چرا خانواده ام از من تنفر دارند؟

عشق و تنفر دو سویه بزرگ احساسات انسانی است. آیا می توان همزمان یک نفر را هم دوست داشت و هم از او متنفر بود؟ چه چیزی باعث می شود یک نفر دوست داشته باشیم؟ یا چه چیزی باعث می شود از شخصی تنفر داشته باشیم. در جهانی که زندگی می کنیم رفتارهایی وجود دارد که شاید از شنیدن آن بسیار تعجبت کنیم. همان طور که گفتیم خانواده مهم ترین عضو در جامعه مدرن است. جامعه مدرن نیاز به افرادی دارد که سلامت روانی خوبی دارند. پس طبیعتاً والدین نقش به سزایی در سلامت روانی کودکان دارند. این که یک خانواده از فرزند خود نفرت داشته باشد واقعا غم انگیز است. درک تنفر خانواده از فرزندان به هر علتی نباید ادامه دار باشد. در این زمان این که مشاوران به این موضوع ورود پیدا می کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا خانواده ام از من تنفر دارند؟

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا خانواده ام از من تنفر دارند؟ صحبت کنیم.

جامعه به ما می آموزد که ما باید روابط خانوادگی خود را بیش از هر چیز در اولویت قرار دهیم

 تنفر

جامعه به ما می آموزد که ما باید روابط خانوادگی خود را بیش از هر چیز در اولویت قرار دهیم. چرا که خانواده مهمترین چیز در زندگی است. با این اوصاف، به راحتی می توان این باور را داشت که همه خانواده ها به هم متصل شده اندو  از یکدیگر حمایت می کنند. آن ها به یکدیگر عشق می ورزند، همانطور که در سریال های رمانتیک و تلویزیون واقع بینانه می بینیم. بنابراین ممکن است احساس کنید که خانواده شما از شما تنفر دارند. یا شما به یک خانواده سمی تعلق دارید، که می تواند دردناک باشد.‌

نکته مهم این است که در برابر سوالات واکنش نداشته باشید. شما ممکن است با سوالاتی مانند “چرا خانواده ام از من متنفر هستند؟” یا “آیا خانواده من سمی است” رو به رو شوید. با دانستن این که این یک موضوع رایج است.  هر چند که به ندرت مورد بحث قرار می گیرد، راحت باشید.

ممکن است به خود بگویید من چه کار اشتباهی انجام دادم؟

شما باید در هنگام مبارزه با این سوال که “چرا خانواده ام از من تنفر دارند؟” به مواردی توجه کنید. این مورد در واقع تأکید بر آن است که شما مقصر نیستید.  بسیاری اوقات ما ناامید و ناراحت می شویم چرا که والدین همیشه انسان های محبوبی نیستند. برخلاف آن چیزی که ما فکر می کنیم باید باشند. درست مانند هر فرد دیگری در کره زمین مشکلات زیادی وجود دارد. والدین (و خواهر و برادر) مستعد تیره شدن احساسات، قضاوت بد و رفتارهای غیرمنطقی هستند. برخورد با تعاملات سمی خانواده در یک خانواده ناکارآمد نگران کننده و کاملاً آزاردهنده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این آسان است که اجازه دهیم ناامنی های ما از ما بهترین استفاده را ببرد. ممکن است واقعاً احساس  کنید که خانواده شما از شما تنفر دارند.  مهم است که با چشمانی باز به وضعیت خانواده خود نگاه کنید. آیا این امر موقتی است زیرا خانواده شما با شرایط غیرعادی دست و پنجه نرم می کنند؟ آیا این فقط یک یا دو نفر از اعضای خانواده است یا همه اعضای خانواده شما هستند؟

ایجاد محیط های سمی در خانواده

ممکن است تنها یک یا دو نفر از اعضای خانواده در ایجاد محیط سمی در خانواده مشارکت داشته باشند.  احتمالاً چیزی بیشتر از برخورد شخصیتی نیست و الزاماً شاخص الگوهای سمی نیست. ارزیابی نحوه رفتار این خواهر و برادرهای سمی با دیگران نیز می تواند دیدگاه شما را در مورد این سوال فراهم کند. اگر آن ها تنفر خود را نسبت به شما آشکار می کنند، به احتمال زیاد آن ها با دیگران به همان شیوه رفتار می کنند. ما دوست داریم باور کنیم که خانواده های ما هرگز آن طور که با افراد خارج از خانواده رفتار می کنند با ما رفتار نمی کنند.  اما این به ندرت اتفاق می افتد. سعی کنید اقدامات او را از چشم شخص بی طرف ببینید. رفتار آن ها احتمالاً شخصی نیست.

برخلاف دوستانمان، ما نمی توانیم اعضای خانواده خود را انتخاب کنیم. به این معنی که ما اغلب با افرادی گیر می کنیم که اگر انتخابی داشته باشیم آن ها را انتخاب نمی کنیم.

شروع به تفکر در مورد روابط خانوادگی و علت تنفر

تنفر

بهتر است شروع به تفکر در مورد روابط خانوادگی کنید. حتی ممکن است به این نتیجه  برسید که خانواده شما از شما تنفر دارند. این احتمال بسیار زیاد است که پویایی خانوادگی سمی داشته باشید. اگر اعضای خانواده شما تحت کنترل باشند یا اگر شما را به خاطر مواردی که تقصیر شما نیست، سرزنش کنند یعنی خانواده سمی دارید. یا مجازات بیش از حد یا بی دلیل دریافت کنید، مسمومیت خانوادگی شما مشهود است. در یک خانواده سمی یا ناکارآمد افراد خانواده نیز ممکن است تهدیدهایی را مطرح کند. یا دائما از شما انتقاد کند و احساسات شما را کنار بگذارد. اما آن ها همیشه ادعا می کنند که قربانی هستند با وجودی که  از شما تنفر دارند. این رفتارها همه نمونه هایی از مسمومیت خانوادگی در عمل هستند و همچنین می توانند سوء استفاده عاطفی تلقی شوند. ماندن در یک رابطه سمی مانند این خطرناک است. این می تواند تأثیرات منفی بر سلامت جسمی شما (التهاب مزمن، خستگی آدرنال، مشکلات قلبی و ایمنی پایین) و سلامت روانی شما (استرس، افسردگی و اضطراب) داشته باشد.

جدایی خانواده و حس تنفر

تا آن جا که می خواهید خانواده خود را دوست داشته باشید. قطع رابطه با یک خانواده سمی یا ناکارآمد ممکن است منطقی ترین باشد. هنگامی که تصمیم می گیرید روابط خود را با یک خانواده سمی قطع کنید، به هزاران کودک بزرگسال می پیوندید. کودکانی که از خانواده ناسالم خود به علت تنفر آن ها جدا شده اند. بیگانگی می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد، سازگاری پس از ترک خانواده سمی دشوار است. اما قطع رابطه با یک فرد سمی یا خانواده ناکارآمد می تواند به شما  کمک کند. این فرایند در غلبه بر ضربه ای که احساس می کند خانواده شما از شما متنفر هستند غلبه کند. ممکن است دریابید که آنقدر قوی هستید که بتوانید از هم جدا شوید.  و می توانید به 20-30 درصد از کودکان بزرگسال بپیوندید. آن ها معتقدند روزی می توانند دوباره با والدین خود رابطه ای عملکردی داشته باشند.

لازم نیست تا هر عمر تنها بمانید

تنفر

از نظر علمی، خانواده شما شامل افرادی است که از نظر بیولوژیکی با شما مرتبط هستند. با این حال، با افزایش سن، می توانید یک خانواده جدید انتخاب کنید. شما می توانید قطع رابطه یا به حداقل رساندن ارتباط با خانواده بیولوژیکی خود بدون احساس گناه را انتخاب کنید. و می توانید با افرادی ارتباط برقرار کنید که شما را دوست خواهند داشت و از شما حمایت خواهند کرد. به عبارت دیگر، شما این امکان را دارید که “خانواده” خود را ایجاد کنید. حتی اگر آن ها به طور مستقیم  با شما مرتبط نباشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بهتر است با افرادی خارج از اعضای خانواده که به شما دروغ می گویند یا شما را گمراه می کنند، روابط سالم و پایدار برقرار نکنید. وقتی اعضای خانواده سمی می شوند، دیگر فضای امنی نیست.

چه کاری می توانیم بکنیم؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آزاد گذاشتن خود در برابر تنفر خانواده

ممکن است فرد به طرز باور نکردنی آزاد شود و با احساسات ناشی از روابط سمی خانوادگی کنار بیاید و کنار بیاید. برخی از اعضای خانواده بدنام هستند و تلاش می کنند آن را ادامه دهند. این اعضای خانواده معمولاً خود را در مرکز توجه خانواده ها قرار می دهند. نمایش دائمی و مشاجره دو مورد از بزرگترین نشانه های مسمومیت و تنفر خانواده شما هستند. شما این قدرت را دارید که این زخم ها را التیام بخشیده و قدرت خود را از آن فرد سمی خانواده پس بگیرید. در این جا روشی وجود دارد که می توانید شروع به بهبود و پیشرفت کنید. به یاد داشته باشید که این احساسات عمیق و خام زمان بر است. بنابراین برای درمان آن ها به زمان، قدرت و پشتکار نیاز است.

روی روابط سرمایه گذاری کنید

تنفر

به جای تمرکز روی رابطه سمی که با خانواده خود دارید، انرژی خود را در روابط سالم بین فردی سرمایه گذاری کنید. روی ایجاد روابط با دیگران کار کنید. کسانی که می توانند شما را دوست داشته باشند، از شما حمایت کنند و تشویق کنند. این شخص نیازی به عضویت در خانواده ندارد. هنگام تنفر خانواده به خود یادآوری کنید که مشکلی ندارد که از شخص دیگری به غیر از اعضای خانواده کمک بگیرید.

https://www.betterhelp.com/advice/family/why-does-my-family-hate-me/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا