خشم و تحریک پذیری مرتبط با افسردگی

خشم و تحریک پذیری آسیب های زیادی می رساند. افسردگی آسیب های زیادی به افراد می رساند. یکی از عواملی که باعث افسردگی می شود خشم و تحریک پذیری است. خشم ها انواع مختلفی دارند. برای مثال برخی از خشم ها در سنین خاصی به وجود می آیند و ممکن است دلایل خاصی هم داشته باشند. خشم یک احساس عاطفی درونی است که در افراد مختلف و به دلایل متنوعی به وجود می آید. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم خشم هایی وجود دارد که ممکن است هنگام رانندگی یا اتفاقات ناگوار دیگر ایجاد شود.

برای مثال افراد هنگام رانندگی ممکن است به علت این که یک شخص دیگر توانایی آن ها را ندارد این کار را به درستی انجام ندهند. برای مثال آن ها به خاطر این که فرد راننده مقابل آن ها از آن ها سبقت می گیرد احساس عصبانیت می کنند و واکنش های مختلفی انجام می دهند. این واکنش ها می تواند چند دقیقه تا ١ ساعت هم ادامه داشته باشد. بعضی از این خشم ها هم ممکن است به خانواده افراد فشار وارد کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خشم و تحریک پذیری مرتبط با افسردگی، صحبت کنیم.

خشم و تحریک پذیری یک احساس طبیعی و ناگوار است

عصبانیت یک احساس طبیعی و ناگوار است، اما وقتی به سمت فرد یا منبع اشتباهی سوق داده شود، می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. در جامعه اغلب از این نوع عصبانیت به عنوان “عصبانیت نابجا” یاد می شود، اما اصطلاحات صحیح عبارتند از “خشم جابجا شده” یا “خشم بی جهت”.

تجربه خشم ذاتاً هیچ مشکلی ندارد

تجربه خشم ذاتاً هیچ مشکلی ندارد، اما اطمینان از این که خشم به سمت منبع مناسب در سطح مناسب هدایت می شود مهم است، بنابراین می توانید آن را ابراز کرده و به طور مناسب حل کنید. در بسیاری از موارد، روابط، فرصت ها و حتی زندگی ها به دلیل عصبانیت سو استفاده شده خراب شده است.  ادامه مطلب را بخوانید تا با خطرات این نوع عصبانیت و نحوه کنترل آن ها آشنا شوید.

مروری کوتاه بر خشم و تحریک پذیری

تقریباً در همه موارد، خشم هنگامی رخ می دهد که کسی احساس خطر کند، صدمه ببیند یا توسط یک منبع خاص تحریک شود. خشم همچنین می تواند به عنوان مکانیزم دفاعی عمل کند که احساسات آسیب پذیرتر مانند غم، حسادت یا ناامیدی را پنهان می کند.

عصبانیت گاهی اوقات چگونه به وجود میاید؟

گاهی اوقات، عصبانیت می تواند علاوه بر احساسات دیگر یا در نتیجه مسائل حل نشده ای که در زیر سطح آن باقی مانده است، رخ دهد. هر وقت احساس کردید که عصبانیت را تجربه می کنید، باید درک کنید که چه چیزی باعث عصبانیت شما شده است. علاوه بر این، شما باید اطمینان حاصل کنید که عصبانیت شما آواره نیست.

گاهی خشم و تحریک پذیری هیچ مشکلی ندارد.

گاهی عصبانی بودن هیچ مشکلی ندارد. در حقیقت، عصبانیت می تواند باعث ایجاد انگیزه در افراد شود و آن ها را ترغیب کند تا در مناطقی که در غیر این صورت حرکات مختلفی با پا یا دست می زنند، به جلو حرکت کنند. با این حال، هر زمان که خشم به اشتباه هدایت شود یا جابجا شود، نتیجه به ندرت مثبت است.

تخمین زده شده است که 7.8 درصد از جمعیت ایالات متحده کنترل خشم ضعیفی دارند

در حال حاضر، تخمین زده شده است که 7.8 درصد از جمعیت ایالات متحده کنترل خشم ضعیفی دارند. بسیاری از افراد با مراجعه به درمانگران اختصاصی برای کنترل خشم، از جمله درمانگران آنلاین، توانسته اند برای این موارد کمک بگیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر نگران این هستید که خشم خود را به صورت نادرست هدایت کنید یا نتوانید آن را کنترل کنید، پس بدانید که تنها نیستید و امکان دارد شرایط را برگردانید.

چه اتفاقی می افتد که خشم و تحریک پذیری به اشتباه هدایت شود؟

در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

وقتی خشم به اشتباه هدایت می شود، فرد یا منبع اشتباهی متمرکز می شود.

وقتی خشم به اشتباه هدایت می شود، فرد یا منبع اشتباهی متمرکز می شود. باور کنید یا نکنید، مواردی از عصبانیت آواره اغلب بیشتر از آن چه مردم تصور می کنند رخ می دهد. شرایط و اشیا همیشه آن طور که به نظر می رسد نیستند و گاهی اوقات، دیدن فراتر از دود و آینه ها می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که آگاهی از وضعیت و شناخت عوامل موثر در هنگام عصبانیت بسیار مهم است.

چرا خشم و تحریک پذیری آواره خطرناک است؟

عصبانیت آواره خطرناک است زیرا می تواند افرادی را که تأثیر مثبتی در زندگی شما دارند از خود بیگانه کند. بعلاوه، وقتی خشم خود را جابجا می کنید، علت اصلی خشم شما غالباً برطرف نمی شود، که می تواند باعث شعله ور شدن احساسات و منفجر شدن آن در تاریخ و زمان بعدی شود. این می تواند بسیار خطرناک باشد و بندرت خوب خاتمه می یابد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سو استفاده از عصبانیت هرگز مسئله را حل نمی کند، اما بسته به شرایط می تواند اوضاع را بدتر کند یا حتی به طور کلی مشکلات جدیدی ایجاد کند. به همین دلیل، مهم است که از جابجایی خشم جلوگیری کنید.

دستکاری خشم نادرست

اما در تاریک ترین شرایط، مردم گاهی اوقات دستکاری می شوند تا خشم خود را به سمت منابعی که شایسته آن نیستند، هدایت کنند.

خشم و تحریک پذیری مرتبط با افسردگی

آیا تا به حال خشم و تحریک پذیری می کنید و نمی دانید چرا؟ متوجه می‌شوید که عصبانی هستید و حتی وقتی قصد ندارید به دیگران ضربه می‌زنید؟ همچنین، آیا آنقدر بداخلاق شدید که حتی گاهی نمی توانید خودتان را تحمل کنید؟ طبیعت تحریک پذیر شما ممکن است ناشی از افسردگی باشد. عجیب به نظر می رسد که بگوییم یک فرد افسرده عصبانی است، اما کاملا منطقی است. اگرچه ممکن است فکر کنید کسی که غمگین است می خواهد خود را از دنیا ببندد و در سکوت گریه کند. اما همیشه به این سادگی نیست.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد زمانی که افسرده هستند کاملاً تحریک پذیر می شوند. از آنجایی که افسرده بودن از نظر بالینی و موقعیتی بسیار متفاوت است، منطقی است که فردی که هنوز کار می کند و هر روز به سر کار می رود می تواند به سرعت به کسی حمله کند. همه منزوی نمی‌شوند، هرچند وقتی عصبانی و حتی خصمانه نسبت به دیگران می‌شوید، به خودتان فرصت می‌دهید، شاید همان چیزی که نیاز دارید.

خشم و تحریک پذیری ساده ترین احساس برای نشان دادن است

بیایید در مورد عصبانیت صحبت کنیم. اگر کسی پس از چند دقیقه منتظر ماندن در سوپرمارکت جای پارک شما را بگیرد، دیگر اشک نمی‌ریزید. در عوض، احتمالاً بوق می‌زنید، از حرکات زشت استفاده می‌کنید یا سر آن‌ها فریاد می‌زنید. شما می خواهید این شخص بداند که چقدر شما را دیوانه کرده است. مردم معمولاً از جنبه خشنی خود برای بیان خود استفاده می کنند زیرا این بسیار طبیعی است. یک مرد بالغ قرار نیست بر سر آن پارکینگ گریه کند، اما عصبانی می شود و به شخص می گوید که دیوانه است. همین امر را می توان در مورد ناامیدی نیز گفت. خیلی آسان است که به کسی بفهمانید وقتی شما را تیک می زند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استفاده از خشم و تحریک پذیری برای ایجاد انگیزه

با گذشت زمان، شما به طور طبیعی یاد گرفتید که در هنگام ناراحتی چقدر آسان است که خود را بیان کنید. برخی از افراد احساس می کنند که خشم آنها به آن‌ها کمک می کند تا کنترل یک موقعیت را حفظ کنند. به عنوان مثال، اگر شما چند کارمند را در محل کار مدیریت کنید، متوجه خواهید شد که باید روش های موثری برای حفظ آن‌ها در خط داشته باشید. چند مدیر را دیدید که با سخنان یا اعمال تند خود به دیگران انگیزه می دهند؟ آن شخص یاد گرفته است که دیگران را بر اساس اعمال خود به واکنش ترغیب کند.

اگر رئیس با لحن یکنواخت صحبت می‌کرد، شاید نمی‌توانستند ترس ایجاد کنند و کارکنان را تشویق به تغییر کنند. این یک سبک مدیریت موثر نیست. اما هر روز از آن استفاده می شود. واکنش حرکتی زانو اثر مورد نظر را ایجاد می کند. چیزی که آن مدیر نتوانست بگوید این است که کار آن‌ها در یک راستا است. آن‌ها ممکن است ناامیدی را تجربه کنند. زیرا عکس‌های بزرگ شرکت‌ها از گردن آن‌ها نفس می‌کشند. معمولاً دلایلی برای عصبانیت افراد وجود دارد.

علائم افسردگی و خشم و تحریک پذیری

وقتی دچار افسردگی می شوید، چندین احساس درونی دارید که گذراندن کارهای روزمره را تقریبا غیرممکن می کند. در حالی که هر فرد متفاوت است، برخی از رایج ترین چیزهایی که فرد تجربه می کند شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که زمانی دوست داشتید
  • احساس ناامیدی یا درماندگی
  • افکار خودکشی
  • خیلی زیاد یا خیلی کم خوابی
  • انزوا
  • قادر به عملکرد همانطور که زمانی انجام دادید
  • دوری از قرار ملاقات ها و فراموشی چیزها
  • فراخوانی مکرر از کار
  • فرد از بهداشت شخصی رنج می برد
  • تغییرات شدید در عادات غذایی شما
  • بدخلقی و تحریک پذیری

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی احساس وحشتناکی می‌کنید، آن‌وقت قرار نیست تماماً آفتابی شوید و لبخند بزنید. در عوض، شما آماده هستید که در اولین نشانه مشکل، سر کسی را گاز بگیرید. آیا ممکن است که در حال تجربه ناامیدی باشید و حتی آگاه نباشید؟

اختلالات بالینی در مقابل افسردگی حاد

فردی که از نظر بالینی افسرده است، فردی است که برای مدتی احساس افسردگی کرده است. آن‌ها ممکن است شش هفته یا بیشتر با علائم این بیماری روانی رایج دست و پنجه نرم کنند. با این حال، فردی که افسردگی حاد را تجربه می‌کند، ممکن است دوره‌ای از آسیب را داشته باشد که بر اساس شرایط است. اگر اخیراً یکی از عزیزانتان را از دست داده‌اید، رابطه‌تان به پایان رسیده است. از شغلی اخراج شدید، یا ساعات کاری‌تان در محل کار کاهش یافته است، پس منطقی است که آسیب روانی را تجربه کنید.

هر کس دوره هایی را در زندگی خود تجربه می کند که در آن دچار خشم و تحریک پذیری می شوند. خوشبختانه، آن ها بیشتر یاد می‌گیرند که کنار بیایند و خود را از این موقعیت بیرون بکشند. در نتیجه، وقتی نمی‌توانید احساس اضطراب را از بین ببرید و بیش از چند هفته ادامه پیدا کند، به عنوان بالینی طبقه‌بندی می‌شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه داشته باشید که افرادی که خشم و تحریک پذیری را تجربه می کنند هنوز هم می توانند کار کنند. ممکن است بتوانید به سر کار بروید، خرید مواد غذایی را انجام دهید و خانه خود را از بالا تا پایین تمیز کنید. اضطراب شما برای شما مشکل ایجاد می کند، اما شما به فعالیت های روزمره ادامه می دهید. متأسفانه، زمانی که افراد از نظر بالینی افسرده هستند، به هیچ وجه قادر به ادامه دادن نیستند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا