چند ویژگی سلامت روانی که درمانگران آن را مشخص کرده اند

سلامت روانی اهمیت بسیار زیادی دارد. همان طور که جسم انسان نیاز به رسیدگی دارد روان هم همینطور است. همه ما می دانیم که فرزندان باید دوران کودکی را به درستی بگذرانند. روان شناسان می گویند بیشتر مشکلات در دوران کودکی ایجاد شده است. فرزندخواندگی موضوعی است که می تواند باعث ایجاد اختلالات روانی در کودکان شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچ ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا چند ویژگی سلامت روانی که درمانگران آن را مشخص کرده اند

رفتار کودکان و سلامت روانی

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند ویژگی سلامت روانی که درمانگران آن را مشخص کرده اند، صحبت کنیم.

آمار سالانه در کشور ها برای فرزندخواندگی و تاثیرات آن بر سلامت روانی

سالانه بیش از 18000 کودک در داخل کشورهای جهان به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند. اغلب افراد را از بحث آشکار درباره سلامت روان خود در حین و پس از به فرزندخواندگی باز می دارد. حمایت آشکار از جانب عزیزان می تواند به افراد کمک کند تا در طول این فرآیند کنار بیایند.

وقتی جنیس رایت 16 ساله بود، باردار شد و نامزدش او را رها کرد. سال 1980 بود، و دکتر رایت از او پرسید که آیا او به فرزندخواندگی فکر کرده است یا خیر؟ او برای ماه‌ها به طور متناوب بین احساس خوب و پریشان از آینده فرزندخواندگی فکر می‌کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این روند به طرز باورنکردنی برای رفاه سلامت روانی او تلاش می کرد. رایت دوستانی را از دست داد که “به اندازه کافی بالغ” برای کمک نبودند و هیچ حمایتی از جانب خانواده او نداشتند. رایت می‌گوید: « من کاملاً می‌دانم که در آن زمان چقدر افسرده بودم. «به خاطر نمی‌آورم که کسی به من مشاوره داده باشد یا از من بپرسد که آیا حالم خوب است یا نه. یادم می‌آید بعد از به دنیا آمدن نوزاد، دکتر یک قرص سه هفته‌ای قرص ضد درد به من داد تا به من کمک کند پس از آن، راه بازگشت به زندگی را پیدا کنم.»

رایت می‌گوید مهم‌ترین مبارزه‌ای که او با آن روبه‌رو شد، ناشی از فقدان مراقبت‌های بهداشتی روانی بود که برای کشف احساسات او و آماده کردن او برای این فرآیند دشوار فراهم شد.

بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند فرزند خود را به فرزندخواندگی بسپارند

با وجود بیش از 18000 کودک که سالانه تنها در داخل کشور به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند، بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند فرزند خود را به فرزندخواندگی بسپارند و با اثرات بالقوه سلامت روانی مقابله کنند. آگاهی از فرزندخواندگی مهم است. مکالمه ها اغلب حول افرادی است که خودشان به فرزندی پذیرفته شده اند، برخلاف کسانی که فرزند خود را رها کرده اند.

دکتر بتانی کوک، روانشناس و نویسنده کتاب می گوید: “تفکر دادن به فرزندخواندگی تجربه بسیار آسیب زایی است، صرف نظر از این که انتخابی که انجام می دهید درست است یا نه.”

چند ویژگی سلامت روانی که درمانگران آن را مشخص کرده اند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه نوع انسانی شادتر است؟ به نظر می رسد یک نوع سوال بسیار ذهنی است. اکثر متخصصان احتمالاً موافق هستند که هر کسی بدون توجه به شخصیت، ارزش‌ها و ویژگی‌هایش می‌تواند سلامت روانی یا اختلالات، بیماری‌ها و کمبود سلامت عمومی را تجربه کند. اما اگر شواهد علمی وجود داشت که نشان دهد برخی از ویژگی‌ها به سلامت روانی کلی کمک می‌کنند، چه؟ چه می‌شود اگر یادگیری این ویژگی‌ها می‌تواند به شما در اهداف به سمت ذهن سالم‌تر کمک کند؟ همانطور که معلوم است، ممکن است حقیقتی در این مفهوم وجود داشته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اخیراً تحقیقات جدیدی در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است که بینشی در مورد این ویژگی ها ارائه می دهد. این مطالعه با عنوان “شخصیت سالم از منظر ویژگی اساسی”، برخی از یافته های جدید و بالقوه پیشگامانه را در مورد ویژگی های شخصیتی مثبت و تأثیر آن‌ها بر سلامت روانی ارائه می دهد. بر اساس آن مطالعه، ویژگی‌های بسیاری کشف شده است که نشان می‌دهد چه چیزی می‌تواند به افراد دارای سلامت روانی رفاه بهتر اضافه کند. این ویژگی‌ها به بسیاری دیگر می‌پیوندند که کارشناسان مدت‌ها معتقد بودند که به سطح ایده‌آل سلامت روان کمک می‌کنند. بر اساس این تحقیقات، بدون هیچ مقدمه ای، درمانگران چگونه ویژگی افراد از نظر روانی سالم را آشکار می کنند.

فردی که از سلامت روانی خوبی برخوردار است، تکانشی نیست

فرد تکانشی کسی است که در مدیریت هوس ها و وسوسه ها مشکل دارد. کسانی که با این مشکل مواجه می شوند بیشتر مستعد مشکلات روانی هستند. زیرا بعداً احساس گناه و پشیمانی می کنند یا اعمالی انجام می دهند که ممکن است در نهایت به آن‌ها آسیب برساند. روانشناس انسان گرا و نویسنده اسکات بری کافمن، دکترا، بیان می کند که افراد باید به دنبال ایجاد تکانشگری باشند زیرا:

  • شما تحمل ناامیدی بالایی خواهید داشت.
  • راحت تر می توانید در برابر هر نوع وسوسه ای مقاومت کنید.
  • می توانید رضایت را به تعویق بیندازید.
  • شما قادر به تمرکز بر روی اهداف بلند مدت نسبت به اهداف کوتاه مدت هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شایان ذکر است که تکانشگری با ریسک پذیری، سریع متفکر بودن یا ویژگی یک فردی خودجوش یکسان نیست. این به طور خاص به عدم تفکر قبلی اشاره دارد که منجر به تصمیمات نابخردانه ای می شود که می تواند به شما و دیگران آسیب برساند. البته این مورد بدون این که محاسبه کافی برای تعیین ایمنی آن از قبل انجام شود.

آن‌ها در برابر احساسات راحت هستند

راحتی نسبت به احساسات فقط به معنای پذیرش احساسات دیگران نیست. مهمتر از آن، به طور خاص به پذیرش احساسات خود اشاره دارد. به این معنی:

  • توانایی آگاهی از احساسات و افکار خود
  • درک احساسات به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره و انسانیت
  • پذیرش احساسات دشوار و پیچیده
  • تمایل به تأمل در احساسات، مهم نیست که مقابله با آن‌ها چقدر دشوار است
  • باز بودن برای تجربه انواع احساسات طبیعی، از جمله حالات عاطفی عمیق تر و متفاوت
  • توانایی بیان احساسات خود به دیگران به روش های سالم و مثبت

تجربه احساسات شدیدتر از دیگران و سلامت روانی

مطالعات متعدد نشان داده اند که چگونه سرکوب احساسات می تواند منجر به کاهش تفکر مثبت شود و سلامت جسمی و روانی را به خطر بیندازد. ابراز احساسات نه تنها سالم است بلکه ضروری است.

آن‌ها خود را در دام احساسات منفی نمی گیرند

احساسات منفی طبیعی هستند، و حتی تجربه  آن‌ها هر چند وقت یکبار سالم است. مشکل زمانی به وجود می‌آید که در دام آن احساسات منفی گرفتار می‌شوید، که منجر به مشکل در عبور از آن‌ها می‌شود و به طور بالقوه منجر به منفی‌سازی طولانی‌مدت می‌شود. در این‌جا برخی از اشکال منفی گرایی وجود دارد که می تواند ویژگی های سلامت روانی ضعیف را ایجاد کند:

فشار روانی

استرس بخشی طبیعی از زندگی است، اما کسانی که آسیب پذیر هستند ممکن است آن را به صورت بیش از حد نامتعادل تجربه کنند. این استرس زیاد می‌تواند نحوه پردازش و مدیریت مغز شما با موقعیت‌های دشوار را مختل کند و به طور بالقوه منجر به استرس دائمی یا مزمن شود. که البته هر دو برای سلامت روان مضر هستند.

خصومت و عصبانیت

احتمالاً بارها این اصطلاحات را قبلا جداگانه شنیدید . وقتی کنار هم قرار می گیرند، تمایل دارند احساسات منفی را بر اساس یا در نتیجه خشم تجربه کنند. نمونه هایی از این موارد آزار، تلخی، حسادت و ناامیدی است. خصومت خشمگین می‌تواند منجر به مستعد شدن به موقعیت‌های منفی شود، به این معنی که احتمال دارد از موقعیت‌های جزئی عصبانی شوید.

اضطراب

اضطراب همراه با بی قراری، استرس و ترس است که همگی بر سلامت روانی فرد تأثیر می گذارد. گرفتاری در حلقه بی پایانی از نگرانی در مورد آینده و پشیمانی از گذشته آسان است. توجه داشته باشید که این به طور خاص به اختلالات اضطرابی اشاره نمی کند، بلکه به مفهوم کلی گیر افتادگی در میان نگرانی ها و افکار مضطرب اشاره دارد. اضطراب‌ همچنین می تواند آسیب های جسمی زیادی به شما برساند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا