چگونه می توان رفتار یک فرد خودشیفته را تشخیص داد؟

رفتار یک فرد خودشیفته دارای علائم خاصی است. خودشیفتگی شاید برای برخی افراد یکی از نشانه های مثبت و قدرتمندی باشد. حتی گاهی اوقات مردم خودشیفتگی را با اعتماد به نفس اشتباه می گیرند. خیلی از ماها خودشیفتگی را با غرور اشتباه می گیریم. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و رفتار یک فرد خودشیفته

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه می توان رفتار یک فرد خودشیفته را تشخیص داد، صحبت کنیم.

رفتار یک فرد خودشیفته به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و رفتار یک فرد خودشیفته

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در هر حالتی تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس این که دیگرانزیبایی او را نمی بینند بربیاید و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و رفتار یک فرد خودشیفته

سوء استفاده از خودشیفتگی این گونه است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

چند نمونه از رفتارهایی که یک فرد خودشیفته را نشان می‌ دهد

خودشیفته ها به ندرت دارای رفتار گرم با دیگران هستند. بسیاری از تاکتیک های آن ها شامل استفاده از اشکال پنهان انواع مختلف خصومت است. این ظلم به کسی، به ویژه رفتار یک فرد خودشیفته، اجازه می‌دهد تا انکار قابل قبولی برای اعمال خود به دست آورد و از مسئولیت پذیری اجتناب کند. تشخیص این که آیا فردی با این همه غیرمستقیم رفتار نگران کننده یا مضری دارد می تواند دشوار باشد. به همین دلیل عاقلانه است که یاد بگیرید قبل از این که دچار این حالت شوید علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید.

چگونه می توان رفتار یک فرد خودشیفته را تشخیص داد؟

آیا می دانید چگونه رفتار یک فرد خودشیفته را تشخیص دهید؟ همانطور که در زندگی حرکت می کنید، یادگیری نحوه شناسایی این شخص  از اهمیت بالایی برخوردار است. آخرین چیزی که نیاز دارید این است که با کسی درگیر شوید که مشکلاتش بیشتر از هر چیزی در دنیا است و رفتار وحشتناکی با شما دارد. مطمئناً، همه این اطلاعات جذاب هستند و در ابتدا حتی افراد دارای این مشکل چیزهای درستی می گویند. با این حال، لطفاً با جذابیت آن‌ها خیلی راحت نباشید زیرا این حقه فقط برای مدت کم دوام می آورد. آن‌ها نمی خواهند برای چیزی جز پیشرفت برنامه خود با شما باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رفتار یک فرد خودشیفته به گونه ای است که روابط خوبی با مردم ندارد و برخی ممکن است بگویند این رفتارهای خاص تاریخ انقضا دارند. آن‌ها فقط برای مدت مشخصی می توانند خوب باشند، و زمانی که مردم به هدف واقعی آن ها پی ببرند، به سراغ قربانی بعدی خود خواهند رفت.  برای شناسایی یک خودشیفته، ابتدا باید طرز فکر او را درک کنید.

چگونه یک خودشیفته را تشخیص دهید؟

قبل از اینکه بدانید چگونه یک خودشیفته را تشخیص دهید، باید نیروی محرکه این شخص را درک کنید. در بیشتر موارد، این افراد دستکاری می‌شوند. زیرا اتفاقی برایشان رخ داده است که دیدگاه آن‌ها را نسبت به دنیای اطرافشان و خودشان تغییر می دهد. آن‌ها ممکن است قربانی برخی آزار و اذیت شوند یا درگیر یک تروما باشند.

آنها یک نوع نگرش “من آن‌ها را قبل از اینکه بفهمند چه مشکلی دارم گول می زنم” ایجاد کرده اند. تمام رفتارهایی که می‌بینید از دستکاری‌کننده‌ها می‌آیند،  در حالی که ممکن است خود را بیشتر از هر کس دیگری دوست داشته باشند، حقیقت این است که ارزش فوق العاده پایینی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکنون، وقتی با چنین فردی در دنیای دوستیابی درگیر می شوید، احتمالاً فوراً جذب او خواهید شد.  آن‌ها نقش خود را کامل بازی کرده‌اند، و می‌دانند که چه چیزهایی را باید بگویند و انجام دهند تا شما را در دستان خود قرار دهند. با توجه به توانایی های دستکاری شدید آن‌ها، باید مراقب باشید.

چگونه رفتار یک فرد خودشیفته را از طریق رفتارهای آشکار تشخیص دهیم؟

اگر می خواهید از خود در برابر دوستان یا علاقه مندی های عاشقانه محافظت کنید، باید حد و مرز های رایج را یاد بگیرید. در این‌جا چند راه برای شناسایی یک خودشیفته را آورده ایم تا بتوانید از درگیری در روابط آن‌ها جلوگیری کنید.

آن‌ها با فکری بزرگتر و بهتر از شما هستند

آیا تا به حال کسی را ملاقات کرده اید که همیشه مجبور است شخصیت شما را کوچک کند؟ این افراد هرگز نمی توانند به کسی اجازه دهند که چیزی بهتر از آن‌ها داشته باشد زیرا به غرور آن‌ها لطمه می زند. اگر در شغل خود افزایش حقوق دریافت کرده اید، آن‌ها قبلاً دو برابر افزایش داشته اند. به نظر می رسد آن‌ها همیشه کلمات مناسبی برای گفتن دارند تا احساس کمتری نسبت به شما ایجاد کنند.

آن‌ها به سمت افراد آسیب پذیر جمع می شوند

از آن جایی که آن‌ها قادر به داشتن روابط معنادار نیستند، از شما برای به دست آوردن منابع مالی، بدنامی یا برآورده کردن خواسته های جنسی خود استفاده می کنند. یکی از بخش های کلاسیک رفتار یک فرد خودشیفته این است که به دنبال افراد آسیب پذیری باشند که در عشق بدشانس بوده اند. یا فقط دوران سختی را پشت سر گذاشته اند و به شخصی برای تکیه کردن نیاز دارند.

رفتار یک فرد خودشیفته به گونه است که بر گفتگو تسلط دارند

هنر زیبای گفتگو مهارتی است که یک این اشخاص ایجاد می کنند. پرورش توانایی مکالمه رفت و برگشت بدون صحبت بر سر یکدیگر زمان می برد. با این حال، اگر می‌خواهید یک خودشیفته را شناسایی کنید، این شخص است که دائماً با شما صحبت می‌کند و حرف شما را قطع می‌کند تا نتوانید کلمه‌ای وارد مکالمه کنید. ممکن است متوجه شوید که تلاش برای صحبت با این فرد غیرممکن است زیرا آن‌ها به شما اجازه نمی دهند.

آن‌ها با صدای بلند و مغرورانه حرف می زنند

می توان فکر کرد که شما یک نوع شخصیت ساکت و بی تکلف هستید، اما فرد خودمحور اغلب تمایل دارد که پر سر و صدا و پر جنب و جوش باشد. آن‌ها می‌خواهند همه نگاه‌ها به آن‌ها باشد نه اینکه از ترس در گوشه‌ای خمیده شوند. مطابق با شخصیت خود، آن‌ها ترجیح می دهند زندگی متفاوتی داشته باشند.

آن‌ها از گفتگو در مورد خانواده و دوستان خودداری می کنند

اگر می خواهید با هر روشی به یک نقطه مشترک در رابطه با این گونه افراد برسید، در مورد روابط صحبت کنید. این افراد به ندرت حلقه روابط بزرگی دارند زیرا در طول مسیر افراد زیادی را از خود دور می کنند. حتی خویشاوندان هم نمی خواهند با آن‌ها کاری داشته باشند زیرا روش های ارتباطی آن‌ها را قبول ندارند.

سخن آخر

خودشیفتگی آسیب هایی را به همراه دارد که یکی از آن ها تنهایی است.،در واقع این گونه افراد به علت شرایط خاصی که در طول مقاله برای شما توضیح دادیم همیشه در روابط شکست می خورند. هیچ کس دوست ندارد با شخصی باشد که از تو سواستفاده کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا