وقتی علاقه کودک به خویشاوند نشان داده شود چه باید کرد

کودکان احساسات خاصی درون خود دارند. گاهی اوقات ممکن است کودکان به افرادی احساساتی نشان دهند. برای همین امر روان شناسان می گویند که بهتر است در این دوره والدین مراقب آن ها باشند. چرا که نباید آن ها با هر شخصی احساسی برخورد کنند. هنگامی که کودک همیشه به افراد غریبه علاقه نشان دهد خطرناک است. اما آیا علاقه کودک به خویشاوندان خوب است یا خیر؟ بسیاری از افراد هستند که علاقه ای به ارتباط با خویشاوندان خود ندارند. اما یک کودک در آن سن نمی تواند تشخیص دهد چه کسی خوب است یا بد. خیلی از خانواده ها ممکن است از این که کودکان آن ها این علایق را نشان دهند نگران شوند. بنابراین سعی دارند جلوی آن ها را بگیرند.

در ادامه می خواهیم ببینیم که وقتی علاقه کودک به خویشاوند نشان داده شود چه باید کرد صحبت کنیم. دوستی می تواند باعث پیشرفت شما شود اما گاهی اوقات اگر سمی باشد باعث آسیب‌ شما خواهد شد. قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. شادی بسیار در زندگی افراد مهم است. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با وقتی علاقه کودک  به خویشاوند نشان داده شود چه باید کرد صحبت کنیم.

کودکان بیش از آنچه شما فکر می کنید می بینند و می فهمند

علاقه کودک به خویشاوند

کودکان بیش از آن چه شما فکر می کنید می بینند و می فهمند. مخصوصاً وقتی صحبت از این باشد که چه کسی بیشترین توجه را به خود جلب می کند. در حالی که اعتراف به داشتن “علاقه کودک به خویشاوند” معمولاً به عنوان یک ممنوعیت والدین تلقی می شود.  کودکان اغلب درباره وجود طرفداری در خانواده خود بسیار شهودی هستند. ممکن است برای والدین واضح نباشد که آن ها هیچ گونه تعصبی از خود نشان می دهند. اما وقتی به خواهر یا برادر یا خویشاوندان دیگر علاقه نشان داده شود، کودکان می توانند آن را تشخیص دهند. این می تواند بر رفتار آن ها و روابط آن ها با والدین، ​​سایر بزرگسالانی که علاقه مندی نشان می دهند تاثیر بگذارد. حتی بر  خویشاوندی که علاقه مندی را دریافت می کند ، تأثیر بگذارد.

چرا علاقه کودک به خویشاوند اتفاق می افتد؟

اکثر والدین سعی می کنند آن را عادلانه نگه دارند. اما گاهی اوقات در شرایط خاص یا بسته به خلق و خو و شخصیت کودک، ناخواسته یک کودک را بر دیگری ترجیح می دهند. به عنوان مثال، اگر یکی از بچه ها سرزنده تر از دیگری است، ممکن است ترجیح دهید در حضور کودک آرام تری باشید. غافل از این که کودک دمدمی مزاج شما ممکن است از کم توجهی ناراضی تر شود.

در مواقع دیگر، والدین و فرزندان که دارای علاقه خاصی هستند ممکن است مدت زمان قابل توجهی را صرف پیگیری این منافع کنند. این باعث می شود که منجر به ظاهر شدن طرفداری می شود. علاقه کودک به خویشاوند گاهی اوقات موقتی است و مطمئناً همیشه مضر نیست. اما در مواقع دیگر، ابراز علاقه به کودکان می تواند برای بقیه افراد توهین آمیز باشد. و باعث آسیب طولانی مدت به روابط خانوادگی شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

طرفداری همیشه مسأله خلق و خو یا علایق مشترک نیست. هنگامی که یک کودک بیشتر از کودک دیگر نیاز دارد، والدین به ضرورت بازی می کنند. نوزادان تازه متولد شده و کودکان مبتلا به بیماری‌ های حاد یا مزمن نسبت به خواهران و برادران خود نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. در این موارد، حتی کودکانی که درک می کنند خواهر و برادرشان نیازها و چالش های خاصی دارند، ممکن است برایشان سخت باشد. این سختی که از تخلیه منابع والدین ناراحت نشوند.

آثار علاقه کودک به خویشاوند

علاقه کودک به خویشاوند

علاقه مندی بر کسانی که توجه زیادی به آن ها توجه می کند تأثیر منفی می گذارد. همچنین  بر کسانی که از آن خراب شده اند نیز تأثیر می گذارد. علاقه به کودک می تواند باعث ایجاد خشم یا مشکلات رفتاری، افزایش سطح افسردگی، عدم اعتماد به نفس در خود و امتناع از تعامل خوب با دیگران شود. این مسائل در کودکانی ظاهر می شود که مورد علاقه والدینشان بوده و همچنین آن‌ هایی که دوست نداشتند.

جلوه های احساسی

عصبانیت یک واکنش رایج و قابل درک در برابر علاقه کودک  به خویشاوند است. فرزندان ناخوشایند ممکن است از والدینی که به آن ها علاقه نشان می دهند عصبانی باشند. اما آن ها همچنین می توانند این خشم را به خواهر یا برادر مورد علاقه منتقل کنند. به هر حال، آن ها می خواهند عشق و محبت والدین خود را به دست آورند، بنابراین نمی توانند بیش از حد از آن ها عصبانی شوند. در برخی موارد، خواهر و برادر مورد علاقه این عصبانیت و کینه را از سوی خواهر و برادر خود احساس می کنند. به دلیل قرار دادن آن ها در این موقعیت، خشم خود را نسبت به والدین خود احساس می کنند.

این می تواند یک پویایی بسیار سمی برای کودک باشد. زیرا آن ها خواهان تداوم بخشش والدین خود هستند.  در حالی که از آن ها به خاطر قطع رابطه با خواهر و برادر خود احساس نارضایتی می کنند.

افسردگی در مراحل بعدی زندگی یکی دیگر از تأثیرات رایج علاقه کودک به خویشاوند است.

علاقه کودک به خویشاوند

افسردگی در مراحل بعدی زندگی یکی دیگر از تأثیرات رایج علاقه کودک به خویشاوند است. به یاد داشته باشید، کودکان مورد علاقه و نامطلوب هر دو در معرض خطر هستند. کودکان بی سرپرست ممکن است هرگز از تأیید و محبت والدین مورد علاقه خود به اندازه کافی برخوردار نباشند.  و در نتیجه به دنبال افراد یا چیزهای دیگری می گردند تا این خلا را پر کنند. از آن جا که این امر غیرممکن است، آن ها ممکن است تصور کنند که مقدر شده اند که کسی آن ها را دوست نداشته باشد. کودکی که مورد علاقه است، از طرف دیگر، با تنش های خود بزرگ می شود. آن ها ممکن است فشار زیادی را برای کار سخت برای ماندن در فضل خوب والدین خود احساس کنند.

یا مایل به از دست دادن موقعیت ویژه ای که به آن ها داده شده است باشند.  این امر همچنین می تواند از توانایی آن ها برای جدا شدن از والدین و ایجاد خود مستقل از نظر روانشناختی جلوگیری کند.

اثرات رابطه ای و علاقه کودک به خویشاوند

طرفداری مداوم و مستحکم در یک خانواده، بر خلاف طرفداری مختصر و موقعیتی تاثیر منفی می گذارد. بر روابط درون خانواده و روابط آینده همه خواهر و برادرهای درگیر تأثیر منفی می گذارد. در خانواده، احترام والدین یا سایر اقوام بزرگسال می تواند تاثیراتی داشته باشد.  بین خواهر و برادر و همچنین بین فرزندان و والدین آن ها تنش و کینه ایجاد کند. این پویایی منفی محدود به دوران کودکی نیست.  بلکه می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. کودکان مورد علاقه و نامطلوب هر دو می توانند این احساسات منفی را تجربه کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در خارج از خانواده، علاقه کودک  به خویشاوند می تواند بر توانایی فرد در ایجاد روابط نزدیک و حمایتی تأثیر بگذارد. کودکان بی سرپرست به احتمال زیاد پرخاشگری و رفتارهای اجتماعی نامناسبی از خود نشان می دهند.  این کار دوست یابی با دیگر کودکان را برای آن ها مشکل می کند. از ایجاد ارتباط نزدیک با آن ها خودداری می کنند. از سوی دیگر، کودکان مورد علاقه می توانند حق داشته باشند. به عنوان بزرگسالان، کودکان مورد علاقه گاهی أوقات چیزهایی را نمی دانند.  برای پذیرفته شدن باید از استانداردهای اجتماعی مشابه سایر افراد پیروی کنند. به هر حال، والدین آن ها همان انتظارات خواهر و برادرشان را نداشتند.

روابط صمیمی می تواند ریشه دار باشد

علاقه کودک به خویشاوند

روابط صمیمی می تواند مخصوصاً برای بچه هایی از خانواده هایی که علاقه مندی در آن ها ریشه دار است  چالش برانگیز باشد. دادن و دریافت عشق مستلزم آسیب پذیری است.  کودکانی که با شرایط نامطلوب بزرگ شده اند، اغلب در برابر آسیب پذیری واقعی دفاع می کنند. در بسیاری از موارد، عشق و مراقبت مداوم از یک شریک اختصاصی می تواند به آن ها در یادگیری این آسیب پذیری کمک کند. سایر افراد می توانند از خدمات یک درمانگر برای کاهش این دفاعیات استفاده کنند.

تأثیرات علاقه کودک  به خویشاوند بر موفقیت در زندگی

طرفداری در خانواده می تواند تأثیرات طولانی مدت بر موفقیت آینده فرزندان درگیر داشته باشد. گاهی اوقات این تأثیر تا حدودی مثبت است. همانند مورد کودک مورد علاقه. اگر آن ها فکر کنند خود را شایسته، روشن و توانا می دانند. این اغلب به آینده ای امیدوارکننده تبدیل می شود. با این حال، مورد علاقه بودن همیشه چیز خوبی نیست. کودکان مورد علاقه می توانند با احساس  توانایی های خود و دست کم گرفتن مفید بودن کار سخت بزرگ شوند. علاقه کودک  به خویشاوند همچنین می تواند برای تأیید و حمایت بیش از حد به والدین اعتماد کند.

 

منابع
.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا