن، حالات چهره و لحن صدا حساس هستند که بیشتر از کلمات آشکار می شود.

آن‌ها حکمت را فراتر از سال‌های خود نشان می دهند.

در سنین جوانی، به دلیل مفاهیم مهمی که به راحتی می‌توانید درک کنید، ممکن است مردم فکر کنند که شما یک نابغه هستید. این یک ویژگی مشترک برای کودک فوق ستاره است. آن‌ها چیزهایی را فراتر از شکل فیزیکی خود و محدودیت های زمین درک می کنند.

یک کودک فوق ستاره احساس می کند که به زمین تعلق ندارد

این احساس که در داستان های تخیلی با موجودات فانتزی بیشتر از انسان ها اشتراک دارید، یک ویژگی مشترک کودکان ستاره است. یک کودک فوق ستاره ممکن است به دلیل افکار و رفتار غیرمعمول خود از سوی دیگران احساس عدم پذیرش کند. یک کودک با استعداد اغلب فردی است که در داستان های موجودات فضایی، داستان های خون آشام ها و رمان های علمی تخیلی الهامات معنوی می یابد.

تحقیقات درباره این موضوع

محققانی که روی افراد درگیر در معنویت‌های جایگزین مطالعه می‌کنند، دریافتند که از آنجایی که مردم در مورد معنویت گزینشی هستند، افسانه‌های جدیدی خلق می‌کنند. اعتقاد به کودک فوق ستاره را می توان به عنوان یک معنویت جایگزین در نظر گرفت زیرا این مفهوم در مسیرهای مذهبی سنتی رایج نیست.

یک کودک فوق ستاره می داند که تناسخ در زندگی گذشته او هست

مفهوم تناسخ چیزی است که یک کودک ستاره با آن آشنا است و ممکن است احساس کند چندین زندگی قبلی را داشته است. یان استیونسون، روان‌پزشک پژوهشی از دانشگاه ویرجینیا، گزارش‌های کودک فوق ستاره را که ادعا می‌کردند زندگی‌های گذشته را به خاطر می‌آورند، بررسی کرد. در بیش از 2500 مطالعه موردی، استیونسون اظهارات هر کودک را مستند کرد و سپس فرد متوفی را شناسایی کرد که کودک در زندگی گذشته او خاطراتش را داشت. در هر مورد، او حقایقی را در مورد زندگی فرد مرده تأیید کرد که با آنچه کودک فوق ستاره اعلام کرد، یکسان بود.

نکته

محققان سوئدی سلول های بنیادی دریافتند که میانگین سنی سلول ها در بدن بزرگسالان بین 7 تا 10 سال است. آن‌ها می گویند: “با توجه به این شواهد آگاهانه، می توانیم بفهمیم که با افزایش سن، سلول های بدن ما به طور منظم جایگزین می شوند. از این رو، بدنی داریم که دائماً در حال تغییر است.

با این حال، آگاهی ما از اینکه چه کسی هستیم، بدون تغییر باقی می‌ماند.» به این معنا، آگاهی ما فناناپذیر است. احتمالاً می‌تواند در بسیاری از بدن‌های در حال تغییر در زمان سفر کند. محققان می گویند “این توضیح منطقی تناسخ است.”

یک کودک فوق ستاره همه جا عشق را پیدا می کند

یک کودک فوق ستاره اغلب آرام، خندان و اولین کسی است که غریبه ای را در دنیایی پر از ناراحتی و ناامیدی در آغوش می گیرد. عشق بی قید و شرط برای ستاره کودک وجود دارد. زیرا آن‌ها می توانند فراتر از احساسات منفی که افراد در هنگام صدمه  نشان می دهند، ببینند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا