پشیمانی زن بعد از طلاق چه علائمی دارد؟

بدون شک پشیمانی زن بعد از طلاق می تواند علل مختلفی داشته باشد. حتی زنان ممکن است بلافاصله یا چند سال بعد از طلاق پشیمان شوند. بر کسی پوشیده نیست که زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق می دهند. اغلب تا زمانی که یک زن به این تصمیم می رسد، تمام احساسات عاشقانه اش از بین می رود.

به عنوان یک قاعده کلی، زنان تنها در ۱۵ درصد مواقع از ترک شوهرشان پشیمان می شوند. اما از آنجایی که دادگاه ها اغلب از زنان هم در حضانت و هم در امور مالی از زنان حمایت می کنند، طلاق ممکن است برای آنها زیاد هم سخت نباشد و زنان حتی از طلاق خود پشیمان نشوند. طلاق بر هر دو طرف رابطه تأثیر می گذارد، اما آیا زنان بعد از طلاق پشیمان می شوند؟ ما در این مقاله از همکده سعی کرده ایم پشیمانی زن بعد از طلاق و شایع ترین علل آن را بررسی کنیم.

چه زمانی زنان از طلاق پشیمان نمی شوند؟

اگر یک زن از نظر تامین مالی و حمایتی زیاد به همسر خودش وابسته باشد، یا علت طلاق به خیانت زن مربوط باشد، احتمال پشیمانی زن بعد از طلاق وجود دارد.

اما اگر زن در طول زندگی خود رنج و آسیب های زیادی را تحمل کرده و همسرش در کنار او نبوده، ممکن است زن پس از طلاق پشیمان نشود. علاوه بر این، همسران به ندرت از ترک شوهری که به طور مکرر به همسرش خیانت کرده است یا مشکلات اعتیادی داشته که او حاضر به رسیدگی به آن نبود، پشیمان می شوند.

علت پشیمانی زن پس از طلاق بیشتر به ناراحتی های احتمالی زنان بعد از طلاق مربوط می شود. پشیمانی زمانی به وجود می آید که طلاق باعث ناراحتی در او شود. برهمین اساس به نظر می رسد شایع ترین علل پشیمانی زن پس از طلاق، عبارتند از:

تاثیر منفی طلاق بر فرزندان

فرزندان یکی از دلایل اصلی پشیمانی زنان از طلاق هستند. اگرچه این وضعیت در سال های اولیه طلاق ممکن است زیاد مشخص نشود. اما به نظر می رسد پس از طلاق کودکان بسیار رنج می‌برند، زیرا طلاق بر وضعیت جسمی و روانی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

برخی از این اثرات عبارتند از:

  • حساس شدن بیش از حد. کودکان بعد از طلاق از نظر عاطفی حساس تر می شوند. ممکن است متوجه شوید که پس از طلاق، فرزندتان بیشتر مضطرب، عصبانی، گوشه‌گیر و حتی گیج‌تر است. این احساسات بیشتر از طلاق والدین ناشی می شود زیرا آنها دیگر نمی دانند چگونه رفتار کنند.
  • عملکرد تحصیلی ضعیف. بعد از طلاق بچه‌ها ممکن است به دلیل اینکه گاهی تلاش می‌کنند بفهمند در طول طلاق شما چه اتفاقی می‌افتد، سردرگم و پریشان شوند. همه حواس‌پرتی‌ها می‌توانند بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر منفی بگذارند.
  • افسردگی. جدایی از یکی از والدین می تواند آنقدر به کودک ضربه بزند که او را دچار افسردگی بالینی و حتی منجر به اقدام به خودکشی، به خصوص در کودکان 11 سال به بالاتر شود.
  • بروز رفتارهای پرخطر. کودکان ممکن است پس از طلاق رفتارهای پرخطری داشته باشند. اگر بعد از طلاق بیشتر به فرزندان خود توجه نکنید، برخی ممکن است به فعالیت های پرخطر مانند مصرف الکل و مواد مخدر بپردازند.

بروز هر یک از این مشکلات روانی و اجتماعی در کودکان پس از طلاق باعث می شود اکثر زنان از طلاق پشیمان شوند.

ترس های بعد از طلاق

پشیمانی زن بعد از طلاق || مرکز مشاوره همکده

ترس از طلاق می تواند جنبه های مختلف زنان را تحت تاثیر قرار دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

ترس از تنهایی

به طور کلی ترس از تنهایی در زنان ممکن است پس از طلاق آنها را پشیمان کند. چون فکر می کنند که توانایی اعتماد به فرد دیگری را ندارند.

پس از طلاق، بیشتر زنان بر تامین مالی و شادی فرزندان خود تمرکز می کنند، اما در نهایت از خود غافل می شوند. اما بعد از مدت زمانی ممکن است احساس تنهایی کنند و متوجه می شوند که تنها هستند و شریک زندگی ندارند. حتی زنانی که بعد از طلاق حضانت کودکان را تقبل می کنند ممکن است به این نتیجه برسند که دیگر نمی توانند ازدواج کنند. به طور کلی، تنهایی و ترس از طرد شدن باعث پشیمانی زنان از طلاق می شود.

ترس از آزادی

پس از نهایی شدن روند طلاق، زنان باید در زندگی خود تا حدود زیاد مستقل شوند. اما زنانی که در زندگی زناشویی خود زیاد به همسر خود وابسته بودند ممکن است از آزادی و استقلال بعد از طلاق بترسند و در نهایت از طلاق خود پشیمان شوند. حتی احساس آزادی قریب الوقوع می تواند استرس زا و اضطراب آور باشد.

ترس از قبول مسئولیت بعد از طلاق

این ترس برای افرادی که خودشان برای طلاق اقدام می کنند بیشتر است. وقتی فردی تصمیمی می گیرد، مسئولیت تمام عواقب خوب و بد را به عهده می گیرد. اما احتمال این هم وجود دارد که برخی از زنان برای قبول مسئولیت بعد از طلاق خود آمادگی لازم را نداشته باشند و بعد از مدتی از طلاق خود پشیمان شوند.

ترس از شروع یک رابطه جدید

این ترس به ویژه در زنانی که در سنین پایین طلاق گرفته اند بیشتر بروز می کند. برای چنین زوج های متاهلی دشوار است که بتوانند عواقب طلاق را بپذیرند و حتی بتوانند یک رابطه جدیدی را با فرد جدیدی شروع کنند.

محدودیت های مالی

اکثر زنان قبل از طلاق از نظر مالی تامین هستند اما ممکن است بعد از طلاق با مشکلات و محدودیت های مالی زیادی روبرو شوند. بروز مشکلات مالی در زنانی که بعد از طلاق حضانت کودک خود را قبول می کنند بیشتر است. همچنین در بیشتر موارد، درآمد زنان کمتر از شوهرانشان است. بنابراین، آنها ممکن است بعد از طلاق با مشکلات مالی زیادی روبرو شده و در نهایت از طلاق پشیمان شوند.

زنان باید چگونه با پشیمانی پس از طلاق برخورد کنند؟

پشیمانی زن بعد از طلاق || مرکز مشاوره همکده

وقتی همسران از طلاق پشیمان می‌شوند، فریاد می‌زنند، با دوستان و اعضای مورد اعتماد خانواده صحبت می‌کنند و از اینکه هرگز برای نجات زندگی شان زودتر اقدام نکرده اند، عصبانی می‌شوند. با این حال، همه زنان پس از طلاق پشیمان نمی شوند. از طرفی هم برخی از زنان پشیمان می شوند که چرا زودتر طلاق نگرفته اند. اما مهمترین نکته بعد از بروز پشیمانی پس از طلاق در زنان نحوه برخورد با این پشیمانی است.

علل پشیمانی را شناسایی کنید.

بهترین درمان برای مقابله با پشیمانی این است که علت اصلی پشیمانی پس از طلاق را شناسایی کنید و ببینید آیا ارزش دارد که از طلاق خود پشیمان شوید. چون در برخی شرایط می تواند علل بروز پشیمانی بعد از طلاق را تغییر داد و آن را برای همیشه برطرف کرد.

پشیمانی بعد از طلاق را درمان کنید.

پس از طلاق اجازه ندهید پشیمانی زیاد شما را تحت تاثیر قرار دهد. به دنبال فعالیت هایی باشید که شما را شاد و خوشحال می کند. حتی بهتر است به اشتباهات و زندگی گذشته خودتان فکر نکنید. اگر فکر می کنید در این شرایط نیاز به مشاوره با یک روانشناس مجرب و با تجربه دارید می توانید به صورت آنلاین با مشاورین همکده تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید.

امکان بازگشت زن پس از طلاق چقدر است؟

به طور کلی، پس از جدایی، اما قبل از طلاق، زوج ها بین 10 تا 15 درصد مواقع آشتی می کنند. اما هنگامی که طلاق واقعاً نهایی شد، امکان بازگشت زن پس از طلاق به حدود 6٪ کاهش می یابد. بنابراین این امکان وجود دارد که یک زن از طلاق با همسرش پشیمان شود و بخواهد دوباره به سمت او برگردد.

سخن آخر

زنان به دلایل مختلفی ممکن است از طلاق خود پشیمان می شوند. اما راه های مختلفی برای مقابله و جلوگیری از پشیمانی، قبل از ثبت درخواست طلاق، خود را به خوبی آماده کنید.

اما شما در هر مرحله از طلاق می توانید هر چیزی را در مورد خود تغییر دهید و جلو طلاق را بگیرید. می توانید رابطه خود را نجات دهید. حتی در صورت بروز پشیمانی پس از طلاق ممکن است بتوانید برگردید. اما بهتر است در هر مرحله برای یافتن راهکارهای مناسب و تصمیم گیری درست با یک روانشناس باتجربه مشورت کنید تا روزی از تصمیم خود برای طلاق پشیمان نشوید که ممکن است راه برگشتی برای شما وجود نداشته باشد.

منابع
https://divorcedparentsclub.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا