چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟

به نظر می رسد که بسیاری از ما در بیشتر اوقات در نارضایتی به سر می بریم. ما که به لذت های ساده زندگی راضی نیستیم، همیشه به دنبال چیزی “آنجا” هستیم که معتقدیم باعث می شود احساس شادی و رضایت بیشتری داشته باشیم. با این حال، هر بار که موفق می‌شویم چیزی را که «آنجا» است درک کنیم، به زودی ناراضی می‌شویم و این چرخه دوباره از نو شروع می‌شود. بنابراین، سوال این است که چگونه این چرخه را بشکنیم و در لحظه حال احساس شادی و رضایت بیشتری کنیم؟ در این مقاله از وب سایت همکده به این سوال پاسخ می دهیم که چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

فرهنگ میل

در کشور های مختلف و به روز دنیا تبلغیات به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. در حقیقت روند تلاش برای تقویت این اقتصادهای افسرده با تشویق مردم به خرید محصولاتی که واقعاً به آنها نیاز نداشتند. با ایجاد فرهنگ میل، میل افراد به اشیاء مادی افزایش پیدا کرده است. به آنها این احساس را داده است که چیزی را از قبل به اندازه کافی ندارند و یا این که خودشان کافی نیستند. در حالی که مردم غرب اکنون از استانداردهای زندگی بالاتری نسبت به گذشته برخوردارند، از قضا کمتر شاد و افسرده و مضطرب تر از همیشه هستند. قدردانی از لذت های ساده در زندگی که نسل های گذشته تجربه کرده اند به تدریج با میل به مادیات جایگزین شده است.

با این حال، حوزه روانشناسی مثبت گرا، مطالعات «شادی» فراوانی را تولید کرده است که نشان می دهد (برخلاف تصور رایج)، به شرط برآورده شدن نیازهای اولیه افراد (مانند غذا، سرپناه، سلامت و برخی روابط خوب)، شرایط زندگی می تواند بسیار مناسب باشد. درآمد افراد هم می تواند تاثیر کمی بر شادی آن ها داشته باشد. در عوض چیزهای ساده تری در زندگی است که مردم در سراسر جهان می توانند بیشترین شادی را از آنها بگیرند. مانند دوستی، طبیعت و چیزهای غیرمادی دیگر.

رسانه های اجتماعی فقط باعث می شود که ما نسبت به زندگی خود احساس بدی داشته باشیم

ما می خواهیم به پاسخ این سوال برسیم که چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟ اگرچه ما در رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌کنیم زیرا می‌خواهیم بیشتر با دوستان خود ارتباط برقرار کنیم، اما مطالعه‌ای که توسط هانت، مارکس، لیپسون و یانگ (2018) انجام شد نشان داد که در واقع باعث می‌شود افراد احساس تنهایی و افسردگی بیشتری کنند. مطالعات دیگری نیز نشان دادند که نیاز به همگامی با شرایط سلبرتی ها به سطح کاملا جدیدی رسیده است.

مردم احساس می کنند که مجبورند عمدتاً عکس هایی از تعطیلات خود در مکان های عجیب و غریب، از وسایل لوکس و اندام های عالی در حساب های فیس بوک و اینستاگرام خود منتشر کنند. فشار اجتماعی برای ایجاد شخصیت‌های گمراه‌کننده و معرفی نادرست خود با اغراق در جنبه‌های مطلوب‌تر زندگی‌مان، دور باطلی از حسادت، نارضایتی و میل را حفظ می‌کند و ما را از شادی واقعی و چیزهایی که واقعاً مهم هستند دورتر می‌کند.

قدردانی از روابط

کیفیت روابط ما و قدردانی که نسبت به آن احساس می کنیم به شدت با رفاه ماه در ارتباط است. دانشگاه ویرجینیا مطالعه ای انجام داد و بررسی کرد که چگونه قدردانی به شکل گیری و حفظ روابط کمک می کند. مطالعات مشابه همچنین نشان داده است که ابراز قدردانی آشکار افراد از دوستان و خانواده خود به بهبود روابط آنها و حفظ آنها در طول زمان کمک می کند.

تمرینات قدردانی ساده باعث افزایش رفاه می شود

هدف ما در این مقاله از وب سایت همکده این است که بدانیم چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟ اگرچه ممکن است برای برخی از ما یادآوری قدردانی برای چیزهای خوب در زندگی‌مان با نوشتن یک متن قدردانی کمی بدبینانه یا خودپسندانه به نظر برسد. اما اکنون شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد در انجام این کار احتمالا احساس شادی بیشتر و افزایش رفاه دیده می شود. علاوه بر یادداشت‌های شکرگزاری، سایر تمرین‌های ساده که در آن افراد معمولاً بر جنبه‌های مثبت زندگی‌شان تمرکز می‌کنند، می‌توانند به طور قابل‌توجهی رفاه آنها را بهبود بخشند. تمرین‌های «تفکر سپاسگزاری» فوراً خلق و خوی شرکت‌کنندگان را بهبود می‌بخشد، و به همین ترتیب، «بازدیدهای قدردانی» یا نوشتن نامه‌های تشکر علائم افسردگی را کاهش می‌دهد و همچنین خلق و خوی شرکت‌کنندگان را بهبود می‌بخشد.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که با انجام برخی از این تمرین‌های ساده قدردانی، تأثیرات مشابهی را بر شادی و رفاه خود تجربه کنیم.

نگه داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری

ما در ابتدا باید بدانیم چرا اغلب احساس نارضایتی داریم و سپس برای رفع آن اقدام کنیم. در حالی که ممکن است برای برخی از ما کمی کلیشه ای به نظر برسد، در پایان هر روز، فهرستی از شش چیز را بنویسید که بیشتر از همه بابت آنها سپاسگزاریم. عمل نوشتن فیزیکی یک مجله قدردانی نه تنها یک تقویت کننده فوری خلق و خو است که می تواند به خواب بهتر شبانه کمک کند. همچنین مشخص شده است که تأثیر عمیقی بر سلامت عمومی دارد. صرف پنج دقیقه برای فهرست کردن تجربیات مثبت و تفکر در مورد قدردانی که احساس می کنیم و احساسات مثبتی که تجربه می کنیم می تواند خلق و خوی ما را بهبود بخشد و به کاهش اضطراب کمک کند.

چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟

بسیاری از مردم با این حس از خواب بیدار می شوند که چشمان خود را باز می کنند. هر صبح با اضطراب، نارضایتی و منفی بافی آغاز می شود. آنها نمی توانند بفهمند که چرا همه چیز اینقدر بد است، چرا هیچ چیز سرگرم کننده و لذت بخش نیست، و چرا از زندگی ناراضی هستند. شاید احساس کنید خوشبختی یک احساس تصادفی و زودگذر است. تنها زمانی که یک اتفاق واقعاً “خوب” در زندگی شما رخ می دهد، احساس خوشبختی می کنید. شادی شما کاملاً به رویدادهای بیرونی بستگی دارد. اما همه ما می دانیم که شادی پایدار از درون می آید. حداقل این چیزی است که ما شنیده ایم. وقتی در حالت منفی گرایی و نارضایتی دائمی از زندگی هستید، سخت است باور کنید که شادی از درون می آید.

اگر اغلب ناراضی هستید، ممکن است عادات فکری و شرایط زندگی داشته باشید که به زندگی ناخوشایند شما کمک می کند. در ادامه دلایلی را بیان می کنیم که نشان می دهد چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟

خود را با دیگران مقایسه می کنید

هر چه بیشتر خودمان را با آنچه دیگران دارند، ظاهرشان یا آنچه به دست آورده‌اند مقایسه کنیم، بیشتر غمگین می شویم. اشتیاق دائمی برای چیز متفاوت و حس حسادتی که مقایسه ایجاد می کند، شما را تحریک می کند و باعث می شود احساس ناراحتی کنید. چند وقت یکبار خودتان را مقایسه می کنید؟ به این غم توجه کنید و شروع به ترک این عادت بد کنید.

تمرکز بر روی موارد منفی دارید

شما عادت بدی دارید که در مورد احتمالات یا موقعیت های منفی نشخوار کنید. همه ما یک “سوگیری منفی” داریم که بیشتر روی افکار، تعاملات و رویدادهای ناخوشایند تمرکز می کنیم. وقتی در مقابل این تعصب مقاومت نکنید و اجازه دهید افکار منفی شما آزادانه حکومت کنند، احساس خوشبختی را به طور فزاینده ای دشوار می کنید. احساسات شما همیشه مسیر افکار شما را دنبال می کند.

چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟ نگرانی همیشگی

درست مانند تمرکز بر روی افکار منفی، نگرانی شما را به سمت ناامیدی سوق می دهد. نگرانی اضطراب در مورد آینده ای است که نمی توانید کنترل کنید. شما احساس درماندگی و ناامیدی می کنید زیرا نتایج بد را حتی زمانی که هیچ مدرکی از آنها وجود ندارد پیش بینی می کنید. ناتوانی شما در کنترل موقعیت هایی که نگرانشان هستید و احساس درماندگی شما را از احساس مثبت نسبت به هر چیزی باز می دارد.

خشم خود را نگه می دارید

ممکن است فردی را در زندگی خود داشته باشید که به شما آسیب رسانده یا به شما توهین کرده است، و شما نمی توانید آن را رها کنید. احساس می کنید مورد ظلم، بی احترامی یا رفتار ناخوشایند قرار گرفته اید. شما دائماً در مورد آن شخص یا موقعیت فکر می کنید و به طور فزاینده ای از آن احساس ناراحتی می کنید. تو لیاقتش را نداشتی نباید اینطوری پیش می رفت. آنها باید همین الان عذرخواهی کنند.

وقتی پر از خشم و رنجش هستید، احساس خوشبختی سخت است. این احساسات منفی افکار شما را فرا می گیرد و منجر به تلخی و تحریک پذیری می شود.

چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟ شما بدهکار هستید

نگرانی‌های پولی می‌توانند طاقت‌فرسا به نظر برسند و زندگی شادی را با نگرانی و غم و اندوه پنهان کنند. وقتی مدام به شما یادآوری می شود که مدیون پول هستید، نسبت به خودتان احساس بدی پیدا می کنید و از زندگی ناراضی هستید. فقط شروع فرآیند پرداخت بدهی خود باعث می شود احساس سبکی و شادی بیشتری داشته باشید.

اطراف شما افراد ناراضی زیاد هستند

ما محصول محیط خود هستیم. اگر در اطراف شما افرادی باشید که منفی نگر و ناراضی هستند، آنها شما را با خلق و خوی خود آلوده می کنند. افرادی را در زندگی خود که اغلب ناراضی هستند شناسایی کنید و سعی کنید زمان کمتری را با آنها بگذرانید. به دنبال افرادی باشید که رفتار و نگرش مثبت و شادی دارند.

بی حوصله هستید

وقتی چیزی در زندگی‌تان که سرگرم‌کننده، جذاب یا چالش‌برانگیز باشد اتفاق نمی‌افتد، احساس بی‌حوصلگی و بی‌انگیزی خواهید کرد. زندگی مسطح و بی معنی خواهد بود. لازم نیست پول زیادی خرج کنید تا کاری جالب برای وقت خود پیدا کنید. به یک دوست زنگ بزنید. راه رفتن یا دویدن را شروع کنید. به یک باشگاه کتاب بپیوندید. فعال ماندن در اطراف افراد دیگر یک پادزهر عالی برای هر ناراحتی است.

چرا اغلب احساس نارضایتی داریم؟ از شغل خود متنفر هستید

از آنجایی که ما ساعات زیادی در روز را در محل کار می گذرانیم، اگر از شغل خود متنفر هستید، بیشتر روز خود را با ناراحتی سپری می کنید. اما شما قدرت تغییر آن را دارید. از چه چیزی در شغل خود متنفر هستید؟ آیا چیزی وجود دارد که بتوانید در مورد آن تغییر دهید؟ اگر نه، پس شروع به جستجوی شغل دیگری کنید. فقط به خودتان اجازه نگاه کردن را بدهید، شادی شما را تقویت می کند.

ظاهر خود را دوست ندارید

در این فرهنگ متمرکز بر جوانی و زیبایی، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم از ظاهر خود ناراضی باشند. وقتی استانداردهای جذابیت به طور غیرواقعی بالا تنظیم شده باشد، احساس جذاب بودن سخت است. به اطراف خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر افراد از نظر ظاهری متوسط ​​هستند (مخصوصاً در مقایسه با مدل ها و افراد مشهور.). با مراقبت از خود، ورزش کردن و لباس پوشیدن خوب از ظاهر خود نهایت استفاده را ببرید. هر روز صبح در آینه نگاه کنید و به خود بگویید که دوست دارید و خودتان را همانطور که هستید می پذیرید.

چرا ما اغلب احساس نارضایتی داریم؟ در یک رابطه بد هستید

کسانی که در یک رابطه هستند، اگر رابطه شروع به تیره شدن کند، ممکن است بسیار ناراضی شوند. اگر دائماً به این فکر می کنید که “چرا من از رابطه خود اینقدر ناراضی هستم؟” آن وقت می توانید روی تاریک بودن زندگی تان حساب کنید تا زمانی که آن را مرتب کنید. وقتی متاهل هستید یا در یک شراکت متعهد هستید، دنیای شما حول محور شریک زندگی و سلامت رابطه شما می چرخد. وقتی همه چیز به سمت و سوی سختی ها پیش می رود، زندگی شما مانند یک آشفتگی به نظر می رسد.

 

 

منابع
liveboldandbloom

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا